Spring naar bijdragen

maandag 5 maart 2007

ferry

Aanbevolen berichten

dag moesje,

ik zag bij het nalezen van de draadjes dat jij mooie dingen gezegd hebt over het kijken naar de pijn; dat vind ik erg moeilijk, maar ik denk wel dat je gelijk heb, als ik kijk naar de puinhopen van mijn leven, dan is er veel pijn.
pijn om wat mij is aangedaan toen ik nog heel jong was, en pijn om wat ik anderen heb aangedaan omdat ik daarmee niet heb leren omgaan; pijn om alles wat verdronken is.

dat zinnetje van jou is wel een eye-opener: ik doe mijn ogen open voor de pijn. ik ga er vanavond maar eens voor zitten.

bedankt, groeten van bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 116
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

mick, anjo, ziza, yansee, houtje en anderen,

jullie schreven in de laatste dagen uitgebreid over het dromen over alcohol (en drugs); toen ik dat gisteren las, dacht ik opgelucht: nou dáár heb ik dan geen last van.

en ja hoor: hoogmoed komt voor de val, ik heb vannacht net zo'n soort droom gehad.

maar gelukkig zaten jullie verhalen bij het wakker worden al op het randje van het bed: "dit overkomt velen van ons, bibelle, dus jou ook, geeft niet, hoort bij de verwerking".

bedankt dat jullie al hulp boden nog voor dat ik die nodig had. kanjers zijn jullie allemaal!

.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag ziza,

ik wilde nog even reageren op je stukje van zaterdag (en ook op die van vele andere keren), ik vind het fijn dat je zo positief schrijft over het 12-stappen-plan en de Hogere Macht in je leven, over gebed en meditatie en zo. voor mij werkt dat denk ik anders, maar het is goed te weten dat elke stap in de goede richting je op weg helpt. ook ik ervaar wel veel steun van die HM, al vind ik hem/haar/het niet in de AA of het BB. ik ben misschien meer van de CC.

bedankt dus voor je vele stukjes
.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt rosie,

een schema zou zeker helpen, maar mijn werk is geen enkele week gelijk, heel veel wisselende tijden en dagen. de enige middag die ik vast houd is de middag die ik bij mijn demente moeder ben, want ik weet niet hoe lang dr. alzheimer haar nog bij ons laat blijven.

maar een lijstje met wat er nog gedaan moet worden is misschien wel een goed idee. dat doet me ineens denken aan mijn oma: die had een leitje met een griffel, waarop ze de dingen schreef. (die oma van mijn kruissteekrandje in de uitzwaaier, sinds ik met adb ben begonnen moet ik steeds vaker aan haar denken, hoe komt dat toch? geen idee, maar wel leuk, want zij was een van de liefste mensen uit mijn jeugd)

ik ga het zeker met z'n lijstje proberen

groetjes, bibelle

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag anna,

ook op jou wilde ik nog even reageren. je schreef op zaterdag dat je de alcohol nodig had om het leven vol te houden, maar dat je door de alcohol niet meer zag dat het ook mogelijk zou moeten zijn om het léven te veranderen. dat was een schot in mijn roos, want ook ik dacht dat alcohol het leven wel dragelijk zou maken. al die chaos om me heen, me overkomen, maar ook wel zelf opgeroepen. zo'n rommelige tijdsindeling, met werk vaak op afroep, zodat ik nooit weet of en wanneer ik onverwacht aan de slag moet, naast de meer gebruikelijk in te plannen klussen. leuk werk, maar erg onvoorspelbaar. alcohol bracht in het begin ontspanning, maar in plaats van structuur, bracht het chaos en slavernij.

nu zie ik in dat alcohol niet helpt het dragelijk te maken, maar dat ik het leven zelf moet gaan structureren. samen met de opmerkingen van rosie zet het me behoorlijk aan het denken. dank je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn laatste stukje voor ik ga koken is voor jullie allemaal:

ik heb vandaag veel nagelezen, en op velen gereageerd, maar op alles kan niet, dan wordt de tijd weer een chaos (zie boven); dus als ik je "vergeten" ben, komt wellicht na een volgend berichtje op het forum. ik ben hoe dan ook blij met alle berichten, en dolblij dat ik twee weken geleden hiermee begonnen ben.

nog even kort:

@ lucas en maria: ga zo door!
@ ariel: ik durf niet te vliegen, anders kwam ik vast van jouw zon genieten, en misschien wel samen naar de sportschool (?)
@ kohtje: wil het nog lukken met ndb?
@ femke en water: lukt het adb weer?
@ sneeuwwitje-marion: hoe was het bij de tandarts vandaag. k heb vrijdag gebeld, maar hi is op wintersport, durfde ik eindelijk, moet ik nog een keer de telefoon pakken als hij terug is.
@iedereen: groetjes van bibelle, tot vanavond nog wel even, denk ik.
.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rosie, wat een goed idee, zon levenshandwijze. haal je hem nog weg. mijn printer doet het niet.
Ik heb vandaag een hartverscheurende dag, ik ben een paar mensen kwijtgeraakt.
Nee, ze leven nog wel maar willen me niet meer kennen. Volgens hen sschamen ze zch dood
voor mij en maak ik alles kapot. Daar hebben ze natuurlijk gelijk in.

Ik las je lijstje en dacht dat ik er graag wat aan zou willen doen. vorig jaar had ik gedacht
creatief zijn en je bende op ruimen etc.
Mijn leegte is anders. Ik sluit mijzelf juist op omdat die leegte veilig is
Hoef ik niet na te denken over wat ik zou willen doen of dat ik echt naar de kapper moet
of dat de afwas is gedaan. Ik heb al een jaar mijn gordijnen dicht omdat ik niet wil dat ien
iemand naar binnen kan kijken.Ik denk dat je kunt stellen dat ik me verstop
En ik vind het heel moeilijk om uit die leegte te stappen Misschien ben ik gewoon te moe..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat knap Rosie, om zo'n uitgebreide levenshandleiding te hebben. Ik ben ook niet altijd even gestructureerd bezig, en laat me leiden door de dingen die het meest dringend moeten gebeuren, of die ik het minst erg vind om te doen.
Alleen al het opstellen van de handleiding lijkt me een hele klus. Hoe lang ben je ermee bezig geweest als ik vragen mag?

Ik vraag me alleen wel iets af. Jij 'moet' van jezelf een heleboel dingen. Bij mij is het zo dat alleen al dat moeten op dit moment een soort blokkade opwerpt. Heb jij dat niet, of hoe ga je daarmee om?
Verder ben ik op het moment ook ontzettend moe, en ik kruip regelmatig 's middags nog even in bed. Mijn huisarts heeft me geadviseerd om dit ook inderdaad te doen, omdat mijn lichaam aangeeft die extra rust nodig te hebben. Overigens heb ik al jaren dagelijks gebroken nachten, dus ik kom ook structureel slaap tekort. Maar als ik op termijn weer volledig aan het werk wil/moet, kan ik natuurlijk niet meer 's middags in bed kruipen.
Hoe was dat bij jou? Kreeg jij toen je twee jaar geleden die depressie kreeg niet het advies toe te geven aan je vermoeidheid?

Rudy, jij ook bedankt voor je mooie en verhelderende stukje. Ik heb altijd veel aan je bijdragen.

Ik had vandaag een goede dag. Veel gepraat en gewandeld. Ik ben nu erg moe, maar het is een gezond soort moeheid, dus ik kruip er vanavond gewoon lekker op tijd in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anjo; ik ben even stil en sta stil bij wat je geschreven hebt.
Ik geef toe en moet zoeken naar woorden, hierin schiet ik tekort.
Wat ik namelijk niet wil is dat je je boos of onbegrepen voelt bij mijn woorden.
Maar ik wil je veel sterkte wensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ben ik ook weer even,
@ Knuf, mijn gedachten zijn bij je!:heart:
En natuurlijk bij iedereen.:heart:
Hoe sterk ik vandaag was hoe zwak ik ook opeens werd, na een stukje lezen vanmiddag in het big book van da AA . De confrontatie of je alcoholist bent of niet, alle herkenbare stukjes, en toch vocht ik tegen alle gremlins die toen verschenen. Om zes uur deed ik de koelkast open en zag een fles wijn staan , nog van mijn verjaardag, en de knop ging om. Zo opeens, boem. Na drie wijntjes de fles leeggegooid, en na weer voor mij een naar iets vanavond, boem blikjes bier open. Blijkbaar is toch een te weinig in sommige situaties. Ik ga nu maar even mijn huiswerk schriftje invullen:angry: allemaal tot morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
anjo

<knip>

Mijn leegte is anders. Ik sluit mijzelf juist op omdat die leegte veilig is

Hoef ik niet na te denken over wat ik zou willen doen of dat ik echt naar de kapper moet

of dat de afwas is gedaan. Ik heb al een jaar mijn gordijnen dicht omdat ik niet wil dat ien

iemand naar binnen kan kijken.Ik denk dat je kunt stellen dat ik me verstop

En ik vind het heel moeilijk om uit die leegte te stappen Misschien ben ik gewoon te moe..

Heel herkenbaar, die neiging heb ik soms ook sterk. Het risico van een vrijwillig sociaal isolement is erg groot. Ik zei het al eerder, ik ben niet zo goed in face-to-face situaties, maar toch waak ik er voor dat ik mezelf teveel terugtrek.

Nu heb ik een hond, dus ik moet toch regelmatig naar buiten en dan kom je vanzelf de buren tegen, blabla praatje je kent dat wel... en ik werk 40 uur in de week... ik dwing mezelf ook om in een gesprek mensen echt in de ogen te kijken en goed te luisteren naar wat ze zeggen en daar gericht op te reageren.
Zelfs maak ik wel eens een grapje tegen een wildvreemde in de supermarkt als het zo uitkomt... en dan kom ik thuis en dan moet ik om mezelf lachen. Angsthaas, helemaal niet nodig, ze lachte toch terug... :)

Kijk maar eens op http://people.zeelandnet.nl/vlissingen/ , een website van Jeannette Rijks die een cursus Creatief Leven heeft geschreven (even zoeken dan kun je 'm als PDF downloaden). Gaat ook over patronen onderkennen en doorbreken, leegtes laten onstaan en weer invulle (of gewoon accepteren)... is goed leesvoer.

Moet ook toegeven dat ik de neiging tot terugtrekken erger voel wanneer ik drink. Als ik nuchter ben, heb ik soms wel moeite met contacten, soms vind ik het misschien niet leuk, maar ik ga er dan toch beter mee om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Visje we zouden die knop vast moeten kunnen zetten.

Ik ben op het moment het boek aan het lezen "De verslaving voorbij", en ben nu bijna aangekomen bij het punt dat ik een beslissing moet nemen. (dat zegt de schrijver)
Ineens wil ik het boek vanavond niet meer uit hebben, weer een verslaving minder?
In mijn hart wil ik het wel maar twijvel of het niet te veel van het goeie is, of is meerdere verslavingen te veel van het goede?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja en toen was het al even een tijdje stil op het forum......

WAT IS LEEGTE........?

Leegte is niet per definitie negatief......leegte is iets wat we niet meer kennen. Het is ZIJN.
Mick, ik zie het zo, dat de monnik niet zijn leegte probeert te vullen maar dat hij het ZIJN ervaart..

Mooi hoe Rudy het beschreef....Is het niet zo dat je als baby/kind een en al levendigheid/vreugde/kwaadheid/verdriet bent...?
Maar als je dat allemaal in essentie bent en en je wordt er niet in gespiegeld door b.v. je ouders, wat doet een kind dan, wat doet de essentie dan?
Die trekt zich terug.

Ik mag niet te levendig zijn (want dat is vervelend)
Ik mag mn boosheid niet tonen (ga maar een blokje om, want je bent vervelend)
Ik mag niet verdrietig zijn (je moet je niet zo aanstellen, das vervelend en daar heb je niets aan...)

Hier worden de gaten al geslagen....terwijl wij die bevestiging van ons gevoel, ons eigen ware gevoel juist nodig hebben.

Iemand in mijn groep mocht werkelijk waar niet boos zijn thuis, hij moest maar een blokje om gaan
en als hij weer terug was, moest hij niet meer boos zijn.....
Gevolg: Hij trok zich terug als hij ergens boos over was, wat misschien wel heel terecht was, maar ja hij mocht het niet tonen,
dus kropte hij zin boosheid maar op......

En daar begint dus idd de overlevingstocht, die Rudy zo treffend beschrijft...je doet dan maar wat je
ouders je voorschrijven. (niet dat ouders dat perse express doen, soms weten ze zelf ook niet beter, of zijn
ook zo opgevoed)

In de trein op weg van de cursus naar huis onmoette ik 2 oude mensen, waar ik een geweldig gesprek mee
heb gehad, het klikte meteen en het werd een zeer diep gesprek.
Ook de man zei hetzelfde als Rudy....er zijn eigenlijk maar 2 emoties en dat is liefde en angst. mmmh wel typisch.

Rosie, wat je idd zegt over die stille momenten, dat is ook wat ik bedoel...je komt dichter bij je ware ik.
Wie ben ik eigenlijk

Bij mij kwam in de cursus naar voren dat ik in essentie "vrij" ben....en dat was heel treffend, want in een schriftje(dagboekje)
dat ik een week ervoor had gelezen, stond nog iets over een vorige relatie en daar schreef ik in dat ik me niet tevreden voelde, want ik voelde me niet "vrij"

Tja even maar weer wat gedachten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...