Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Luciene,

Voordat je verkeert gaat zoeken.
Eerst en voor al het moet Tolstoj zijn en niet Tolkien (ik zat een beetje in de war).
Tolstoj (1828-1910) heeft vele mooie boeken geschreven, waaronder de bekendste Oorlog en Vrede en Anna Karenina.
De Kreutzersonate heeft dan ook niets met muziek te maken.

Als ik een afspraak zou moeten verzetten bij deze contactpersoon, denk ik niet dat dat zo een groot probleem is. Ik heb een goed contact met haar.

• Antwoorden 143
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Geplaatst

Aha, Tolstoj's oorlog en vrede heb ik hier staan. Die kende ik wel.

De Kreutzersonate

In Lew Nikolajewitsj Tolstoi's novelle 'De Kreutzersonate' uit 1889 heeft de gelijknamige compositie van Ludwig von Beethoven fatale gevolgen. Pianiste Liza en violist Troechatsjewski zoeken elkaar regelmatig op om samen te musiceren. De intimiteit die dit samenspel vereist, wekt de jaloezie op van Liza's man, die elk op zich betekenisloos feit gaat interpreteren als een bewijs van de ontrouw van zijn echtgenote. Zijn geest slaat op hol: deze zinsbegoocheling gaat hem volkomen beheersen en brengt hem er uiteindelijk toe zijn vrouw te vermoorden.

Beethovens compositie was een snel geschreven gelegenheidswerk, maar desondanks een belangrijke bijdrage tot de sonatevorm. Het eerste deel, een adagio sostenuto, bevat een solo voor viool, waarop het klavier achteraf een antwoord formuleert, waarna de twee stemmen van de instrumenten zich met elkaar verenigen: een samenspel dat een erotische bijklank kreeg voor Tolstoi's verteller-moordenaar. In 1923 schrijft de dan bijna zeventigjarige Tsjechische componist Leoš Janacék: (1854-1928) op zijn beurt een 'Kreutzersonate', een strijkkwartet, geïnspireerd door het verhaal van Tolstoi. In tegenstelling tot Tolstoi's tweestrijd tussen lust en ascese kan Janaceks strijkkwartet met zijn intens ritme en zijn krachtige melodieusheid geïnterpreteerd worden als de uitdrukking van de passie van de componist voor een laatste grote liefde.

Geplaatst

Lees maar lekker Corinne en laat je door mij niet opjagen. Straks moet je me maar vertellenn waar het verhaal over gaat.

soothe: wat eet jij vandaag? Ik ben rundvlees aan het braden. Heerlijk met wat kruidnagels en laurier en ingesmeerd met peper en zout. Eerst wat aangebakken toen afgeblust met rode wijn. Grappig hè, dat kan gelukkig nog wel. De alcohol verdwijnt er helemaal uit gedurende het kookproces maar de smaak en de geur blijft bestaan.

En wat ook zo apart is: die fles rode wijn (wat niet echt mijn drank is maar een rechtgeaarde alcoholist neemt daar wel genoegen mee) staat met een losse kurk erop op een plank. Ik giet het in de pan en neem geeneens een slok. Ik ben trots op mijzelf. Toen een paar tenen knoflook heel fijn gesneden en erbij in. Ik kan het hier ruiken. Heerlijk.

Geplaatst

Vind het echt knap dat je met alcohol kookt zonder er van te drinken Luciene. zo te lezen hou je van koken. Alvast eetsmakelijk.

Ik weet niet wat ik vandaag ga eten. Gisteren heb ik wel heerlijk eten gemaakt. Er kwamen vrienden eten. Als voorafje aten we sushi, hoofdgerecht was frambozensalade met koreanderstampotje en kruidenstampotje. (ik weet het, sushi en het hoofdgerecht passen niet echt bij elkaar, maar dat had z'n redenen.) En als nagerecht chocomouse met munt en aardbeien met verse peper en munt.
Al met al, zal het vandaag iets minder worden. ;-)

Geplaatst

Luciene,

Ik denk niet dat ik dat zou doen, zo een open fles rode wijn. Ik weet het niet, maar ik ga het echt niet uitproberen. Rode wijn is/was namelijk mijn drankje.

Geplaatst

Dat klinkt ook lekker Corinne wat jij gaat eten.

Die fles stond al een tijdje op die plank en dat komt omdat ik regelmatig als ik rundvlees braad er rode wijn indoe. Maar ik ga die rode wijn echt niet soldaat maken. Dan zou ik nog even door kunnen gaan. De jenever staat ook open met een schenkding erop. En er staan ook veel likeuren bij ons los omdat de fles nog maar half leeg is bvb. Dus ja, als ik daar moeite mee zou hebben om er af te blijven zou ik het allemaal weg moetn gooien. Maar gelukkig taal ik daar helemaal niet naar.

Geplaatst

Met mij gaat het goed
Met mij gaat het prima, met mij gaat het fijn,
Ik ben zo gezond als ik zou willen zijn.
Al kraakt ook mijn knie, door arthritis geveld,
En is 't met mijn luchtwegen matig gesteld.
Mijn bloed is te dun en mijn pols is te zwak,
Toch voel ik me goed en ik ben nog geen wrak.

De slaap wil niet komen, ik waak nacht na nacht,
Maar iedere ochtend voel ik nieuwe kracht.
M'n geheugen is matig, maar daaraan heb ik lak,
Want ik voel me vrij goed en ik ben nog geen wrak.

Oud zijn is prachtig! Je hoort dat heel vaak,
Maar soms denk ik wel, voor ik in bed geraak:
(Mijn "oor" in het laadje, mijn tanden op sap,
Mijn "oog" in een koker, naast mij op de schap)
En voor ik in slaap val, denk ik dan steevast:
Welk deel van mijn lijf past nog meer in de kast?

De moraal van 't verhaal, zoals boven vermeld
Is dat lieden waarmee het als mij is gesteld
Bepaald beter roepen: "'t Gaat goed!" met een lach,
Dan zich laten bekijken tot eenieders beklag.

Een man is niet oud als ie kaal is of grijs,
Ook een kunstgebit brengt hem niet gauw van de wijs.
Een man is pas klaar om zijn leven te staken
Als lichaam en geest elkaar niet langer raken.

'k Ontwaak iedere ochtend en ik reinig mijn geest
En ik lees de annonces. Wie is er geweest?
Mijn naam komt niet voor, wéér een etmaal gered,
Dus ontbijt ik met smaak en keer terug naar mijn bed.

10-12-04
Frans Woortmeijer | 10 november 2006

Toelichting:
vertaling van "I'm very well, thank you" (auteur onbekend)

Geplaatst

Welkom Nikka, Niet zo best met die eet stoornis, ze zijn hier net recepten aan het uit wisselen.

Lucy, ik had het jaren geleden uit de Volkskrant geknipt. Het ligt hier nog , dus misschien heb ik er'wat' mee!
Jij bent heel eerlijk over de uitglijder, we waren het al vergeten.

Geplaatst

Lucy, ik neem alles terug. miep heeft het over eenbewuste keuze,zo had ik het nog niet gezien.
maar je gaat wel goed Miep, eris toch een behoorlijke afname houden zo!!

groetjes:present: :present::present:

Ik moet nu echt de deur uit, door de haast SChrijf ik lettetjes aan elkaar!

Geplaatst

Haha Soothe,
Nou ik hou enorm van koken hoor. Dus kom maar op met die recepten. :-) En wat die eetstoornis betreft, die mag me gestolen worden. Hebben?... ;-)

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...