Anna Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ach, ik heb niet zoveel moeite met de term ADB. What's in a name? De vaagheid van de term kan ook drempelverlagend werken. Iedereen kan op zijn eigen manier ADB zijn. Je hoeft niet te voldoen aan een algemeen opgelegde standaard.En is dat niet waar het hier om draait? Te leren je aan je zelfgestelde doelen te houden? En eventueel dat doel bij te stellen, als het onhaalbaar blijkt?Ieder niet gedronken glas alcohol is winst. Iedere dag dat je niet drinkt is een overwinning, en iedere dag dat je niet naar alcohol taalt een nog grotere. En die dagen worden steeds talrijker, naarmate je meer dagen niet gedronken hebt. Maar daar hoef ik helemaal niet over na te denken, het is geen doel om na te streven, maar een geschenk dat je er gewoon bij krijgt als je de beslissing neemt: vandaag drink ik niet. En vandaag is te overzien. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ik wil ook nog even een duit in het zakje doen;ik schrijf bewust onderaan mijn berichtjes dat ik geen alcohol heb gedronken vanaf....ADB ben ik beslist niet, al zou ik dat nog zo graag willen. Ik kan alleen proberen om iedere dag een alcoholvrije dag toe te voegen. Dat ik over ADB naar jullie schrijf is omdat het een term is die iedereen hier iets zegt. Niets meer en niets minder.Voor mij feliciteer ik dus degenen die een bepaalde periode geen alcohol hebben gedronken. Terwijl ik dit zo schrijf betekent dat in mijn definitie dat Sandra in mijn ogen weer opneiuw zou moeten beginnen en Kohtje ook.En daar krijg ik het dan wel weer moeilijk mee. Het feit dat iemand een paar glazen heeft gedronken en dan weer verder gaat met alcoholvrij zijn, is diegene dan niet goed bezig? Natuurlijk wel.Ik krijg er nu de kriebels van van mijn onderschrift. Aan de andere kant maakt het mij wel sterker om door te blijven gaan, want als ik weer moest noteren geen alcohol gedronken vanaf... (een latere datum) dan begint de moed me ook in de schoenen te zakken.Voorlopig houd ik het maar bij mijn onderschrift, ik kan het altijd nog aanpassen.Wat voor naam we er ook aan geven, de uitkomst is het belangrijkste. Voor mij is het belangrijk om niet te drinken, voor een ander om te minderen. Wie ben ik om daar een oordeel over te geven???Hou jullie allemaal taai!Groeten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ik kan er me wel iets bij voorstellen Marieke, wat het met je deed langs al die kroegen te lopen. Zelf ben ik helemaal geen kroegenmens, dus mij doet dat niets. Ik heb weer een andere tic, ik sjouw enorme hoeveelheden frisdrank en Spa blauw naar huis. Zoals ik vroeger altijd bang was niet genoeg wijn in huis te hebben, ben ik nu bang door een van mijn favoriete drankjes heen te zijn. Tja, ik heb nu eenmaal een hunkerbrein hè.Mijn appeltaart is trouwens heerlijk. Wie hier in de buurt komt mag even een stukje komen proeven, ik heb er ook erg lekkere koffie bij. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Oh, ik heb vandaag echt een kronkel in mijn hersens. Komt dat van het droog staan??????Ik heb de hele tijd gedacht dat het maandag was vandaag. Ik heb gekeken of er er al een mail was van de advocaat. Ik dacht wat is het rustig in het dorp, zijn nu alle winkels al op maandagmorgen dicht.In het park was het heel druk met honden, toen dacht ik , ach ja veel mensen hebben nu vakantie.Ik las dat Ziza en Tapas een bbq hadden vandaag, toen dacht ik nog, wat een rare dag op maandag, waarom heeft Ziza gisteren geen bbq gedaan.Ik ben er echt net pas achter, toen ik tegen mijn man zei, dat ik vanavond naar de psychologe moest.Goh, het word tijd dat mijn man en ik weer gaan werken, want we zijn het hele weekendgevoel kwijt.Het is maar goed dat ik nog geen 70 ben, anders zou men denken dat ik dement aan het worden ben.Ik ben dus vandaag ook nog geen 4 weken alcoholvrij, maar morgen pas Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 ADB is een alcoholist nooit volgens mij. Feit is dat b.v Kohtje wel 15 maanden droog heeft gestaan en ik vind niet dat hij door de term ADB, die door een of ander muts is verzonnen weer af bij 0 is.Het zou anders zijn, dat wanneer Kohtje nu weer in zijn oude gewoonte van het drinken was doorgegaan en niet de kracht had om na die uitglijder te stoppen.Maar goed, het is voor iedereen anders en dat is juist het leuke van het forum.Het belangrijkste is dat jezelf weet waar je mee bezig bent. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ik ga nog even van mijn zondag genieten en van het mooie weer. Het is hier in het oosten echt tropisch heet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Hoi mensen,Ik werd om ongeveer 11.30 wakker van zachte tikjes op de blinde van mijn slaapkamer. Toen ben ik als de wiedeweerga mijn bed uitgegaan om de was binnen te halen. Vanochtend heeft de zon hier wel geschenen, maar dat was mij te vroeg om op zondag op te staan en ben toen teruggedoken.Ik vind ook dat de term ADB ruimer is dan de aanduiding "niet gedronken" of "alcoholvrij". Misschien moet ik mijn uitzwaaier wel aanpassen van "alcoholvrij" naar "niet gedronken", want die twee koffielepeltjes alcoholhoudende saus heb ik wel ingeslikt, maar ik heb niet gedronken. "Alcoholvrij" ben ik dus niet gebleven, maar ongewild. Wat te doen? Laten staan wat er staat of er niet gedronken van maken. Weet je, ik laat het maar gewoon staan, want ik heb het er wel bijgezet, als een soort waarschuwing dat je wel eens iets door je strot geboord kunt krijgen wat je niet wenst.@Sandra,Ging bij jou niet het alarm af, toen je de wijn zag? Dan heb je inderdaad niet goed nagedacht. Probeer er de volgende keer je verstand bij te houden als je echt niet meer wilt drinken. quote: Originally posted by: AnnaAch, ik heb niet zoveel moeite met de term ADB. What's in a name? De vaagheid van de term kan ook drempelverlagend werken. Iedereen kan op zijn eigen manier ADB zijn. Je hoeft niet te voldoen aan een algemeen opgelegde standaard. En is dat niet waar het hier om draait? Te leren je aan je zelfgestelde doelen te houden? En eventueel dat doel bij te stellen, als het onhaalbaar blijkt? Ieder niet gedronken glas alcohol is winst. Iedere dag dat je niet drinkt is een overwinning, en iedere dag dat je niet naar alcohol taalt een nog grotere. En die dagen worden steeds talrijker, naarmate je meer dagen niet gedronken hebt. Maar daar hoef ik helemaal niet over na te denken, het is geen doel om na te streven, maar een geschenk dat je er gewoon bij krijgt als je de beslissing neemt: vandaag drink ik niet. En vandaag is te overzien. @Anna, Ik vind dat je met dit bericht de term ADB heel goed verwoord hebt.@Delta,Heb jij je alias bedacht met in het achterhoofd de stormvloedkering? Ik vind het een leuke naam. En je dam heeft je al 107 van alcoholoverlast behoed.@Soothe,Goed dat je het vandaag weer droog houdt. Elke dag niet gedronken, is een cadeau aan je lichaam en geest. Wapen je in ieder geval goed voor de moeilijke dag die er weer aan zit te komen.Geef Woef een aai over zijn bol.En van jou vind ik de volgende opmerking zeer sterk:"Ben je ADB, door niet te drinken, Maar het er 24 uur per dag over te hebben (droogdrinken) Het lijkt mij dat je redelijk goed gaat, als de gedachte aan drank, je ook een beetje loslaat!!"@Tapas,Dat vind ik nu een positieve ommezwaai van gedachten. Waarom zou je ook een paar wijntjes nemen, als er voor jou zoveel risico aan kleeft. quote: Originally posted by: KohtjeHai Ziza, Wat betreft jouw opmerking over ADB zijn.. ik realiseer me na vorige week dat ik ook alcohol niet de baas ben. Ik zal het ook nooit worden. Ik probeer te leven zonder alcohol, maar als verslaafde zal er toch altijd een zwakke plek blijven bestaan waardoor ik niet de garantie heb de baas te zijn over alcohol. De baas zijn is sowieso altijd zeer betrekkelijk. Al ben je de baas van de wereld, er kan altijd iemand de telefoon opnemen met de mededeling: Met de baas van de baas van de wereld, hahaha.. @Kohtje,Ook deze reactie van jou vind ik heel toepasselijk.@Ziza,De term Alcohol de Baas is inderdaad door een of meerder niet-alcoholisten bedacht en wel in opdracht van de overheid. Weet je nog die reclameborden van Ben jij alcohol de baas?.@Safidepafi,Ik denk dat het een fles jenever is en die fles is van mijn man en daar blijf ik vanaf.@Marieke,Ik hoop dat je gauw weer bijkomt van al dat lopen. Als je een kroegenloper was, dan lijkt het mij inderdaad een moeilijk om na lange tijd weer eens een café in te duiken.@Gem,Ja, je wilt natuurlijk graag die datum kunnen laten staan.