Spring naar bijdragen

Zaterdag 2 juni 2007


Gem

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Gemotiveerd, je stelde me gisteravond een vraag over hoe ik om ben gegaan met de extra emotionaliteit na het stoppen met drinken. Eerlijk gezegd weet ik niet zeker of ik je daarmee verder kan helpen. Ik heb een heftige periode gehad waarin heel veel emoties die ik al die jaren onderdrukt had door te drinken terug kwamen. Ook heel veel erg onplezierige herinneringen, die ik eveneens onderdrukt had, kwamen terug. Dit was heel erg moeilijk om mee om te gaan, en ik kan je vertellen dat ik meerdere valkuilen heb ontweken. De drang om maar weer te gaan drinken was soms heel sterk.
Ik herkende die emoties en vooral ook de chaos in mijn hoofd wel, uit mijn kindertijd en puberteit. Ik heb volgens mij mijn hele leven al last gehad van forse stemmingswisselingen en een heel 'vol' hoofd. Daar wist ik toen ik jong was ook niet goed mee om te gaan, dus toen ik als puber de verdovende werking van drank ontdekte heb ik dat middel met twee handen aangegrepen.:$
Ik heb niet altijd even veel gedronken, ook niet altijd dagelijks, maar drank is wel altijd een middel geweest om met mezelf om te gaan.

Op dit moment gaat het beter, maar dat komt ook doordat ik antidepressiva slik. Daardoor zijn mijn stemmingswisselingen en paniekaanvallen (naast mijn depressie) ook beter hanteerbaar. En verder leer ik nog iedere dag bij, om om te gaan met alle gedachten in mijn hoofd. Soms schrijf ik op waar ik allemaal aan denk, en maak een soort rangorde van belangrijkheid, waarna ik de op dat moment niet relevante gedachten onderdruk. Dat is niet altijd gemakkelijk, maar het lukt steeds beter. Kennelijk kun je dit leren, en ik denk zelfs dat het een automatisme kan worden. Maar door te gaan drinken heb ik mezelf op veel jongere leeftijd belet hiermee om te leren gaan. Stom, denk ik nu, maar toen wist ik nog niet wat ik nu weet. En een mens is nooit te oud om te leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lindi,
Heb vandaag mijn eerste glas rivella geprobeerd, lekker voor een keertje, net zoals crodino.
Dronk voorheen ook altijd spa orange, jarenlang, maar daar ben ik vanaf. Water en thee: tja, dat raak je in de loop van de dag zo zat. Tomatensap: dronk ik nooit, maar is ook wel lekker, zeker als je al trek in eten hebt, maar nog niet gaat eten. Royal Club Specials ook lekker, maar wederom, niet elke dag.
Merk wel dat ik frisdrank met koolzuur op dit moment niet zo zie zitten. De gevoelige maag nog misschien?

@Charlie: ben benieuwd wat voor reacties je maandag je krijgt van de makelaar. Altijd een vermoeiende tijd je huis in de verkoop. Je moet zorgen dat alles er piekfijn uitziet en dat vind ik altijd een heel werk.
Een verbouwing van 10 maanden. Petje af. Ik woon 2 1/2 jaar in ons huidige huis, we hebben ruim 2 maanden heel stevig verbouwd, veel vrije dagen opgenomen en ik was kapot na die tijd. Nu moeten de kozijnen boven bijvoorbneeld nog steeds geschilderd worden. Ze zijn geschuurd, maar nog steeds niet geverfd. We zijn langzaam weer aan het beginnen de laatste klussen af te maken. Ik ben alleen op het moment nog zo moe, dat ik van jou verhaal al geen zin meer krijg om te klussen.
Afijn het zal best mooi worden en ik hoop dat er kopers op de kust zijn.

@Corinne
Ik heb de tips gelezen van de drankjes, maar er komt zoveel nieuws op de markt dat ik de vraag toch nog maar een keer stelde. Ga de EKO drankjes absoluut proberen.

