Anna Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 WOW! Doe mij maar een Soothe met alles erop en eraan, en nog nuchter ook! Ik las je berichtje Water, en tijdens mijn rondje met de hond heb ik daarover na lopen denken. Ik ben dus zo iemand die wél heeft lopen wroeten en graven. Dat ligt deels aan mijn karakter, ik wil nu eenmaal graag alles snappen en doorgronden, maar voor een groot deel gebeurde het ook als een gevolg van het stoppen met drinken, en wat dat met me deed.Toen ik ongeveer twee maanden droog stond was het een enorme chaos in mijn hoofd, ik dacht aan 101 dingen tegelijk en kon daarin geen rust vinden. Temidden van die chaos kwamen er ineens allerlei herinneringen terug aan voorvallen die ik al lang vergeten was. Eerst voornamelijk vervelende gebeurtenissen van de afgelopen jaren, allerlei voorvallen uit de periode van mijn stukgelopen relatie en de jaren daarna. Door de heftigheid van de emoties die daarbij kwamen kreeg ik het idee dat deze herinneringen een deel van de reden van mijn drinken waren. Ik had al mijn verdriet, woede, machteloosheid nooit echt in mijn gevoelsleven toe kunnen laten, mede omdat ik me groot wilde houden voor de kinderen, en alles onderdrukt met liters en liters wijn.Nog wat later kwamen er, meestal als een soort associatie, ook herinneringen aan vergeten voorvallen uit mijn kindertijd omhoog. Erg schokkende herinneringen soms, en ze waren jaren en jaren perfect vergeten!Door de enorme stortvloed aan emoties en herinneringen die boven kwamen, het stoppen met drinken en een aantal gebeurtenissen op mijn werk had ik inmiddels een burn-out, en na een maandenlange tocht langs huisarts en allerlei instanties kwam ik uiteindelijk bij een goede therapeut terecht met wie het ook nog klikte. Ik heb veel gepraat, en een aantal zaken inmiddels beter een plek kunnen geven. Ik weet nu vrij aardig hoe ik zo'n beetje in elkaar zit, hoe een aantal dingen zo gekomen zijn, en begrijp welke functie alcohol voor mij had en waarom ik eraan verslaafd ben geraakt.Inmiddels ben ik nog een jaar verder, en in dat jaar heb ik ook geleerd dat het (voor mij) heel fijn en zinvol is om te begrijpen hoe het voor mij allemaal in elkaar zit, maar dat ik in het hier en nu ook verder moet en wil zonder alcohol. Wat gebeurd is, is gebeurd, en kan ik niet meer veranderen. Ik leer dat verleden loskoppelen van het heden, herken oude automatische gedachten en gedragingen en leer daarvoor nieuwe in de plaats te stellen. Dát is voor mij van belang om nuchter te leven.Zoals ik zei, IK heb het als zinvol ervaren te herinneren en te begrijpen, en ik heb het geluk gehad therapie te krijgen bij een therapeut die mij kon leren het te hanteren.Of dat voor iedereen zinvol is durf ik niet te zeggen. Dat hangt denk ik helemaal van de persoon en de situatie af. Wat de therapeut van Soothe tegen hem zei over potjes die soms maar beter dicht kunnen blijven kan best waar zijn voor hem.Wat voor jou waar is hangt denk ik van jou af, en van wat jij diep in jezelf daarvan vindt. Ik had een enorme behoefte om te weten en te begrijpen. Jij misschien niet. Ik denk dat je moet doen waar jij je het prettigst en het veiligst bij voelt, en dat kan vandaag best iets heel anders zijn dan over een jaar, of over 10 jaar. Wie weet?In ieder geval is in mijn ervaring wroeten en graven op zichzelf geen garantie voor een nuchter leven. Voor mij is nuchter leven, zonder de voortdurende gedachte of behoefte aan drank, mogelijk geworden door de dingen anders te doen dan ik ze altijd deed, en vooral, anders te denken. Het loslaten van het verleden was daarvoor eigenlijk belangrijker dan het begrijpen.Dat waren mijn 50 cent. Nu ga ik mezelf opbergen, want het is al laat voor mij. Welterusten! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Nou, ze hangen....De slingers, nu de stoel nog en de ballonnen! En een senseo... Morgen kom ik wel weer door hoor!Heb er zin in! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Har Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 quote: Originally posted by: marjoNou, ze hangen.... De slingers, nu de stoel nog en de ballonnen! En een senseo... Morgen kom ik wel weer door hoor! Heb er zin in! Héhé, je komt precies op tijd Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tapas Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Bedtijd! hopelijk lekker slapen!tot morgen weer! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Har Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Sorry hoor Marjo, weet zo effe niet wat je te vieren hebt? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Har Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Hum Pip en Soothe, aan mij wordt niet meer gepeuterd! Peuter(de) zelf al zoveel en kwam dan steeds weer uit op mij als peuter, snot in de neus en je zou er geen cent voor geven. Tsss...ben inmiddels volwassen toch? Zie mijn val dan maar als een volwassen struikelgedoe....wil alleen eens wat zachter vallen, ben dat gestruikel meer als beu! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Oh. Maakt niet uit hoor, zat wat te zwijmelen, gedachten naar 10 jaar terug... Morgen is mijn zoon jarig. En het moet natuurlijk een top-feest voor hem worden.Met bovenal een relaxte mam. Dat gaat aardig lukken denk ik! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 nou, als dat geen goed nieuws is...weer es wat anders... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Dacht ik!Hop! Naar bed!Morgen de ballonnen en de stoel! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Har Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Moeders die over hun kinderen praten raken toch bij mij een snaar, zal het nooit helemaal kunnen begrijpen maar hoor het graag. Dat is genoeg Ga ook iens bedchen, truste Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mai Geplaatst 2 september 2008 Rapport Share Geplaatst 2 september 2008 Dank je wel, Wingchun! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden