Spring naar bijdragen

maandag 30 juli 2007

Sandra

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 202
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

avond safi ,
heerlijk he een siesta:-))
ik ben ook aan het koken , wortelen en sperzieboontjes welke ik juist uit gedaan heb uit eigen tuin ook de peterselie en aardappelen
dus dadelijk aan tafel en smullen maar , het jouwe klinkt ook heerlijk :-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
tapas

Ik wil toch nog even terugkomen op wat Anna gisteravond schreef, over het accepteren van mensen die jou welbewust willen krenken, maar Anna, natuurlijk accepteer je dat niet, op zo'n moment is het zaak om je grenzen aan te geven. Wat wel weer belangrijk is is dat je dan wel jezelf moet accepteren. Want zolang je jezelf niet accepteert geef je volgens mij anderen de kans om dat ook niet te doen... tenminste dat is mijn ervaring. hoe meer je twijfelt en je onzeker opstelt hoe meer je anderen de kans geeft over jouw leven te gaan bepalen.

Het klinkt hard maar als je je laat kwetsen en pijndoen dan heb je daar zelf net zo'n groot aandeel in als die ander is mijn ervaring.

Hoi Tapas,

Het is in ieder geval zo dat als je je "zwak" opstelt, je bijna om klappen gaat vragen, zeker als je op die manier mensen aantrekt die daar met plezier misbruik van maken. 'Zwak' kan ook zijn: heel gevoelig, kwetsbaar, jezelf heel erg blootgeven, hunkeren naar liefde, twijfelen aan jezelf enzovoort. Het hoeft niet meteen 'kruiperig' te betekenen. Ik heb het al een paar keer ervaren dat als je je anders gaat opstellen, je ook anders behandeld wordt. In het begin sloeg ik soms over van kneus naar haaibaai, maar als je daar eenmaal een soort evenwicht in gevonden hebt, kunnen sommige relaties een pak beter worden.

Dat is het geval met mijn zus de laatste maanden. Het gaat nu 1000 keer beter tussen ons, en ik heb het gevoel dat ze me toch meer voor vol aanziet dan vroeger. Ik heb haar eerst laten voelen dat ik niet gediend was van sommige opmerkingen, maar heb haar ook verteld over mijn eigen angsten en twijfels, en dan schrok ze altijd. Zij dacht dat ik helemaal anders was (ik heb vaak de stoere meid uitgehangen om niet te laten zien hoe kwetsbaar ik was). Heel soms gaat het nog een keer fout, maar dan raakt haar commentaar me niet meer zo, terwijl ik er vroeger bijna aan kapot ging.

Wat je zegt over jezelf accepteren, lijkt me ook te kloppen. Daar heb ik vandaag over nagedacht. Er is één soort 'relatie' waarin het me niet lukt, en dat is als ik te maken heb met iemand die me sterk aan mijn moeder doet denken, die hetzelfde soort ambivalente gedrag vertoont. Soms lief, daarna weer afwijzend. Hoewel ik dus ook het bindingsangstige type ben, ga ik in die gevallen ineens 'klampen'. Ik wring me in duizend bochten om toch maar graag gezien te worden door die persoon. Klamp me vast aan de kruimels die ik krijg en smacht daar ook hevig naar.

Dan word ik vaak boos op mezelf en nog meer op de ander omdat ik me misbruikt voel. Waarna ik uiting geef aan die boosheid en probeer om me los te wrikken uit de situatie. Waarna ik me meteen weer schuldig ga voelen. Waarna ik me uitvoerig verontschuldig en al mijn 'slechte eigenschappen' op een rijtje ga zetten, tegenwoordig met een hoop uitleg erbij over hoe dat nu zo gekomen is, in de (valse) hoop dat dat gaat helpen. Ik probeer wanhopig om me zo te gedragen dat ik misschien toch die zo begeerde liefde en acceptatie ga krijgen. Ik probeer afstand te houden, niet te claimen, rustig te blijven. Maar als dat lang genoeg geduurd heeft, komt mijn angstige, smachtende kleine meisje toch gewoon weer naar boven en kan het hele gedoe weer herbeginnen. Zucht.

Als ik nu ff jouw theorie volg, Tapas, zou het beter zijn om dat kleine meisje niet te onderdrukken, maar gewoon te accepteren. Ik kan met andere mensen heus heel volwassen vriendschappen en relaties aangaan waarin dit allemaal niet gebeurt, of hoogstens in het begin of nu en dan. Als ik dat aspect van mezelf gewoon zou kunnen aanvaarden, zou ik misschien sneller kunnen loslaten en niet steeds weer proberen om de liefde van mijn moeder te winnen via iemand die me aan haar doet denken of zich zoals haar gedraagt. Want volgens mij komt het gewoon daarop neer: eigenlijk loop ik de hele tijd zo'n beetje te schreeuwen van 'Mama, zie mij graag!' Ik probeer op een of andere manier het verleden te herbeleven en goed te maken. Alleen lukt dat dus niet.

En hier komen we bij Ziza en zijn 'ik accepteer jou, en de rest doet er niet zoveel toe'. Als ik dat kleine meisje in mezelf accepteer en koester en bescherm, en ook accepteer dat een ander is wie hij is en me daarbij dus helemaal niet kan helpen wegens niet compatibel of onmogelijk om een of andere reden, zou dat een boel hartenpijn kunnen vermijden. Want dan zou ik inderdaad kunnen loslaten. Het is nu eenmaal zo, niets aan te doen. En dan hoef ik die kruimels ook niet meer. Gaat allen heen in vrede.

Hmmm. Het zou een hoop soelaas kunnen bieden.

Francesca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

avond soothe,
en was het lekker onze gourmet :-))
thuis is waar je u eigen goed voelt .
ik zit wel nooit in de tuin heb daar het geduld niet voor;-(( of zou het zijn omdat ik en de tuin niet kan internetten :-))
over tuin gesproken thanks want je doet er mij aan denken dat ik de schilpadden moet binnenhalen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag allemaal,

Blacky,
Gefeliciteerd met 11 maanden alcoholvrij!!!!:musicnote::heart::rose::moon::sun::rose:

Delta,
Proficiat met 4 maanden alcoholvrij!!:present::present::present::present:

Helena,
Een weekend geen alcohol! Hartstikke goed!:musicnote:

Dotske,
op weg naar de vierde dag!:present:

Haddock,
je eerste dag zonder drank voorbij! Gefeliciteerd!

Charlie,
Fijn dat je er weer bent! Nu niet meteen te erg doorhollen he?

Soothe,
jij kan spaans schrijven! Althans het lijkt er op, ik ken verder geen spaans.
Lekker melig??

Water,
hard werken in je vakantie! Als het resultaat er naar is, dan is het niet zo erg om je vakantie op te offeren. Neem na een werkdag lekker een sapje en wat knabbeltjes, op tijd naar bed en dan kan je de volgende dag er weer tegen aan.

Corinne,
Lastig zo'n traject doorlopen van het UWV, wat je niet ziet zitten. Jammer ook van jhet geld. Kunnen ze beter besteden voor een eventuele opleiding die je nu zelf moet betalen!

Tapas,
een opgeruimd huis moet zeker in je hoofd een opgeruimd gevoel geven!

Safi,
die curry rook ik bijna vanaf de PC. Heeft het gesmaakt?

Fran,
Waardevol mens sinds juni 1966 :sun:

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem , je denkt misschien Soothe zegt weinig,(over alc bedoel ik)
Nou ik heb een P**ke dag.
Dat rot weer, kan toch al niet tegen koude.
Er is momenteel niets maar dan ook niets waar ik lol aan beleef!!!
Daarom maak ik maar af en toe eemn grapje. Ook om mijzelf te bevrijden.
Moet toch kunnen!

Ik weet dat hier dramatische verhalen over drank de ronde moeten doen.
Daar heb ik even geen behoefte aan.

Ik lees wwel mee, maar dan heb ik een low profile.
Jé taalfouten, ook dat nog.

Ga je goed, Lucy is oké, LIEFS SOOTHE.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen, ik heb even mijn aanstaande hond uitgelaten (wat klinkt dat raar). En weer even bij gelezen.
Soothe ik kweek al jaren van alles op mijn balkon, hartstikke leuk. Heb je ineens een maaltje potertjes van uw eigen, smaakt om de een of andere reden veel beter dan die uit de winkel. En zo'n gezellige druivenrank geeft aan het geheel wat jeu en schaduw. Die druifjes kan je beter vers eten dan gefermenteerd.
Ja Gem, dag 18 al, ik heb het vanmorgen even nageteld. Kan het zelf bijna niet geloven na al die jaren slempen.
Blacky heb je je schildpadjes weer gevonden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...