Har Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Zeker BamBam, de 12 stappen zijn fantastisch omdat ze beknopt zijn en een handvat geven. Juist die directe manier van benoemen spreekt mij aan, daar kan geen alco omheen. Juist wanneer je gaat uitweiden en filosoferen over welke lading de AA dekt kom je op een ander terrein, waarin de een van de ander kan verschillen van mening. Mijn mening over gevoelszaken die mij betreffen is persoonlijk en ik wens daar dan ook geen AA discussie over te beginnen, dat is het verschil. Ik deel het met een ander zonder perse op de AA terug te vallen. Vragen mogen er voor mij op het persoonlijk vlak overblijven, ik hoef ze niet in een AA kader te plaatsen of een AA etiketje op te plakken.Niet als aanval bedoeld hoor, maar gewoon mijn persoonlijke mening.typfoutje
bliksem Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 dank je wel safi. weer een mooie nuttige tekst van je. het is waar. als verslaafde ken je alle rollen. hoewel...... niet als je bezig bent. dan gaat het vanzelf, maar als je erop terugkijkt dan herken je veel.nu maar oppassen en er niet in te blijven. veranderen dus. zoals het nu met me gaat werkt het wel. ik wil het ook. niet alleen omdat het moet. ook om 'groot' te worden.
bliksem Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 alkoholsime in de familie???? ik kwam eergister voor het eerst na vele jaren weer bij mijn moeder thuis. ze rookt en drinkt. en ze is bijna 80. dat ze me ooit zo'n pijn heeft kunnen doen.
blacky Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Twintig jaar lukte het hem nuchter te blijven, maar dit jaar kreeg hij het erg moeilijk. "De verslaving ligt op de loer. Zij ligt te wachten. Voor je het weet is het niet goed met je. Een klein stemmetje dat zegt: Eentje maar." dit heb ik juist gelezen en er zit zoveel waarheid in , het houdt mij op mijn hoede dus zeg ik nooit , dat ik nooit meer zal drinken .er was weer visite zuster van mijn vriendin , gisteren was het een andere zuster lijkt hier wel den zoete inval en NEEN ik hou er niet van omdat ik mogelijk mijn eigen familie dan extra mis .gebeld naar dierenarts hij had nog geen resultaten binnen , maar yang had wel een plasje gedaan en had al 300 gram of hoe heet dit serum binnen , ik mag morgen om 8 uur bellen .ben van de wereld weg geweest bijna twee uren in heel diepe slaap , ik kan er maar deugd van gehad hebben eigenlijk is het soms wel makkelijk gewoon mijn gedachten verzetten van ik wil drinken naar ik kan niet drinken , ik lees dan x keren de eerste stap bedankt aan een bepaald iemand hier voor de lieve smsjes dat doet een mens ook weer op zijn beide benen staan morgen terug naar zee vergadering waar mijn vriendin AA jarig is , ik heb de eer een mooi boeket bloemen te gaan kopen , mogelijk kom ik na de vergadering terug is te zien hoe het met yang is morgen bedankt voor jullie medeleven ivm yang , sommige van den beginne hier weten dat ik tosca verloren ben , en luckas ik moet stoppen want yang wilt mee mailen knuffels aan ieder van jullie
jozias Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Welterusten allemaal of werkze!Mijn dochter (bijna 12) kwam net thuis met de boodschap dat "Fitna" op internet stond!Wij gelijk kijken maar dat doet de hele wereld natuurlijk dus het lukte niet misschien ook niet zo'n goed idee voordat je gaat slapen.....Heb het goed allemaal en we houden het droog!Liefs
Vie Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Och, pammetjes die langskomen, jee! Ik slik ze niet, maar ik drink wel kalmerende thee voordat ik ga slapen, of warme melk en als ik erg gespannen ben neem ik een bad in plaats van een douche. Ben al blij genoeg dat ik van de drank en de sigaretten af ben. Soms denk ik ook wel eens, mag er dan helemaal niets meer overblijven? Dan kan ik een knuffel van mijn chum ook wel vergeten, of een lief woord dat me hier op het forum wordt gezegd, want dat is ook weer afhankelijkheid. Je moet wel helemaal Zen zijn om niets meer nodig te hebben. We zijn in onze innerlijke behoeftes al tamelijk streng voor onszelf, ook al is de beloning groot. Niet meer drinken is al iets heel geweldigs, niet meer roken ook, maar je blijft toch een mens met een behoefte tot af en toe even wat liefde en ontspanning. Drank is geen optie omdat het slecht is voor je lijf en je hersens. Natuurlijk is diazepam een vervangingsmiddel, maar met mate veel minder erg dan drank of andere drugs. Tenslotte kan je ook wel zeggen dat je geen boterham meer mag nemen met echte boter en hagelslag, want dan zoek je naar vervanging.Vervanging van wat? Tja, dan kom ik toch weer terug op het gat in je hart van Houtje. Ik denk dat je alles tot je kan nemen wat je maar wil, als je zelf dat gat in je hart kan stoppen. Geen middel of iemand anders kan dat voor je doen.Zo, en nu ga ik weer even real-sociaal doen.