@Marion,Ik vergis me ook wel eens tussen de zondag en de maandag. Op zondag is er niets te doen en op maandagochtend nog minder. Daarvoor hoef je heus niet dementerend te zijn.En jouw mening kan ik ook delen: "ADB is een alcoholist nooit volgens mij."Wij, alcoholisten, moeten ons bezig blijven houden met ADB. Wij zijn ooit echt ADB geweest (sommigen moeten daarvoor terug naar de kindertijd), maar we zullen het nooit meer worden.Mijn man zal zich niet ADB noemen, want hij hoeft niet de baas te spelen over de alcohol om zijn gebruik te beperken, wij daarentegen hebben voor deze positie t.o.v. de drank moeten knokken en we moeten ons bewapend houden om een aanval te kunnen weerstaan.Dit is nu eens een echte ADB-forum discussie.Iedereen nog een fijne dag: ADB op zijn op haar manier. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 hoi corinne , inderdaad wat je schrijft is juist ivm adb ieder vult voor zijn eigen in wat adb zijn betreft bij een mens is dat niets , voor een ander is dat sociaal drinken en noem maar op .ivm je druppeltje wat was het weer ?? dat is niet drinken dat is iets dat gebeurde zonder jou medeweten zoals ik met mijn advocaat praline in de hema .van mij mag adb blijven zoals het is ik vindt het een prachtig forum , stel mij enkel soms de vraag waarom ik maar pas de laatse tijd los aan het komen ben ?ik doe vandaag weer hetzelfde als gisteren en dat is veel slapen groetjes blacky Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Blacky,Ik ben door dit forum losser aan het komen. Ook door de inzichten van de behandeling zelf ben ik anders naar mezelf gaan kijken en mij anders gaan opstellen. Ik ben altijd een binnenvetter geweest en kwam en kom nog steeds moeilijk met mijn problemen, vragen, ideeën naar buiten, maar nu wel veel meer. Ik ben losser geworden in de omgang en dat is ook iets wat mensen in mijn omgeving opmerken, zowel diegenen niet mij nog niet kenden als diegenen die mij al lang kennen.Ik vind het een positieve ontwikkeling van mezelf. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Blacky, dat je kunt slapen met dit benauwde weer. Of is het bij jullie in de Belg kouder????Corinne, fijn dat je wat losser bent geworden. Het is vooral mooi als een ander je daar een compliment voor geeft. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Elke keer als je een smoes of een LIST moet bedenken om ALCOHOL te moeten drinken, dan ben je een ALCOHOLIST.Maar als je per ongeluk een sausje of een bonbon nuttigt met alcohol dan noem ik dat een ongelukje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Soothe Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Met Soothe,Ik zie dat ik niet uitgelogged was.Dus ik was er wel, terwijl ik er niet was. (kan het zelf niet volgen)Nu ga ik weer weg en log dus uit.Dit om misverstanden te verkomen.Vanavond ben ik er weer, voor een enkele reactie,Nu log ik dus uit. Hou het droog.Groetjes van Soothe. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Marion,En zolang je een smoes of een list moet verzinnen, omdat je niet wil drinken, zit je aan een tafel met mensen die niet-drinkende mensen droogstoppels vinden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Corinne, dat klopt wat je zegt. Maar dan nog liever een droogkl%t, dan een zuipschuit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Zullen we eens een workshop organiseren met de volgende vraag en opdracht?Wat is het verschil tussen een niet alcoholist en een alcoholist?Geef daarbij ook een definitie van een niet alcoholist en een van een alcoholist. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ik wil jullie even een stukje uit de zondagskrant "voorlezen".Titel: EIGEN SCHULD, DIKKE BULT?Wie weigert zijn ongezonde gedrag te veranderen, krijgt het moeilijker.Minister Klink van Volkgezondheid maakt een begin met strafkortingen en verzekeraars overwegen een hogere premies. Wie stevig drinkt, rookt, eet en te weinig beweegt gaat daar ook financieel voor boeten.Ook voormalig minister van Volkgezondheid Hoogevorst stelde, dat mensen die ongezond leven geen recht hebben op gezondheidszorg. Je beslist zelf of je ziek wordt, door kettingroker te worden, alcoholist of veelvraat, door te weinig te bewegen en te lang in de zon te zitten. Hier word ik dus helemaal niet goed van. Het moet toch niet gekker worden. Of iemand het kan helpen dat hij een verslaving heeft, of anorexia of door rugpijn niet voldoende kan bewegen enz.Volgens mij heb je gewoon mazzel dat je gezond bent. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 dag marion , ik zou eerlijk niet weten wat voor weer het buiten is ;-((heb mij de 2 laatse dagen nog niet buiten getoont mijn veel slapen is omdat ik beetje ziekjes ben ;-((en marion mijn smoezen lijst was lang hoor toen in nog dronk ´´ik mag wel een rw want heb hard gewerkt ´´´´ik mag wel een rw want dokter heeft gezegt dat dit goed is voor de buikpijn ´´en mijn rw hielp ook wel als ik verkouden was , warm maken met suiker en citroen maar het uiteraard niet bij eentje houden ;-((ik gebruik geen smoezen meer ook niet wat het niet drinken betreft want daar hoort geen uitleg bij :-)))groetjes blacky Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
sneeuwwitje Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Corinne, het verschil is ALCOHOL. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ja, Marion, hun ideeën kunnen verstrekkende gevolgen hebben.Wat dacht je van de volgende cassussen:Persoon werkt bij een bedrijf waar de leiding niet goed geregeld is. Persoon raakt hierdoor gestresst. Persoon neemt ontslag bij deze werkgever om te voorkomen dat hij/zij ziek wordt. UWV zegt: Persoon, jij bent verwijtbaar werkloos, dus jij krijgt geen uitkering in het kader van de WW.EIGEN SCHULD DIKKE BULT.Persoon werkt bij een bedrijf waar de leiding niet goed geregeld is. Persoon raakt hierdoor gestresst. Persoon blijft toch bij dit bedrijf doorwerken, want wil niet in de WW raken of het risico nemen om bij een nieuwe werkgever binnen de proefperiode ontslagen te worden. Het ziekteverzuim van Persoon wordt hoger naarmate hij/zij meer gestresst raakt. Uiteindelijk zit Persoon 52 weken ZW en wordt nu gekeurd voor de WIA. Persoon wordt afgekeurd voor de WIA, want Persoon had zich niet moeten laten ringloren door zijn bedrijf en bijtijds ontslag moeten nemen.EIGEN SCHULD DIKKE BULT.Persoon is in beide gevallen schuldig dus aan zijn/haar situatie volgens Klink en Hoogervorst. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 "Wil je geen glaasje wijn Anna?""Nee, dank je, ik neem liever iets fris.""Drink je niet?""Nee.""Uit principe of zo? Nooit gedaan ook?""Nee, ik kan er gewoon niet tegen. Ik heb eerder wel gedronken hoor.""Oh... ook niet één glaasje? Kun je toch een keer proberen!""Nee echt, heb ik vaak genoeg geprobeerd, maar dat wordt geen succes. Geloof me maar, zo ben ik veel gezelliger. Hoef ik ook niet voortijdig weg of zo.""Prima, je kent jezelf het beste. Je vindt het niet vervelend of zo, dat wij aan de wijn zitten?""Nee hoor, ga vooral je gang." Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 quoteWat is het verschil tussen een niet alcoholist en een alcoholist? Geef daarbij ook een definitie van een niet alcoholist en een van een alcoholistunquoteMarion, Alcohol, zeg je, maar in welk opzicht?Kun je dit nader toelichten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Ik wil ook wel zo'n baan als Klink en Hoogervorst. Ruimschoots voldoende salaris, en geen ziekmakende stress, want ik heb nog nooit een minister of staatssecretaris dit zien overkomen. En áls je eruit gedonderd wordt wegens grove nalatigheid of fouten, krijg je altijd nog een riant wachtgeld voor de eerste paar jaar. Totdat iedereen vergeten is wat je geflikt had en je gewoon weer terug kunt komen op een of andere lucratieve post. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Anna,En ondertussen kun je roepen en doen wat je wilt.Probeer dat maar eens als gewone burger en/of werknemer/werkloze. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Onze eigen schuld Corinne. Hadden we in plaats van te gaan zuipen ook maar op jonge leeftijd al moeten gaan leren met onze ellenbogen te werken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 15 juli 2007 Rapport Share Geplaatst 15 juli 2007 Minister Vanderhoeven van Economische Zaken heeft met ontzetting kennis genomen van het rapport "Oudere werknemers door de lens van de werkgever'' van het NIDI. Hierin staat o.m. dat 'oudere werknemers niet gewenst zijn, waardoor oudere werklozen kansloos zijn op de arbeidsmarkt'. Ja, maar de overheid blijft ondertussen maar roepen dat ik mij niet voldoende inspan om een baan te bemachtigen, hoe graag ik ook een baan wil.Verder blijft zij maar roepen dat wij langer dan ons 65ste levensjaar moeten doorwerken om de kosten van de vergrijzing te kunnen betalen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden