Spring naar bijdragen

Zaterdag 1 september 2007


RJB

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 145
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Blacky bedankt voor de felicitatie.
Goedemorgen lotgenoten, waar blijft de tijd.
Weer een jaar verder zonder erbij te drinken.
Maar tijd is ondergeschikt aan een herstelproces wat een leven lang duurt.
Het is onbelangrijk in welk stadium iemand zich bevind in zijn rouwproces.
Belangrijker is, samen dezelfde weg te bewandelen.
Dat is denk ik ook de Kracht van groepen mensen met nagenoeg identieke problemen.
De Kracht van b.v dit forum.
Ervaringen delen, mensen in hun waarde laten.
Niet meer verlangen van iemand dan hij op dat moment kan geven.
Een verslaving achter je laten is al miljoenen keren met succes gedaan.
Opnieuw leren omgaan met mijn emoties is een tweede natuur geworden.
Ik denk er niet meer bij na.
Na in het begin twee jaar opgeslokt te zijn geweest in de kringen van AA dacht ik dat ik mijn einddoel had bereikt.
Wat wist ik veel, maar weten is nog niet voelen.
Het programma heeft mij geholpen een kijkje te nemen naar mijn onverwerkte pijn en verdriet, om het leed uit mijn verre verleden een plaats te geven, om er in het heden mee te leren omgaan.
Een hele klus kan ik je vertellen.

Ik was echter vergeten mijn nieuw verkregen kennis te toetsen aan de maatschappij.
Alles wat moeilijk was en waar ik vroeger met een boog omheen liep heb ik aangepakt.
In contact met mijn naasten leerde ik veel over mijzelf.
Na te zijn gestopt met blijvend ontkennen en vluchten ben ik een nieuwe relatie aangegaan.
Vanwege mijn bereikte geestelijk emotionele zelfstandigheid, met succes.
Het was nog lang niet gedaan met veranderen van verouderde normen en waarden.
Door de gesprekken en verhalen van mijn partner herinnerde ik mij na tien jaar plots het onverwerkte leed uit mijn ontbonden huwelijk en dat deed pijn.
Mijn geduld wordt vaak op de proef gesteld, mijn jaloezie stak de kop op en mijn gedachten en angsten over seksualiteit moesten onder de loep.
Op één of andere manier durfde ik me niet helemaal te geven.
Ik kon geen onderscheid maken tussen lust en liefde.
Inmiddels heb ik leren eerlijk genieten en omgaan met lichamelijkheid en seksualiteit.
Het is een belangrijk aspect van herstel en vaak niet bespreekbaar.
Ik ben in rustig vaarwater terecht gekomen.

Ik schrijf buiten een pb niet veel meer op het forum.
Als de tijd het toelaat lees ik mee.
Ik leef mee.
Ik kan kwaad worden als ik lees dat mensen de keuze hebben gemaakt weer te gaan drinken, maar dat komt omdat ik in de spiegel van mijn eigen onmacht, destijds de drank te kunnen weerstaan, kijk.
Het welles, nietes spelletje en niet echt een definitieve beslissing durven nemen.
Altijd nog een deurtje open voor het geval dat!!!!!!

Ik maakte daardoor vroeger niet alleen mezelf maar ook anderen razend om mijn wispelturig karakter.
Ik durfde niet te kiezen, want ik kon de consequenties van mijn keuze niet overzien.
Het voelde of ik de controle over mijn leven zou kwijt raken als ik stopte met drinken.
Uiteindelijk ben ik dan toch in het zwarte gat gestapt op zoek naar iets wat niet tastbaar is.
Uiteindelijk vond ik mijzelf terug en achteraf bekeken val ik best wel mee.

Het is blijkbaar moeilijk voor mij mensen onnodig te zien strijden of afglijden en dat ik daar niets aan kan doen.
Maar het is hun keuze het is hun verantwoordelijkheid.

Wat ik ook moet leren is een lang verhaal in een kort vestje gieten, maar dat voor de volgende keer.

Laat de eerste staan en iedereen een prachtig weekend toegewenst.

Rudy......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Safi ik ga vandaag een heel spannende opdracht afmaken :wacko: en waarschijnlijk tussendoor jullie allemaal verschrikkelijk vervelen.
Haha, toen ik pas hier kwam wonen had ik ook geen rooie cent (nou nog niet echt, maar het is te doen) maar gelukkig wel veel lieve vrienden die me allemaal iets gaven. De een had nog een mooie notenhouten eettafel, de ander een kastje, de volgende wilde net van haar rieten stoelen af... Het werd een ontzettend gezellig samengeraapt zooitje. Veel van die dingen heb ik nog steeds, aangevuld met spulletjes van de vlooienmarkt. En het is echt waar, als mensen hier voor het eerst komen zeggen ze steevast: wat heb jij een gezellig huis!
Knap van je dat je dat woonwagenfestival zo gemakkelijk kan weerstaan. Geen nostagie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe
Nee helemaal geen nostalgie..diezelfde mensen wonen er nog en zijn nooit gestopt of gaan minderen. Ze zijn nu nog een soort monsterachtig duplicaat van zichzelf...echt heel freaky en confronterend. En voor hun teveel een spiegel van mijn kant naar hun dus daardoor wordt het allemaaleen hele verwrongen gespannen sfeer. Normaal al bijna niet te verhappen maar onder invloed van ik weet niet wat allemaal... helemaal een hyper tention..nee laat maar..

Leuk tweede hands spullen..ik hou niet eens van nieuw...bij mij ook alles uit de recycle loods..altijd al

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Safi, dat ken ik, van die mensen die maar blijven hangen in de tijd dat het "allemaal nog zo leuk en vrij was". But the times they are a-changing. Blijven hangen is nergens goed voor.
Vroeger vond ik mensen die braaf hun belasting betaalden (bij wijze van spreken) maar een saaie boel. Groots en meeslepend zou ik leven!
Ik heb mijn plek nog niet gevonden, maar merk wel dat er in het alcoholloze leven ontzettend veel interessante, leuke en lieve mensen rondlopen, eigenlijk nog veel meer dan al die drinkers en andere gebruikers. Het is gewoon nog even aftasten en op zich is dat ook weer een avontuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie middag,

Allemaal een goeie ADB-dag gewenst.

Iedereen die wat te vieren heeft op ADB-gebied: gefeliciteerd.

Hier begint straks het buurtfeest, maar ik zal wel tussen de bedrijven door even komen kijken.
Ik hoop dat het weer beter meevalt dan vorig jaar, hoewel dat mooi opgelost werd met grote zeilen die over de straat werden gespannen en een paar buurtbewoners met een grote opslag deze opengezet hadden voor allerlei.
De kinderen uit de buurt zijn al enthousiast met voorpret bezig.

Nu eens lezen wat de vroege forummers hebben geschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, gefeliciteerd met zes jaar niet drinken! Je bent een groot voorbeeld voor mij, het levende bewijs dat het allemaal goed kan komen, mits ik de eerste laat staan. Ik stel het erg op prijs als je zo af en toe je ervaringen hier neer blijft zetten, niet alleen omdat het zo enorm herkenbaar is, maar ook als een reminder waar ik mee bezig ben, en waarom. :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, jij gaat er ook komen dat weet ik zeker, ik heb jou in het begin dat je hier kwam meegemaakt en nu weer en samen met nog wat mensen ben je echt de stabiele factor qua alcoholgebruik, en je groeit nog steeds... een bewijs dat het kan en Rudy al helemaal, en Blacky en houtje en nog veel meer mensen die ik nu even niet kan bovenhalen (sorry), net zoals anderen weer een groot voorbeeld zijn in het opkrabbelen na elke terugval.

Eigenlijk iedereen die gisteren niet dronk en vandaag niet drinkt is een voorbeeld!

heb net hardgelopen met hond, dan doe ik er wat langer over, want dat beest moet ik echt meeslepen, noemen ze dan een kruising windhond - jachthond.. in de duinen wel... maar hardlopen op commando houdt hij echt niet van.. geeft niet, hoe lager je tempo met lopen hoe meer calorieen je verbrandt! Als vbeloning ligt hij nu heerlijk te knabbelen of een bullepees dus die hoor of zie ik vandaag niet meer.

Corinne, bij de buurtfeesten hier in de buurt is steevast het bier aan het eind van de dag op! Daar wordt flink ingenomen. Meestal fotografeer ik op de buurtfeesten dus kan pas savonds drinken maar dan ging ik ook los hoor! Blij dat ik voorlopig geen feesten heb!

Nou, lekker douchen en deze dag beginnen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Rudy, proficiat, 6 jaar!!! Wat je schrijft heb ik ook zo ervaren en snap nu nog niet dat ik na ruim vijf jaar niet drinken plots weer begon. Ik heb er in ieder geval van geleerd dat ik dit niet alleen moet proberen.

Xienix, ja dat rillen en bibberen... niet eenvoudig. Doe alles wat je maar kan verzinnen, maar ga NIET drinken, verder mag je alles!! Plaag jezelf in ieder geval niet deze dagen met rotklusjes! Een leuke film kijken met de kids? Ook heb ik die eerste dagen gedacht: 'die kater en die angsten waren VEEEEEL erger!!! Nu drinken lost niks op. Ook en VOORAL, je kinderen, zullen blij met je zijn als je niet drinkt.

Was net boodschappen doen en ben met een grote boog langs alle ZOOI gelopen. Het was vreselijk druk en het zweet breekt bij me uit en liep langs mijn lijf... ik wilde naar huis...een mega grimlin komt op me af, maar die heb ik voordat ik thuis was onderweg van me af kunnen schudden. Bij thuiskomst een grote bak havermout gemaakt, nou en dat vult.... pffffffffffffffff....
Vandaag drink ik dus ECHT NIET, ook nog een feestje vanavond, maar ze kunnen me allemaal wat. :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een gedicht delen (met dank aan Safi voor de link!)

Hoop, we verloren het al snel.
Vertouwen, we raakten het halverwege kwijt.
Toch weet ik diep van binnen wel,
dat het goed komt met de tijd.

Niet omdat ik antwoord heb gekregen,
niet omdat het allemaal zo leuk is of zo fijn.
Gewoon omdat als we alles overwegen,
dat het beste houvast blijkt te zijn.

Want als je opgeeft voordat je bent begonnen,
je al stopt voordat je bent gestart,
dan ben je behoorlijk onbezonnen,
en verdrink je in je eigen smart.

Zolang de kaars nog niet is gedoofd,
is er geen paniek nog voor de duisternis.
Zolang je nog niet van het leven bent beroofd,
is hoop vaak alles dat er is.

Bescherm en koester daarom iedere kans,
die je ergens wordt geboden.
Want daardoor ontspring je vaak de dans,
van heengaan tot de doden.

Zolang er hoop is, is er leven.
Geniet intens van ieder moment.
Probeer die kracht steeds door te geven,
aan een ieder die het niet kent.

Samen zijn we sterk, kunnen we het aan.
En mocht de vlam toch doven,
waardoor we toch nog moeten gaan,
dan zal door die hoop, weer een ander blijven geloven!


Chris van Dipten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas,

Ik las jouw bericht te snel, ik las

"iedereen die gisteren niet dronk
is een voorbeeld voor vandaag"

dat stond er niet precies zo, maar eigenlijk wel. Mag ik die van je bietsen als uitzwaaier?

Ik heb het gisteren (de vrijdag) ook weer gered en moest vanmorgen om 8 uur ook aantreden op het speelveld, blij dat ik nuchter was.

Ik ben ook trots op jullie allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@RJB,
Heerlijk dat je een dagje van je kinderen kunt genieten.
Verwen ze maar een beetje.

@Blacky,
:)

@Rudy,
Ben jij al 6 jaar ADB, dan verdient dat zeker een felicitatie. :rose::moon:B):musicnote::):heart::):musicnote:B):moon::rose:
En een bedankje voor je echt steunende bijdragen en pb'tjes.

@Sandra,
Je bent heel goed bezig met jezelf. Vandaag hoef je je niet te vervelen en je hebt uitzicht op een reis die snel naderbijkomt. En pas op voor verveling, het is een grote valkuil, ik dronk extra veel als ik me verveelde.

@Ferry,
:)

@Benthe,
Werk ze, maak er wat moois van. :)

@Blacky,
Mmm, pannenkoeken, doe mij er een met spek en een met ui.

@Kohtje,
Fantastisch.

@An,
Mijn compagnon in het een hekel hebben aan poetswerk.

@Gem,
Eindelijk een beetje uitgeslapen. :)

@Xienix,
Goed van je en dat rillen, trillen en beven gaat over. Volhouden, hierbij komt het zoet werkelijk na het zuur.
Lekker helder worden, alles weer voelen, vreemd en toch zeer aangenaam. Laat de verdronken emoties rustig naar boven drijven en bekijk ze goed.
Geheugen- en concentratieproblemen had ik de eerste weken ook, puur doordat ik zo gefixt was op niet drinken en alles eromheen. een soort transformatie.
Het lukt jou vast ook daar doorheen te groeien.

@Safi,
Vloerbedding, wel prettig nu de herfst en de winter voor de deur staan. :)

@Francesca,
:)

@Anna,
:rose:

@Marieke,
Een begrafenis roept altijd allerlei emoties op, logisch dat dat in je dromen speelt.
En dan ben je natuurlijk bezig je verlies te verwerken.

@Tapas,
Jij hebt toch echt rare beestjes. Een windhond die niet vooruit te porren is.
Tijdens de film Garfield moest ik gisteren denken aan je duo.

@An,
Ook al ken je de weg, het blijf af en toe moeilijk om op de weg te blijven.
Laat je niet verleiden tot die zijpaden en dan komt het goed.

@Houtje,
:)

Tussen het schrijven door is mijn vriendin nog langsgekomen, dus ik heb er zo lang over gedaan.
Dadelijk gaan man en zoon naar een loopwedstrijd en nu is mijn dochter nog druk bezig muffins te bakken voor het buurtfeest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemiddag!
De boodschappen weer binnen.

Even een tip, heeft helemaal niets met voorgaande te maken, maar voor degenen die B1 (Thiamine) slikken:
deze tablet kan je het best een halfuur voor de maaltijd innemen. Dan wordt de B1 beter opgenomen.
Misschien weten jullie het al, maar toch als iemand het het niet wist....
Wel lastig. op vakantie was het bijvoorbeeld heel moeilijk. Op mijn werk (ik neem er 3x daags 1) heb ik het in mijn outlook staan een halfuur voor de tijd dat ik normaliter ga lunchen wordt ik gewaarschuwd.
's-Ochtend is het gemakkelijk. Opstaan, eerst de Thiamine en dan aankleden. daarna pas ontbijten.
groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt me echt fantastisch! Om echt oerwoud te zien. Ik kijk veel National Geographic en Discovery, maar in het echt zien is natuurlijk heel anders!
Moet je natuurlijk ook aan de malariatabletten e.d. Ga je dan in hutten overnachten? of in de vrije natuur?
geestelijk zal je best tot rust komen, lichamelijk is een ander verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gem,
Inderdaad heb al malariaprik gehaald, en muggenstift. we gaan bij de indianen slapen in hutten en zij zijn ook onze gidsen. Het is allemaal heel primitief, dus dichtbij de natuurlijk. Maar heb het eens eerder gedaan en ik weet dat het heel goed is voor je geestelijke welzijn. Lichamelijk heb ik een redelijke conditie nu. Heb de afgelopen periode veel getraind. Zo'n trip is aan te raden als je geestelijke tot rust wil komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...