bliksem Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 welterusten jongelui. ik ga doen wat ik gezegd heb. ( poosje pitten)
tapas Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Blacky, ik ben blij om te lezen dat Yang bij de dierenarts is. Het klonk echt niet goed zoals je het beschreef hoe ziek hij was. Hopelijk dat hij er doorheen komt! Dat is altijd het moeilijkste met dieren, ze kunnen niet praten, ze kunnen niet aangeven hoe ziek ze zijn, en ze leven korter dan ons... Maar al die nadelen wegen niet op tegen de voordelen, de liefde die ze je onvoorwaardelijk geven!!!Ik duim mee voor Yang!!Hehe, het lukt me steeds niet om mijn aandacht bij het forum te houden, wil steeds wel reageren maar ben dan te laat, of open gewoon de hele dag het forum niet en ga pas savonds laat bijlezen als iedereen zowat in bed ligt... het is een beetje te druk in mijn koppie. Vorige week voelde ik me extreem rustig en ontspannen, prettig wel. Het zullen de hormonen wel weer zijn ofzo maar dan slaat dat ineens om en ben ik zo moe, en alles zat en kom nergens aan toe en ben van binnen erg onrustig... en dan is opeens weer alles wat te veel.. maar ook dat gaat weer over!maar het is ook weer donderdagavond en ook dit keer geen behoefte aan drank... mijn laatste donderdag-zuipavond is inmiddels 9 maanden geleden!!! en echt, het gaat steeds makkelijker!ik weet nu dat de stress ook weer overwaait zonder drank en niet sneller weggaat met drank!
tapas Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Dank je voor je interesse in mij Vie, heb trouwens nu weer bij gelezen. Wordt een mens ooit van alles onafhankelijk? nee, dat denk ik niet. Er zal altijd stress zijn en een strategie om met stress om te gaan, dat zal nooit 'foutloos' zijn, de mens is bij stress of bij gevaar geneigd om te vechten of om te vluchten. Trouwens, als er niks meer te veranderen of te leren valt dan wordt het leven wel erg saai hoor.Bambam, ik kan me voorstellen dat je het idee hebt dat pammetjes de functie van drank over kunnen nemen, voor sommigen zal dat misschien zo gelden, maar ik denk dat voor het merendeel van de mensen hier op het forum die pammetjes hebben ze gebruiken uit zelfbescherming. Voor mij is een pammetje een soort jasje wat ik aan kan trekken als mijn zenuwen te bloot liggen en het me niet meer lukt om mijn eigen rust te vinden. Dan is het een hulpmiddel om weer grip op mezelf te krijgen. Ik neem nooit zomaar voor de lol een pammetje en heb ook nooit na de eerste zoiets van, ha, lekker, ik neem er nog een en nog een. Een pammetje vlakt af en dat vind ik eigenlijk niet eens fijn maar het brengt de innerlijke gemoederen ook weer wat tot rust zodat je weer beter kan relativeren en je het paniekvoetbalspel weer kan overnemen.Bestaan er trouwens droge alcoholisten? Kan je je leven echt gewoon doorleven zonder alcohol en zonder iets met de gevoelens te doen die daardoor weer boven kunnen drijven? Ik kan me dat dus niet voorstellen. Ik was maar een salon-alcoholist, een niet dagelijkse alcoholist en soms zelfs maar een 1x per week alcoholist en zelfs de keuze om die ene dag op te geven en het helemaal zonder te doen heeft meer veranderd in mijn leven dan de stap van dagelijks drinken naar 1x per week drinken. Dan moet het verschil van dagelijks drinken naar niks meer toch nog veel ingrijpender zijn??
Vie Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Was al bijna naar bed Tapas, maar schoot zo in de lach vanwege de salon-alcoholist. Daar moest ik even op reageren. Meesterlijk, heb jij dat van jezelf? (Moet ook weer meteen denken aan dat liedje: mijn lieve schat was is het meesterlijk dat ik je hier ontmoet... Maar ik denk bijna altijd in liedjes, dat is mijn gekte.)Ik heb niets met termen, eigenlijk. Alcohol is voor ons geen remedie gebleken. Blijkbaar hebben we iets anders nodig om onze emoties de baas te kunnen. Ik ken ook mensen die niets drinken, maar heel gesloten zijn. Die hebben het ook moeilijk.Wat ik van alcoholisme denk, is dat we mensen zijn die eigenlijk heel graag zichzelf willen kunnen uiten, maar daar nuchter niet toe in staat zijn. Wij denken dat we niet goed genoeg zijn zonder vreselijk pienter, sociaal, puntig en en perfect te zijn. Het forum voorziet in een behoefte. Schrijven is wel even iets anders dan met je bekkie tegenover een ander staan.Tapas ik ga nu maar even slapen, morgen heb ik vast en zeker weer om zes uur een wakker meisje op ons bed. Maak je nog wel mooie foto's en hie gaat het met je expositie?
CPAS Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Voor mij was boos zijn een van de grootste triggers.Vie,Kleine grote bekentenis: na mij eerste bezoek aan de aa-groep ben ik struktureel meer gaan roken en zit nu niet meer op een gemiddelde van 11-12 per dag, maar wel 16. Dat bevalt me niet en ik ben er maar weer wat aan gaan doen. Met het ziek zijn, lukt dat erg goed.Safi,Zwerversnatuur?Kate,In de leukste baan komen vervelende dingen voor. Goeie oplossing om dan even met vanalles te smijten dat er tegen kan.BamBam,Mee eens: niet drinken is heel fijn.Craving kan al optreden voor de gedachte aan drank er is. Het is een lichamelijk associatie die vervolgens de gedachte aan drank ontzettend sterk maakt.Har,Ik heb ooit bij de NS gesolliciteerd, daar moest ik ook een psychologische test afleggen en een concentratietest. Op die laatste scoorde ik zeer hoog. Ik ben afgewezen op de psychologische test. Ik zou als conducteur ten onder gaan aan te veel menselijk contact. Vond dat niet leuk om te horen en heb ik toen ook gezegd. Het leek me echt een leuke baan. Maar idd ze zouden wel eens gelijk gehad kunnen hebben.Ik heb ook aan een EQ test meegedaan, daaruit kwam mijn sociale handicap ook naar voor.Jozias,Ik heb tot hiertoe twee echt serieuze stoppogingen gedaan wat roken betreft. De eerste vrijwillig, de tweede op verzoek van mijn man. Na die eerste stop ben ik een echte koffieleut geworden en ben dat gebleven terwijl ik weer begon met roken. Door overmatig koffiegebruik heb ik wel een maagwandontsteking gehad en moest toen met koffie stoppen. Toen ik terug begon te roken (stiekum!) na die laatste stop nam ik slokjes wijn als ik gerookt had om de geur te maskeren tot ik weer openlijk rookte. Inmiddels was ik volledig op wijndrinken overgegaan. Dik een jaar later ben ik meer dan 2 glazen per dag gaan drinken. Terugblikkend kan ik zeggen: Het afglijden is toen begonnen.Vandaar dat ik nu extra huiverig ben voor stoppen met roken. Twee keer ben ik verkeerd gestopt.Soothe,Met al dat gepluk, kun je straks solliciteren bij de belastingdienst of bij het plukzeteam. Bliksem,Zou je er dan een willen opsteken? Waarom?Har,Blacky,{{{{{{knuffel}}}}}}Tapas,Ik denk dat het voor een met tussentijden drinker net zo moeilijk is om er van af te blijven, als het al niet moeilijker is.
CPAS Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Vie,quoteHet forum voorziet in een behoefte. Schrijven is wel even iets anders dan met je bekkie tegenover een ander staan. unquoteJa, want als ik het van mijn 'bekkie' moet hebben. Mijn 'bekkie' klapt altijd dicht of gaat gewoon niet open. En mijn pen of beter: toetsenbord is heel geduldig.
Trees Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Balen Pip! Ga je nou morgen weer? Ach, je bent even van de straat geweest!
tapas Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 ow Pip, dat zijn van die situaties waar je nu verschrikkelijk van loopt te balen en over een tijdje erg om moet lachen waarschijnlijk.. kip zonder kop?? Had je alles zo goed geregeld......grmpffff.... was het gewoon een generale repetitie voor morgen, of zie je er nu toch maar vanaf?Vie de mooiste liedjeszin blijft voor mij: als je bij me weggaat, mag ik dan met je mee.. vind ik echt briljant!en een hele mooie zin qua alliteratie vind ik nog steeds: men ziet voor het raam alleen nog eenzaam die cyclaam staan. (sonja van veen, een liedje van brigitte kaandorp)Ja en fotograferen heb ik erg veel gedaan de afgelopen dagen. Een collega is bezig met een menselijk jaarverslag voor onze stichting, dus niet met de jaarcijfers (die zijn erg bedroevend daar we nog steeds op de rand staan van faillissement) maar wel met de verhalen van de mensen die op de projecten werken. Dus een jaarverslag van de projecten dmv interviews met de cliënten die daar werken. Ik mag daar dus foto's bij maken en dat is uitdagend. We hebben een concept voor de foto's uitgedacht en proberen die op elk project te volgen.. portret van de geinterviewde met op de achtergrond het interieur van de werkplek wazig, een foto van handen die doen wat er op het project voor activiteit is, en structuren van voorwerpen die er op zo'n project zijn. Ik heb nu 2 projecten gefotografeerd, nog 10 te gaan. Verder ben ik gisteren naar een DAC in Castricum geweest, daar zit oa een boekbinderij en die gebruiken gewichten om op de gebonden boeken te leggen, die gewichten zijn vaak bakstenen maar omdat bakstenen vies zijn en kruimelen zit daar iemand die bakstenen te bekleden, met stukjes pakpapier, stukjes boekenkaften, en al die ingepakte stenen en gewichten zijn kunstwerkjes op zich geworden. Gisteren heb ik daar dan ook die stenen gefotografeerd en daar willen we ook een project van maken. Alles heel stoer met statief enzo, net echt!ik snap nu dus wel dat ik lichtelijk uitgewoond ben momenteel, 3 lange werkdagen met ook nog mijn eigen klussen tussendoor.. niet raar dus dat ik het een beetje kwijt ben nu. Morgen lekker vrij en dan hoop ik dat ik weer aan mijn eigen dingen toe kan komen.
tapas Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Ik ga trouwens afnokken, vanavond de laatste chatsessie gehad en eigenlijk ben ik wel blij dat het er op zit. Daarna eindelijk tijd voor mezelf maar die vliegt voorbij en zo is het alweer bijna 1 uur dus bedtijd.trusten medestrijders!!
Soothe Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Hoi, Ik ga slapen! Ik was maar even Wilders gaan bekijken. Veel oude koek!Trusten en fris wakker worden!
CPAS Geplaatst 27 maart 2008 Rapport Geplaatst 27 maart 2008 Pippi,Balen om voor niets in de rats te zitten voor oppas en dan was het nog voor niks ook. Morgen meer succes.En ja, ook ik had al een lang leven voor ik een glas meer nam, niet wetende dat dat het begin was van een zware verslaving.Trees,Jij was er ook even bij.Tapas,Jij staat weer voor een aantal artistieke uitdagingen. WOW!Soothe,Slaap lekker
blacky Geplaatst 28 maart 2008 Rapport Geplaatst 28 maart 2008 avond luitjes , een niet te volgen film gekeken , waarom kijk ik dan ewel omdat hij niet te volgen is dus geen concentratie verreist .pipke dat is inderdaad balen , kop zonder kip zou ook kunnen jij schrijft iets over dat hoog gevoelige en ik denk dadelijk aan het feit dat ik amper 7 jaar was en een einde aan mijn leven wou maken , en tsja voor wie interesse heeft ik was toen nog niet aan de drank .sommige mensen vallen vroeg of laat naar beneden pipke heb dit al meermaals gezien op de tijd dat ik bij AA ben , een bakkes om u tegen te zeggen en dan knal boem pats , en neen het is niet aan jou gericht pippi .laat ieder mens in zijn eigen waarde aub in plaats van ze uit te lachen .ying mist yang denk ik want hij is enorm hangerig , en ik zal straks mister yang ook wel missen want normaal slaapt hij naast mijn hoofd pootje op mijn hand zoals wijlen luckas ik stuur voor het slapn gaan een kusje richting yang en een kusje naar jullie weer een dag van overwinnen wat wil een mens nog meer .soothie toen ik vorige week in brussel was , plakten er overal affiches van wilders aan de muren en NO ht was niets moois wat er op stond zo luitjes ik ga dodoke doen
CPAS Geplaatst 28 maart 2008 Rapport Geplaatst 28 maart 2008 Blacky,Ik was ook nog heel klein toen ik al depressief was. Zo geboren kennelijk.Ik was altijd al heel erg gevoelig voor alles en nog wat, trok me alles aan.En ja, hoogmoed komt ten val. Ik hoop dat je morgen prettiger bericht krijgt over Yang. Voor jou en Ying een dikke Ga maar lekker doeke doen.Sloppel
CPAS Geplaatst 28 maart 2008 Rapport Geplaatst 28 maart 2008 Kennelijk is iedereen naar bed, dan ga ik ook maar met de hoop op enige slaap.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden