Spring naar bijdragen

maandag, 13 augustus 2007


luciene

Aanbevolen berichten

@Luciene,
Als je niet zo ontzettend ver weg zou wonen, kwam ik je gelijk helpen met de uitvoering van je plannen.
Ik vind het nl. leuk om plannen tot werkelijkheid te maken.

@Delta,
:)

@Sandra,
Hou je haaks op je werk en bedenk: over drie weken ben jij er lekker van tussen.

@Happy,
:)

@Anna en anderen,
Ik heb eens ergens gelezen dat relaties waarbij geen van de partners in enig opzicht afhankelijk is van de andere de duurzaamste zijn.

@Blacky,
Mijn grootmoeder zegt altijd: als ge geen goesting hebt, dat moet ge er maken.
M.a.w. maak er van wat je kunt of maak er het beste van.

@Twan,
Bedankt voor het weerbericht, klinkt goed.

@Tapas,
Je hebt zeker het gevoel nu dat de tijd omvliegt.

@Francesca,
Achteraf een heerlijk gevoel als je je emoties hebt laten gaan.

@Benthe,
:)

@RJB,
Best wel pijnlijk zo geconfronteerd worden met je drankverleden.
Even een indicrete vraag: waarom slik jij de Refusal onder toezicht?
En nu ik dan toch bezig ben: onder toezicht van wie?

@Ziza,
Fijn dat je morgen op vakantie gaan met je gezinnetje. Hoop dat je een mooie tijd hebt in Spanje.
Ik doe graag wat voor een ander, dat vind ik leuk, ik hoef daar niks voor terug, maar ontken niet dat ik niet ongevoelig ben voor een bedankje (ik krijg dan altijd een rood hoofd).

@Stien,
Dan pak ik dat dus eigenlijk niet goed aan. Ik wacht altijd tot iedereen het huis uit is om te gaan stofzuigen e.d.
Je bent dus uit op een andere baan, wil je ook uit de nachtdiensten, of minder nachtdiensten?

@Safi,
:)

@Houtje,
Ik hoef ook maar terug te denken aan mijn dieptepunt om te weten waarom ik zo blij ben dat ik niet meer drink.
Vind ik ook een grappige: "De cursus omgaan met teleurstellingen gaat helaas niet door." Of was dat misschien les 1?
Volgens mij is dit mijn 4000ste bericht. Ik zou toch echt eens wat moeten doen aan mijn schrijfverslaving, straks slaat het forum nog op tilt.

@Sylke,
Dat waren tot voor een anderhalf jaar geleden ook mijn vaste werkdagen.
Wat heerlijk dat je virusje alweer uitgewerkt is.
Zo actief op de vroege morgen zul je mij nooit zien.

@Marieke,
Juist toen ik dronk, vond ik het heerlijk om alleen te zijn, kon ik ongebreideld en ongestoord wijn in huis halen en opdrinken.

@BamBam, Stien,
Ik ben ook blij dat het er hier niet zo streng aan toegaat als bij de AA.
Zelf zat ik al te denken over wat in mijn uitzwaaier staat, zou de AA mij dan ook terugfluiten?
Per slot van rekening heb ik er twee jaar over gedaan en twee behandelingen gevolgd om tot echt stoppen te kunnen komen.

@Dotske,
Hopelijk een betere dag voor je vandaag.
Zoek antwoorden bij je vragen en probeer de twijfels uit de wereld te helpen (makkelijker gezegd dan gedaan).
Ik heb zelf ook een hekel aan twijfelen, daar van word ik zenuwachtig.
De moderator zal vast je bericht aanpassen. Zulk woordgebruik is niet toegestaan. Misschien kun je het beter zelf even aanpassen.

@Houtje,
Ik heb de internettherapie gevolgd en ben het met je eens ADB betekent Alcohol de Baas en hoe je die de baas bent, mag je zelf weten. Voor de een is dat af en toe drinken of volgens een bepaald patroon voor de ander is het helemaal niets meer drinken. Het gaat er om dat aan het excessieve gebruik een halt wordt toegeroepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 276
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

@Corinne: ik neem de refusal nu nog in onder toezicht van mijn Geliefde, en vanaf binnenkort onder toezicht van de verslavingszorg... Dat doe ik vooral omdat ik na wat er twee weken geleden gebeurde, controleerbaar wil zijn.. Heeft uiteindelijk voor mij ook te maken met het herstel van vertrouwen.. Ik vind het plezierig als er iemand is die mij die pil heeft zien innemen. En mijn Geliefde voelt zich dan ook veiliger.. (En na alles wat er al is gebeurd, vind ik dat een heel belangrijke overweging).

Ik vind vragen niet zo gauw indiscreet hoor! Ik weet alleen niet op alle vragen antwoord.

"The Mind boggles", soms althans!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Corinne,

Weet je wat het mooie van de AA is ? dat als je wilt drinken niemand jou een strobreed in de weg zal leggen... de enige voorwaarde voor deelneming is een verlangen te stoppen met drinken.... meer niet...
En als mensen binnen AA anderen bestraffend gaan toespreken omdat ze zijn teruggevallen zou ik nooit meer naar die groep teruggaan...zelf ben ik talloze malen teruggevallen maar nooit veroordeeld...en ik was altijd welkom...altijd...

Het feit dat er verjaardagen worden gevierd bij AA heeft maar een reden... om aan de nieuwkomer te laten zien dat het werkt... en als je terugvalt en opnieuw begint met tellen is heel simpel.... het is echt een ego-ding als je het niet wilt doen... ook ik ging helemaal uit mijn stekker toen ik mijn 6 maandenchip kwijt was door een terugval...mijn sponser zei toen tegen me dat als ik wilde doortellen dat dat voor hem geen probleem was en voor AA ook niet... alleen ik zou dus liegen tegen mijzelf als ik zou zeggen dat ik vanaf een bepaald moment gestopt zou zijn terwijl het niet zo was... en waarom is dat ? angst ? ...
Mijn hele leven heb ik gelogen tegen mijzelf en nu was ik nuchter en ik ging gewoon weer door met liegen tegen mijzelf...voor mij werkt dat niet....dan veranderd er niks...

Het voordeel van cleantijd bijhouden is dat er geen speld tussen te krijgen is... dit in tegenstelling tot ADB dat naar mijn idee wel erg rekbaar is...want als ik zou willen dan kan ik zo mijn doelstellingen veranderen en toch eentje nemen om vervolgens te zeggen dat het mijn bedoeling was en mijzelf op die manier keihard in de maling zou nemen... geef mij mogelijkheden om te marchanderen en ik zal het doen ook... een van de kenmerken van een verslaafde hahahaha....

In AA wordt wel eens gezegd dat iemand die liegt over zijn laatste drankje geheid weer gaat drinken...
Het is weer dat oude leven vol geheimen en angst om de realiteit onder ogen te komen...en bang wat anderen zullen zeggen...

Ik ben het met Bambam eens dat als je terugvalt niet alles verliest...ik had toch een hoop dingen geleerd en er waren kleine veranderingetjes en die verdwenen echt niet gelijk... het is niet opnieuw beginnen maar kijken waar het fout liep en dat corrigeren en fris weer verder te gaan... en ja hoe belangrijk is dan opnieuw tellen...het is een goede realitycheck... en eerlijk zijn...en daar heb ik veel van geleerd...

Stien kop op... en ga weer verder...

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, ik kom even tussendoor kleppen.
Ik schaam me ontzettend voor mijn drankjank van zaterdagnacht.
Mijn man en ik hebben het uitgepraat.
Ik heb hem voorgesteld om aan de refusal te gaan, maar hij ziet het liever(nog) niet omdat ik al zoveel medicijnen heb.
Wel jammer dat mijn psych nu al twee weken vakantie heeft, ze komt pas volgende week terug.
Jullie zullen wel denken , wat een zeurkous, maar ik zag het allemaal niet meer zitten.
Het ga nu weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ziza,

Het is PRECIES zoals Corinne zegt ik kon de woorden niet zo mooi vinden:
Je bent de baas op de manier dat je dat zelf wilt.

Ik zal niet gaan drinken op een voor mij verkeerd moment (zie gisteravond laat) want in dat glas ligt de rem. Het is ook mijn advies aan anderen: neem de eerste niet.

Maar ik ben bijna (nou ja) 2 jaar mag ik niet zeggen, ik ben bijna 22 maanden op weg, OP MIJN EIGEN WEG om ADB te zijn. ADB is voor mij: soms één glas ( in gezelschap, vóór het eten, NIET in de verkeerde stemming, niet als ik alleen ben bla die bla ik ga het niet allemaal herhalen)........ en daarna HO stop huuuuuuuuu.

Ik heb daardoor méér respect voor mezelf gekregen omdat ik zó geleerd heb mijn eigen BAAS te zijn over de alcohol.

Dat mijn hunkerbrein nog steeds moeite heeft tussen 4 en 5 en vooral op vrijdagmiddagmiddag is heeeeeeel iets anders. Het hele jaar dat ik NIETS gedronken heb en het hele jaar dat ik HEEL HEEL HEEL af en toe een glas drink (had ik het maar nooit gezegd potdorie) maar ik wil altijd eerlijk zijn........... kost het tweede jaar me toch minder moeite.

Ik wil niet langer dan een dag vooruit kijken.

Respect voor iedereen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En als iedereen die ooit terugval heeft gehad hier zou moeten verdwijnen zou het een stil forum worden Ziza jij helemaal alleen.

Het is toch PRIMA dat wij allemaal (jij en ik) onze stinkende best doen, bewust worden, dingen en emoties met elkaar delen.

Ik heb aan dit forum een hechte, zeeeeeeeeeeerrrrrrrrrr hechte club vrienden overgehouden. Ze zijn me dierbaarder dan mijn familie onderhand. Ik heb niet zoveel familie dus dat is makkelijk.

Ik respecteer iedereen die ervoor gaat en hier eerlijk durft te zijn. Geen of andere resultaten garanderen niet dat je je best niet hebt gedaan (ik bedoel dus, iedereen doet zijn best, laten we eens uitrekekenen hoeveel glazen we vandaag met zijn allen NIET DRINKEN).

Dat is toch leuker dan je druk maken over hoe IK het doe? Ik ben happy op deze manier en probeer anderen te helpen die onder de verkeerde druk van de verkeerde omstandigheden beginnen met drinken en daar wil ik ze voor (helpen) behoeden. Jij toch ook anders zou je hier niet schrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had nog even een bijgedachte over dat 'Na alles wat ik voor jou gedaan heb!'

Soms zit daar bij mij ook zoiets achter als: 'Jij houdt niet (genoeg) van mij terwijl ik zoveel van jou houd!' Zoals BB's peute ook zegt: 'Achter elk verwijt, schuilt een verlangen.'

En dan zijn we weer bij het positieve vergeten en het negatieve onthouden. Vergeten wat er WEL is en alleen maar bezig zijn met wat er NIET is, maar wat je wel graag zou willen. Het is natuurlijk een vorm van emotionele chantage. Het jengelende kind ook, dat verwacht dat iemand de rol van zijn of haar moeder gaat overnemen, terwijl dat natuurlijk helemaal niet mogelijk is en waarschijnlijk zelfs niet eens wenselijk. Het is fijn als iemand je bij de hand neemt en je STEUNT in je zoektocht naar jezelf en naar een goede manier om in het leven te staan en gelukkig en content te worden. Of als iemand samen met jou een stuk van dat pad aflegt, kort of heel lang. Je kunt niet verwachten dat iemand je over dat pad draagt of je op zijn rug neemt om er na een tijd zelf onderdoor te gaan omdat je te zwaar begint te wegen. Dat diepgewortelde verlangen zit ook in mij, maar het is natuuriljk niet realistisch. Maar als je even mank loopt en iemand ondersteunt je, of geeft je een kruk, dan is dat wel ontzettend fijn.

Ik heb zelf vaak de neiging om te willen dragen, terwijl ik zelf mank loop en een kruk of een ondersteunende arm nodig heb. En net dan gaan die verwijten de kop opsteken bij mij. En dat is dus niet eerlijk. Menselijk wel, maar niet eerlijk. Alleen moet dat eerst tot je doordringen, en soms gebeurt dat doordat een ander ineens zo op jou gaat leunen -- of je dat gevoel krijgt -- dat je helemaal scheefzakt en alleen nog de neiging voelt om die ander van je af te schudden alsof het een of ander vies beest was, terwijl je best wel sympathie kunt voelen voor die persoon.

Op het moment dat je zelf in zo'n situatie terechtkomt, vallen de schellen ineens van je ogen -- mijn voorraad schellen lijkt trouwens onuitputtelijk -- en besef je ineens wat je zelf ook met anderen gedaan hebt. En hoe onprettig en zelfs bedreigend dat aan kan voelen.

Gelukkig hoeft het niet altijd te laat te zijn om daar ook iets mee en aan te doen. Hoop ik dan.

Francesca

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben, vrees ik, Francesca, meer een leuner dan iemand waarop geleund kan worden (-- dit is één van mijn doelstellingen voor het komende jaar: een betrouwbare partner kunnen zijn, op wie men kan leunen, maar zover is het nog niet...) toch herken ik wel iets in wat je zegt.

Vooral de verhouding tussen negatieve en positieve dingen. Positieve dingen vergeten en de negatieve uitvergroten.. Tot in het absurde.. Een onbeduidende buurvrouw die mij niet meer groet (dat overkwam mij net, de tam-tam heeft zijn werk gedaan) weegt voor mij bijna zwaarder dan mijn Geliefde die tegen me zegt dat ze van me houdt.. Craving for Love, word je daarvan..

(Vandaar ook dat Benthe een paar dagen geleden aan mij vroeg of ik mensen wel accepteer zoals ze zijn: zoveel liefde nodig denken te hebben, dat je vergeet dat De Ander ook liefde, bescherming, aandacht nodig heeft.. Zoals Benthe dat beschreef, zo voelt het voor mij ook -- en dus zie ik daarin ook één van de opdrachten: van mijzelf houden in die mate dat ik voldoende voorraad liefde bij me draag, zodat ik - ook - kan geven en zodat - om bij het voorbeeld te blijven - niet groetende buurvrouwen mij niet krenken..)

Het dal is diep, de berg is hoog -- zoals Delta schreef.

Maar ik weet dat het de moeite is om door te klimmen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
houtje

RJB, was het niet hier (door jou) dat geschreven werd dat "vertrouwen te voet komt, en gaat te paard". Maar zo is het ook met mijn vertrouwen in andere mensen hoor.




Hoe bedoel je dat, Houtje?

Ik denk dat het voor iedereen geldt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@RJB,
Het is dus niet omdat je er zelf tegen op ziet om het te nemen. Goed zo.

@Ziza,
De AA streeft dus duidelijk algehele onthouding na. Zoals jij het uitlegt, begrijp ik dat het voor jou juist stimulerend werkt. Voor mij zou dat dus niet stimulerend werken.
Daarin zit dus ook het verschil met het ADB zijn van de Tactus en andere verslavingszorginstellingen.
Zij pogen het gebruik terug te dringen tot een aanvaardbaar niveau.
Voor mij is dat alcoholvrij en geheel omdat IK VRIJ BEN DAT WILLEN.

@Marion,
Blij dat jullie samen gepraat hebben.
Refusal en Antabus zijn alleen op recept verkrijgbaar. Zij kunnen ook reageren met andere medicijnen, o.a. met middelen die angst en onrust onderdrukken, geneesmiddelen tegen epilepsie, bepaalde bloedverdunners en bepaalde antidepressiva.
Voor mij was het een uitstekende ondersteuning.
Overleg het eens met je huisarts.

@Houtje,
Ik vind dat jij het heel goed doet.
Als we moeten gaan optellen wat elk actief forumlid in zijn drinktijd op een dag dronk, we aardig in de buurt zouden zitten van wat de voorraad voor een slijterij zou kunnen zijn.

Ik vind het heerlijk om iemand te groeten. Om zelf gegroet te worden vind ik ook prachtig. Kijk, iemand groeten kost je niets, zelfs geen tijd. Misschien doe ik dat wel omdat ik ben opgevoed met de woorden: een goededag zeggen, kost niemand wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben meer een steunpilaar en vind het erg moeilijk om zelf op iets of iemand te leunen, ik leun dan eigenlijk toch het liefst op mezelf en zowaar bevalt me dat erg goed. Verwachtingen doe ik niet meer aan, zelf heb ik ze niet zoveel meer merk ik, en dan wordt je inderdaad minder teleurgesteld. Het maakt het leven er tenminste een stuk rustiger op... en ook nog eens veel prettiger en niet meer zo ingewikkeld!

Wat betreft dingen in het verleden, ik kijk het liefst vooruit! Je kunt het verleden niet meer veranderen, dat was zoals het was en ging zoals het ging, je kunt alleen het heden veranderen en dat kan iedere minuut, iedere seconde, door vooruit te kijken en te bepalen wat je met je leven wilt. Na iedere (grote) fout kun je weer opstaan en verder gaan.

Marion, het viel mee met je drankjank hoor, soms heb je van die dagen. Blij dat je het uit hebt kunnen praten en wacht nou maar eerst die zitting af, wat de uitkomst ook zal zijn het zal in ieder geval weer wat rust brengen, dan wordt de rest vanzelf ook weer duidelijk.

Ik ben moe van mijn ochtendje werken pfffff.. en ga zo met iemand naar het bos ergens, of de duinen of een ander leuk gebied om onze honden uit te laten. Onze honden zijn vriendjes dus hopelijk wordt er flink gespeeld!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, Corinne, ik vind het prima om Refusal te gebruiken.. Het geeft me, na mijn uitglijder van twee weken geleden, ook heel veel rust voor mijzelf.. Ik hou er niet meer mee op..

(Gisteren keken mijn Geliefde en ik overigens naar Zomergasten en vroegen ons -- naar aanleiding van iets over hersenen -- af of Refusal of iets dergelijks ook bestaat als inwendige capsule.. Zeg maar, zoiets als de Prilkpil.. Zodat je misschien een keer per jaar bijgevuld wordt en dan weer een jaar clean bent!

Houtje, voor de duidelijkheid (misschien begrijp ik het verkeerd, maar het is net alsof ik jou iets verweten heb over vertrouwen, ofzo..): ik vind dat je het heel goed doet en je bent zo ADB als wat. Ik heb niet zo snel een (negatief) oordeel over anderen. Als je het zo kan: prima, des te beter (dat geldt ook voor degene uit mijn Pessogroep die dit weekeinde weer twee glazen wijn zou drinken).

Ik weet het alleen voor mezelf: Ik wil het NOOIT meer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hahaha, dat doe ik ook altijd Corinne, iedereen groeten die ik zie, dan groeten ze eigenlijk altijd wel terug en dat vind ik leuk! Daar kan je echt vrolijk van worden! Je kan ook wachten tot je gegroet wordt maar waarom zou je? Is eigenlijk een goeie oefening in initiatief nemen en niet op de ander wachten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion,
Ook voor mij is Refusal de uitkomst, overleg wel eerst met je huisarts i.v.m bijwerkingen.
Refusal geeft je echt DE STOK achter de deur , één slok en je word doodziek , nou dan wil je er wel van afblijven. Praten met je man is ook erg goed , als ik mijn refusal inneem doen we dat altijd samen,ik slik en hij "controleerd"(want dat moet wel hè !!!)
Succes met je beslissing !!!
Verder een ieder fijne middag:rose:

liefs :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...