Spring naar bijdragen

Zaterdag 26 januari!

Leeuw

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 295
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Ik weet het wel: mijn vaste visualisatie oefening: een meer in Zwitserland, frisse berglucht, tintelende riviertjes, koud water in het meer, veel groen en struiken en takken langs de kant, een wandeling rond het meer tussen de dennenbomen door......die doe ik altijd als ik niet kan slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ooit (32 jaar geleden) droomde ik dat ik met de man met wie ik nu wil trouwen, door een korenveld liep. De korenbloemen bloeiden. We liepen zomaar hand in hand en gingen zitten. We vatten elkaars handen en ik zag in zijn korenblauwe ogen. Ja ik zit wel te lachen terwijl ik het schrijf maar die heeft hij echt, korenblauwe ogen. We deden verder niets. We keken elkaar alleen maar aan. De zon scheen. Ik was volmaakt gelukkig.
Dat is het ook al waard om nuchter voor te blijven.
Iemand nog een droom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even overschakelen: ik wil niemand voor zijn voeten en/of tenen stoten, maar het mooie aan de internettherapie vind ik juist dat je geleerd wordt in het hier en nu je gedrag te veranderen, en dat je dan vanzelf merkt dat je mensen anders gaat benaderen en dat zij jou ook anders benaderen. Snappen jullie wat ik bedoel?
Het uitschrijven van je gevoelens t.o.v. anderen wil ik qua belang niet wegcijferen, maar de direct-cognitieve therapie van de Tactus dwingt je om met je hoofd niet in het verleden te blijven hangen --- eerlijk is eerlijk, niet iedereen bezit dat vermogen om dat netjes op papier te krijgen.
En anderzijds, sluit het een ook het ander niet uit. Als je je met je nieuwe en veranderde gedrag prettiger voelt in je vel, je lijf en je leven, heb je ook meer ruimte om die "som op te maken" van het verleden.
Maar dat is AA vertaald voor dummies in het Houtjes-taaltje. En eigenlijk maakt het ook niet uit hoe je het doet, met alle respect, BB en Ziza en Blacky, als het voor JOU werkt (nou ja voor MIJ dan) dan is het voldoende. Vinden jullie niet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het niet erg dat mijn boodschap niet echt is "aangekomen" maar het was iets wat ik me zomaar in eens bedacht, en ik heb er zelf wat aan, ook weer bij het helpen van andere mensen die met dit soort problemen zitten. Dus evengoed bedankt voor de discussie.

Ik kan nu twee dingen doen: nog genieten van een halfuurtje zonder kinderen of gewoon gaan slapen (lijkt me ook erg lekker). Ik wacht nog héél even met een keuze te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

houtje ,
ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zelf nog niet veel verder ben als de eerste stap hoor .
ik schrijf hier zo regelmatig dat mijn nuchteheid te danken is aan de mengelmoes van alles samen , soms is dat AA , soms is dat sos en ga zo maar verder en uiteraard ook deze prachtige site he :present:
vroeger had ik niets en nu heb ik kenissen en vrienden hier in belgie is bvb volgende week nsc in het nederlands vertaald de noord zee conventie en dit is dus een engelstalige AA conventie en ja ik ga daar naar toe omdat ik weet dat ook daar ik weer iets zal leren .
de vierde stap zoals bb schrijft die jaagt mij veel angst aan , waarom omdat ik hier door al veel mensen op hun neus zin vallen heb of zoals wij vroeger schreven uit de bocht gaan .
corinne ik vondt het goed dat je het hier geschreven hebt die vierde stap ik weet dat dit jou mogelijk veel moeite heeft gekost zoals het mij soms ook moeite kost
pp ik vondt het fijn je weer eens te mogen lezen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 12 stappen zijn een methode om clean en nuchter te worden en te blijven ... en tegelijkertijd krijg je als bonus dat je je ook nog redelijk goed in je eigen vel voelt...
Ik vergelijk de 12 stappen met de instructie-tekening van een ikea-meubel...
Als ik de aanwijzingen/instructies/suggesties volg krijg ik het gewenste resultaat....en ik kan het weten...
Als ik dingen weglaat dan ziet mijn ikea-kastje er wat weird uit... en zeker als ik dingen in een andere volgorde ga doen dan ziet het kastje er misschien wel uit als een stoel...
Hetzelfde geldt voor de 12 stappen... als je dat gaat mixen of freestylen dan loopt het vaak niet goed af... mijn eigen ervaring en dat van een berg andere alkies...

Wat je je terecht kunt afvragen is : 1. Waarom denk je dat je dat kan ? je hoeft alleen maar even terug te kijken naar de afgelopen periode van je leven , naar de puinhoop die je hebt aangericht....
En hoe vaak hebben we niet hetzelfde riedeltje herhaald en plat op ons bek gegaan ? ik in ieder geval genoeg... geen zin meer an....

Houtje,

We dont regret the past nor wish to shut the door on it...
De 12 stappen is NU..... de pijn van het verleden is NU in je hoofd en daar moet je NU van af....
De angsten zijn niet van vroeger ze zijn van je kan ze alleen NU hebben en daar moet je NU vanaf...

Het is echt niet zo moeilijk.. het is verleden tijd wat je opschrift wat je NU nog steeds dwars zit....

Maar iedereen is vrij om te doen wat ie wil....

Love and peace

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Spud,
Heb je nog contact met Animal gaan jullie nu voor twee maanden?

Blacky, je hebt vandaag weer heel wat zware dingen gedeeld, knap hoor. Een veer in je **** (je mag ook lezen: hoed dat is ook goed).

ISO: gaat het goed?

Trees, het is ook een pittige discussie,

Marjo, :)

Ziza :) ik vind je steeds milder worden en dat bevalt me wel. Nu alleen dat icoontje nog :D!

Tactus: gelukkig weinig te modereren op deze rustig kabbelende avond.

Benthe: vandaag maar iets eerder slapen dan gisteren?

Cacao: heb je nog wat van je plannen kunnen uitvoeren nu je dochter uit logeren is?

Bambam: misschien ben je met die stappen ook weer te streng voor jezelf? Kweeniet, maar het is maar een idee.

Allemaal welterusten, ik blijf nog heel even hangen heb ik besloten, komt niet vaak voor zo'n rust om me heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Houtje ik word hier ook zometeen wreed in bed geschopt. Ik vind jouw manier om tot rust te komen erg mooi, al moest ik er wel een beetje om lachen. Het klinkt een beetje zoals: een dennenluchtje uit een spuitbus... Nee hoor, je schrijft het heel rustgevend.
Wat vind jij dat er niet helemaal is overgekomen van wat je hebt geschreven?
Maar alvast welterusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat denk ik ook wel Ziza, dat als die Angsten voor de deur staan dat je ze DAN moet afhandelen.

Maar bij mij zitten ze bij voorbeeld zo diep en weggestopt, dat ik zo langzamerhand pas heel voorzichtig durf naar die angsten te gaan kijken. En o ja, degene aan wie ik het meeste kwaad berokkend heb en aan wie ik het meest schuldig ben, dat ben ik zelf.

Misschien is nu voor mij de tijd wel aangebroken om dat - volgens jouw schrijfmethode - op te gaan schrijven om de balans op te maken wat de vreselijke dingen zijn die ik heb gedaan en het leed dat ik anderen (maar eigenlijk vooral mezelf) berokkend heb.

Of mag dat niet? Het leed van jezelf ook proberen in kaart te brengen? Misschien zeg ik wel iets héél verkeerds nu :o.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, ik voelde geen respons (dat is niet erg hoor) op mijn redenering dat als je éérst je gedrag verandert en je als het ware "fatsoenlijk, oprecht en eerlijk" gaat gedragen dat dan ook vanzelf de gelegenheid komt om met sommige mensen in het reine te komen.
Dat is dan geen stap meer op weg naar nuchterheid, maar andersom. En zo ervaar ik het. Ik ben diegene die altijd een sluipweggetje doorkruipt door de bosjes achter de gebaande route om. Soms wel vermoeiend, maar je maakt wel wat mee :P.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tip voor ontladen (maar dan moet je wel snel zijn)

Naar de winterefteling gaan! Zo'n dagje in de buitenlucht met flink wat afleiding werkt erg goed! (alleen is morgen dus de laatste dag)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mij hebben ze verteld dat men een stap per jaar doet , dus eerste jaar eerste stap en ga zo maar door , nu ja dat ik maar bij die eertse stap blijf stille staan is omdat ik dus altijd op mijnen neus ga :devil:
zo bestaan er ook de vrijzinnige AA
en weet ik dat nederland anders werk als belgie , en belgie weer anders is als spanje en alle groepen het ook weer anders doen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Benthe, ik heb een paar akelige operaties gehad die niet onder narcose konden ik raakte steeds meer in paniek omdat het zo'n pijn deed en dan schreeuwde mijn vriendin naast me om me uit de paniek te halen: WANDELEN TRUT , WAAR LOOP JE ( en ik snikkend over dat meertje vertellen) WAT HEB JE IN JE RUGZAK (broo-hho-hhod en waahaaaater) WAT ZIT ER OP (haa-haard gekoo-hhokt ei dat is goe-hoed om te wan-handelen) en dat 3 keer in 2 dagen. Het Zwitsere bergmeer zit nogal in mijn netvlies gebeiteld, vandaar.

Toen het uiteindelijk mislukte de OK met plaatselijke verdovingen en ik razendsnel onder zeil moest en de prik voelde dacht ik: WWWAAAAUUUUUWWWW, wat een heerlijk gevoel, daar kun je aan verslaafd raken nou begrijp ik een drugsspuiter toch een stuk beter :D terwijl ik nog nooit zelfs maar een stickie heb gerookt. Ik weet ook zeker dat ik dan gelijk een nieuwe verslaving nou hebben. Nee, merci.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vierde stap

Wij maakten een diepgaande en onbevreesde morele balans van ons leven.

De morele boekhouding van een alcoholist is nooit bijgewerkt en wij moeten het dus doen aan de hand van het kladboekje, dat ons geweten bijhoudt.
Het is heel onplezierig werk, want je schrikt als je de posten, die in dat kladboek staan, boekt op de plaats waar ze horen.
Dat het woord "dronken" zo vaak staat genoteerd is nog tot daar aan toe.
Maar dan komen de schulden die gemaakt zijn, de trucjes om aan geld te komen, de verbroken beloften, de oplichterijtjes, de diefstallen en de verzuimde kansen aan de orde.
Het wordt nu wel heel duidelijk hoe we ons werk hebben verwaarloosd en hoe we met een eindeloos aantal uitvluchten en leugens hebben getracht dit goed te praten.
We hebben ons gezin veronachtzaamd.
Degene met wie we uit liefde een gemeenschappelijk leven kozen door ons gedrag vernederd en van ons gestoten.
De rekening "dronken thuisgekomen" of "dronken thuis aangetroffen" gaat ons aangrijnzen.
Hoe houdt een vrouw het uit, als de man maar steeds laveloos thuiskomt en dan nog agressief wordt ook?
Hoe voelt een man zich, als zijn vrouw dronken en niet meer aanspreekbaar is?
Hoe "kapot" en machteloos voelen zich de kinderen van een alcoholist?
Immers, in dronkenschap is men geneigd het gemeenst te zijn tegen diegenen, die iemand het meest na staan.
Het wordt een bijna ondragelijke schuld, als je alles bij elkaar gaat optellen.
Immers een mens die regelmatig dronken is stelt zijn maatschappelijk bestaan, zijn huwelijk, zijn geluk en zijn toekomst op het spel.
Alles is even bar en boos.
Het cynisch grapje van voor de toonbank: "Oorzaak drank!" besterft op je lippen, als je de balans opmaakt.
Dat het zó erg was ...
Een alcoholist, die de balans van zijn of haar leven opmaakt, heeft waarachtig alle moed nodig om door dit werk heen te bijten.
Het is als een operatie op jezelf, zonder te kunnen verdoven.
Wij zeggen het openhartig:
De AA-methode is in dit opzicht genadeloos.
Dat moet hij ook wel zijn, want wie met een schone lei wil beginnen moet eerst schoonmaak houden.
En je ruimt niet op, als je alle erbarmelijkheden maar in een donker hoekje van je eigen Ik laat liggen.
Het moet er allemaal uit!
Denk dus vooral niet, dat de AA een zachte heelmeester is en bestaat uit een stelletje halfslachtige, weke wereldverbeteraars.
De AA is keihard en onverbiddelijk, want we weten, dat alleen een vaste hand de ziekte van alcoholisme in herstel kan omzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...