Spring naar bijdragen

Maandag 26 januari

Houtje

Aanbevolen berichten

Hallo,
voor mijn erste herval was ik meer dan een jaar nuchter. Dan heb ik bijna een jaar gezopen dat er geen woorden voor zijn. Door de redenen en mijn gedachtenwandel van het herval eens duidelijk onder de loep te nemen heb ik er uit geleerd.
Het is zeker niet eenvoudig om zich naar een herval weer op te rapen, want de zelfachting en het zelfvertrouwen hebben een klap gekregen.
Daarentegen is het opstaan al goed voor een verhoogde slaagkans, want we weten waardoor we gevallen zijn.

Wat ik vooral geleerd heb is dat ik waakzaam moet zijn-blijven. Als de slijt op het nuchter zijn komt, het te gemakkelijk wordt, gaat bij mij nu een rood lampje branden met: laat je niet vangen :-)
Daarvoor vind ik ook dit forum heel goed. Ik ben weliswaar van 02/04/07 nuchter, maar ik probeer toch naar zoveel mogelijk hulp zoeken.
De statistieken laten mij koud, ik denk dan gewoon dat IK bij die 4% zal zijn ;-))

Joske

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 384
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

En Antonia, ik snap wel een beetje waarom je sorry zegt, maar het is dus niet nodig, en het is erg goed dat je dit vertelt op het forum!
Het was leuk geprobeert, dat sociaal drinken, maar blijkbaar zet het bij jou alles weer op de kop.
inderdaad goed dat er allerlei gevoelens bij jou naar boven komen, je bent dus verre van afgestompt!
Dit geeft je de kracht om door te gaan met het NIET drinken. Je weet gelukkig dat je het niet nodig hebt, dat heb je de afgelopen tijd al gezien.
een misstap was het, en niets meer of minder. Een MENSELIJKE misstap nog wel....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Belive it or not: Ik heb een PR gelopen! 12,5 km!
Geen centje pijn. Het ging vanzelf!! tataaa!!!
En nog niet moe. Gek!

Tonia, wat vreselijk dat je je kindje moest missen.
Ik vind het zeer bewonderingswaardig hoe je weer terug komt.
Je gaat het redden! :heart:

Mooi om te horen Pip!

Cool Woman, a Deejee!

Lieve mensen, het is lente!! Jehaaa! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juicy: ja dat heb ik hier geleerd en bij internettherapie van Tactus.
Juist dat terug oppakken en doorgaan waarmee we bezig waren.
Kijken naar alle dagen dat het wel lukte.
Van de terugval leren, waarom, hoe en wat.
Hoe langer je niet drinkt des te makkelijker het niet drinken is.
Een glas op een bepaalde dag kan een echte terugval bezorgen een week of twee weken daarna.
Dus, zoals Wing schrijft, het beest, kalm houden, niet wakker maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's een goede gedachte Joske.
Ik heb ook lange tijden van niet drinken gekend, net als An.
Jezelf weer oppakken na een terugval ik verdomd niet eenvoudig,
schuldgevoel, enz enz enz,
Afgelopen jaar ben ik 5 keer teruggevallen, niet in abnormale proporties
maar een fles port noem ik een terugval.
In novemer gebeurde het mij weer, ik had elke 2 á 3 maanden zo'n terugval.
Heb hulp gezocht naast het forum.
Ik ben blij dat ik dat heb gedaan.
En ook nu mij alles zo tegen zit komt het niet in mijn hoofd
op om te gaan drinken.
Géén haar op mijn hoofd.
Doordat ik in het ZH lag en bij Houtje logeerde ben ik niet naar mijn therapeut geweest.
Donderdag ga ik weer en ik kijk er naar uit.
Soms moet je de hulp die je kunt krijgen met beide handen aanpakken.
Niet alles hoef je alleen te dragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet bijgelezen maar ik ben even een poosje verstokt geweest van internet en heb zodoende niet kunnen schrijven.

Ik voel me GigaGoed, nu 4 dagen niet gedronken en voel me nu al zoveel fitter en frisser, ik kreeg zelfs vanmorgen op mn werk te horen dat ik er zo Florisant uitzag vergeleken met anders..
Dat steunt en sterkt...

alleen het roken krijg ik nog ff niet onder de knie, maar dat komt ook dat weet ik zeker!!!

goede groet aan allen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw Marjo 12,5, zit je al over de helft van de halve marathon!!

We zijn allemaal teruggevallen tot dat moment er kwam dat we het echt niet meer wilden. Ik ben gestopt met drinken in begin 2006, heb dat 2 maanden vol gehouden en ben weer gaan drinken, weliswaar maar 1 a 2 dagen per week maar wel gigantische hoeveelheden, tot juni 2007, toen had ik zoiets van.. nee.. ik wil het niet meer, het brengt me niks en het brengt me niet verder. Ik heb nog 1 terugval gehad na juni 2007, dat was in november, het ging niet lekker, ik was het allemaal zat, zat ziek thuis, feestje en hoppa.. daar ging ik... flink gezopen op dat feestje, ze hebben me echt naar huis moeten sturen rond 5 uur sochtends, daarna ben ik zeker 3 dagen ziek geweest en sindsdien drink ik dus niet meer. En als we de populatie op het forum aanhouden met de slagingskans ligt dat toch echt wel veeeeeel hoger dan die 4 %. Uiteindelijk komen we allemaal ooit eens bij die laatste stoppoging die gaat slagen.

Karinneke, het lastige met (te) kwetsbaar zijn (ik ben er ook zo eentje) is dat je er rekening mee moet houden in het dagelijks leven. Lage werkdruk, dingen rustig aan pakken en daar is de maatschappij niet echt op ingericht en dat is lastig! Er is mee te leven maar het voelt de ene keer als kracht en de andere keer als een beperking.

Vie, wat jij schreef over achterom kijken, het deed bij mij opeens de schellen van de ogen vallen, waarom voel ik me nou al zo'n tijd niet lekker in mijn vel zitten? ik kijk niet achterom, wat geweest is is geweest en kan ik niet meer veranderen, het heeft me gemaakt wie ik ben, Ik heb het leren loslaten en leren leven bij de dag... alleen vergeet ik vooruit te kijken of lukt me dat gewoon effe niet. Ik voel me zo stilstaan en dat irriteert me eigenlijk enorm en maakt me somber. Nouja eerst maar eens die testen gaan doen en dan zie ik wel weer.

Foto's zijn gemaakt, zitten gelukkig wel een paar juweeltjes tussen, ik mag ze niet plaatsen helaas vanwege de privacy maar zal binnenkort wat foto's neer gaan zetten van mijn nieuwe foto-project, die voortborduurt op de vorige, een wandeling langs het spaarne (haarlemse rivier) Ik zal zo kijken of ik er eentje kan verkleinen.

Verder vond ik het vreselijk op het werk, kan er mijn draai niet vinden momenteel, loop nergens echt warm voor, heb nergens zin in. bleeeeeh.. oja hormonen, die helpen daar natuurlijk ook aan mee!
woensdag gaan we met mijn werk naar Breda, naar het grafisch museum, moet ik nog even oppas voor de hond regelen... Aan de ene kant lijkt het me leuk aan de andere kant zie ik er ook enorm tegenop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...