Spring naar bijdragen

Zaterdag 3 november

Vie

Aanbevolen berichten

Een heel goede morgen aan allen.

Iedereen die gisteren een lief woordje voor me had: dank!
Iedereen die vandaag iets te vieren heeft: van harte.
En iedereen die zich down of ziekjes voelt: sterkte en beterschap.

En zomaar, voor iedereen die er behoefte aan heeft: :present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Heee, Benthe, vroege vogel... ook een :present: voor jou om de dag mee te beginnen hoor.
Verder sluit ik me geheel en al bij je wensen aan, dat het maar een fijne dag mag worden voor een ieder.

Raar, ik was gistermorgen al om 4:30 op, de hele dag gewerkt, gisteravond natuurlijk bekaf (neeheee, niet be-kaf), en nu alweer zo vroeg wakker... nou ja, het zal wel ergens goed voor zijn. Ik voel me er best bij, mag vandaag weer lekker tukjes op de bank doen enzo hmmmmmmmm B)

En nog wat: ik heb nog niemand gehoord over de laatste Mededeling van Tactus? Ik dacht daar springt men bovenop... :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel Water voor de tip, die had ik nog niet gelezen. Blijkbaar wil Tactus de internetverslaving stimuleren :D

Ik zie er zelf niet zoveel in. Wat we nu doen is ook een soort chatten, maar dan iets langzamer. Met het voordeel dat we af en toe even kunnen pauzeren om tot bezinning te komen. ("Ik denk altijd eerst even na voordat ik iets doms zeg" Is van Loesje.)
Er zijn nu af en toe al ruzietjes als er emotioneel op elkaar wordt gereageerd. Hoe ontplofbaar wordt zo'n chat dan? Op zich natuurlijk wel heel interessant, maar ik denk ik dat ik me er met mijn karakter niet aan moet wagen.
Ik ben wel heel benieuwd hoe jullie allemaal er over denken.

Water, geniet van je tukjes. En ik hoop dat je vandaag toch weer je neus buiten de deur steekt om heel veel rupsjes met hun neusjes de goede kant op te zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een goeden morgen vanuit belgie .
bart proficiaat met de overwinning op de trapist :present:
karinneke sterkte met alles wat je mee maakt , en goed dat je ondanks alle tegenslagen het adb houdt :present:
kohtje hoe gaat het met jou ??
gem leuk geweest gisterenavond ??
knuffie al genezen ??
benthe voel je u iets beter vandaag ??
zo ben uit gevraagt , wie ik vergeet het is nog vroeg op de morgen he ;)
ik heb niet zo lekker geslapen , sinds de uurs verandering denk ik s'nacht om 3 uur dat het al tijd is om op te staan ;-((
ik maak er weer een drankloos dagje van , wie doet er mee :light:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen vroege vogels,
Ik kruip er zo nog lekker even in hoor! Even een bakkie thee en dan weer hop in bed!

Benthe,
was je gewoon wakker of spookt gisteren nog rond in je hoofd?
Sterkte he?

Delta,
Beterschap, gelukkig dat het beter gaat!

Karin,
jammer dat ik wel online was, maar er dus niet was! Ik hoop dat je een beetje hebt geslapen!
Kan me voorstellen dat zo'n mededeling hard aankomt!
Een :present: en heel veel sterkte!!

Wat betreft de chat: ik denk dat dat het beste werkt als je een flinke typsnelheid hebt. Die is bij mij 0,0.
Een boeiende chatpartner zal ik daardoor nooit worden, lijkt me.

Gisteravond heel laat kreeg ik telefoon van een goede vriendin. Een lange relatie is over. Naar mate het gesprek vorderde merkte ik dat ze had gedronken en tijdens het gesprek doordronk. Echt lam kon je haar niet noemen, wel onder invloed. Ik was heel blij dat ik helder was en daardoor goed kon reageren.
Die vriendin heeft ook al jaren een alcoprobleem. In hoeverre alco hierbij tevens een boosdoener is kan ik alleen maar raden. Ze is nog niet zover dat ze het licht heeft gezien.
Misschien dat ik eens een goed moment afwacht om eens een balletje op te gooien, als alco's onder elkaar....Nadeel ze is heel loslippig als ze gedronken heeft. Ik voel er niet veel voor om mijn probleem in een deel van de gezamelijke kenniskring ge-etaleerd te zien....

