safidepafi Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Flipsenheb je de internet behandeling heir bij Tactus al eens gedaan ?Die is erg goed in het aanleren van waar jij moeite mee hebt quote: de drank gebruikte ik vooral bij depressie en vreugde ik zal daar anders mee om moeten leren gaan. ze gaan je laten zien wat je risico gedrag/gedachten/situaties zijn en geven je hulp middelen om daar in de toekomst anders mee om te gaan.Ik en vele anderen hier zijn er mee bezig of hebben hem af en ik heb alleen nog maar lof gehoord hier op het forum.je doet het goede..AA...forum..huisarts...mischien de internet behandeling nog om het af te ronden...het is anoniem en gratis Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Hoi Flipsen, tjonge ik voel je wanhoop gewoon. Weet je, je hoeft alleen VANDAAG die ZOOI maar te laten staan. Ik heb een terugval van anderhalf jaar en daarvoor 5 jaar niet gedronken. Van die vijf jaar ging ik vier jaar naar de AA en dat was goed voor mij en stom dat ik niet meer ben gegaan.Ik kan niet zonder hulp, wie wel van de verslaafden eigenlijk??Tapas, JOEPIE je kat weer terug, proficiat, enne nee.. niet vieren met vergif, maar met iets anders gezelligs b.v. een overheerlijke frisse milkshake, banaan, vanille, aardbei of wat denk je van chocolade, ben je toch zo gek op, verwen jezelf maar lekker!!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Trouwens ik heb een gremlin van hier tot Tokio!! Boterham met pindakaas op, cola... ik denk dat ik nu maar aan de koekjes begin.............. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Hoi An,Hoe is het nu met je gremlin, want je was een hele tijd uitgelogd. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 TAPAS,Ik log nu pas in, kom net binnen na een lange dag G E F E L I C I T E E R D met de eigenwijsheid van een kat. Nu begon dat slapen met gekruiste vingers en tenen al een beetje te wennen dus zal ik vanavond moeten gaan ontwennen.......Flipsen,Jou ken ik nog uit mijn beginperiode oktober 2005. Ik ben sinds 3 november 2005 op het forum, ook soms een tijdje weggeweest, maar na de internettherapie (gedaan in najaar 2005) is het een lekkere houvast. Succes !!!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 tapas van harte met de thuiskomst van kaatje ik ben echt heel heel blij voor jou flipsen ik hoop dat je hier ook een deel van de sterkte vindt om weer adb te worden voor de rest mensen heb ik niet veel te vertellen tenzij dat ik de mails van vannacht niet kon volgen stien hoop dat alles oke is ondertussen Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Tapas iedereen heeft het al gezegd maar toch: heerlijk dat die eigenwijs weer terug is!Xienix, je hebt het al van velen gehoord maar die vermoeidheid hoort er echt bij. Ik ben nu na zeven weken droog nog steeds bezig met een ritme te vinden en vaak zit ik halverwege de middag ineens als een oud dametje te knikkebollen. Vanmiddag ook: ik ben de foto's van mijn zus haar reis naar Tibet gaan kijken en ze vertelde er werkelijk boeiend bij, maar toch steeds zakte mijn hoofd iets voorover. Ze merkte het verdorie en vroeg of ik het zo saai vond. Oeps!Gek genoeg (even een zijstap) is zij vrijwel de enige die ik nog niet heb verteld van mijn alcoholisme. Terwijl ze mijn liefste zus is. Het komt omdat zij 24 jaar getrouwd is geweest met een zware drinker die haar mishandelde. Als ze het woord alcoholist alleen maar hoort gaan haar haren overeind staan. Vind het zelf wel moeilijk om juist tegenover haar dingen te verzwijgen.Flipsen wat naar voor je dat je op deze manier weer op het forum terug moet keren. Ik hoop voor je dat je je weer kan herpakken en dat de avond bij de AA je goed doet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 @Blacky,Geniet gewoon nog van de avond.@Benthe,Als je het haar vertelt, weet ze dat niet alle alcoholisten vreselijke figuren zijn.Maar ja, dat is helemaal aan jou,Wel een lieve zus.Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik het soms wel saai vind als mensen al hun vakantiefoto's laten zien.En ik zit nu een beetje te knikkebollen. Het was de tweede nacht dat het vijf uur werd (eigen keuze) en ik heb nu mijn avondeten net op. Ik denk dat ik maar ga dutten als de mannen gaan hardlopen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Marieke,Gecondoleerd met je oom. 77 is idd. nog niet zo oud.Morgen sterkte voor jou en je man. Lijkt me gewoon eng, maar misschien valt het wel mee. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
flipsen Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 he beste forumledeniedereen die op mij gereageerd heeft harstikke bedankt!!!!ik vandaag mijn naasten ingelicht over het nemen van de stap, te stoppen met drinken en naar de aa te gaan, de reacties waren hartverwarmend.ze weten het allemaal al lang, maar lieten het aan mij!!!op de een andere manier ben ik enthoisiast om van avond te gaan, naar de aa heb contact gezocht met een van de contactpersonen en die vangt me op vanavond.Ik weet dat de eerste 10 dagen ff heftig zijn en dat er best moeilijke momenten zullen zijn.Maar ik wil het niet meer .....................ik wil weer gelukkig zijn met mezelf.......heb alle andere dingen nu gedaan (saffiepaffie ook de internet behandeling maar ben afgehakt toen er zoveel ging spelen in mijn leven relatie, werk ziek worden enz ik heb me vandaag opnieuw aangemeld, zal wel ff duren eer ik er weer tussen kan. als doelstelling had ik leren omgaan met mijn drankgebruik ik wou weten of het kon, nee stoppen is de enige manier weet ik nu).time is a healer (eve cassidy) erg waar in deze.........ik zie het een beetje zo mijn tocht van bijna 3 jaar(start op dit forum 2005)nu uitkomt wat ik eigenlijk wel wist ...........stoppen en ander leven beginnen.lieve mensen bedankt allemaalen ik zal wel verslag blijven doen.........flipsen rapt de stukken op................. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Flipsen, ik hoop dat je vanavond bij de AA vind wat je nodig hebt!! goed van je, echt waar!!iedereen bedankt voor de kaatjefelicitaties en An, ik heb gisteren enorm zitten vreten, echt te erg, een zak nachos, een zak chocoladepinda's en 2 zakken drop.... rotkat!!... en dat naast mijn gewone eten.. en dan niet snappen dat al mijn broeken zo strak gaan zitten grmpffff... ik moet er dus weer op gaan letten en meer hardlopen om het even(ge)wicht te bewaren... oja en minder eten natuurlijk!ik ga lekker sla maken met gebakken zalm!! en de kat uitlaten met de hond want die zal onderhand wel op knappen staan (de kat dan) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Flipsen,De goede moed en de wil zijn er.Met de ontwenning ben je bekend. Die is niet echt leuk.Je weet wat er gloort als je gestopt bent. Een helder hoofd en een gezond lijf.Door alcohol worden problemen alleen erger.Vanavond succes bij de AA.Willen is kunnen en alle hulp kun je erbij gebruiken.Tot later. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Tapas maak me nou niet lekker met die zalm, mmmmm, ik zit hier straks aan een schaaltje overgebleven macaroni van gisteren. Ook niet verkeerd trouwens met gesmolten pittige kaas.Je weet toch dat katten een vetrolletje heerlijk vinden om lekker tegenaan te liggen? Corinne, als je weer uitgedut bent: ik vind vakantiefoto's van anderen ook vaak niet erg boeiend, maar zij vertelt er echt heel leuk bij. Bovendien ben ik 15 jaar geleden zelf naar Tibet geweest dus op zich was het wel interessant om te kijken of ik nog veel herkende. Je hebt gelijk, het is verstandiger om haar wel te vertellen van al mijn drankjaren. De aarzeling die ik nog heb is puur egoïsme, een angst om in haar achting te dalen. Flipsen, ja, hou ons op de hoogte. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Benthe ik denk dat je alleen maar steigt in haar achting... omdat je er wat aan doet, wat haar man dus schijnbaar niet deed.. en geheimen voor elkaar hebben is niet fijn, ze zal ook blij zijn als je haar in vertrouwen neemt denk ik, en zal het erger vinden om het van een ander te horen.Zo, de kat is uitgelaten, hoezo een rare kat?? ja het is een heel rare kat en soms denkt ze geloof ik eigenlijk dat ze een hond is. Ze wil niet op de kattenbak dus ik moet met haar en hond een rondje lopen maar het is gelukt, ze heeft geplast en gepoept dus kan nu weer lekker verder slapen!Ik denk zomaar dat ik er vanavond ook erg vroeg in lig.. pfffff die adrenalinedip is doodvermoeiend! Kat was 9 dagen weg maar ik was natuurlijk daarvoor ook al weg dus heb haar bijna 2 weken niet meer gezien.. en dat is toch wel een erg lange spanningsboog!! Toch ben ik blij dat ik nu niet ben gaan drinken en de spanning gewoon nuchter aangegaan ben. Ik weet nu dat ik dit soort dingen kan verdragen zonder totaal ontregeld te raken. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Goedenavond allemaal,Even bij gelezen. Ik ben vroeg naar huis gegaan en was om half 6 thuis! Voorheen was ik dan op een gewone tijd thuis, nu ben ik dan heel vroeg. De rest van de week zal het wat later worden. Moet ook wel anders kom ik niet aan mijn uren.Flipsen,Welkom hier. Jammer dat we je om deze reden zien. Ik hoop dat je jezelf bijeen kunt rapen. Ik ben er trouwens van overtuigd dat alcoholgebruik en burn-out aan elkaar gelinkt zijn. ik ben er alleen niet uit wat er eerder was bij mij de burn-out en daardoor het alcoholgebruik gegroeid of andersom. In ieder geval sterkte!Sandra,21 dagen. Ga nu maar weken tellen. Het gaat heel goed met je, gelukkig!Soothe,ook jij weer een dagje erbij! Nog PC problemen?Charlie,Kom nu maar snel terug! Ik hoop je snel weer te zien hier. Ga ervan uit dat je dat doet hoor!Stien,Je hoeft je nergens voor te schamen! Akelig dat alles boven kwam. Je bent een topper hoor! Je doet alles wat in je vermogen ligt en hebt dat ook gedaan. daar moet je vanuit gaan, al is dat zeggen wel gemakkelijker dan het daadwerkelijk voelen!Tapas,geweldig! Kaatje terug! Ik ben heel blij voor je!:moon:Safi,ik zou niet weten wat ik zou hebben ingevuld als ik het moest doen! doodeng om zoiets op papier te zetten!Twan,ik hoop dat alles goed met je gaat! ik zie alleen het weerbericht (niet onbelangrijk) maar ik hoop dat jij ook nog naar tevredenheid door gaat!Hoelahoep,dag 23! Jij kan geen dagen meer tellen, maar zal ik weken gaan denken. op naar de eerste maand!Xienix,Ik hoop dat het je lukt om vanavond niet te drinken. Als je de hobbel hebt genomen na vandaag gaat het daarna wat gemakkelijker verwacht ik. Wat zijn tenslotte de twee glazen die je nu nog drinkt! Daat zal je echt niet een beter gevoel van overhouden! Ik hoop morgen positieve berichten te horen!Marieke,gecondoleerd. Altijd naar en ook onverwacht! Ik heb alleen nog maar een zus. Verder heb ik geen directe familieleden daar mijn ouders beide enig kind waren. Ik moet er niet teveel bij nadenken dat mijn zus de enige bloedverwant is. Gelukkig kan ik heel goed met haar opschieten!Blacky,Benthe,misschien is JUIST je zus wel heel erg blij dhoe je nu bezig bent. Als zij zo allergisch is voor alcohol moet zij absoluut haar bedenkingen over jouw gedrag hebben gehad! Mijn zus drinkt vrijwel niet en heeft met lede ogen mijn alcoholgebruik aanschouwd. Ze was superblij toen ik aan haar vertelde (overigens eerst per email, ondanks ons goede contact want ik schaamde me kapot!). Ze is nu mijn grootste supporter en heeft me al een lading kaarten gestuurd om me een hart onder de riem te steken waar je u tegen zegt!An,Zo gaat ie goed! Je kent jezelf zo goed en je weet waarmee je bezig bent. althans dat gevoel geef je mij!Gelukkig dat je nu inmiddels weer een fikse start hebt gemaakt!Calimero,dag 5 en gewoon volhouden. Dan worden het vanzelf weken. Heel veel sterkte!Quera,jij hebt er ook weer een droog dagje aan vast geplakt?Morgen zit ik op 100(!!!) dagen mensen. Vind ik toch wel een magisch getal. Uiteraard ga ik dat halen, want het zou zonde zijn als ik dat niet kon