---------------------------------
Algemeen: wat gebeurt er als jullie de internet behandeling hebben beeindigd. Is er dan nog nazorg of zoiets? Omdat ik een ander programma volg ben ik hierin wel geinteresseerd. Volgen de meeste mensen op dit forum de internetbehandeling en zijn jullie er tevreden over. Het moet wel werken, want bijna allemaal lukt het jullie om ADB te blijven.
Wat betreft stiekem ADB-er zijn: ik kan er in mijn beginperiode nog niet helemaal over oordlen, maar zoals ik het nu voor me zie blijft het het geheim van mijn gezin en het gezin van mijn zus. Niemand anders.

Zo nu ga ik weer uitloggen, ik ben er straks weer. Ik heb de edele taak om de uitgroei van het geblondeerde haar van mijn dochter te behandelen. iets wat ik doodeng vindt, stel dat het mislukt! Is tot nu toe goed gegaan en heb gisteren aan mijn kapper tips gevraagd hoe ik het aan moet pakken. Blonderen de eerste keer is een makkie. Je smeert het hele haar in, maar die uitgroei. ze heeft lang haar, en je moet het op droog haar doen. Vliegt dus alle kanten uit, lokken klappen terug enz.
Vorige week kon ik het klusje nog niet klaren omdat ik nog teveel trilde. Nu tril ik eigenlijk njiet meer, dus heb geen excuus meer. Kortom ik ga thuiskapster spelen. Tot later. Voor wie straks al gaat eten: eet smakelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Charlie,

De makelaar valt dus voor schattige poesjes.

Jij bent erg stiekem. Maakt niet uit, je mag het hier van de daken roepen.

Pas maar op als klein manneke zijn tandjes gaat uitproberen.

Jij bent al iets langer droog dan ik.
Maar ik ben in de behandeling al bij de laatste opdracht "actieplan". Dat is nogal een uitgebreide opdracht, dus is het maar goed dat er een weekeinde tussen zit. Een samenvatting maken van risicogebeurtenissen en -situaties, van risicogedachten en -gedrag. En wat daar als helpende gedachten en gedragingen daartegenover te zetten.

Daarna wordt de behandeling afgerond.

Ik vind dat aan ene kant goed, aan de andere kant vind ik het een beetje jammer. Ik leer zoveel over mijzelf, los van het stoppen met drinken.

We blijven samen opgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gemotiveerd,

Over die nazorg wou ik nog wel vragen stellen aan mijn hulpverleenster. Want ik wil wel weten of ik dan nog met een prangende vraag terecht kan of zo.
Er is in ieder geval nog een lijst die na 6 weken wordt verwerkt en dan nog een na 6 maanden. En ik wil wel weten wat die inhouden.

Dit doe ik een van de komende dagen als ik mijn laatste opdracht heb afgewerkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal

Lees nog altijd jullie berichtjes maar moet nu zelf ook wat kwijt ben ongeveer 6 weken droog
blijft nog steeds moeilijk vooral vandaag, kreeg vanmorgen een vreselijke kiespijn moest gelijk aan drank denken om te spoelen en de pijn weg te drukken. Dit gelijk aan mijn vrouw gemeld deze heeft mij goed geholpen door advies een paracetemol ( hielp niet ) te nemen en de tandarts te bellen, en dat drank geen alternatief was. Was pas 4 uur later mogelijk om bij de tandarts geholpen te worden, zit nu nog steeds verdoofd achter de laptop en alles is achter de rug. Ben zo blij dat dit ook zonder drank is opgelost. Dit geeft me weer meer vertrouwen in mezelf.
Blijf allemaal lekker schrijven het lezen alleen al is ook geweldig heb alle ditje en datjes van de laatste 6 weken gelezen geen ene dag over geslagen.


Groete aan iedereen YAZZ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed Yazz dat je dit droog hebt doorstaan. Als je kiespijn hebt is de verleiding om te gaan spoelen met alcohol heel groot, want het verdooft de pijn. Ik vind het echt heel knap dat je dat niet gedaan hebt.
Een :present: voor jou!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yazz,

Nee, drank helpt niet tegen pijn. Dat heb ik goed kunnen vergelijken. Met mijn zeer pijnlijke schouder heb ik beide kunnen vergelijken. Goed dat je vrouw in de buurt was.
Vervelend dat je zo een kiespijn kreeg, en dat in het weekeinde. Gelukkig kon je terecht bij de tandarts. En is je kies gerepareerd of getrokken.
En de pijn zal nu wel weg zijn.

Goed dat je het al zes weken volhoud. Ga zo voort.:present::present::present::present::present::present:

:D:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yazz,

We kennen elkaar nog niet, zit nog maar een paar dagen op het forum.
Gefeliciteerd met deze kanppe prestatie en dan nog wel met kiespijn vandaag! Petje af.
Ik hoop ook mijn 6 weken te halen. moet nog 2 dagen en dan zit ik op 2 weken.
Zet hem op, ga zo door. Hoop nog eens wat van je te horen hoe het gaat.

Gemotiveerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal

Bedankt voor jullie reacties

De kies is niet getrokken maar heb een nodvulling de verdoving is uitgewerkt en ik voel op het ogenblik niets meer zou de tandarts wel willen zoenen. Moet van de week naar mijn eigen tandarts om een afspraak te maken voor derdere reparatie. Ben 4 jaar niet naar de tandarts geweest durfde niet en door almaar dat drinken had ik er ook geen zin in en zag het nut er niet van in. Heb samen met me vrouw afgesproken dat ik me gebit in het geheel laat opknappen daar er veel stukken van diverse kiezen zijn afgebroken, dat komt waarschijnlijk door het snachts tanden knarsen bij een diepe slaap ( door drank ? ). Zal wel geld gaan kosten maar heb dat er wel voor over. Deze dag was achteraf toch wel eer een overwinning en een stap verder in de goede richting, is ook de mening van mijn vrouw.

Nogmaals bedankt voor ullie reacties

Yazz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Dank je voor je uitgebreide uitleg. Gelukkig heb je medicijnen en door droog te staan, breng je je niet in gevaar. Ik heb begrepen dat als je met de drank stopt, deze gevoelens weer boven kunnen komen.
Sterker nog, dat deze gevoelens in het begin van je stopperiode heftiger zijn, omdat je ze onderdrukt hebt met alcohol. Dat ervaar ik nu ook. Ik besef nu pas dat ik het overlijden van mijn moeder 2 1/2 jaar geleden nooit goed heb verwerkt. Dat ik dat niet eerder doorhad, kwam door mijn alcohol gebruik.
Geldt ook voor andere dingen waarvan ik me bewust ben, waar ik aan moet werken met mijn psychologe. Je bent inderdaad nooit te oud om te leren, al heb ik er wel erg veel jaren over gedaan om te erkennen dat ik een alcoholprobleem heb. Zo zonde achteraf, al die verspilde jaren! Maar les 1 die ik geleerd heb: niet achterom kijken, maar vooruit. Dat kan ik niet altijd, maar het is goed je ervan bewust te zijn.
Sterkte en we houden contact op het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne,

Het is dus nog niet duidelijk hoe het natraject gaat. Wel knap dat je het allemaal via internet hebt gedaan.
Heb jij erge last van afkickverschijnselen gehad? Ik durfde niet via internet en achteraf heb ik ook de nodige lichamelijke klachten gehad. Ik had het zonder arts (een verslavingsarts) dus niet gered.
Jij bent dus bijna klaar met je internet behandeling en dan moet je het op eigen kracht doen. Als ik het allemaal zo lees, moet je dat wel lukken. Hopelijk heb je er zelf ook vertrouwen in.
Kom nog wel regelmatig op het forum hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gemotiveerd, ik heb ook erg veel jaren gedronken waarvan ik het grootste deel ontkend heb dat ik een probleem had. Daardoor wist ik ook niet goed wat me allemaal dwars zat. Ik had wel een vaag idee, maar ik dacht dat ik erg sterk was en me overal heelhuids doorheen geslagen had. Ik besefte niet dat ik in feite niets verwerkt had, maar dat ik het alleen in toom hield door te drinken.

Ik vind het ook zonde van al die jaren, maar ergens denk ik ook dat je bepaalde stappen pas neemt als je er echt aan toe bent. Misschien had ik me in bepaalde omstandigheden die ik doorgemaakt heb wel niet staande kunnen houden als ik toen gestopt en ingestort was. Ik weet het niet, en omdat ik er ook nooit achter zal komen wil ik er maar niet teveel bij stilstaan. Ik ben gewoon blij dat ik nu nuchter ben, en met alles wat ik leer. Zelfs als ben ik af en toe misschien wat minder aardig dan ik altijd geweest ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne en Gemotiveerd, ik heb de internetbehandeling ook gedaan. De vragenlijst die je na zes weken en een half jaar krijgt is ongeveer dezelfde als die je aan het begin en einde van de behandeling krijgt. Als je op het einde van de behandeling nog niet zeker bent dat het je gaat lukken kun je vragen nog even contact te houden. Dat heb ik destijds gedaan, omdat ik toen nog maar net droog stond. Ik was de behandeling namelijk begonnen met de bedoeling te minderen, maar dat lukte helemaal niet. Ik zat dus al bijna op het einde van de behandeling toen ik besloot helemaal te stoppen en was nog pas heel kort droog toen ik hem afsloot. Ik heb toen met mijn begeleider afgesproken dat we nog een aantal weken contact met elkaar zouden houden.
Als je na beëindiging van de behandeling dringende vragen of problemen hebt, kun je een mail sturen naar je begeleider, en daar krijg je ook antwoord op. Alleen als je de half jaar vragenlijst hebt ingevuld wordt je dossier gesloten en kun je je begeleider niet meer mailen. Maar je kunt wel voor dringende zaken gewoon Tactus opbellen. Dus er is wel een soort van follow-up als je daar behoefte aan hebt.

Ik hoop dat jullie vragen hiermee beantwoord zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yazz,

Je hebt je eetkamer dus laten verslonzen. Dat is niet zo best. En dat terwijl je dus al een beetje angstig bent voor tandartsen. Als je dan er naar toe moet, heb je meestal prijs bij de wat ingrijpender behandelingen.
Doen hoor, die afspraak maken bij de tandarts voor een definitieve vulling en dan gelijk een afspraak maken voor een volledige sanering van je gebit. Ik ken flink wat mensen met een (gedeeltelijk) kunstgebit en allen zeggen dat er niets boven je eigen eetkamer gaat, ook al is die een beetje kwakkel.

Een ding zou ik niet doen: de tandarts zoenen.

Tandenknarsen heeft niets met drank te maken.
Je zult dat vroeger ook wel gedaan hebben. Je kunt het afleren, maar daar heb je de hulp van je partner bij nodig. Iedere keer als ze wakker wordt van je geknars moet ze je volledig wakker maken en erop aanspreken. Dat heb ik mijn man destijd ook gevraagd. Ik doe het nog af en toe.

En het is goed om dat af te leren, want het is ook nog eens slecht voor je gebit, je tanden slijten er door flink.

Ik hoop dat je aanvullend verzekerd met tandartserij inbegrepen.

Voor mijn jaarlijks nazicht en gebitsreining vorige maand was ik 41,10 euro kwijt. Ik ben aanvullend, dus mijn zorgverzekeraar betaald dat terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne

Een beetje angst is nog licht beschreven ik scheit in me broek op z`n hollands gesproken. Ik ben wel aanvullend verzekerd maar als je ziet wat je bij kronen en bruggen toch nog moet bij betalen is dat niet niks. En de gehele sanering te spreiden over enkele jaren is geen optie daar nu kunnen de oude kiezen nog gebruikt worden als ondersteuning en het tandvlees was ook nog goed volgens de weekend tandarts en daar ik van mijn oude moeder wat centjes heb gehad wil ik dit alles snel aanpakken nu het nog kan.
Als dit voorbij is wat wel een half jaar kan duren ben ik weer een stap verder en hoop een stuk sterker in het leven te staan.

Voel me gelukkig jippie

Yazz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Allemaal

Weet niet of ik dit mededelen mag maar ben maandag jarig en kreeg zojuist via de buren een kist met rode wijn van een zakenrelatie heb me rot gelachen. Hoop dat deze maandagavond bij de visite opgaat anders gaat deze in de wasbak dat is zonde maar beter voor mezelf

Yazz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gemotiveerd,

Erge last van ontwenningsverschijnselijk heb ik niet gehad. Ik ben goed blijven slapen, heb wel wat last van mijn darmen gehad (maar dat ben ik mijn hele leven al gewend), heb wel wat getrild en gebeefd, maar niet extreem en daar had pilletjes voor gekregen. De trek was eigenlijk het ergste, maar ik kwam er steeds doorheen.
Ik heb nu nog af en toe last van trillen en beven, maar dat moet in andere richting zitten. Het heeft in iedergeval ook niets met mijn suikerspiegel of nieren te maken . Over een paar weken ga ik weer naar de huisarts. Heb ik het er wel weer over.