Een fijne dag iedereen en sterkte voor wie het nodig heeft!:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blacky,
ik doe zeker mee vandaag en ik heb misschien ook wel last van het uur tijdsverschil (ja, je kan op je oude dag wat minder tegen veranderingen he?):D

Bart,
JOECHEEE!!! Gisteren gelukt! Misschien vandaag ook een succesvolle poging! Ik ben benieuwd.
Overigens hoe langer je het trucje van niet drinken uithaalt, des te makkelijker gaat het hoor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

morgen karinneke ,
den drank laten staan , is zoiets als een beetje rouwen .
ook voor mij is den drank jarenlang een vriend ?? geweest en toen dat weg viel , was het alsof men mij iets vertrouwd afpakte , maar vandaag ben ik een blij mens , dat ik die smerige vriend kwijt ben , want zonder die drank voel ik mij veel beter , al is het niet alledagen rozengeur en maneschijn .
geniet van je diertjes , dat ik echte liefde , grgr heb mijn echte liefdes hier al uit de gordijnen mogen plukken ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Karinneke, heb je jezelf ook wel goed gevoederd vanmorgen? Goed voor jezelf zorgen hoor!

Blacky, toen ik las van een beetje rouwen, schoot me te binnen:
Partir est mourir un peu.
Vergeef me mijn frans want daar ben ik hopeloos in.

Maar in afscheid nemen zit ook altijd weer een nieuw begin, en dat is toch een hoopvolle gedachte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vriendschap is onbetaalbaar en kost niets
Wat een mooie uitspraak Benthe dat brengt bij mij weer heel veel gedachten naar boven.

Wat een gek iets vriendschap, wat heb ik veel vrienden gehad, en veel aan gehad en wat ben ik er al veel weer verloren.
Maar op dat moment waar je iemand aan kijkt en die bijzondere warmte voelt, die samenhorigheid, die herkenning en erkenning, de liefde vanuit je maag, het gevoel te willen samensmelten in gedachten, dat moment is priceless.

Ik heb het veel mogen meemaken omdat ik zo vaak verhuisd ben en weer nieuwe vriendschappen heb moeten/willen opbouwen en dan is het verrassende dat in elke stad, in elk land iemand is die dat bijzondere gevoel bij je naar boven brengt. De eerste vereiste is wel dat je zelf ook openstaat voor kontakt en je bloot geeft. Je gewoon laat zien dat je mens bent, niet perfect, niet almachtig maar van vlees en bloed met gevoelens, verlangens en emoties.
En dan is er altijd wel iemand die dat herkend, die daar het mooie in kan zien en die dat terug wil geven.

Maar als je dan weer verhuisd en sommige van die vriendschappen verwateren is het erg jammer en verdrietig dat het zo gaat. Dat de wereld niet wat kleiner is of dat ik mijn eigen wereld niet wat kleiner heb gehouden. Maar als ik dan na 18 jaar bij toeval mijn allerbeste schoolvriendin weer tegenkom en we bij het eerste hallo al weer van elkaar houden dan weet ik dat afstanden en tijd niet in de weg staan van echte vriendschap.
Ook het feit niet dat men al die jaren niet de moeite heeft genomen elkaar te vinden.
Ik wist nl dat ik deze vriendin als ik oud was (dacht altijd aan twee grijze oudere dames) weer zou vinden want daar droomde ik over.
Blijkt zij nu al jaren te dromen dat ze me ziet in een menigte en als ze me dan roept ren ik altijd weg.

Hmmm wat moet je daar nu van denken...wij zijn blij dat we elkaar weer hebben en hebben nu ook de belofte gedaan dat geen kinderen, man , stress, werk, drugs of drank of wat voor hindernis ons weer uit elkaar kan halen en dat we voor elkaar zullen zorgen als we oud zijn.
En dat is zo'n fijn gevoel om te weten dat je je man hebt en je moeder en die ene speciale vriendin die om je geeft wie je dan ook maar zal worden. En dat zij dat ook weet andersom.
Ja en dat is onbetaalbaar en kost niets

Met deze mooie gedachte ga ik van het weekens genieten, ik had gisteren een baaldag, uitsteldag, beetje grieperig en was er helaas niet voor niemand die het moeilijk had..sorry
Ik hoop dat jullie je allemaal weer wat beter voelen vandaag en moedig iedereen aan die een mijlpaal te halen heeft vandaag en iedereen die het moeilijk heeft.
Zelf heb ik ook al gedachtes aan whiskey..waar vandaan weet ik niet maar ik ga er niet aan toegeven.

Benthe..ik vind je zus vrij arrogant als ze dat nu op dit moment terwijl jij dubbel aan het vechten bent denk te moeten zeggen. Blijkt niet erg veel empathie in te zitten,ik denk dat je liever haar goedkeuring had gehad dat jij een tof persoon bent precies zoals je bent want je mag er helemaal zijn, dan dat je een breedbeeld tv van haar had willen hebben.
Dus voor mij zit de arrogantie helemaal aan haar kant en ik hoop dat je het al wat hebt kunnen relativeren.
Je bent zo goed op weg en bent zo positief naar je toekomst,vertrouw op jezelf, voor mij ben je heel speciaal en ik kan niet wachten om je ooit te ontmoeten.:heart:
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoyo daar Safi in het hoge noorden,
Ja hoor lieve meid, dat zit wel ok met die uitspraak van mijn zus. Ze bedoelde het goed, alleen het kwam een beetje vervelend haar mond uit. Ze bedoelde, dat als ik me altijd maar sterk hou, dat ik dan ook niet moet verwachten dat anderen begrijpen dat ik ook wel eens steun nodig heb. En zo is ze zelf eigenlijk ook, altijd maar sterk en groot aan de buitenkant.
Mooi wat jij zegt over jouw vriendschappen, daardoor ben ik even terug gaan kijken. En ook vooruit. Het is inderdaad zo, als je je open stelt komt er zoveel meer op je weg.
Voel je je vandaag trouwens wat beter?

Karinneke sorry dat ik niet antwoordde. Ik was met een katje naar de dierenarts maar had vergeten uit te loggen.
Katje is okee, ze is gewoon een oud krakie van 20, maar kan voorlopig nog wel mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen ADB-ers,

Ik had het bericht van Tactus vandeweek al gelezen Benthe en had gelijk iets van dat is absoluut niets voor mij. Om dezelfde reden als anderen al noemden, het ad-hoc iets moeten schrijven zonder de tijd om het nog eens te overdenken. Dat wordt m.i. spitsroeden lopen met grote kans op ontploffingsgevaar.

Ook stootte het woord groepsleider me tegen de borst. Ik ben zo stronteigenwijs dat ik geen leiding boven me duldt, ik laat me de wet niet voorschrijven door een ander. En om zelf groepsleider te worden? Dank je de koekoek. Ik zit niet te wachten op meer verantwoordelijkheden nu ik de tijd hard nodig ben om zelf op te krabbelen. (Ja, ja ....ik kan ook heel autoritair overkomen terwijl ik dat niet ben :)). Ik denk dat wil de chat een succes worden dat je dan moet zorgen dat iedereen dezelfde status heeft. Het risico is anders te groot dat de groepsleider het piespaaltje wordt en aangekeken gaat worden op zijn/haar beslissingen.

Dan dat elke week op een vast tijdstip, ik zie dat als een verplichting. Druist ook helemaal in tegen mijn huidige levensstijl om mijn leven zelf in de hand te hebben. Juist dat worden geleefd veroorzaakt bij mij spanningen die ik vroeger wegdronk met de nodige alcohol. Het 8 uur per dag moeten werken is al een verplichting genoeg voor me. In mijn vrije tijd wil ik doen wat ik zelf wil.

Misschien hebben anderen baat bij chat-mogelijkheden. Maar aan mij is het dus niet besteed.

Iedereen een prettige dag toegewenst en sterkte en beterschap voor wie het nodig hebben.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Karinneke, ik ben blij dat je de nacht goed doorstaan hebt. Niet drinken is heel, heel moeilijk die eerste weken. Het is zoals Blacky zegt: afscheid nemen van een oude en vertrouwde vriend, en zeker op vrijdagavond, na een moeilijke dag, wil je die vriend graag als gezelschap hebben. De troost die ik je kan geven is dat dat gevoel afneemt, als je maar doorzet. En dat heb je gisteravond gedaan.

Vandaag heb ik weer een drukke dag. Zometeen mijn gebruikelijke zaterdagprogramma in vogelvlucht, en daarna ga ik met een vriendin naar een lezing over Christendom en Islam. Ik ben absoluut niet gelovig, maar vind het bij tijd en wijle toch interessant me te verdiepen in theologische kwesties. Moet kunnen toch? Ik heb er in ieder geval zin in, hersengymnastiek in leuk gezelschap.

Blacky, ik doe ook weer met je mee vandaag! Overigens vind ik dat je, ondanks een gebrek aan punten, erg goed Nederlands schrijft voor iemand die geen basisschool gevolgd heeft in België. Heb je dat jezelf geleerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, heel veel mensen hebben een uitstraling van arrogantie die alleen het gevolg is van hun pogen onzekerheid te maskeren. Ik denk dat als die onzekerheid afneemt, ook de schijn van arrogantie afneemt.
Vorige week vertelde iemand mij dat ik behoorlijk zelfverzekerd overkom. Daarover was ik stomverbaasd, want ik voel me juist altijd erg onzeker. Ik heb me nog nooit eerder gerealiseerd dat ik die onzekerheid misschien niet in dezelfde mate uitstraal. Als het zo is, verklaart het mogelijk wel iets van de problemen die ik vaak heb in de omgang met mensen, het verkeerd begrepen worden en agressie oproepen. Voor mij iets om mee om te leren gaan.

Safi, jouw verhaal over je oude schoolvriendin vind ik erg mooi. Iets soortgelijks heb ik ook onlangs meegemaakt. Ik heb al jaren een oude schoolvriendin met wie ik sporadisch e-mail contact ben blijven houden. Er zijn veel overeenkomsten tussen ons: beiden vroeger gepest, beiden in hetzelfde jaar gescheiden, beiden twee zoons. Maar voor het overige hebben onze levens zich in andere richtingen ontwikkelt en waren we toch wat uit elkaar gegroeid.
Toen ik een mail kreeg dat ze geopereerd moest worden heb ik voor het eerst weer eens een openhartige persoonlijke mail naar haar gestuurd. Zij is de eerste persoon buiten mijn kinderen en forumvrienden die ik geschreven heb over mijn drankprobleem, en wonder boven wonder blijkt door die wederzijdse openhartigheid de oude click tussen ons hersteld! Je hebt gelijk, oude vriendschap slijt niet. En ook hierin speelt eerlijkheid een grote rol.

Wat betreft de chatsessie van Tactus: ik denk ook niet dat het iets voor mij is. Typsnelheid is het probleem niet, maar ik heb niet altijd de beschikking over een pc op de momenten dat ik dat zou willen, en het inplannen van een vast uur in de week is al helemaal een probleem. Soms heb ik een hele dag niet eens de tijd om het forum te lezen. En chatten onder leiding van een groepsleider lijkt me ook niet iets voor mij, ik ga nogal snel met mijn k*nt tegen de krib. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over die chatfunktie wil ik nog wat toevoegen, misschien iets ter overdenking voor TACTUS als ze hier meelezen. En ik ben wel benieuwd wat jullie hiervan vinden. Zo maar een ideetje mijnerzijds.

