Spring naar bijdragen

Dinsdag 8 April

jozias

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 199
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Houtje, engel... wat een geweldig gebeuren, met Thil. Thil, sterkte meid.

Corinne: haha een dubbel diploma, zo had ik het nog niet gezien, ja dat is het, een dubbel diploma.

Safi: ik heb bewondering voor je schrijven, de moed om het te verwoorden, ik kan het niet, maar het is zoals je het schrijft, helemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de post teruglees van verschillende minderaars denk ik zo dat de kwetsbaarheid met die instelling meer aanwezig is dan bij stoppers, wat kritiek betreft. Voor een stopper is 1 standpunt voldoende: niet meer drinken! Maar voor een uitleg vatbaar, punt.
Voor de minderaar hier, die uitleg over zijn/haar gedrag wil geven ligt dat veel gecompliceerder, zeker naar de medeforummers toe. Geen wonder dat je dan bloot staat aan kritiek, als je de gemaakte afspraken met jezelf niet nakomt MAAR ik zie in principe geen verschil met de stopper die terugvalt, beiden falen op dat moment.
Of die kans groter voor minderaars is, hangt af van het feit hoe sterk je in je schoenen staat, die opdracht lijkt me veel zwaarder als ik daar als stopper naar kijk. Volgens mij triggert het de stoppers dan ook om te zeggen/denken: Zie je nou wel, het kan niet!

Maar het is niet aan mij om daar over te oordelen, dat moeten/mogen de minderaars zelf doen...ze volgen een andere weg.
Nogmaals ik heb daar vrede mee en zal daar niet over oordelen.
Het wordt wat anders als ik hier stellingnames lees die zo krom als een hoepel zijn, zowel van stoppers als minderaars. Laat daar zonder onderscheid te maken de discussie over gaan en niet elke keer weer over het minderen of stoppen. 2 Verschillende kampen kunnen we hier niet gebruiken; ik denk eerder dat we van elkaar kunnen leren.
Beide "kampen" zitten met emoties in de discussies, als de reacties alleen maar over het verschil van benadering gaan kunnen we net zo goed het forum opdoeken!
De een beslist te stoppen de ander beslist te minderen...klaar!

Laten we gezamelijk de discussie voeren met als enige doel: Alcohol De Baas te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O wij gewone stervelingen, o nee, Corinne is ook van de piano thuis, ik zeg maar "ik gewone aardse sterveling" houd dan mijn mond.
Ook wel prettig, anders krijg je al dat gekakel door die muziek heen.

Daar hebben Annaen jij elkaar ook wel in gevonden hè Soothe? In de muziek toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Thil, leuk hè, waar een forum als dit toe kan leiden! Je houdt er de mooiste vriendschappen aan over. Sterkte met je zoon. :present:

Safi, ik heb het gevoel dat je in je reactie op Corinne nu de boel een beetje begint om te draaien. Als jij die avond dat je ging drinken in plaats daarvan hier eerst gemeld had dat je je niet happy en niet veilig voelde, en dat je een megatrek had, dan was iedereen hier in de bres gesprongen om je ervan te weerhouden te gaan drinken. Je weet dat ik het ook niet altijd met Vie's uitlatingen eens ben, maar ik weet vrijwel zeker dat zij in die situatie beslist voor je klaar gestaan had om je te steunen. Net als Corinne, en Soothe en ook ik, als ik op dat moment aanwezig was geweest.

Je voelt je op het moment in een hoek gedrongen geloof ik, en zit je te verdedigen waar geen verdediging nodig is. Bovendien hebben we niets aan veronderstellingen in de trant van "wat als...". Je voelde je rot, je wilde drinken, en je bent niet hier gekomen. Meer is er niet.
Wat ik verder nog op wil merken is, dat het helemaal niet nodig is om je doelstelling bij te stellen, als je een keer de mist in gaat. Een schuiver, of een terugval, kan iedereen overkomen. Je kunt - zoals jij nu doet - de ernst daarvan relativeren door het in het licht van de dagen dat het wel goed ging te beschouwen. Dat is ook goed om te doen, een positieve manier van kijken, en iets wat Tactus je zeker zal adviseren. Je kunt ervan leren, en weer verder aan je doel gaan werken zonder dat bij te stellen. Jij kiest voor wél je doel bijstellen. Oké, vind ik prima, alleen vind ik dat een beetje gevaarlijk. Want wat is precies je doel? Hoeveel glazen, met welke frequentie? En wat als je een keer over die grens heen gaat, ga je dan weer bijstellen?

Ik wil je niet afvallen Safi, ik wil je alleen vragen goed na te denken. Ik heb jouw verhaal gelezen bij wie is wie, en ga ervan uit dat het alcoholgebruik dat je daar beschreven hebt klopt. En dan verschil je niet zoveel van mij wat betreft je onmacht tegenover alcohol. Misschien kan ik ook wel een poosje wat jij nu doet, maar ik durf het niet uit te proberen, want ik geloof er niet in dat het goed zou blijven gaan.
Ik gebruikte alcohol ook als pammetje. En ook als antidepressivum, oppepper, energiedrankje en wat al niet meer. Zoals Soothe zei: een gevaarlijke reden om te drinken.
En verder mag je van mij jubelen zoveel je wilt, net als klagen en zeuren en hulp vragen. Daar is dit forum voor. Jubelen kan soms wat moeilijk te hanteren zijn voor mensen die zich meestal niet in een jubelstemming bevinden, zoals ik zelf. Maar misschien kunnen wij er iets van leren.

En verder zou ik heel graag zien dat de tweespalt die hier plotseling lijkt te zijn tussen stoppers en minderaars weer afneemt. Kunnen we het niet zo zien, dat iedereen hier is om het het volgende uur, of vandaag, of deze week (maar dat is al hééééééél erg lang) of zelfs maar de volgende vijf minuten droog te blijven?
En zoals eerder vandaag al iemand zei: laten we alsjeblieft gewoon eerlijk zijn, ook als het mis is gegaan, maar hier niet allerlei sappige verhalen gaan plaatsen over voornemens om te drinken. Want dat kun je uit betrokkenheid met degenen die knokken om dat juist niet te gaan doen niet maken hier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna, jij kunt zo mooi en genuanceerd verwoorden wat ik kort samengevat al eerder zei.
De ermee-akkoord factor is 100%.

En vooral dat mekaar niet afvallen. Maar steun komen vragen als je het moeilijk hebt (zoals ik zaterdag) dan krijg je het ook. En als ik zaterdag was gaan drinken had ik het eerlijk gezegd en had niemand me weggeschopt.

Ik jubel niet want ik vind het leven niet zo vreselijk fantastisch en alle facetten komen een stuk heftiger binnen denderen zonder mijn dempertje, maar toch is de kwaliteit langzaam maar zeker aan het vooruitgaan. Heus, eerlijk, en daarom ben ik er nog steeds blij om en mee dat ik de knoop het doorgehakt (nee, niet de blauwe knoop) maar de alcohol-knoop.

En ik zou ook héél graag zien dat we weer over wat anders kunnen praten dan óf stoppen óf minderen laten we voor vandaag een afspraak met onszelf maken (ik val in mijn eigen herhaling) en dan kunnen we allemaal met een tevreden glimlach (aanvulling dank je Corinne) op ons b*k in ons bed springen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:

Originally posted by:
Anna

....... Net als Corinne, en Soothe en ook ik, als ik op dat moment aanwezig was geweest.....

Anna: mooi verhaal, maar spreek voor jezelf en niet voor Soothe. Ik zit hier een bord .... huppelup te eten (niet zeggen wat ik eet want dan zeg Soothe dat ik eens geen junkfood moet eten) en ik verslik me haast. Soothe is in deze dagen de ZEER grote niet helpende factor geweest voor mij.
Dus laten we alleen voor onszelf spreken. Ik spreek voor mij en jij voor Anna en Soothe voor Soothe.

Dus wil iedereen hier nu mee stoppen?! Er zijn hier, stoppers, minderaars, verbeteraars, nog betere stoppers en minderaars..OK?! Zoals Har al zei: we willen hier ADB worden of zijn. Dat is ons doel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okee, gestopt :).
En naar bed afgetaaid, dat is inmiddels opgewarmd.
En Kristien H. ligt klaar, boeit me toch.

Welterusten allen :lips: en morgen :rose: krijgen we ook aardig weer net als vandaag.

Nieuwe dag, nieuwe discussies.

Heerlijk toch, zo'n forum.

XXX

Houtje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anna dankjewel want je schrijft altijd zo duidelijk en helder. Ik wil wedden dat je een heel mooi handschrift hebt... ;)

Ik zie hier geen minderaars of stoppers, ik zie hier mensen die keihard aan hun alcohol-probleem werken.
Mooi toch?
Voordeel van al die discussie is natuurlijk dat er niemand tijd heeft om een borrel in te schenken... :D

Ik heb vanavond ongeveer 163x ofzo hetzelfde lied mee zitten spelen ("If" van Pink Floyd) en ik heb 'm nu wel aardig in de vingers. Nog twee van zulke avonden en ik kan 'm met m'n ogen dicht. Mijn "stok om op te leunen"... en wat ben ik daar blij mee.

Enneh, Houtje: du bist 'ne laiverd...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op bed springen mocht ik ook nooit van mijn moeder. Zou ik eigenlijk eens mee moeten beginnen dus, maar dat vind ik weer zonde van mijn bed. Lijk ik nu op mijn moeder? :o:angry:

Soothe, uitstekend plan, trachten droog te blijven. Doe ik ook, dus laten we het maar samen doen. ;)

Mensen, het was me bijzonder aangenaam me weer eens in een discussie te kunnen mengen. :D Inmiddels zit ik echter vreselijk te gapen, dus ik ga mijn tanden poetsen, mijn ponnetje aantrekken en spring (!) voorzichtig in bed. Welterusten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...