Ik heb eerder gestopt via de plaatselijk verslavingszorg, daar heb ik slechte ervaringen mee. Ik ben toen wel gestopt van 1/2 mei tot aug.2006, maar daarna ben ik helemaal in het moeras verdwenen, ik dronk zelfs meer dan ooit en dan ook dag en nacht. Met een flinke alcoholgerelateerde depressie een paar weken voor de herfstvakantie. Ik had toen alles klaarstaan om er een eind aan te maken. Bij nader inzien vond ik dat ook geen oplossing en dit was het keerpunt. Na veel praten met mijn vriendin en samen zoeken naar alternatieven voor de plaatselijke verslavingszorg ben ik op internet bij de Tactus terecht gekomen en heb me geen moment bedacht en meteen ingeschreven.

Over deze internetbehandeling ben ik zeer te spreken. Ik ben geen prater en hier gaan de "gesprekken" schriftelijk, wel zo handig omdat je ook steeds kunt teruglezen en je antwoorden goed en kunt formuleren. De internetbehandeling houdt trouwens veel meer contacten in dat die destijds en gaan ook veel dieper terwijl de behandeling even lang duurt.

Na mijn laatste opdracht, waar ik nu aan werk, komt nog de afronding en dan moet ik op eigen benen verder. Dat zal wennen worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne,

Mijn dochter is weer blond, althans de uitgroei dan. Gisteren aan mijn kapster gevraagd hoe ik het aan moest pakken en ik moet zeggen ik ging systematischer te werk dan ik voorheen deed en heb volgens mij geen plek overgeslagen, wat voorheen wel gebeurde. Nu begon ze over gekleurde plukjes in haar geblondeerde haar! gezegd dat ik daar absoluut niet aan begin. Hoop dat ze haar heil elders gaat zoeken en dan tevens iemand vindt die de uitgroei wil bijhouden. Probleem ze heeft geen baantje en moet het doen van haar zakgeld wat wij haar geven. Ze krijgt niet zoveel, omdat wij (haar ouders) het standpunt hebben dat zij ook wel mag werken voor haar geld. door diverse problemen gaat zij namelijk niet naar school op het moment en zit ze hele dagen thuis. Daarom vind ik het wel weer prettig om te gaan werken, dan zit ik er niet meer de hele dag bovenop. Het is akelig te zien, dat zij niet eens in staat is om naar een baantje te zoeken (moet komen aanwaaien). Het is pubers natuurlijk wel eigen om hun dag te verlummelen, maar de maniet waarop zij het doet........ Vanaf maandag zie ik het niet meer een voordeel van te gaan werken.
Naar wat voor soort werk ben jij eigenlijk op zoek. Via een uitzendburo ofzo en wat voor soort werk dan?
Heb in de diverse draadjes begrepen dat het je wat dat betreft helemaal niet meezit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yazz,
Kan me voorstellen dat je je rot gelachen hebt. Nodig veel mensen uit en wees scheutig met de wijn. zal vast goede wijn zijn, dus de visite hoeft de volgende dag niet teveel last van de naweeen te hebben.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, ik herken veel in je verhaal. Ook bij mij is er wat mis gegaan op jeugdige leeftijd en vooral de pubertijd doordat ik de alcohol leerde kennen.

Yazz, jij bent goed bezig zeg. :present: Ik weet niet of je van bloemen houdt maar een fles wijn krijg je van mij niet. Je hebt een enorme valkuil weten te omzijlen/omzeilen (kweet het even niet). Kiespijn en de combinatie van angst voor de tandarts. Goed dat je je ook niet hoeft te laten weerhouden voor de kosten van de renovatie. Deze investering is heel wat waard. Een lach met een zeer slecht gebit is vaak een bekrompen lach en het kan je helpen zelfverzekerder te zijn.(als je dat nog niet bent tenminste)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne/Anna,

Bedankt voor jullie toelichting op de ontwenningsverschijnslen en het internetprogramma. Blij dat het medium internet bestaat! Wat zouden jullie anders hebben gemoeten en wat zouden wij allen zijn zonder dit foruml:light:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...