Ik vraag me af wat de toegevoegde waarde van zo'n wekelijkse, op een vast tijdstip, chatsessie is. Een week telt bij mij 168 uur. Dat houdt in dat ik 168 uur per week bezig ben met mijn strijd om de alcohol de baas te worden. Mijn ervaringen of problemen laten zich dan ook niet stoppen in 1 uur per week op een vast tijdstip in een chatroom. Daarbij lijkt het me overbodig. Problemen en ervaringen worden nu al dagelijks op het forum besproken. Dus het lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen om dit dan 1x per week nog eens dunnetjes over te doen in een chatroom.

Waar een chatroom m.i. wel een funktie in kan hebben is als het gaat over persoonlijker zaken die je liever niet op het forum zet. En liever apart met iemand bespreekt. Dit kan nu via mail maar het zou directer en sneller kunnen d.m.v. chat. Ook zou het in een geval van als iemand direct hulp nodig heeft, zoals b.v. Anjo gisteren, een uitkomst zijn. Je kunt dan sneller reageren en alles komt niet open en bloot op het forum te staan en is weken later nog na te lezen. Met als gevolg dat de persoon in kwestie wellicht met een schuldgevoel blijft zitten. Ik realiseer me dat je hiermee op de stoel van de hulpverlener gaat zitten en dat dit wellicht niet strookt met de ideëen van TACTUS.

In mijn ogen zou een open chat die 24-uur per dag geopend is meer kans van slagen bieden dan een chat voor een uurtje per week met een vast groepje van 6 man/vrouw. Het zou voor mij in ieder geval meer in een behoefte voorzien dan de plannen die er nu liggen. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Dani

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal.

Ik zit ook niet te wachten op 1 uur per week vooraf gepland chatten. Een soort online AA wordt het dan.
Ik vind het prima zo met dit forum, iedereen kan er op zijn eigen manier en naar behoefte gebruik van maken.

Na 2 weken zie ik op het forum dat er een vriendengroep is van mensen die elkaar al langer (van dit forum) kennen. Die vriendschap gaat soms heel diep en wordt ook soms behoorlijik persoonlijk vind ik. Ik ken de mensen (nog) niet goed genoeg om op de diepgaande berichten te reageren, dus houd ik mij in dat geval afzijdig.

Wel vind ik het vaak zeer aangrijpend wat ik hier lees, en put daar dan moed voor mijzelf uit.
Inmiddels ben ik vandaag toch maar mooi begonnen aan mijn 3e week, en tot nu toe gaat het laten staan uitstekend. Alleen ben ik erg moe, prikkelbaar, hoofdpijn en het hardlopen gaat waardeloos. Ik hoop echt dat dat beter gaat worden, want in mijn drinkperiode liep ik prima halve marathons en zelfs twee hele.

Het zal wel te maken hebben met het feit dat het lichaam moet ontgiften. iemand een idee hoe lang die nare verschijnselen aanhouden?
groetjes.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Chatroom?

Ik zelf heb een enorme hekel; aan een chatroom omdat het toch vaak een aaneenschakeling van alleenstaande uitspraken zijn.
Er wordt meestal niet lang genoeg gewacht voor de ander is uitgepraat en dan is er al weer een tweede vraag begonnen voor de eerste vraag is beantwoord. Doen er nog meer mensen tegelijkertijd mee in dit geval 6 dan zie ik het helemaal niet meer zitten.
Ten eerste moet je dan denk ik te lang op je beurt wachten voor je weer iets kan zeggen.
Ten tweede is het hele prettige wat je hier op het forum hebt waar mensen in alle rust hun gedachten neer kunnen zetten en er ook verschillende antwoorden komen weg.
Of dat gevoel heb ik als ik wel eens chat, de diepzinnigheid raakt verloren.

Het is me ook een te grote inbreuk op mijn privacy, verplicht 1 uur chatten en op een vast tijdstip.
ik begrijp dat dit alleen in de proefperiode zo zal zijn, maar zelfs die 3 maanden zou het voor mij een te grote kwelling, verplichting zijn.

Nu kan ik kiezen of ik wil reageren als ik iets lees, soms ben ik heel begaan met wat iemand schrijft maar roept het te veel emoties op of heb ik even de kracht niet om het te delen. Maar met chatten kan je niet anders, lijkt mij.

Mocht iemand hier er toch het nut van inzien dan hoor ik het graag, misschien ben ik te overtuigen.
Ik heb ook niet zo goed begrepen uit de mededeling van Tactus wat de toegevoegde waarde zou zijn?
Dus daar zou ik ook graag van Tactus wat meer over horen.
Wat is het doel?
Ondersteuning is hier toch genoeg?

Anna, fijn dat je ook een oude vriendin weer in je armen mag sluiten, oude vriendschappen hebben veel waarde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Karinneke, goed van je, dat je niet bent gaan drinken, na alle ellende.

Ik denk dat mensen vaak een andere houding aannemen om daar achter te schuilen en vaak gaat het gepaard met onzekerheid en bij de jeugd vooral om erbij te horen.

We zijn vanmorgen naar de advocaat geweest, op zaterdagmorgen ja...
We hebben as. donderdag weer een kort geding, waarin de vennoot wordt gedwongen om de zaak over te dragen aan mijn man, omdat hij op vele punten het contract niet na is gekomen. Hij houdt nog steeds vol, dat de vof wel per 31 december 2006 is ontbonden met wederzijds goedvinden ( wat dus niet zo is) en dat hij niets fout heeft gedaan.
Hij moet dan ook de administratie en alles van zijn zgn eenmanszaak inleveren, omdat hij met de klanten en de spullen en inventaris van de vof heeft gewerkt.
Nu moet ik nog een heel verslag maken en dat wil onze advocaat morgen hebben.
Ik dacht altijd als het weekend was even geen advocaten, even rust, maar deze advocaat is echt met recht de beste. We gaan nu de 4e maand in, zonder salaris en van mijn werk heb ik ook nog niets ontvangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marion...geen ontspanning weekend voor jouw dus. Maar toch is er licht aan het einde van de tunnel.
Maar de laatste loodjes wegen het zwaarst. Misschien een goed idee om zondag avond even samen naar de sauna te gaan? Als afsluiter van weer een erg enerverend weekend.
Sterkte, meid!

Meedoen misschien heb je hier iets aan.

Mensen van de AA stellen het volgende bij een drinker die stopt:

Zij kennen daar de verschillende fases van droogstand:
- de alcoholist staat droog
- de ontnuchterings periode
- de nuchtere alcoholist
- de nuchter blijvende alcoholist

# DE DROGE PERIODE#

als een alcoholist voor het eerst (weer) stopt met drinken, zeggen ze bij de aa: hij/zij staat droog.

Dit houdt in dat de alco van allerlei moeite moet doen om de alcohol te laten staan.
De smaak van alcohol en de bijbehorende roes zit nog vers in het geheugen, maar ze weten ook dat drinken niet een oplossing is.

DE ALCOHOLIST IS 24 UUR PER DAG BEZIG MET NIET DRINKEN !!

# DE ONTNUCHTERINGS PERIODE#

De alco komt erachter dat leven zonder drank best wel leuk kan zijn.
MAAR... ze komen er ook achter wat voor een zootje hun leven is geworden. Ze zijn gewend om alle problemen, maar ook alle leuke dingen te verdrinken met alcohol, en nu moeten ze dat ineens zonder hun grote vriend doen.

Kortom ze moeten weer leren te leven zonder drank.

# DE NUCHTERE ALCOHOLIST#

De alco heeft geleerd om te gaan met de dingen van alle dag.
De zucht naar drank is minder, maar af en toe kunnen ze nog in situaties komen, waarin ze weer "verlangen"naar drank.
Ze kennen een hoop handvaten en middelen om niet meer zo snel naar de drank te grijpen.
Af en toe denken ze er zelfs niet meer bij na dat ze alcohol verslaafd zijn.

Een aa-vriend van me zei ooit eens zo mooi: Er zit een aapje (genaamd alcohol) op mijn schouder. Zolang die slaapt is er niets aan de hand, maar als hij wakker word.......

#DE NUCHTER BLIJVENDE ALCOHOLIST#

Was het maar zo mooi...

Elke alcoholist kent het gevaar van terugval.
Of zoals Jeanet zegt: Iemand die meer dan 20 jaar droogt staat /nuchter is, staat net zover van het eerste slokje, dan iemand die nog maar net een week droog staat.

tot besluit:
Een alcoholist, gestopt of niet, blijft een alcoholist. Het is een ziekte, een verslaving, waar niemand echt controle over heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Middag allemaal,

Na een aantal dagen hier vrijwel alleen gelezen te hebben nu toch weer reageren.
Ik heb moeilijke dagen achter de rug, en eigenlijk is het nog lang niet achter de rug.
Soms heb ik het gevoel dat ik danig op de proef wordt gesteld, de problemen, ook
mijn verleden lijken mij te achtervolgen en er is een stapeling ontstaan.

Er gebeuren mij dingen waarvoor ik in het verleden het nodige nodig gehad zou
hebben om de dag door te komen. Ik doe het nu "droog" en het is er
niet eenvoudiger door geworden maar ik ben helder, en nuchter nadenkend erover
zie ik weer nieuwe openingen. Mogelijk als alco erbij kwam dit nog weken zou
duren en ik mij nu zou wentelen in zelfverdriet.

Mede door met jullie mee te lezen bieden jullie mij handvaten om weer door te
kunnen. Ik was al even thuis en heb besloten dadelijk weer eens aan het werk te
gaan. Dit is inmiddels tot een enorme drempel gegroeid maar heb het gevoel
dat die drempel alleen maar hoger wordt naarmate ik thuis in mijn eigen kringetje
blijf draaien. Dat betekent aktie, gewoon doen. Nou ja "gewoon", moet ik nog
maar zien.

Punt van herkenning vandaag op het forum is wel mijn houding. Ook ik heb mijn
onzekerheid maar straal naar buiten toe een zelfverzekerd stabiel persoon uit.
Mensen trekken zich aan mij op, maar het blijkt ook voor anderen een uitnodiging
te zijn om hun problemen neer te leggen en mij om oplossingen te vragen.

Keerzijde van mijn houding is mogelijk dat andere mensen zich gaan ergeren,
het aggressie uitlokt en dat mensen je graag als zondebok gebruiken.
Mogelijk door mijn onzekerheid laat ik mij ook als zondebok gebruiken?
Ik ben er nog niet helemaal uit, dus wie hier enigzins iets in ziet laat het me weten?

Ik ga aan het werk.
Laat het eerste glas staan dan is de grootste klus voor vandaag gedaan!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soothe kende je deze al? Misschien verklard dat het feit dat het voor jouw soms allemaal wat teveel wordt?

Kindling effect
Wanneer iemand veel stoppogingen heeft ondernomen, worden de onthoudingsverschijnselen heftiger. Elke periode van onthouding maakt de hersencellen namelijk gevoeliger voor een volgende periode. Die toename van gevoeligheid heet sensibilisatie. Dit zou verklaard kunnen worden door het 'kindling'-mechanisme.

Iemand die een onthoudingsinsult krijgt, heeft doorgaans al jaren alcoholafhankelijkheid achter de rug. Het metabolisme van de hersencellen is veranderd. De cellen zijn gewend geraakt aan een bepaalde dosering alcohol en hebben zich daaraan aangepast. Alcohol veroorzaakt demping in het CZS. Om toch signalen te kunnen doorgeven is de 'prikkeldrempel' van de hersencel verlaagd. De laagdrempelige instelling van de hersencellen zorgt ervoor dat, wanneer demping (in dit geval door alcohol) achterwege blijft, er overprikkelbaarheid van de zenuwcellen optreedt: alle inkomende prikkels komen keihard binnen. Als je te maken hebt met mensen, die in de afkickfase zitten, zul je vaak te horen kunnen krijgen: "Het is, alsof alles honderdvoudig op je afkomt!" (inclusief emoties - zoals hevige angst, ontreddering - en zintuiglijke prikkels, vandaar ook de 'schrikkerigheid' bij geluiden en visuele prikkels).

Drs. H. Stapel en Drs. J. Veldman
van website: alcohol-en-werk.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...