Spring naar bijdragen

Eigen zaak


hermiena

Aanbevolen berichten

Hai jongens, pft ik ben een beetje confuus. Natuurlijk doe ik al wel het een en ander met mijn kralen maar tot nu toe zag ik het altijd als hobby. Vanavond was ik even bij mijn leverancier en tevens een van mijn beste vriendinnen. Zij heeft een online kralenwinkel en wil er mee stoppen en nu mag ik het van haar overnemen als ik dat wil. Ja en dat is moeilijk, het is een kans, maar wil ik die kans wel en kan ik dat wel aan? En wat als ik binnenkort toch zwanger raak? En hoe moet dat dan met administratie en zo? Daar heb ik echt geen kaas van gegeten hoor. Mijn vriendin en ik werkten altijd samen, zij verkocht mij de kralen en ik kon dan af en toe een workshop geven, zij blij en ik blij. Als ik haar zaak niet overneem zakt mijn hele handel ook in elkaar en neem ik het wel over wat haal ik me dan op mijn nek?

Zou ik dat wel aankunnen? Een eigen zaak? Ik werk ook nog 40% en zit niet voor niks een gedeelte in de wao, al is dat binnenkort wel afgelopen maar dan nog wil niet zeggen dat als de wao stopt dat je dan ook ineens beter bent en alles maar kunt?

Mijn vriendin denkt dat als ik het overneem dat het dan nog beter gaat lopen omdat ik ook workshops geef en dat doet zij niet. Maar het betekend ook veel meer werk en administratie, ik snap geen hout van administratie!! Vind dit heel erg moeilijk, ik zie wel een kans maar weet niet of ik het wel aan kan en ook het zwanger worden speelt mee. Stel dat ik de kans niet grijp en ik krijg nooit een kind, dan baal ik als een stekker. En grijp ik de kans wel en ik krijg wel een kindje, wat dan? Dan kan ik er w.s. niet mee doorgaan. Kennen jullie het gevoel van soms je eigen succes niet aankunnen? Dat gevoel heb ik nu, dus als jullie tips hebben hoor ik het graag.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nu nog WAO hebt kun je dan niet via reintegratie iemand vragen je te helpen hierbij? en het voordeel van een internetwinkel is volgens mij wel dat je dat thuis kan doen... dus ook MET kind als dat zo zou zijn... of een partner vinden die mee wil doen.. of je kunt een extern administratiekantoortje inhuren...Krijg je de tijd om over deze beslissing na te denken? dan zou ik dat toch doen.. (nadenken dan he, niet meteen erin springen).

Ik zit met hetzelfde dilemma, zou ook graag voor mezelf beginnen maar ben doodsbang dat het niet zal lukken en administratie is ook niet mijn sterkste kant. Wat ik nu vooral doe is veel rondvragen, netwerken.. draai anders eens een paar dagen met die kralenvriendin mee en kijk wat het allemaal in de praktijk met zich meebrengt... en of je dat jezelf ziet doen!

Wel erg spannend allemaal zeg.. er zit beweging in bij jou!! Ben erg benieuwd wat je er mee gaat doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hermiena

Je bent al bij de kvk geweest die kunnen je weinig verder helpen maar wat ze daar wel hebben is een lijstje van zaakjes die je beter niet kunt doen, de top drie is:
geen wol of knopen winkel
geen binnenhuis achiteckt
geen warme bakker
dit is dan weer wel helpende info vind ik, zoek eerst uit tot het maxium wat je mag doen als freelancer en
maak de keus om een volledige administratie te gaan voeren pas als je daar door de belastingdienst toe gedwongen wordt en geen week eerder.
Ga eens lekker de stad in en loop naar binnen bij andere zelfstandigen, die lekker bezig zijn, kunstenaars enzo die praten graag om een starter te helpen
er is nog als een groot aantal van tussen vormen te vinden.
Vraag advies van een belasting deskundige, wat wijsheid is, en gebruik de jaarcijfers van je vriendin als gids door dit woud van de ook dat nogs.
Belangrijk is dat je niet twijfelt in je keuzes, iedereen weet het altijd net beter als jij. les 1 van zelfstandige zijn, luister naar iedereen doe er je voordeel mee. Maar maak dan sterk je keuzes.

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goeie tips hierboven,

nog een paar toevoegingen: kan je vriendin niet de administratie blijven doen of kun je niet afspreken dat je het een half jaar samen doet? Ik weet zeker dat het gewoon een 'trucje' is dat je moet leren. Het is héus niet moeilijk. Je kóópt in en je vérkoopt en dat moet je dan noteren. Móet lukken. Belastingen, hoe doet zij dat nu? Doet zij dat zelf?? zo niet, wat kost het haar.

En dan: kost het je een hoop geld om het over te nemen of valt dat mee, ofwel: wat is het risico dat je loopt als je het overneemt?

Is het eventueel weer makkelijk door te verkopen voor een soortgelijk bedrag, mocht je zwanger worden (maar ik ben het met Eus eens, ideaal thuiswerk lijkt het toch).

Kan je de administratie van je vriendin van te voren inkijken, dan kan je zien welke verdiensten zij eruit haalt en kan je zien of het een beetje lonend is, zeker gezien de opmerking van Helder over 'wol en kralenwinkels'. Ofwel: koop je iets góeds, de aankoopprijs moet ook in verhouding staan met de winst die zij afgelopen jaren maakte.

Stel dat het heel veel tijd inneemt en lonend lijkt, is je huidige baan op te geven en kan je eventueel makkelijk je eigen (soort) baan terugkrijgen mocht het minder gaan?

Ja, en dan, van je hobby je werk maken, het klínkt ideaal! En met je workshops, het lijkt ook een goede combinatie.

Werk jij maar part time????? ik heb het gevoel dat jij iedere nacht naar je werk moet!

Heel veel succes met je keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Hermiena,
wat een gave kans, een al bestaand bedrijfje overnemen! Wat alle vorige sprekers ook al zeiden, werk een poosje met haar samen, vraag aan andere starters, vraag of je vriendin nog een poosje de admi bijhoud. Het is geen helse klus hoor, al doende leer je het vaak wel.
Ja, en je zou je vaste baan kunnen afbouwen en zo in je eigen bedrijf "ingroeien".
Ik weet niet waarom je in de WAO terecht bent gekomen maar het UWV stimuleert het dat WAO'ers een eigen bedrijfje beginnen. Niks geeft zoveel plezier en voldoening als voor jezelf te werken.

Ben heel benieuwd wat je gaat doen, veel succes en plezier met het uitdenken.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben het met de vorige schrijvers eens maar dat wist je al.

EN WIJ GAAN NIET PARELPLETTEN met die zaak. Die Tips van Helder vind ik ook wel wat. Hier in Utrecht hebben ze zo'n startsubsidie.

Overigens heeft mijn buuf twee huizen verder een stilliggend kralenatelier, moet ik haar eens om advies vragen ze doet er niks meer mee maar de vraag is dus WAAROM niet.

En kijk eens op internet bij www.xyra.nl die maken allerlei dingen op bestelling. Ja ik roep maar wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey jongens bedankt voor de tips, daar kan ik zeker wel wat mee. Ik heb inzage in haar administratie en omdat ik ook de workshops doe gaat het mij w.s. nog meer opleveren dan haar. Woensdag ga ik me er verder in verdiepen. Helaas heeft mijn man van de administratie geen kaas gegeten net als ik maar mijn vriendin wil me overal wel mee helpen. Het is alleen even de vraag of het voor mij belasting technisch wel zo goed uitpakt dus daar ga ik mee eerst eens even in verdiepen. Ik wil geen overhaaste beslissingen nemen hoor. Ik hou jullie wel op de hoogte.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij met je topic hermiena, het zet mij ook weer aan het denken.. ooit was mijn grote droom als zelfstandige een grafisch burootje te hebben.. een paar vaste klanten die bv met een nieuwsbrief ofzo voor de regelmaat zorgen.. wat losse projecten tussendoor.. mijn eigen tijd indelen... Lekker thuis aan het werk.. maar ik durf niet zo goed, en ben bang voor de "eenzaamheid".. Uiteindelijk doe ik wel wat klussen thuis maar laat me nu nog vaak uitbetalen in voorwerpen (goeie computer, goeie spiegelreflexcamera, printer enz) en daarnaast werk ik dus als vrijwilliger op een werkproject, ook een grafisch buro waar alle facaliteiten zijn... alleen verdien ik daar niks mee.

Toen het hele herkeuringscircus begon ging dat al mijn energie kosten en heb ik het idee voor een eigen bedrijf opzij gezet, in de kast.

Nu heb ik de kastdeur weer open gezet maar laat mijn ideeen nog even liggen voor ik er echt klaar voor ben... dus ik ga jou heel erg volgen in je overwegingen en plannen en als anderen "ons" tips kunnen geven die dit al aangedurfd hebben dan hoor ik het graag! Ik wens je dan ook veel succes toe in je overwegingen en houd me op de hoogte als je wilt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook een WAO (arrrrgggghhhhhh) en heb tijdelijk wat bijverdiend als freelancer, dat mag. Je mag bijverdienen tot je "dagloon" -/- het gedeeltje wat je aan WAO hebt.

Anders typ je even in Google "bijverdienen WAO". ALS JE HET MAAR NETJES MELDT dat je wat bijverdiend ik heb dat in 2003 gehad en keurig mijn verdiensten als free-lancer opgegeven geen probleem.

Fiscaal: als je zelf inkomen krijgt uit een eigen zaak krijg je volgens mij te maken met "achteraf" betalen van IB + premies. Is er in jullie durp geen belastingadviseur die weet hoe dat kan? Ik heb keurig over mijn bijverdiensten zeg maar 40% opzijgezet en betaald. Ik krijg nu bv. partnerali dat is ook bruto dat wens ik je niet toe (want dan moet je scheiden, gatver) maar ik zet ook elke maand een deel daarvan opzij anders is de klap zo hard....

Enne,.... kwee niet hoor.

Kun je niet gewoon op naam van de vriendin laten staan, jij doet "het werk" zij helpt je de administratie op touw zetten, geen fiscale of uitkeringsdingessu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hermina met mij nog en keer ik heb zo is zitten denken vanacht !

Ik heb je een top drie gegeven van niet zohandig dingen er is er nog een:
de reden waarom starters er weer mee ophouden!
Op feestje partijen enz altijd grote verhalen over geld t,loopt niet geen orders enz.
De werkelijke top 1 is wat tapas zecht eenzaamheid, voor al mannen liegen hier over Ha Ha
Bedenk je hoeveel zin je hebt eigelijk nu je parner vriendin er mee kapt dit is nummer 1
tweede is wel grappig we hebben zo,n draadje gehad over doelstellingen en ik had het over paaltjes,
Het lijkt zo,n enorme stap naar zelfstandig ondenemer zijn, adm voeren, investeringen, familie die beren zien( ome joop ging mooi naar de klote )enz.
Dit kan allemaal lekker in je maag gaan zitten.

Is het niks nu, of volgen jaar, of over 5 jaar. VOOR DAT JE EEN GLAS SINAS LEEG HEBT JE DE HELEBOEL
WEER WEG GEDAAN.
Een briefje naar de belastingdienst en een naar kvk en je bent weer ongeveer waar je nu bent. Dat bedoel ik dus het hele avontuur staat je kinderwens niet in de weg, 15 min en je bent ondernemer af( het paaltje) somige mensen blijven maar door gaan ook als het niet werkt, onzin elk moment kun je terug komen op je beslissing.
Als je dit vooraf bedenkt is het allemaal niet zo n drama.

Opm. nummer 1 was eenzaamheid 2e geen steun levensparner en 3e is pas het geld verhaal

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vervolg nog, je produkt op dit moment is creativiteit dit blijft altijd bij je wat je ook doet, de kralenhandel
is voor als nog bijzaak.
Dus je zou ook ipv kralen verkopen als extra winst te zien. Je creativiteit verder kunnen uit bouwen met bijvoorbeeld een nieuwe partner/colega die kennis heeft met bijvoorbeeld edelmetaal.
zodat de kettingen 10 keer zo duur mogen worden dat is ook door groeien.
En wel op jou tempo.

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het duizelt me nog steeds hier hoor ondanks de tips. Zelf zie ik het nu een beetje zo. Ik ga het eerst goed uitzoeken en dan kijken of ik de stap ga nemen. Ik heb ja niks te verliezen en loopt het dan is het leuk en zit het er niet in kan ik altijd er weer mee stoppen. Ik moet alleen iemand hebben die me kan helpen met de belasting en zo en verder hou ik het liefst de touwtjes in eigen handen. Ik ga een en ander woensdag toch maar met mijn vader bespreken en mischien dat hij dat belasting gedeelte dan voor zijn rekening kan nemen. Ik zit namelijk ook nog met het volgende. Kan ik niet beter met een schone lei beginnen? We hadden namelijk de afspraak dat zij de winkel deed en ik de workshops. Nu zij geen winkel meer doet kan ik natuurlijk ook mijn eigen winkel beginnen want ik zit dan niet met de overname kosten van haar winkel maar ja dan blijft zij wel met het materiaal zitten. En zij heeft natuurlijk al naamsbekendheid, maar die heb ik ook wel met de workshops. Als ik er niet zoveel in hoef te investeren en gewoon zelf een site opzet dan loop ik mischien minder risicoos. Ook iets dus om over na te denken. Als ik niet voor mezelf begin en niet haar winkel overneem dan zit ik dus ook met het probleem waar ik dan nu de kralen voortaan weg moet halen dus dan ligt mijn bedrijfje straks ook op zijn gat. Ook moet ik me afvragen of ik het wel aankan nu we ook de medische molen in gaan want dat is ook best intensief. En ja de kralen is inderdaad een eenzaam iets maar ik ben juist wel graag alleen. Dus daar kan ik op zich wel goed tegen en door de workshops krijg ik wel weer mensen over de vloer.

Ik ga er heel goed over na denken en eerst een aantal voor en nadelen op papier zetten. Ik hou jullie op de hoogte hoor.
Bedankt voor de tips van iedereen, leuk om te lezen dat jullie zo meeleven.

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Hermiena, hier nog een nabrander van mij.

Het klinkt als een goede en passende mogelijkheid om die kralenhandel over te nemen. Mooie combinatie met jouw workshops. Maar je hebt ook twijfels.

Mijn tip is:
Sta jezelf toe om te twijfelen en probeer geen besluit te forceren. Laat het gewoon even zo, je wéét het nog niet.
Je zult zien dat dan vanzelf duidelijk wordt welke kant je op gaat. Alsof je vanzelf naar een besluit toegroeit en op een gegeven moment gewoon wéét wat je moet doen.

Zet jezelf dus niet te veel onder druk.
Zo werkt het voor mij meestal, dus misschien ook voor jou?

Satja

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Satja, herkenbaar wat je schrijft, ik ga er ook altijd vanuit dat er vanzelf wel een beslissing komt die goed voor me is. En pp, dat heb ik ook al gedacht wat zeg je er van Helder? hahhaa.

Nou ik heb vanavond mijn vader al even gesproken en hij wil me er wel mee helpen en hij was eigenlijk helemaal niet negatief, en dat had ik wel verwacht. We gaan het nu samen uitzoeken dus ik heb al wel meer vertrouwen en rust in mijn hoofd en mijn gevoel zegt me dat ik het gewoon moet gaan doen als het financieel ook maar enigszins haalbaar is.
En dan w.s. toch gewoon onder mijn eigen naam zodat ik niet zo veel hoef te investeren want ik heb al voor een kapitaal aan kralen. Morgen komt mijn vader en gaan we er ons verder in verdiepen dus jullie horen nog hoor. Spannend he? Het is natuurlijk wel weer een enorme uitdaging, alleen al om dit te gaan uitzoeken!!

Liefs Hermiena

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...