vieren!Groeten, Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Haha Tapas, tjonge tja dat was wel een vreetpartijtje, maar had je mij vandaag moeten zien!!Corine mijn gremlin is langzaam aan het verdwijnen, het MONSTER gaat eindelijk snappen dat het vandaag toch geen zin meer heeft.Gremlins kunnen niet tegen: boterhammen, braadworsten, toetjes, koekjes en een liter koffie en daarna 2 sloten koffie (oh ja mijn boterham met pindakaas en sambal niet te vergeten) als toetje een pammetje en ik ben er weer..... wat heeft dat zitten etteren zeg... ik ben echt niet goed wijs in mijn kop, maar VANDAAG DRINK IK NIET!!!! Allemaal sterkte vanavond en Flipsen, je klinkt echt enthousiast, fijn de reactie van je familie en wat goed dat je hebt gezegd, knap hoor, stap 1!!!!!! De belangrijkste.;) Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 marieke , innige deelneming met het overlijden van je oom 77 inderdaad te jong mijn pa was ook zo jong toen hij stierf .sterkte ook ivm de onderzoeken van je man Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Marieke gecondoleerd met je oom. Sterkte! En veel succes morgen met de onderzoeken van je man. Jij krijgt wat voor je kiezen de laatste tijd zeg.Gem en Tapas en Corinne, jullie hebben gelijk ook, misschien moet ik het maar plompverloren aan mijn zus vertellen. Ik heb mezelf ook bedonderd met het idee dat ze er niets van gemerkt zou hebben. In haar bijzijn dronk ik de laatste jaren niets, maar het is wel vaak voorgekomen dat ik afspraken met haar afzegde met de idiootste smoezen. Omdat ik weer eens laveloos was of aan het bijkomen van een kater. Ze heeft heus wel eens gehint naar de mogelijkheid dat ik misschien teveel dronk, maar dat ontkende ik.Nou, met de billen bloot dan! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 @Benthe,Ik ga zo dadelijk even dutten, de jongens zijn net vertrokken.Ik wilde niet zeggen dat jij het saai vond, ik bedoelde dat vakantiefoto's soms saai kunnen zijn voor een ander.@Tapas,Dat is echt een rare die kat van jou. Nou, ja, ach, wel zo makkelijk en geen stinkende kattebak naast je computer zoals ik als ze hun poepje doen.@Gem,Dan lig jij op 40 dagen van mij. Vannacht om 12.00 uur heb ik er 20 weken opzitten en dat is 140 dagen.Gefeliciteerd, ik vond 100 ook zo een mooi aantal.@An,Voor mij haast genoeg om de week door te komen.Maar goed dat je de baas bent gebleven. @Benthe,Ze had dus duidelijk een vermoeden en dit geuit.Dat had ik met mijn yogaleraar en die complimenteerde me.Ik denk dat hij dinsdag als de les weer begint er naar zal vragen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Corinne,Wie had dat ooit kunnen denken he? Jij 140 dagen en ik 100. Om 00.00 uur vannacht kan ik dat helaas niet vieren, want dat is te laat voor mij. Neem maar een lekker drankje dan, of theetje op ons beiden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Houtje Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Ach Benthe,Ik denk dat je maar weinig hoeft te zeggen. Eén van mijn tijdgenoten zegt altijd: Voor mij geen wijn, ik heb voor een heel leven genoeg gehad......je kunt ook zeggen dat je er niet goed meer tegen kan (= ongelogen waar)..... of dat je nieuwe medicatie hebt (nl "een forum tablet, driemaal daags één) of gewoon zeggen: joh, ik wist niet dat ik zoveel dronk, moet ook voor jou rot zijn geweest om dat te zien. Nu kunnen we er samen over praten (misschien, maar wel errug dappertjes???).Ik merk dat mensen die er niet over willen praten, het aannemen (nee, merci, voor mij alleen fris) en de mensen die erover willen praten, praten er toch wel over, dan maar liever in jouw -- nuchtere -- aanwezigheid. In het begin, in de winter 2005-2006 zal ik maar zeggen kwam ik op allerlei gelegenheden met een fles cola light lemon achterin mijn fietstas. Ik wees dan een kind in het gezelschap aan om mijn glas vol te houden. Zodat de gastheer niet olijk kon roepen: En nou een wijntje, Houtje????? En ik zei tegen iedereen (en dat is ongelogen waar alleen heb ik deze pillen al langer) dat ik nieuwe pillen tegen mijn familiaire veel te hoge bloeddruk had/heb waarbij je absoluut geen alcohol mag. En dat ik dat dan ook braaf doe, ten slotte voel ik me veel te verantwoordelijk voor mijn kids (). En zo heb ik een variatie aan antwoorden, uitleggen & smoezen in huis, om het hekele onderwerp ofwel te vermijden (of juist niet) of aan te gaan. Maar twéé mensen uit mijn directe omgeving weten van de internet-therapie en van het forum hier / nu / de meeschrijvers nu, was ik een van de eersten. De behandeling én het forum bestaan (dacht ik) sinds begin 2005. Ik las er in maart 2005 een artikel over en heb me toen aangemeld. In oktober 2005 (hoezo wachttijd) was ik aan de beurt, toen was ik het al straal vergeten en dacht tja, als ik in dat half jaar méér ben gaan zuipen kan IK er niets aan doen, kijk, ik heb me aangemeld. Die aanmelding was ook nog een bak. Ik had al drie dagen of zo of vier dagen geen email of internet en ik vroeg toen een goeie vriend van me of hij even in mijn webmail wilde kijken. Hij las voor: een mailtje van die-endie-, twee mails van je werk, en van pietje, een van jantje, ga zo maar door, en o jaa zeg kijk zou één van www.alcoholdebaas.nl en toen "heb je daar ooit van gehoord zeg" of je wilt deelnemen/beginnen aan de therapie of zoiets. Ik riep gelijk O JEE dat is voor een collega van mij, ik zou me op haar naam inschrijven, wat vreselijk dat ze nu pas bericht heeft en ik heb er NOOIT meer wat over gezegd. Ik was zo rood als een biet. Ik heb dit nog nooit aan iemand verteld. Ik schaamde me zó dat ik hulp had gezocht terwijl dat achteraf het beste was dat ik ooit heb kunnen doen. Enz. enz. enz. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Houtje,Ik zie het voor mij!Jij van: wie, wat, waar en ondertussen met een kop als een biet. Tja, zoiets gebeurt altijd. net als je niet op internet kan!Maar het is toch maar mooi goed gekomen nietwaar?Weet die vriend inmiddels iets? Of is hij nog zgn onwetend (ik weet niet hoe slim hij is..)? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Overigens ik heb ook nog nooit gehoord van alcohol de baas...... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 Houtje ik denk dat we met ons allen een boek vol smoezen kunnen schrijven, zowel in het kwade als in het goede. Dat wordt dolle boel. "Nee sorry ik kan niet op je feestje komen want ik reed de brug af en toen sloeg er net iemand op de fiets vlak voor me linksaf, knal ik me daar even tegenaan, voet verzwikt..." En als ze dan vragen, oh jee, moeten we langskomen, kun je zelf wel boodschappen doen?: "Nou de koelkast staat nog vol hoor, dankjewel maar dat hoeft niet." Nee, laat ze me asjeblieft niet zien in mijn staat van onvermogen, flessen rollend over de grond, afwas van drie dagen stinkend op het aanrecht.Als ik niet in details wil treden zeg ik gewoon dat ik meer trek heb ik spa. Eigenlijk vaak ook een smoes. Daar wordt vaak verbaasd op gereageerd. Laatst zelfs nog door iemand: "Spa, daar doen we niet aan, je drinkt bier of niks". Nou, dan maar niks. Maar ja, sommige mensen met wie je een echte band hebt, mogen eigenlijk de waarheid wel weten. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blacky Geplaatst 28 augustus 2007 Rapport Share Geplaatst 28 augustus 2007 avond benthe , persoonlijk zou ik eerlijk zijn tegen mijn zus ( hoe moet dit nu ik heb geen zus ik heb een beste band met mijn jongste broer in japan als we mekaar als een horen zijn eerste vraag is altijd hoe het met mijn niet drinken gestelt is en ik zeg altijd goed in de hoop dat ook hij op een dag zijn pintjes kan laten staan voor de rest sinds ik in terug in belge woon zijn er maar weinig mensen op de hoogte van mijn verslaving en ik wil dit graag zo houden en hoe kan dit beter bvb hier waar ik woon als niet te drinken ik praat dus wel met de buren maar nooit over dat stukje verleden corinne en gem waauuww die beginnen te tellen he Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden