Spring naar bijdragen

Dinsdag, 17 juli 2007


Gem

Aanbevolen berichten

Hallo Stien,

Bij ons is het ook een heel team die dit werk doet.

Corrine,

Er zijn gelukkig ook mannen bij die veel vrijwilligerswerk doen.

Anna,

Helemaal met je stelling eens, en voor zo dadelijk welterusten.

Blacky,

Bedankt weer voor je wijze woorden, ( ieder doet het op zijn eigen manier en daar heb ik respect voor)
Ben ik het helemaal mee eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 171
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@Anna,

Ach ja... ik vind dat citaat grote onzin want het impliceert dat het niet uitmaakt wat je doet want je bent allemaal een armlengte weg van alcohol... en bovendien vind ik het misleidend voor een nieuwkomer...

Misschien wil je het citaat nog eens lezen Anna....

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem,

Gefeliciteerd met je man en aardig van hem dat hij in eerste instantie nog weigerde in jou bijzijn een glaasje te drinken. Geef hem van mij maar een :sun:, dan krijg jij een bosje :present::present::present::present::present::present::present::present::present::present::present::present::present::present::present::present:

Schrijf ze.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, ik ben ook niet zo'n structuurmens. Van teveel structuur krijg ik kriebels, en op kriebels komen gremlins af. Maar dat heeft volgens mij ook te maken met mijn ervaring dat mensen die van veel structuur houden vaak zelf niet goed in staat zijn die te scheppen. Ik geef de voorkeur aan licht gestructureerde chaos boven chaotische structuur, als iemand begrijpt wat ik bedoel.
In dat kader vind ik het inderdaad ook niet zo erg als ik dingen onverwacht op mijn dak krijg. Dan kan ik me er vantevoren ook niet zenuwachtig over maken, en zoals jullie zien komt het toch allemaal wel goed.

Corinne, in mijn koppie zat aardig veel toen ik 22 was, en een deel daarvan ben ik helaas vergeten. Wel heb ik er inmiddels een hoop levenslessen bij, waarvan ik er een aantal liever kwijt dan rijk zou zijn. Zeker omdat de kans dat ik me aan zo'n zelfde steen stoot inmiddels zo groot niet meer is. Maar ja, wie weet wat voor geweldigs dit oude lijf nog mee gaat maken.:wacko:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Truste Stien, slaap lekker.

Gem, gefeliciteerd met je man.:musicnote:

Ziza, ik heb het nog een keer gelezen, en begrijp nu misschien wel wat je bedoelt. Ik had het niet zo negatief opgepakt als jij, we weten immers allemaal dat je alcoholist bent voor het leven. Zoals het er nu staat lijkt het inderdaad alsof alle inspanningen om zonder alcohol te leven geen verschil maken. Dat geloof ik ook niet.
Gestopt blijven met drinken betekent dat je op een andere manier in het leven moet staan. Als er niets verandert lukt het op de lange duur niet om gestopt te blijven, daarvan ben ik overtuigd. Dus als je al 20 jaar niet drinkt moet je met succes de nodige veranderingen hebben aangebracht, en zou je minder vatbaar moeten zijn. Maar dat betekent niet dat je immuun bent!
Ik vraag me wel eens af of het risico om het weer een keer te proberen niet juist groter wordt, als je al erg lang droog staat. Omdat je een beetje vergeet hoe erg het was, en misschien denkt dat het inmiddels kan.
Ken jij mensen die na langere tijd niet drinken hervallen zijn Ziza? En heb jij enig idee wat de oorzaken daarvan waren? Daar zou ik eigenlijk wel eens iets meer over willen weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als we er van uitgaan dat wij niet oordelen en veroordelen is iemand pas verslaafd indien hij of zij dat zelf toegeeft.

AA is een afspiegeling van de maatschappij.
Middels een programma, lectuur en vergaderingen is het mogelijk binnen AA een nieuw leven te beginnen zonder drank.
Het biedt de alcoholist en drugs verslaafde een ongekende vrijheid zelf te bepalen hoe dat leven eruit gaat zien.
Geen regels geen leiders met als gevolg tegen niemand wordt gezegd wat hij moet doen en laten, maar men biedt de AAer de mogelijkheid zelf keuzes te maken en te veranderen door te luisteren naar de ervaringen van lotgenoten.
Ieder maakt op zijn eigen manier gebruik van het twaalf stappen programma.
De één heel intensief de ander oppervlakkig, maar wel met de achterliggende gedachte de drank op langer termijn het hoofd te kunnen bieden.

Ik denk dat een alcoholist die zich aangetrokken voelt tot het spirituele en dat ook praktiseerd, op den duur beter bestand is tegen het leven als iemand die alleen maar zijn glas op kop heeft gezet.
Of dat de reden is waarom men weer terug gaat drinken durf ik niet te zeggen, wel dat je het leven zoals het op je af komt beter kunt handelen.
En dat ik door dieper in de materie te duiken een beter zelfbeeld heb gekregen en zelfs een gelukkig mens erdoor geworden..
Zelf ben ik terug naar de wieg gegaan.
Zwaar, maar voor mij was er geen andere weg dan deze.
Ik vaar er wel bij...

Los komen van de verslaving is een zeer intensieve bezigheid die geen kans heeft van slagen als je niet met je luie reet uit de stoel komt.
Ik denk dat men AA op den duur los kan laten vermits er een alternatief heeft gevonden in het dagelijkse leven zoals in mijn geval de leer van het boeddhisme met steeds weer vernieuwende visies op het leven en die probeer ik te passen in het dagelijks leven.

Dat hoeft niet per definitie een aanleiding te zijn om ook echt weg te gaan, want inmiddels zit ik anders bij ee n AAvergadering dan 7jaar geleden.
Ik heb iets te geven wat ik vroeger niet had en dat is de reden waarom ik iedere week vergaderingen bezoek.

Ik denk ...dat een alcoholist die alles uit een vorig leven heeft over gedaan zonder drank en na jaren ervaring in relatie tot mensen weer goed funktioneerd, volledig gerehabiliteerd is, op den duur het bord alcoholist voor zijn kop weg mag halen.

Verslaafd blijf ik mijn leven lang en die verslaving kan ik dicht bij laten komen maar ook ver op afstand houden door een levenswijze mij aangeboden o.a door het programma van de AA, gecombineerd met persoonlijke psychotherapie en in groepsverband.

Mijn gevoel en verstand en een stuk ervaring zeggen mij datik het eerste glas niet moet nemen anders ik binnen de kortste keren weer in de goot lig.
Angst?
Misschien een spoortje achtergebleven angst van vroeger , maar tis nu een gezonde angst ...

Geloven in jezelf , bereidheid en eerlijkheid zijn sleutelwoorden.

Wees tevreden met wat je hebt...wees tevreden met jezelf..

Slaapwel...

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond gem ,
gefeliciteerd met de jarige .
ik heb ooit met familie aan tafel gezeten welke redelijk veel dronken , ik heb die avond niet gedronken maar wel een poosje nadien .
op cafe en restaurant heb ik er geen last van als een ander drinkt maar ik kan het soms wel spijtig vinden .
het doet mij wel nadenken over het feit of ik alcohol probeer te vermijden , te omzeilen en ik denk dat dit ook niet goed is ;-((
groetjes blacky

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lisa,

Wat jammer. Er zijn nu veel andere mensen hier op het forum (ik ook dus). En een enkele keer wordt hier ook weleens gekibbeld. Zouden de forumleden soms mensen zijn? Uiteindelijk komen we er steeds wel uit.
Ik ben blij dat het goed met je gaat. Gelukkig zijn er buiten dit forum ook nog andere fora en praatgroepen. Ieder zijn meug. Ik ben niet iemand die 's avonds de deur uitgaat en ik heb moeite om mij in gesprekken te uiten, voor mij is dit forum de uitkomst. Ik heb al wel andere fora ontdekt en ben wel van plan om daar eens rond te kijken. Elke steun is mij welkom.

Het ga je goed en wellicht tot een volgende keer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Rudy voor je uitleg. Ik heb er, zoals gewoonlijk, veel aan.

Ik heb een tijdje overwogen tegen mijn twijfelgevoel in te gaan en naar de AA te gaan. Om diverse redenen heb ik het toch niet gedaan. Ik heb een aantal dingen uit het dikke boek en andere lectuur van de AA gelezen, en waar ik blijvend moeite mee heb is de Hogere Macht. Dat je die op je eigen manier mag begrijpen maakt voor mij niet uit. Ik ben ten enen male niet in staat te geloven in een Hogere Macht, en de redenen daarvoor zijn heel persoonlijk.

Op een bepaalde manier werk ik ook aan die twaalf stappen, al is het op mijn eigen manier en zonder dat daar een hogere macht bij komt kijken. Inmiddels heb ik ook psychotherapie, en is me eerder al duidelijk geworden dat ik dat ook nodig heb.

Ik besef heel goed dat ik nog pas aan het begin sta, dat het nog jaren gaat duren voor ik in de buurt kom waar jij nu bent Rudy. En soms vraag ik me wel eens af of ik dat ga redden op mijn eigen manier. Ik weet dat er een België ook zelfhulpgroepen bestaan, vergelijkbaar met AA, maar zonder hogere macht, opgericht door mensen die wel degelijk de waarde van het AA programma zagen maar net als ik moeite hadden met dat aspect. Hier in Nederland heb ik nog nooit gehoord van een alternatief voor AA, maar ik zou wel willen dat het bestond.

Ik ga hier niet uitleggen waarom ik niets kan met het idee van een hogere macht. Er zijn redenen voor, maar die zijn te persoonlijk, en bovendien zou ik iemand voor het hoofd kunnen stoten en dat wil ik niet. Iedereen mag van mij denken en geloven wat hij of zij wil. Ik geloof niet dat ik echt a-spiritueel ben, ik voel me wel enigszins aangetrokken tot het boeddhisme, maar daar weet ik eigenlijk te weinig van.

Ach ja, voorlopig ga ik maar gewoon door zoals ik nu doe.

Welterusten allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anna,

Er zit zo een groep in o.a. Rotterdam, zij volgen inderdaad dezelfde stappen, maar zonder een hogere macht. De groep begint met een B. Misschien weet de Tactus wel de naam van deze groepen. Bij de Bouman kenden ze die naam wel, maar voor mij was de dichtsbijzijnde Rotterdam. Mij te ver 's avonds, anders had ik het misschien wel uitgeprobeerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna,

Ik zou je echt adviseren ... probeer een keer zo'n AA-groep. Echt, het werkt! Het is een afspiegeling van de maatschappij, het is echt niet alleen "halleluja", echt niet. Ik zou het echt iedereen aanraden. Heb zelf van alles geprobeerd, jarenlang, mij heeft het echt geholpen c.q. het helpt mij nog iedere dag ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...