Spring naar bijdragen

Opzoomering Forum

helder

Aanbevolen berichten

In overweging geef ik het volgende,

in ieder bestuur of organisatie zijn verjongingen om onkoombaar, derhalve ook voor een forum zoals deze.

Al enige tijd zien wij oudgediende verdwijnen van het forum soms met groots afscheid soms met de stille trom, soms gezamelijk of met een discusie.

Alle hier eens gekomen als jonkie hebben het kostbare, en werkelijk unieke waarde mogen voelen en delen hier.
Groot moet dan ook de dankbaarheid zijn voor dit forum en de gegeven behandeling door Tactus.
Uit respect hier voor, en dit ook een nieuwe generatie van stoppers dit mee te geven komt er een tijd dat je voeld dat het je het gezien hebt.
Het weg gaan van dit forum is zwaar, wandt je maakt vrienden en maatjes misschien wel zelfs voor het leven.
Zover!

Met grote ernst meen ik dan ook dat iedereen die om haar/zijn reden is afgezwaaid, niet meer actief deel moet nemen aan dit forum, je hoort tot de oud gediende.
Ik gun het dan ook dat je een maatje of tijd genoot weet op het moment dat je vertrekt.

MAAR WEG IS WEG !!!! EN GEDRAAG JE OOK ZO.

Gelukkig heeft er een hele groep een nieuw forum gevonden waar zuinig mee gedaan wordt.
Voor een enkeling komt het gevoel te oud te zijn voor het forum niet en blijft tegen discusie na discusie aan lopen hier mee bedoel ik Katrien ook voor jou geld het is geweest het is genoeg.

even zo voor Koekie PP Hermiena Emma Fleur Matilde die een altenatief hebben gevonden mischien dat we daar nog eens Verientje zien en weer later veel meer.

maar we gaan niet donderslagen gooien op een forum wat we zelf zo gelieft hebben.

neem afscheid met en uit dankbaarheid,

Dan mag er hier en daar iemand goed pissig zijn op mij, maar zachte heel meesters maken stinkende wonden luid een goed spreek woord.

Wil je toch nog niet weg, terweil je een wrijving ervaart dan los je dat met kracht en duidelijkheid op en wel bij voor keur prive, kom je daar niet toe dan is het je tijd !!!!!!

Met hoogachting

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit gezecht hebbende zal ook ik er aan moeten geloven.

Immers ook voor mij is het dat ik alweer lang meeschrijf en me tot nu buiten enige ruzie hoopte te blijven maar voel gewoon dat ik het niet meer trek, met wat humor en een grap, maar mij bijna gedongen zie, een keuze te maken in de stellingen die gegraven zijn.

En ik was hier voor heel erg andere reden, en niet voor relationele conflicten onderling.

Maar niet zonder gezecht te hebben, dat ik hondsblij ben jullie allemaal te hebben gesproken.

Liefde en dankbaarheid is het, wat mij aan dit forum vergroeid deed raken.

Helder

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Helder,

Je kent me wel niet, maar zou je dit wel doen? Tenzij je er echt van overtuigd bent, dat je niets meer van het forum kan leren, of eraan kan toevoegen. Tja, dan houdt het op.

Heb als een kip op een ei zitten broeden vannacht en ga waarschijnlijk een nieuw oud thema aansnijden. Misschien wil je daar nog even naar kijken?

In ieder geval heel veel sterkte en een innerlijk warm dekentje,
OnderM

Ik knal het gewoon hieronder...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vingers morsen koude woorden
Ontmoedigend, maar levensecht
Het is al laat, maar ietsje later
Valt het doek... voorbij gevecht

Lieve allemaal,

Heb lieve PB'tjes ontvangen (dank, dank, dank) en steek m'n grote teen maar weer in het woelige forumwater.

Ik vraag me af waarom wij tot de groep horen die in het alcoholbad zijn gedoken en er eigenlijk nooit meer uit willen komen, terwijl anderen er ik weet niet hoe snel uit wegvluchten.

Bij het handjevol alcoholisten dat ik ken, speelt een gevoel van onveiligheid (variërend van mishandeling tot emotionele verwaarlozing) tijdens de kinderjaren een enorm belangrijke rol. Zo ook in mijn geval. Ik heb dat in de loop van een tiental jaren dmv van verschillende therapieën helemaal verwerkt voor zover ik weet. Wat ik echter absoluut niet begrijp, is dat ik nog steeds de verdoving van de alcohol blijf zoeken.

Hoe zit dit met de meeste van jullie? Zijn er forumleden met soortgelijke ervaringen? Moet ik m'n alcoholisme op een andere manier benaderen? Of hebben een aantal van jullie een totaal andere insteek?

Ik hoor graag van jullie.

Liefs,
OnderM

P.S. Heb drie dagen geleden m'n e-mailadres bij ADB achtergelaten... Spannuuund!!!

Oh, ja... Wie kan me vertellen hoe ik m'n naam kan veranderen? Moet ik dat aan de moderator vragen? Ik wil een positievere naam kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Helder en alle anderen,

Je hebt het allemaal mooi en Helder verwoord.

Ik woonde ooit in een studentenhuis. Toen ik er kwam waren de meeste van mijn medebewoners van mijn leeftijd, een enkeling was blijven hangen na zijn studie. Eigenlijk hadden we allemaal erg veel lol met elkaar, maar na een tijdje kregen de ouderen vaste verkering, kinderen en serieuze banen. Hun belevingswereld werd anders en hun inkomen ging drastisch omhoog. Al snel ontstonden er discussies over de nachtelijke feestjes, de afwas die te lang bleef staan en was die in de gangen hing.

Het was na een tijd geen studentenhuis meer, waar je leert hoe je voor het eerst zelfstandig in het leven staat, hoe leuk het is om tot vier uur op te blijven als je de volgende dag tentamen hebt. Al snel was het een huis met mensen die vroeg op moesten, die met elkaar een oppas deelden en waarin regels golden die jaren geleden waren uitgevonden door mensen die er allang niet meer woonden.

Het forum is een beetje dit studentenhuis. De nieuwelingen komen binnen met vragen die bij een nieuweling horen, en vinden een luisterend oor bij de aanwezigen en vaak een oplossing bestaande uit puzzelstukjes die de verschillende deelnemers aanreiken. Soms is het echter ook zo dat zo iemand wordt verwezen naar het archief ('want daar hebben we het al over gehad'). Op dat moment schiet het forum zijn doel in mijn ogen voorbij. De kracht is juist het één op één communiceren met elkaar, niet verveeld verwijzen naar dingen die vroeger al eens gezegd zijn. Als dat afdoende was dan konden we alles uit boeken halen, want alles is al eens gebeurd en omschreven en zal ook weer gebeuren. Er zullen steeds weer nieuwelingen naar het forum komen en die zullen goeddeels steeds dezelfde vragen stellen, en gelukkig maar!

Iedereen voor wie dit forum tot een vriendenclub is geworden heeft geluk gehad om zoveel fijne mensen tegen te komen. Het forum is echter niet bedoeld als vriendenclub, en het gejeremieer over 'dat er zoveel mensen weggaan' is onterecht, want het gaat voorbij aan het werkelijke doel van het forum, en dat is elkaar steunen in de strijd tegen alcoholverslaving. Het is inherent dat mensen weggaan, het is zelfs de bedoeling dat mensen weggaan. Dat betekent namelijk dat ze --met behulp van het forum-- de kracht hebben gevonden hun leven de vorm te geven die zij eraan willen geven. Ik ben blij dat er steeds zoveel mensen bij komen, die hulp zoeken bij elkaar en niet bang hoeven te zijn dat ze dingen 'dubbel' vragen. Maak je onderweg vrienden? Des te beter! Regel het zodat je ze ook buiten het forum kunt blijven zien. Maak je onderweg vijanden? Ook dat kan gebeuren, maar val daar het forum niet mee lastig!

Vechten doe je buiten, op het schoolplein, niet onder de les. Het houdt iedereen van zijn werk en zorgt voor onrust in de klas.

Liefs,
Twan :present:

"What the caterpillar calls the end of the world the master calls a butterfly."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Helder,

Jij en ik kennen elkaar niet echt want ik ben een relatief nieuw forumlid. De keren dat je op het forum was, ben ik blij geweest met je heldere, hoe toepasselijk kan een naam zijn, uitleg en visie. Ik kan nu niet anders zeggen dan dat ik je gelijk geef. Op een gegeven moment zal ook voor mij een tijd komen dat ik van het forum ga, zo hoort het ook. Voor een aantal van jullie oudgedienden is de tijd aangebroken, hoe pijnlijk dat ook mag zijn. Maar dat is het hele leven, verbintenissen aangaan en weer loslaten en dat is een rouwproces.

Ik merk dat een aantal oudgedienden daar nu middenin zitten. Hoop nu na jouw woorden dat zij de moed vinden om het forum los te laten, het is er absoluut niet meegediend om nu weer een strijd te krijgen. Enig idee hoe vermoeiend dat is voor alle nieuwere forumleden en hoe onveilig.

Dat kan niet de bedoeling zijn. Nieuw is anders maar niet fout of verkeerd, geeft nieuwe inzichten andere impulsen, is flexibel. In vaktermen er is Instroom/ Doorstroom en Uitstroom. Sommige zitten nu in de Uitstroom en denk en wees dankbaar: het is goed geweest en draag de fakkel over.

Helder nogmaals bedankt en wens je alle succes en sterkte

:sun:CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Ondermijntje,

Ik denk dat je een bericht naar de moderator moet sturen om je plaatje te kunnen veranderen.

Op jouw vraag over waarom en de badkuipen vol alcohol is denk ik een complex van factoren. Genetisch is er zeker 1, is ook lastiger te beinvloeden, ik zie dat in de eigen familie, overgrootvader heeft al zijn 5 cafe's verzopen, oma en vader lustte er ook wel tig, mijn broer en ik zijn de zuipers in de familie, kunnen geen van beide maat houden. Dit in tegenstelling tot mijn moeder en 2 zussen maar die doen dan ook mee met de zwaargewichten, daar hebben zij hun strijd in.

Dat is 1 factor een andere factor is aangeleerd gedrag, hoe werd er bij jou thuisgedronken, veel weinig, iedere avond of alleen in het weekend, mocht jij als kind met je 12e aan de alcohol of veel later.

3 Situatie waarin je jezelf bevind, is het stoer in je vriendenkring om veel te drinken of wordt er niet of nauwelijks gedronken

4 wat jij aangeeft lichamelijke en geestelijke verwaarlozing, onzeker voelen, weinig eigenwaarde, geen remmingen en dan aan de A om je nog goed te voelen voor het moment.

5 Op een gegeven moment kom je in de fase van geestelijke en lichamelijke verslaving en dan is de weg gewoon moeilijk en komen we hier terecht.Want als de roes is opgedroogd blijft jezelf over en dat moet je jezelf onder ogen zien en dat is lastig. Dat lees je hier overal.

Zelf ben ik bij de ambulante verslavingszorg geweest en kon daar mijn ei niet kwijt. Daarna ben ik via de internetbehandeling hier op het forum gekomen en samen met Tactus, het forum en de Refusal lukt het me om te stoppen.

Ik hoop dat je hier wat aanhebt, het is zeker geen volledig antwoord, maar daar heb je ook de anderen weer voor. Iedereen heeft zijn eigen zienswijze.

:sun: liefs CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twan

ik begrijp je vergelijking met dat studentenhuis heel goed. Het énige héél grote verschil is eigenlijk:

in dat studentenhuis ben ik aan de drank geráákt en hier ben ik er weer af gekomen!!

Heel veel succes, lieve nieuwelingen, hoop dat jullie hier net zo veel nut van zullen hebben als "de oudjes"!

liefs

PP

:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb me even aangemeld, maar kan niet lang blijven want ik ben op mijn werk. Ik kan de discussies op dit forum vaak niet helemaal volgen, maar dat komt waarschijnlijk omdat ik nog nieuw ben.

Ik heb vannacht iets vreselijks gedaan. Het was de hele avond goed gegaan, ik had zitten lezen op het forum en een paar berichtjes geplaatst, toen heb ik nog even de hond uitgelaten en ben naar bed gegaan, waar ik vervolgens vreselijk heb liggen woelen en niet kon slapen. Uiteindelijk ben ik met een slaperige kop naar beneden gegaan, en heb een glas wijn achterovergeslagen, waarna ik weer naar bed ben gegaan.
Vanmorgen dacht ik aanvankelijk dat ik het gedroomd had, maar dat was dus niet zo.

Toch weer over de schreef gegaan dus, moet ik vandaag weer opnieuw beginnen. Ik heb me voorgenomen vandaag heel sterk te zijn.

Liefs, Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou graag reageren op het thema van Ondermijntje, maar het staat hier zo verloren... Zouden we dit niet eens kunnen uitspitten op een themadraad of zo?

Maar om kort te zijn:
Ik denk dat de drank (de verdoving) eerst een soort reddingsboei kan zijn. En als je daarna begint met de verwerking van je verleden, zit je er natuurlijk al aan vast, aan die drank dan. Dus als je min of meer 'genezen' bent, zit je met een nieuw probleem: de alcohol. Waardoor je eigenwaarde evenveel naar de haaien gaat als door en slechte behandeling vroeger. Enfin, zo gaat het bij mij.

Dit was kort maar ik ben zo ziek als een hond. Zomergriep.

Francesca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jongens, ik hoop dat jullie mij het even vergeven dat ik mid draadje even van onderwerp verander,
het is een boodschap aan de oude garde lees er gewoon overheen en ga weer door met het onderwerp.

Lieve Oude Garde,

Ik ga geen namen noemen want dan vergeet ik er geheid een en dat is niet de bedoeling.
Toen ik hier op het forum kwam, lag mijn leven in puin en zag ik het helemaal niet meer zitten.
Jullie hebben mij toen met open armen verwelkomd en binnen de korste keren kon ik weer lachen.
Ik verplaatstte mezelf van de bank naar de computer, niet een grote voorutgang lijkt het maar ik zat weer overeind. Binnen een paar weken liep ik weer en begon ik met het herbouwen van mijn leven.
Klinkt dramatisch, het was dramatisch! Nachten heb ik het archief gelezen en zo werden mensen die ik nog nooit gesproken had me dierbaar. Ik ben jullie echt dankbaar en jullie zijn me allen lief , ik heb heel veel geleerd. Van piekeren naar positief denken, dank zij jullie.
Ik wens jullie dan ook niets dan goeds toe in de toekomst.
Ik hoop dat wij de nieuwelingen net zo'n warm badje kunnen laten vol lopen, als wat jullie voor mij hebben gedaan, voor de mensen die ons vinden.
Met dankbaarheid en liefs,

Anjo:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niemand wordt gedwongen weg te gaan. Iedereen mag blijven als zij dat willen.

Ik denk dat ik voor iedereen spreek als ik zeg dat wat wij willen een veilig en rustig forum is zodat iedereen die hier komt het "warme badje" vind dat ik gevonden heb destijds.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran,

Beterschap! het is echt te warm om nu ziek te zijn.

Ik ben het helemaal met je eens. Je kunt pas tegen alcohol gaan vechten als je ook de goede kanten er van kunt zien. ik heb eens geleerd dat niemand wilt stoppen met drinken, je wilt van de gevolgen af.
Dat gezegd eens had het nut, nu niet meer. Het is een gewoonte die je jezelf hebt aangeleerd en het gaat volautomatisch.Ik heb het met heftige gevoelens, negatief of positief dat maakt niet uit.
Eens was daar geen plaats voor, heel lang niet, in die tijd had alcohol zijn nut.
Totdat het te ver ging en alcohol niet meer de verlosser maar de oorzaak werd en je eigenwaarden in diggelen ligt. Al die dingen die je doet onder invloed zijn hoogstwaarschijnlijk niet de dingen waar je voor zou kiezen als je nuchter bent. Als je onder invloed bent gaat dat ook tot waar onze waarden en normen liggen. En ieder van ons heeft dingen gedaan onder invloed waar wij niet achter staan, dat vreet je eigenwaarden aan. Ik was heel opgelucht toen ik dat leerde. Ik was dus niet slecht.
Uiteindelijk zijn wij verantwoordelijk voor het feit dat we het spul door onze keel gieten. Het helpt mij om me alleen op dat te richten. Al het anderen laat ik even liggen anders zou er weer de noodzaak ontstaan om te gaan drinken.
Het is niet gemakkelijk omdat te doen, deze week werd ik heel erg hard geconfronteerd met mijn drankverleden. Het deed ongelovelijk veel pijn en wat had ik zin om te gaan wandelen met Jan.
( ik drink Johnny Walker) maar ik heb me gericht op het maken van nieuwe herinneringen.
Het hoe en waarom is belangrijk om te weten zodat je de triggers kunt herkennen maar verlies jezelf er niet in, probeer te blijven in het hier en nu.
Is het verleden te zwaar, laat het dan even liggen waar het hoort, in het verleden. Morgen moet nog komen dus daar kan je nu ook niets aan doen. vandaag is wat je hebt, richt je daarop en dan heb je je handen al vol. Dit is natuurlijk puur persoonlijk maar hopelijk heeft iemand hier iets aan.

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Lola,
Niet huilen...
Wil jij met het badeendje spelen?

Anjo, heel mooi...

Het stoppen met drinken laat je op korte termijn eigenlijk nog beter zien waar de schoen wrikt in je leven. Het lost dus niet meteen iets op. Pas heel veel later komt er ruimte en rust om aan de dingen te werken waardoor je bent gaan drinken. Ik hoop tenminste wel dat dat moment komt, nu ben ik er nog even niet mee bezig....

Liefs,
Twan :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo,
Ik werd deze week ook heel hard geconfronteerd met hoe ik kan zijn als ik gezopen heb. Daarom ook vind ik dat thema van Ondermijntje heel interessant. Omdat ik soms weer net een kind word, en hevig om me heen ga schoppen als ik patronen uit mijn jeugd herken. Terwijl ik allang 'groot' ben en dus gewoon weg kan kijken of kan negeren of iets anders kan gaan doen...

Lola,
Niet breken, hoor meisje!

Fran

Link naar opmerking
Deel via andere websites

shoot zeg, wat een mooie woorden vandaag en Anjo, je slaat de spijker helemaal op zijn kop
eerst was drinken een manier om te overleven en ik moet zeggen dat het me ook geholpen heeft ooit, om meer lef te hebben, om een stuk van mezelf te leren kennen wat ik ook heb, in weze om volwassen te worden en dingen te durven... spanningen de baas te worden...

alleen met verloop van tijd wordt het langzaamaan een vlucht.. spanningen, daar hoort drinken bij. hard gewerkt? beloning is drank, Vervelende verjaardag? drank maakt het dragelijker.. ruzie gehad? drinken... alleen die dronken vrouw dat ben ik zelf niet meer.. en of ik diegene nog steeds zo leuk vind? inmiddels dus niet meer. maar toch blijft drank verleiden.

Op het moment ben ik weer gemotiveerd om verder door het leven te gaan met die nuchtere versie van mezelf, al vind ik het soms ook erg saai... en braaf... maar voor mij is het wel beter en voel ik me beter zonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tapas,

In zeker opzicht is het natuurlijk ook saai. Voor mij alleen een opluchting! Misschien overkomt mij nu een stuk minder maar ik kan nu iets opbouwen. Toen ik nog dronk brak ik alles wat ik met zo veel inspanning had opgebouwd steen voor steen weer af. Als mijn leven door stenen opgebouwd is dan hoop ik over een aantal jaren een solide huis gebouwd te hebben waar iedereen die mij lief is kan komen schuilen.
Ga ik zo door als wat ik deed zal er alleen een bouwval staan.
Ik wil dat mensen mij later herinneren als warm en veilig, niet als stenen waar ze hun tenen aan gestoten hebben.

Ik schrijf dit terwijl de zucht door mijn lichaam giert. Het mag duidelijk zijn dit is echt een gevecht, vandaag zelfs een veldslag. Hopelijk is er morgen weer een wapenstilstand. Daar ga ik wel vanuit tenminste.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve allemaal,

Heel erg bedankt voor jullie wijze woorden. Ik heb ze naar een Worddocje gekopieerd en uitgeprint, zodat ik er op elk moment van de dag even een blik op kan werpen. Geeft me weer heel wat stof tot nadenken.

Twan, wat een prachtige vergelijking met dat studentenhuis. Je vergeet alleen een ding: het is simpelweg gezellig en vaak ook leerzaam voor beide partijen als de oudgedienden zo nu en dan binnen komen vallen.

Anna, struikelen doen we allemaal wel een keertje, dus schop jezelf niet te hard! Belangrijker is, denk ik, het besef dat je er totaal geen baat bij hebt gehad en dat het je alleen maar een dosis stress heeft opgeleverd. Volgens mij ga jij er helemaal komen. Ik ben een die-hard en zit onder de blauwe plekken van mezelf. Maar ik ben VASTBERADEN om er deze keer een succesverhaal van te maken.

Fran een paar keer per dag 1000mg C in combinatie met zink nemen. Dat helpt mij altijd weer snel op de been bij verkoudheden en griepjes. Wel eerst iets eten anders word je er misselijk van. Beterschap en een knuffel.

Lola, volgens mij zag ik al weer een glimlachje op je gezichtje, toen je het badeendje van Twan mocht lenen. Twan kan je het liedje van de Kinks nog een keertje voor onze lieve Lola zingen? (Dat was jij toch?)

Katrina van mij mag je nog wel even blijven; ik lees je berichten graag, omdat ze m'n grijze cellen prikkelen.

Anjo en Tapas, jazeker, de spijker is op de zeer gevoelige kop geslagen. Ik ga nu als een koe zitten herkauwen.

Nogmaals heel erg bedankt allemaal.

Liefs,
OnderM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran,

Ja in Zeeland is alles dicht op dinsdagmiddag. In de dorpen dan, iedereen die hier ooit komt en dat zijn er miljoenen, weten dat.

Wat was de bedoeling van je PS je? Ik schrijf open en bloot dus als mensen willen kan je zo lezen waar ik woon en wie ik ben. Ik ben al lang uit de kast en heb niets te verbergen. Op de kast zit ik meestal snel maar nooit lang.

Liefs,
Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fran,

Het is al goed. Verbijten hoeft niet, zelf in achterlijke dorpen hebben ze een supermarkt die openblijft op dinsdagmiddag. ze hebben wel geen marlboro (vaak) of zwarte pakken( nooit) maar een fles Jan altijd.
Ze draaien daar geloof ik een goede omzet in:$

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...