Spring naar bijdragen

Goedemorgen op vrijdag de eerste alweer


Sandman

Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 257
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Goedemorgen, Sandman en Water,

Ik heb geslapen als een roosje, geen onweer gehoord.
Heerlijk zo nu even een lekker bakje senseo en het onvermijdelijke
siagaretje.
Daar zou ik ook nog wel eens van af willen dat gerook.
Ik rook toch echt wel een pakje per dag, behalve als ik werk,
daar mag niet gerookt worden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ja Sandman ik schrok gisteravond ook van Wannes.

Maar het is niet voor het eerst hier op het forum dat we een wanhopig iemand meemaken. Het is verschrikkelijk moeilijk, maar in het verleden is wel eens via Tactus geprobeerd contact te leggen met die betreffende persoon. Dat kan niet, daar zijn ze niet voor, en het gáát niet.
Ik heb ook mijn lesje moeten leren daarin om een stapje terug te doen, en die persoon te adviseren een hulpdienst te bellen of inderdaad zoals Tactus adviseert een huisartsenpost. Maar degene die de "noodkreet" doet realiseert zich vaak niet wat een onrust hij of zij teweeg brengt bij de forumgenoten, die zo graag willen helpen maar niets kunnen doen.
Het klinkt misschien heel erg hard, en ik weet niet of dat gisteren aan de orde was, maar STEL dat iemand een eind aan zijn leven wil maken, onder invloed van drank of niet, dan kunnen wij als forumgenoten daar helemaal niets aan doen uiteindelijk. Wat we kunnen doen, is een luisteren oor bieden, en oprecht meedenken met de persoon en diens wanhoop. Als er iemand contact met deze persoon heeft, dan kan deze persoon proberen te bellen. Maar het risico daarvan is, dat als de betrokken persoon niet opneemt, de beller met een verantwoordelijkheids- of schuldgevoel blijft zitten "ik had misschien kon helpen maar het is me niet gelukt, ik had vaker moeten bellen, meer moeten doen enzovoort".
Nee hoor dus.
We kunnen onze zorgen naar elkaar uit, met virtuele woorden door een beeldscherm heen. Als je in zo'n geval iemand kan bereiken, dan zou het prachtig zijn, maar er speelt nog iets anders.
Doordat die persoon roept dat hij of zij een einde aan zijn leven wil gaan maken (stel dat dat zo is) dan kunnen wij als virtuele forumgenoten eigenlijk helemaal niets doen. De beperkingen van het internet dus. In het ergste geval horen we nooit meer iets en moeten we met de gedachte leren leven dat we niet weten wat er gebeurd is. Maar na een aantal voorvallen waarbij dit aan de orde is geweest, word ik inmiddels ook wel boos op die persoon. Zoveel ongerustheid veroorzaken, zoveel mensen aan het schrikken maken, terwijl deze mensen eigenlijk helemaal niets kunnen doen...ik heb dit al vaker meegemaakt hier en met mij anderen die hier ook al langer schrijven.
Misschien kom ik hard en onaardig over, maar ik probeer die persoon te laten vertellen wat er is, dat helpt altijd, en gaf gisteren aan Wannes het nummer van de SOS dienst.
En heb één ding geleerd.
Wij zijn géén professionele hulpverleners, we zijn lotgenoten, met vaak een bijzonder warm hart naar elkeaar. Maar diegene die de onrust sticht en zoveel mensen ernstig laat schrikken in de wetenschap dat deze mensen niets kunnen doen, moet bij zichzlef maar eens te rade gaan wat voor schrik hij of zij veroorzaakt.
En ja, soms kunnen we helpen, en iemand bellen, en praten praten praten. Maar het is en blijft niet onze taak, dus we moeten ons ook niet verantwoordelijk voelen als we in die taak niet slagen. Daar houden wij (en de andere forumgenoten) een akelig, maar vooral misplaatst gevoel van "falen" aan over. Dat kun je eigenlijk niet maken.
Gelukkig is tot nu toe gebleken, dat het iedere keer met een sisser afliep. Maar ik ga er maar van uit dat het op een dag NIET met een sisser afloopt, en dan moeten wij nu vast leren de kunst te verstaan, géén misplaatst faal-gevoel bij onszelf neer te leggen. Voor mij is dat een van de aspecten die ik van het forum heb geleerd, rustig blijven, goed nadenken waar welke verantwoordelijkheid ligt, en niet het verkeerde pakje op je schouders nemen, want het gevolg is dat diegene die deze persoon "niet heeft kunnen redden" (zal ik maar zeggen) met een levensgroot en levenslang schuldgevoel (misplaatste verantwoordelijkheid) door moet sjokken in het leven. Dat kan niet en dat mag niet. En is als laatste NOOIT de bedoeling van dit forum geweest en zal het ook nooit worden.
Amen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou het is mij ontgaan dat er wellicht iets mis was met Wannes gisteravond.
Niet uit desintresse hoor, maar ik begrijp zijn postings niet altijd, om je eerlijk de
waarheid te zeggen scrol ik er meestal overheen, niet zo aardig natuurlijk.
Maar ik kan helaas niet altijd alles lezen en dan kies ik toch voor de postings
die mij wel iets zeggen.
Wat je geschreven hebt is waar Houtje, al hoop ik het hier nooit mee te maken.

Zo hier ook alle deuren en ramen open alleen geen zuchtje wind
Het is hier wel erg donker, heb de lichten aan.
:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,
wordt de 5e droge dag, maar knallende koppijn. Het zal erbij horen.
Houtje, ik vind dat je gelijk hebt, ook al is het lastig als er wel iets gebeurt.
Hoe kan het lopen, zou (ex) vriendje even niet meer smsen of bellen, komt hij hier gisteravond even langs tegen tienen. Was op zoek naar zijn zoontje; volgens mij smoesje, want die heeft telefoon bij zich. Even uurtje zitten kleppen op de drempel van mijn hut. Watertje erbij. Gehad over moeilijkheden afgelopen jaren, en ook veel over mijn drankgebruik en de gevolgen daarvan. De pijn die het heeft gegeven, zijn wanhoop en moedeloosheid. Gesprekje was mooi, was goed.
Wat is het fijn om gewoon nuchter te kunnen zijn. Herstel van onze relatie is niet uitgesloten, maar moeten we nog even tijd geven.
Afspraak gesprek voor urgentie woning is gemaakt. Helaas niet eerder dan volgende week donderdag.

Wannes, weet niet wat er allemaal aan de hand was/is, maar ik hoop dat je er weer bij bent vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen luitjes,

Ik zal er weinig zijn. Ik heb de buik er een beetje vol van!
Ik sta geheel achter Houtje haar opvatting! Dat mensen een slok op hebben, daar kan ik mee leven.
Dat ze onder invloed van leer trekken, kan ik mee leven. Het rentrée van Floortje, kan ik mee leven.
In beschonken toestand vallen de remmen weg. Men brengt dan "vreemde" dingen te berde!

Dat men hier, al dan niet onder invloed in cryptische omschrijvigen, met een tekst vol dubbele bodems, een soort afscheid, van dit ondermaanse neemt, daar ga ik niet meer in mee!

Het besluit mij wat langer op te blijven, en de persoon in kwestie houdt het voor gezien!!
Ik ben ook weleens dronken geweest, maar nooit heb ik hier onheilstijdingen geplaatst.

Deze flauwekul, moet over zijn!
Groet.

Mocht het echt de aankondiging, van een naderend einde zijn, dan kan ik verder niets mee!
Ik gaf Wannes de tip Druppeltje te bellen, dan houdt het voor mij op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Soothe,

Is het niet jammer, om jou (prettige) aanwezigheid hier te laten beïnvloeden door ja, hoe zal ik het noemen, onheilspellende postings van iemand anders?

Als er in de krant staat dat er iemand (overtrokken voorbeeld hè) zelfmoord heeft gepleegd, hou je dan ook op het nieuws te volgen?

Misschien moet je dit forum méér zien als een prikbord waarop iedereen wat van zijn/haar goesting achterlaat, maar wat jouw stemming en gevoelens eigenlijk niet moet raken, en dat is géén kritiek op jou, maar ik vind het zó stupide dat JIJ besluit weg te blijven, omdat een ANDER onverantwoordelijk omgaat met onze gevoelens?

Als ik tegen een zeer been schop, mag je het LOUD AND CLEAR zeggen, maar ik lees je nou eenmaal graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt Tina, het moet niet aan mijn gemoedsrust gaan vreten. Mijn opdracht ik net zo lastig als de jouwe, en velen anderen hier. Maar dit heeft eerder plaatsgevonden. Opschudding, hebben we niet nodig. Rust in de tent!

Af en toe ben ik er nog Albertina, maar ik heb ook zo m'n sores en ben geen maatschappelijk werker!
Liefs :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Houtje, zeg wat je denkt, ik kan veel hebben!! Ik ben zelden of nooit echt boos en mocht dat een keer zo zijn, dan doe ik snel weer een handreiking!

De krant, kan men besluiten niet te lezen. Ik weet dat er hier ook zoiets bestaat als, scrollen maar! Maar de mens is nieuwsgierig van aard en leest toch. Ik ben er ook niet kapot van, maar kan mijn spaarzame energie beter gebruiken. Dat is wat ik bedoel!

Houtje, met of zonder strijkboutje, maak er een fijne dag van. Alles spic en span?
Groet. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Albertina,

In het begin toen ik veel op het forum las, was ik ook met iedereen bezig, zelfs ,s nachts als ik wakker lag.
Of lag ik juist daarom wakker.

Ik vind het ook moeilijk, maar je kunt nu eenmaal niet op alles reageren.
Ik pik eruit wat ik kan gebruiken. En ja, dankzij de vele tips kom ik verder van de drank af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om voor mezelf te spreken heb ik hier toch erg veel geleerd, ben niet teleurgesteld
als er niet op mij wordt gereageerd, ik schrijf voor mezelf, als ik daar een ander mee kan
helpen is dat fijn.
Zo ook haal ik uit postings wat mij raakt of leerzaam is.
Is ook niet van de ene op de andere dag gekomen dit inzicht, maar aldoende leer ik.
Natuurlijk heb in de loop der tijd dat ik hiet schrijf een band met sommigen opgebouwd, daar
ben ik erg blij mee.
Ik zie het als het dagelijks leven, er zijn mensen die mij raken, mij interesseren er zijn ook mensen
waar ik helemaal niets mee heb, wil niet zeggen dat ik ze uit de weg ga, kan niet altijd en hoeft
ook niet.
Volgens mij dwaal ik wat af, maar ja kan ook wel eens gebeuren..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

morgen adb'ers ,
ook ik ga mij een poosje stil houden , eerlijk is het voor mij een beetje te heavy .
houtje het maakt een wereld van verschil voor iemand die het mee gemaakt heeft of niet mee gemaakt heeft dat is mijn mening .
in eerste instantie zitten we hier samen voor onze verslaving en niet om om de x time terug in mijn verleden ivm mijn ma geworpen te worden , en de hierdoor drankjank
ik neem een poosje pauze
ik wens jullie al het goeds van de wereld , ik hoop dat jullie die eerste laten staan zoals ik hem ook zal laten staan :sun:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal,

Ja Soothe heb het net terug gelezen want had dat allemaal niet meer gevolgd. Met dit soort uitspraken kun je niets en helemaal niet via de pc. Was een goede tip van Houtje om de SOS-lijn de bellen maar blijkbaar belde hij liever druppeltje. Enfin een hele tijd een de telefoon gehangen (begon ik nog meer te zweten:)) en als ik het goed heb gedaan is hij gaan slapen. Nu ik alles van gisteren heb gelzen vind ik het stom van mezelf dat ik niet nog even een posting had geplaatst om jullie gerust te stellen maar wist niets van deze onduidelijke uitspraken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...