Spring naar bijdragen

vrijdag 28 maart


Vie

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 256
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen allemaal,

ik ben gelukkig weer super gemotiveerd na mijn uitglijders van deze week en ga er weer helemaal voor!
Het gaat allemaal met vallen en opstaan, maar ik voel me weer RECHTOP staan en ban de jww en de daarbij behorende gremlins uit mijn dagelijks leven, ik maak er een droge dag van!
Succes iedereen en prettige dag,
Rosan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie morgen allemaal,
Ik heb bar slecht geslapen, pas ver na vijf uur ben ik in slaap gevallen. Toen de wekker dan om 7.45 afging, was ik daar niet blij om. Ik moest zo vroeg opstaan, want gisterenmiddag is mijn dochter ook ziek thuisgekomen met, je raadt het al, de buikgriep.
Gisteravond laat, kreeg ik honger en dacht: goed zo en heb een lekkere boterham gegeten, met boter en beleg. Helaas het mocht niet zo zijn. Buikpijn en misselijkheid waren mijn 'straf'. Vanochtend maar weer droog brood tot me genomen.
Ik ga wel proberen wat aan mijn studie te werken.

Jozias,
Goeie morgen!
Mijn man heeft ook psychologie in zijn studie gehad, hij snapt ook niet veel van mij. Zelf heb ik ook een cursus psychologie gevolgd, maar ook ik snap mezelf niet.
Als therapeut zal je man het vast wel goed doen, maar het verschil met thuis is natuurlijk dat hij op zijn werk de boel van een afstand, als niet-betrokken derde kan bekijken. Bovendien kan hij rustig nadenken tussen sessies en dingen bespreken met andere profs.
Toen ik bij mijn eerste behandeling door de trekremmers heen bleef drinken, klonk het geregeld: het lukt niet erg, of iets van dien aard. Nou, aanmoedigend was dat niet. Bij de 2de behandeling (hier) heb ik hem dan ook heel nadrukkelijk gevraagd positief commentaar te leveren, zodat ik me gesteund en aangemoedigd kon voelen.

Rudy,
Jammer dat het fietsen niet meer gaat op de racefiets. Ik fiets meestal op mijn racefiets (damesmodel). Die trapt het lekkerst en door de vele versnellingen kan ik heel goed mijn knietjes ontzien (rest van jeugdreuma). Alleen bij echt lang fietsen ga ik mijn rug voelen, maar dat doe ik niet zoveel.
Ik hoop dat je nieuwe fiets comfortabel zit, zodat je daar ook probleemloos grote ritten mee kan maken, genietend van de omgeving.
Ik kan me goed voorstellen dat het afscheid van de Inloop je emotioneel beetpakte. Wil dit zeggen dat je binnenkort definitief naar België trekt?

Blacky,
Sterkte vandaag. Het is goed dat je de gewone daaglijkse bezigheden blijft doen. Ik hoor het wel als er nieuws is over Yang.
En ik doe met je mee: ik drink niet vandaag.

Ferry,
Ook een fijne dag.

Vie,
Begrijpelijk die afkeer van een rolstoel. Het zijn ook ondingen, zowel voor de gebruiker als voor diegene die duwt. Mijn dochter heeft er een weekje een gehad toen ze een voet in het gips had.
Laat het je plezier in de kinderboerderij niet bederven. Nu is het droog hier en de zon doet wat slome pogingen om door te breken.

Albertina,
Vasthouden dat goede gevoel en het was jouw vrije dag gisteren dus had je het volste recht om uit te slapen.

Nicky,
Voor die paniekaanvallen zou je de huisarts om Librium kunnen vragen. Dat kun je innemen als je zo een aanval voelt aankomen.
Als je echt heel ziek zou worden als je alcohol drinkt, zou je er dan afblijven? Zo ja, zou Refusal dan niet als steuntje in de rug kunnen dienen. Mij heeft het goed geholpen de hobbel te nemen.
Ik wens je veel sterkte straks. Als het te wordt, kom dan hier lekker van je afschrijven.
Vervelend bekeninstabiliteit en pijnlijk. Zelf heb ik ondervonden dat alcohol helemaal niet helpt tegen pijn.
Ik ben trouwens puur en alleen voor mezelf gestopt met drinken. En dat dat prettig is voor mijn partner en kinderen is mooi meegenomen, maar ik heb het niet voor hen gedaan.
Mijn moeder heb ik pas (ik geloof) in september verteld dat ik met drinken was gestopt. Aan haar heb ik ook de hele geschiedenis verteld. De rest van de familie kreeg het te horen met kerst.

Marjo,
:)

Aura,
Dat is lang geleden. Wat goed dat je nu 10 droog staat. Antabus of Refusal kunnen net dat kleine duwtje in de gewenste richting geven. Voor mij gaf het ook rust: ik hoefde ten minste niet meer te kiezen. De keuze had ik gemaakt bij het eerste tablet en kijk, ik slik geen refusal meer dan een maand en drink nog steeds niet, heb er ook geen behoefte aan. Ik wens je hetzelfde.

Soothe,
Hoe is het plukken verder gelopen. Is Woef nu een deftig herenhondje?

Charlie,
Hoeveel nachten moet je nog?
Vergeet niet je bed in te duiken!

Rosan,
:)

Ik doe mee met al diegenen die vandaag niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoihoi :) Lekker geslapen, voel me uitgerust en geen vuiltje aan de lucht behalve de grijze lucht buiten dan.
Mijn gastwoefje blaft alleen even als beneden in de berging de tussendeur dichtklapt (woon er rechtboven) maar verder is het beessie zo relaxt als maar zijn kan. Ben wel blij met Jira, het vrolijke hondje maakt het hier wat gezelliger in huis.
Gisteren naar de dokter geweest. Krijg verwijsbrief voor de cardioloog om toch maar weer eens een hartfilmpje te laten maken. Het voelt goed dat ik nu aandacht aan mijn gezondheid besteed, onderdeel van reeel in het leven staan.
Ik hou het droog, jullie ook? Fijne dag allemaal :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Corinne, vanmiddag maar een siësta voor jou. Ik hoop dat je je binnenkort wat beter voelt!

Rosan, je gaat goed!

Hier start de dag wel erg langzaam op, maak me nu al druk om dingen die ik vandaag en morgen van plan was te gaan doen. Dat werkt niet echt natuurlijk...
Dus pak ik mezelf maar weer eens bijn kop en sturt, en begin met een wandeling met floor! Meestal helpt frisse lucht en beweging wel tegen dit soort onzin-gedachten.

Even een onderonsje voor de dames, het lijkt sinds ik niet meer drink, de maandelijkse cyclus weer in het gareel komt. Voor mij betekend het dat ik langer moet wachten, de pms zeg maar wat langgerekter wordt. Wel minder heftig, het vloeken beperkt zich zonuendan (zoals jullie weten) tot het zuigen der stof (zeg maar gerust, háren!). Op zich wel lekker, dat ik me nu eens iets langer dan een week "normaal" voel!

Eerst de hûn nu!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Har,
Als je al een keer last hebt gehad met je hart, kan het idd bepaald geen kwaad om regelmatig een controle te laten uitvoeren.

Soothe,
Ik wacht de verse foto wel af.

Pippi,
Is de boekhouder als last minute goedkoper? ;)

Jozias,
Ook nu kun je eruit komen.

Marjo,
Ik kijk al uit naar mijn middagdut!
En ja, eind oktober 2006 was de laatste keer en ik dacht dus oktober 2007: nu ben ik er lekker vanaf. Mooi niet dus! Het circus begon opnieuw. Ik ben er helemaal niet blij mee. Altijd veel pijn van gehad en nu worden de tussenperiodes steeds korter, maar alla, de boel minder heftig.
Mijn drinken is gelijk opgegaan met de overgang. Ik ben gestopt met drinken, maar de overgang gaat maara door. GR GR GR

Charlie,
4 nachten, dat is te overzien. Slaap lekker en hoor straks wel weer van je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even off-topic over de schertsfiguur Wilders; de dag na Fitna. Al het nieuws staat in het teken van hem..heeft die narcist toch weer mooi voor elkaar gekregen. Die vent is verslaafd aan het onderwerp, ben benieuwd wanneer hij dat in gaat zien...ik weet alleen niet bij welk afkickcentrum hij zich dan kan melden. Ik mijd het nieuws dus maar want heb geen zin om in de massahysterie mee te gaan, bah!
Dat is het enige wat hij veroorzaakt: georkestreerde hysterie in het Midden Oosten.
Je boodschap is nou wel duidelijk Wilders, laat het nou maar aan verstandige mensen over om er verder iets mee te doen en ga iets met je leven doen....ohhh jammer, lukt niet meer want je hebt je eigen doodvonnis al getekend; over destructief gedrag gesproken. Pot verwijt de ketel denk ik dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb niet direct last van mijn hart Corinne of last van gehad. Wel hartkloppingen regelmatig maar dat hoor ik hier van meer mensen...zal wel alco gerelateerd zijn. Hartklep blijft een beetje openstaan en daarom is het goed om na het misbruik de afgelopen jaren er even naar te laten kijken.
Verder wil ik me laten testen op hyperhomocysteine (vooral omdat verhoogde cholesterol gemeten is) dat verhoogt de kans op arteriele trombose 2 tot 3 maal. Het is erfelijk en komt veel voor in de familie van vaders kant; ook 2 van mijn zussen slikken daarvoor medicatie.
Had dat onderzoek al 2 jaar terug moeten ondergaan maar ja, toen was ik alleen bezig met Jww en te onverschillig of schijterig om dat aan te pakken.


formulering

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ik weer.
Het wandelen was wel lekker, maar bracht niet teweeg wat ik eigenlijk had gehoopt!

Er komt nu een heel verhaal over niets. Wie niets wil lezen, kan ook gaan scrollen..

Ik ben mijn idealen kwijt! Even slikken dus. Ik kan ze niet écht meer vinden...
Even voor de duidelijkheid, ik ben blij dat ik niet meer drink. ik hoef niet meer terug.
Maar het betekent oude gewoonten, vrienden, plichtplegingen vaarwel zeggen. En zolang ik hier in mijn veilige huisje blijf, gaat dat best.
Vorig jaar aan den lijve ondervonden dat werken onder druk (nog) niet kan..
Had van de week bij een kennis geopperd dat ik anders misschien wat schoonmaakwerk moest gaan doen. Gewoon om wat te hebben, niet onder druk te werken, toch even mijn veilige nest verlaten, en er nog een zakcentje aan over te houden..
Kom ik haar gister tegen, heeft ze wat! Nieuwe appartementen bij mensen hier buiten het dorp schoonmaken (3 stuks), alleen als ze in gebruik zijn (geweest) wat wrs niet echt heel regelmatig zal voorkomen...
Dus hooguit 1 ochtend in de week, stel ik me zo voor. Dat is toch op te brengen. Ook al had ik met mezelf afgesproken, een jaar de tijd te nemen. Maar wat is tijd...
Bovendien is het iets wat ik in mijn oude leven nooit en te nimmer had aangepakt. Dat was te min voor mij. Twijfel dus! Maar wat kan me nou eigenlijk gebeuren. ik weet niet eens of het doorgaat, en als ik wel besluit om het te doen, kan ik ook een proefperiode afspreken. Den oude angst dus weer, twijfel, paniek!

Soms lijkt alles me teveel en de andere dag voelt het alsof ik de hele wereld aan kan. Bang om weer een stap te zetten. Maar bang precies waarvoor? Voor praatjes? (nou doet ze al schoonmaakwerk, tsss, dat mens is laag gezonken zeg..). Bang daar niet boven te staan? Wat maakt het uit wat ik doe? Als ik maar wat doe, of wil ik weer teveel? Grr grr grr... Het idee, ik drink dan wel niet meer, maar verder kun je écht wel weer normaal doen hoor, Marjo. Maar Marjo en Marjo moeten weer bakkeleien en willen voor elkaar niet onder doen. Wint Marjo, of gaat Marjo er met de eer vandoor...

Klein hersenspinseltje, waardoor de dag nog niet zo wil vlotten. Mijn dagboek wil niets meer van me weten, en als ik hier schrijf, voelt het wat echter. ik pieker me suf!

Ik weet, probleempjes van niets.
Maar halen me nog dikwijls onderuit.
Dat wil ik helemaal niet!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo,
wat dacht je van ouderwets plussen en minnen? Bovendien je kan een opzegtermijn afspreken...
wellicht hoeft het ook niet op een vaste dag?
En gewoon maar zien? Misschien gaat het inderdaad niet door?
Ik snap dat het moeilijk is, maar als je gewoon je interesse uitspreekt en dan afwacht?? Veel dingen wijzen zich dan vanzelf!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pippi,
Het had niet met het etentje te maken, zo is gebleken. Het is een ordinaire hardnekkige buikgriep. Mijn dochter is er gistermiddag mee thuisgekomen. Ja, zoon en ik zullen ze wel aangestoken hebben. Manlief doorstaat het tot hiertoe goed. Hopelijk blijft dat zo. Zoonlief kan weer gewoon eten.

Har,
Raak!
Voorkomen is beter dan genezen.

Marjo,
Ik begrijp je twijfels bij schoonmaakwerk. Het is werk dat erg ondergewaardeerd wordt en een lage status heeft. Maar laat dat je a.j.b. niet weerhouden het te doen ALS JIJ HET MAAR GOED EN LEUK VINDT.
Zelf vind ik het geen minderwaardig werk en zou willen dat ik het leuk zou vinden. Dan zou ik mijn huis wat beter schoon weten te houden. Nu hik ik daar steeds tegenaan.
Lees je graag? Dat weet ik een leuk boek: Meester in de hygiëne, door Anton Valens. Een leuk inspirerend boek, ik ga het nog een keer lezen.

Gem,
Beetje uit kunnen slapen vandaag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De visboer stond verderop in de straat. Zoonlief houdt wel van een kibbelingetje, en ik ook!
Dus, gehaald en voor ma nog een lekkere haring erbij (gezond!).
Terug, de zon ging schijnen. Eén, klein geluksmoment!
Ik zou het best eens kunnen gaan doen. Wat kan me nou gebeuren?!

ik ben een mens van impulsieve besluiten, ontsproten vanuit het eigen brein. Dit kwam te snel, ik moest erover nadenken. dan weet ik het niet meer..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mmm haring!!

Corinne,
ik ben alweer een tijdje op, maar ben pas om 09.00 uur opgestaan. Was erg moe gisteren, omdat ik al een paar dagen met maag/darm klachten rond loop! Gelukkig voor je moeder kwam het bij jullie dus niet door het eten! Je wordt er wel slap van, dus neem jezelf in acht!
Studeer ze! Mocht ik aan de studie gaan dan zal dat op mijn vakgebied zijn, meer kennis op het gebied van aansprakelijkheid. Ik probeer me wel zo afwachtend mogelijk daarin op te stellen, daar ik er eigenlijk niet zo'n zin in heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marjo,

Ja wat zou je kunnen gebeuren? Niets, helemaal niets, het enige wat je zou kunnen
gebeuren is dat je het niet leuk vind, bekijk het vanuit een luxe:opositie,
je hebt de kans het te proberen vind je het niets dan stop je gewoon, als je
het niet probeert weet je niets!
En er is niets mins aan schoonmaken, pfffff mensen die dat zeggen moeten eens
bij zichzelf te rade gaan.
Meid ga d'r voor!

Corinne,
Nou zeg jullie zijn wel aangevallen door het virus, beterschap.
:present:
Oh ja, ik vond je foto heel bijzonder,en zo grappig, ik had me jou ook zo voorgesteld.


Gem,
Hoe gaat het met je?
En op je werk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alweer terug, kleindochter moest spugen en man voelt zich ook al niet lekker. Ze liggen nu samen op bed met een teiltje er naast. Lekker stel. De rolstoel viel best mee, maar het was een kort genoegen.
Marjo toen ik begin 20 was, heb ik een paar werkhuizen gehad. Dat vond ik eigenlijk ook een beetje "te min", Vie met haar opleiding, en dan schoonmaken voor een ander. Toen ik dertig was en door de drank een heleboel was kwijtgeraakt, heb ik wc's schoongemaakt op Centraal Station in Rotterdam.
Maar wat is nou eigenlijk te min? Kijk jij zelf neer op iemand die haar best doet om op een of andere manier een paar centen te verdienen? Wie weet wat een leuke contacten je er aan overhoudt en wat voor waardevolle ervaringen. ik zou zeggen, stort je er in, het kan je niet minder maken, alleen maar een ervaring (en wat centjes) rijker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou! Wat een meedenkers hier, ik krijg het er warm van!

Hoe een klein probleem in een alkie-hoofd groot kan worden.of heb ik dat altijd al gehad en zette ik het op een drinken om er juist vanaf te komen? Nou, dat was dan duidelijk niet de goede weg!

Jullie hebben gelijk, ik wacht af.. en knal er dan wel in. Mijn manier, dan zien we wel weer!

Thanks voor het ontpiekeren!

Gem, Corinne en vie, sterkte met de buikperikelen! :present:
Tina, ja, inderdaad! :D

:light: Ik kan het natuurlijk ook als een soort betaalde therapie zien!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meester in de hygiëne is de debuutroman van Anton Valens (1964). De schrijver volgde de opleiding schilderen aan de Rietveld Academie en aan de Rijksacadamie. Het boek is genomineerd voor de Debutantenprijs.

Het boek bevat negen verhalen in een droge stijl met Gerard Reve-trekjes. We lezen over hoofdpersoon Bonne, die in Amsterdam woont en bij de thuiszorg werkt. Hij wordt uitgezonden om de huizen van ouderen schoon te maken, boodschappen te doen en hun 'ongelukjes' op te ruimen, maar daarmee stopt zijn werk nog niet. Alle oudjes hebben zo hun problemen. En helaas voor Bonne is hij te zachtaardig om weerstand te bieden aan de soms bizarre grillen van zijn bejaarden, waardoor hij regelmatig in de moeilijkheden komt. Soms omdat er letterlijk stront aan de knikker is. Tussen de bedrijven door krijgen we achtergrondinformatie over Bonne zelf. Zo mag hij graag 'een mopje schilderen', volgt hij de Kunstacademie en heeft hij een vriendin, Jeanet.

In het eerste verhaal werkt Bonne bij mevrouw Waghto. Ze was werkster en nu ze hem over de vloer krijgt, zet ze hem hard aan het werk. Het huis staat vol kitscherige spullen en aan de muur hangen stuitend lelijke schilderijen. Valens beschrijft prachtig de tegenstelling tussen die smakeloosheid en 'echte' kunst. Als de vrouw hem vraagt om 'die schilderijen af te nemen met nat', blijkt ze een geborduurd paneeltje en een ingelijste foto te bedoelen. 'Ze had dus een heel andere, veel ruimere visie op de schilderkunst dan ik [...] Op de Kunstacademie was de vraag of schilderen diende te gebeuren met verf, met foto's, met video's of met welk ander middel dan ook, juist hoogst actueel dat jaar.'

In 'Ramen Lappen' zit Bonne privé in een dip. Hij krijgt geen penseel meer fatsoenlijk op het doek, maar gelukkig mag hij van de weduwe Honkoop de ramen lappen. Dit is zijn favoriete bezigheid: 'Glas filtert, breekt, vervormt en trilt en is, ofschoon een volmaakt platte scheiding van de ruimte, een bron van diepte en dromen.' Het is geen wonder dat van ramen lappen zijn inspiratie weer gaat vloeien. Mooi in dit verhaal is ook zijn oprechte waardering voor de kleurig gebreide babykleedjes van de weduwe: 'Honkoop had een erg mooi gevoel voor kleur en ritme, zonder dat ze het zich bewust was, leek het.'

In het verhaal 'De originele berichten' heeft Bonne een mannelijke cliënt. Deze Ripmeester is licht godsdienstwaanzinnig en niet al te schoon. Douchen vindt Ripmeester bijvoorbeeld overbodig en het bed verschonen hoeft niet vaker dan één keer per maand. De wc is een feest van aangekoekte spetters van dubieuze oorsprong, om van de geur maar te zwijgen: 'De stank die me tegemoetsloeg prikkelde mijn ogen en mijn ademhalingsapparaat schakelde terug in de versnelling die eigenlijk bedoeld is voor metrogangen waar brand is uitgebroken.'

De verhalen zijn plastisch geschreven en gaan niet voorbij aan het poep- en piesgehalte van het thuiszorgvak. Soms schildert Valens met zijn woorden de treurige omstandigheden in de seniorenflats zo realistisch dat je het verval van zijn cliënten voor je ziet. Hij noemt de befaamde schilder Jeroen Bosch niet maar de taferelen die hij beschrijft roepen zonder moeite de beelden uit diens schilderijen op. Gelukkig blijft Valens een groot mededogen met zijn ouwetjes houden, zelfs bij de enkeling die een egocentrische sukkel blijkt te zijn.

Als Jeroen Bosch in 2005 zou leven, zou hij in Meester in de hygiëne nieuwe inspiratie kunnen vinden. Voor ieder ander die niet opziet tegen liederlijke taferelen is dit een vermakelijk en inzichtelijk boek.

Het auteursrecht berust bij de respectieve auteurs van de teksten op Recensieweb.


;) Ga ik absoluut lezen, corinne!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...