Spring naar bijdragen

maandag 6 juli


Gees

Aanbevolen berichten

An, die "gezellige feestjes" lijken je enorm te triggeren!
Ga ze eens een poosje uit de weg!
Dat heb je een tijd gedaan,toen ging het goed en voelde je je sterk!
Wanneer gezellige bijeenkomsten voor jou uitlopen op drinken wat je niet wil, is het toch niet gezellig meer?
Stop de energie die je nu kwijt bent aan het balen dat het is misgegaan eens in voorkomen dat het misgaat!
Het is geen schande om feestjes te ontwijken!
Je hebt het hier zelf al vaak gezegd : Doe alles wat je wil, maar ga niet drinken!
Mij heb je daar vaak mee geholpen, want ook ik ken mijn moeilijke momenten!
Het leven wordt niet leuker van alcohol drinken, ook niet van stoppen daarmee...wel helderder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

An ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik ben er niet meer zo gestressed mee bezig. In principe drink ik niet. Als er zich een gelegenheid voordoet is het ook niet bij voorbaat zeker dat ik drink en als ik besluit om te drinken dan kan ik het bij 2, max. 3 wijntjes houden. Op deze manier gaat het voor mij op dit moment goed en ik voel me daarna ook niet schuldig, zeker niet gezien waar ik vandaan kom (1 liter wodka of whisky per dag).

Maar dat je het kunt heb je inmiddels ruimschoots bewezen:present:

Nog een toevoeging: op bovenstaande manier werkt het voor mij. Mijn grote valkuil is als ik alleen ben en drank in huis heb, dan kan ik geen maat houden. Dus schaf ik zelf ook geen drank aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hermie, dat is toch fijn dat het zo voor jou werkt!
En als niet mogen/willen drinken erg veel stress meebrengt, dan kan dat weer een extra trigger worden!
Ik kan me daar heel goed wat bij voorstellen, ofschoon het met drinken voor mij niet zo werkt doet het dat met roken wel! Dus het is herkenbaar!
Ieder niet gedronken glas is winst...zo bekijk ik het voor mezelf nog steeds!
(en ik heb mijn struikelpartijen gehad, maar ik heb wel afgeleerd om mezelf daar voor te straffen...dat is namelijk een regelrechte uitnodiging voor de fles!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joann: precies, mezelf zo ontzettend straffen is niet goed.
Ik drink 98 procent van mijn tijd niet.
Die twee procent nekt me (ik noem zomaar een cijfer).
Ik voel me gewoon gelukkig zonder drank.
Je staat fris op.
Nu sta ik depressief op.
Als je niet drinkt ga je gewoon aan een dag beginnen, nu weet ik niet hoe de dag door te komen.

Het drinken op zich vind ik ook al helemaal niet meer lekker, het voegt niks toe, waarom doe ik het nog.
Dus tijd om te stoppen. Ik roep dit alweer een paar weken, dat weet ik.
Maar ik wil mijn zomer niet laten verpesten door die rot drank.
Met die hitte is dat al helemaal niet uit te houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Precies Joann zo zie ik het ook, weg met die schuldgevoelens die heb ik al lang genoeg gehad. Wat daar voor mijn nog bijkomt is dat als ik het gevoel heb dat iets me verboden of ontzegd wordt ik heel opstandig wordt en dat werkt meestal niet in mijn voordeel.

Misschien kom ik hier nog op terug maar voor nu werkt het voor mij en zit ik redelijk goed in mijn vel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeiemorgen deze morgen :D

Pfff, er komen teveel leuke dingen op m'n pad. Da's moeilijk om dan je grenzen in de gaten te houden. :huh:
Wijs zijn en sommige dingen laten of gewoon lekker door stiefelen en weten dat je uiteindelijk crashed omdat je nu al voelt dat het teveel is? Sjonge, je blijft zo wel bezig zeg! :D

Vanavond een uitnodiging om naar de kermis te gaan, eindelijk mensen die ook in de heftige atracties durven! :D Maar aangezien het gezelschap toch wel uit drank en drug gebruikers bestaat ben ik bang dat ik voor de bijl ga. Wijs is dus om het niet te doen, ben nu al zo hyper. Maar de kermis is zo leuk en het is zo lang geleden dat ik daar echt "actief" heb kunnen zijn...

Nou vandaag dus een dagje van afwegingen en keuzes maken, ook weer eens wat anders! ;)
De kermis loopt niet weg, zeker en vast dat die volgend jaar weer terug komt dus ik heb in feiten niks te verliezen. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oei, die is herkenbaar hermie....als het niet mag....:o
Wanneer "men" mij zegt dat ik iets niet mag, wordt ik enorm opstandig!
Met als gevolg...precies dat ik het juist wel doe!!
Daarom heb ik me heel erg gericht op niet meer willen...ipv van niet meer mogen!
En wat voor jou werkt is wat telt!!!
Het doet er weinig toe wat ik of iemand anders daar van vind, jij moet het namelijk doen...
en dat lukt alleen op die manier die voor jou werkt!
Petje af, je doet het gewoon goed!

An, ook jij doet het goed!
Je weet wat je wil, en vooral ook wat je niet meer wil!
Er is niks verloren...wel een hele hoop gewonnen!
Oke, misschien zit er nog meer winst in...daar kun je aan werken!
Op jou manier, op jou tempo!
Daar is namelijk niks mis mee!
Er is niks mis met AN!!!!!! An gaat haar eigen weg! En die is prima zoals die is!
Wil je zelf bijsturen...dan kun je dat doen!
Beloon jezelf voor gedrag wat jezelf gewenst vindt, maar straf jezelf vooral niet als het een keer niet lukt!
Dat is zo demotiverend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee hyper aardappeltje,

Je kunt toch ook voor de kick van de kermis gaan en de rest aan je voorbij laten gaan???
Aan mij had je een slechte...ik wil alleen water met dit warme weer, en als het harder gaat dan de draaimolen ben ik al misselijk :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van internet geplukt http://www.bodemloos.com/informatie/gedichten.htm

(kweenie van wie het eigenlijk is maar dus niet van mij maar vond t wel een goeie):

Loslaten

Kiezen voor geluk is niet inherent aan kiezen voor gelijk. We leven nu. Nu, op dit moment. Het verleden is geweest, de toekomst komt wellicht wel nooit.
Laten we genieten van het nu zonder dit nu te laten verpesten door verdriet over wat is geweest of angst voor wat wellicht ooit wel eens zal kunnen komen.
Wat is loslaten?

Voor ons is loslaten hetzelfde als vergeving namelijk de bereidheid pijnlijke dingen uit het verleden los te laten, de keus om geen waarde meer toe te kennen aan haat, wrok of woede, het loslaten van het verlangen anderen en ons Zelf pijn te doen om iets wat al ver in het verleden ligt. Vergeving op deze manier is een grote stap naar innerlijke vreugde en opent de weg naar ons waarlijke Zelf.
Haat en wrok gevoelens blokkeren deze weg en daarmee doen we ons zelf tekort als we niet loslaten/vergeven. Loslaten impliceert niet dat je alles wat anderen je aangedaan hebben maar vergeet en goed vindt. Vergeving geeft vooral de kracht je zelf te bevrijden van angst, woede, wrok, haat en pijn.
Wat loslaten niet is:
. Loslaten is niet vergeten of ontkennen wat er gebeurd is.
Loslaten is niet de gevolgen bagatelliseren.
. Loslaten is niet jezelf vernederen.
. Loslaten is niet ontkennen dat je gekwetst en beschadigd bent.
. Loslaten is niet een zwaktebod.
. Loslaten is niet jezelf ongelijk geven.
. Loslaten is niet het maar eens zijn met wat iemand deed of juist naliet.
. Loslaten is niet het goed praten van verkeerd gedrag.
. Loslaten is niet "het" maar goed vinden.
. Loslaten is niet zeggen dat het niet meer uitmaakt.
Niet loslaten is maar blijven hopen op een beter verleden...


Wat loslaten wel is:
. Loslaten is onvoorwaardelijke liefde voor jeZelf
. Loslaten is je zelf bevrijden van angst, woede, wrok, haat en pijn.
. Loslaten is machteloosheid toegeven.
. Loslaten is de situatie voor jezelf zo goed mogelijk maken.
. Loslaten is groeien en kiezen voor leven in het nu.
. Loslaten is afstand nemen.
. Loslaten is de verantwoording nemen voor je eigen geluk.
. Loslaten is besluiten geen slachtoffer meer te zijn.
. Loslaten is minder vrezen en meer beminnen.
. Loslaten is alle hoop op een beter verleden laten varen en besluiten gelukkig te zijn.
Vergeven en daarmee loslaten is zo ongeveer het moeilijkste wat er op de wereld is. Loslaten begint met de bereidheid los te willen laten. Dat klinkt eenvoudig maar is het absoluut niet. Het menselijk ego houdt ons constant voor dat het gezond is om iemand die ons diep gekwetst heeft te straffen door die persoon onze liefde te onthouden. Het ego vertelt ons dat het beter en vooral veiliger is te haten dan lief te hebben. Liefhebben maakt je immers zo enorm kwetsbaar.
Daarmee wordt niet vergeven bijna het straffen van jezelf...
Ieder mens heeft liefde nodig en diezelfde liefde onthouden we ons puur en alleen om het feit dat we bang zijn voor de pijn die liefde (wederom) wellicht kan gaan geven. Als we niet loslaten dan oefent wat we meegemaakt hebben een vorm van "macht" uit in onze gedachten. Het spookt door je hoofd en vertroebelt je huidige Zijn. Omdat je je eigen gedachten en emoties maakt sta je het toe dat gebeurtenissen je in hun greep houden. Daar kan je onmogelijk gelukkig van worden. Het krachtigste medicijn voor ellende is loslaten.
Wellicht is het zélfs wel een vorm van ultieme wraak op degene die je wat aandeed.
Eens las ik een paar wonderbaarlijke mooie zinnen die het bovenstaande illustreren. Twee mensen die volkomen onterecht gevangen gezeten hebben komen elkaar tegen. Zegt de ene tegen de andere: "heb jij het ze al vergeven?"
"Nee, zegt de andere, natuurlijk niet. Hoe kan je zoiets ooit vergeven"
Antwoord de eerste: "wel, dan houden ze je nog steeds gevangen hè?"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, het is maandag een nieuwe week. Het gaat alweer een stuk beter met me. Na al het gedoe dit weekend, dat wederom voor t grootste deel alcoholgerelateerd was... Wat een onzin haalt een mens zich toch allemaal op de hals! Ik ben zelfs een paar uur weggelopen van huis 's ochtends doordat we ruzie hadden... in het park gaan liggen, de zon scheen al. Een gezond/gelukkig ogende hardlopende dame drukte me met mijn neus op de feiten. Zij was om 7 uur lekker aan het hardlopen in het park, ik was nog steeds dronken, ruzie met mijn vriend, en voelde me verschrikkelijk...

Geen zin meer in al die onzin. Het wordt tijd dat ik eens volwassen wordt, mijn emoties onder ogen durf te zien, en mezelf ga accepteren met alle voors en tegens.

Ik ga er weer voor de komende tijd... Ga ook het sporten weer oppakken, dat heeft me altijd veel goed gedaan, dan ben ik straks weer die gezonde en gelukkig ogende dame die om 7 uur 's ochtends fris door het park heen rent...

HenkT: Super! 2 maanden bezig!! Volgens mij ga jij hartstikke goed, je lijkt ook ontzettend stabiel in je besluit. Echt heel mooi om te zien, een lichtend voorbeeld, hihi ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, Joann, wat kunnen we het ons zelf toch moeilijk maken soms hè? Door alles kapot te denken. ;)
Ik denk dat ik de dag maar laat bepalen wat ik doe, hoef ik zelf even geen verantwoording te nemen.
Zaterdag heb ik immers ook zwaar lopen genieten van het niet hoeven drinken. :)

En ik sluit me bij jullie aan, ik kan er ook niet tegen als anderen mij opleggen wat ik wel mag of niet mag. Dat bepaal ik nog altijd zelf. ;) Kan er soms zelfs niet tegen als ik het mezelf zo extreem opleg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Noa, wat goed dat je het weer oppakt.

ik heb ook weleens zoiets meegemaakt.
In een soort roes van zelfmedelijden loop je dan en als je dan een beetje ontnuchterd weet je wat voor kater je te wachten staat..
En die ruzie is dan achteraf ook heel belachelijk..

Wat ik om me heen zie en merk is dat als je teveel drinkt (en je partner ook) en je stopt daarmee, dat de relatie of heel veel beter wordt of hij eindigt..
Omdat de ander niet mee veranderd...

heel veel succes en wijsheid..
x

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tja hier nog zo een die allergisch is voor het woord MOETEN. Staat zelfs in mijn crisisplan dat je mij oplossingen mag aandragen, maar nooit ergens toe kunt verplichten.

Ik merk dat ik een beetje de omslag begin te maken van ik mag niet meer drinken naar ik wil niet meer drinken. Hier geleerd! Want van mezelf perse moeten stoppen met drinken werkte ook niet bij mij. goh je kunt jezelf maar in de weg zitten.

Marion sterkte met je vader.

Ben al naar het dagactiviteiten centrum gewwest, dan voel ik me domweg nuttig. Fijn om er helder en alert mijn werk te kunnen doen.

An, Noa idd "gewoon"weer beginnen met stoppen, minderen of ewaar je je het beste bij voelt. Ieder op zijn eigen manier, succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat MOETEN werkt niet, nee.
Het idiote is dat ik gewoon niet meer WIL en het telkens toch weer DOE.
Nou ja alles heeft dus zijn tijd nodig.
Ieder z'n tempo. Noa we gaan er gewoon weer voor.
Ik ga zo maar ns een middagdutje doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, die rechtszaak was best interessant. Gotlof dat ik nog even goed op de brief keek, want het was niet op de tijd die ik in mijn agenda had gezet.
Beneden moet je eerst door zo'n scan-poort, net als op het vliegveld, met allemaal van die beveiligingsmensen erbij. Je voelt je meteen een ernstige misdadiger.
Enfin wat er verder uitkomt weet ik niet, we zien wel.

Ik weet nog, toen langzaam begon te dagen dat ik zo niet verder wilde met drinken, dat mijn eerste eye-opener was, al die mensen die 's morgens vroeg fit aan het joggen waren. Terwijl ik me brak naar de super sleepte voor nog meer wijn.
Als ik dan zo'n jogger zag, dacht ik: dat wil ik ook weer!
Maar in de tussentijd is er nog veel meer positiefs bij gekomen.

Snow, heel veel sterkte. Wat erg, net nu het toch wel weer goed leek te gaan.

Henk, van harte met je twee maanden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zeg je mooi Pino..."jezelf in de weg zitten!"
Want dat is het vaak!
Je wil iets (laten), en dan lukt het niet direct...
wordt je boos op jezelf, vind je jezelf een loser...
en daar ga je dan weer....

Misschien moeten we niet meer willen stoppen met gebruik van stofjes die slecht voor ons zijn,
misschien moeten we gewoon onszelf niet meer in de weg gaan zitten...
dan heb je die stofjes helemaal niet meer nodig!
Ik kan er wel wat mee! Het is voor mij in ieder geval herkenbaar dat ik mezelf vaak genoeg in de weg heb gezeten:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha, Vie: 'die vrouw zit vast op een ander forum', hihi :P

En An: inderdaad wij beginnen gewoon weer, dat klinkt fijner dan 'stoppen'. Ik wil beginnen met goed voor mezelf zorgen, en geen dingen wegdrukken die nu eenmaal in mij zitten, en bij mij horen. Ik zeg steeds tegen mezelf: 'ik mag er zijn', dat voelt goed. Heb ik ook een hele tijd niet zo gevoeld, maar nu voel ik dat het klopt, ik mag er zijn, net als ieder ander. Ik hoef die last van mijn verleden vandaag niet te tillen, ik hoef me niet te schamen, me niet schuldig te voelen. Ik mag het anders doen, een andere weg kiezen. 'Because i'm worth it' ;) haha!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste An je probeert steeds het ene gat met het andere te dichten.
Ik rook niet meer dan mag ik als beloning wel weer een slok.
Een beslissing nemen en dan weer die twijfel.?

Weet je An zolang je alles zelf in handen probeert te houden en de achtergrond die mede oorzaak zijn van je hervallen niet deelt met mensen die je werkelijk kunnen helpen, blijf je terug vallen.

Ik weet dat je dolgraag wilt stoppen , maar het beeld dat schetst vertelt wat anders.
Ik vind het verdrietig iemand zo te zien strijden en waarvoor?
Aanvaarden en vertrouwen zijn sleutelwoorden.

Ik weet dat jij ervaring hebt met de AA.
Misschien is de tijd gekomen weer kontact op te nemen.

An je kunt het niet alleen.
Een forum is niet genoeg om te herstellen van een verslaving, daar is meer voor nodig.

Ik wens je veel sterkte toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even een vraagje: weten jullie ook goede boeken die kunnen helpen? Heb er hier wel een paar voorbij zien komen, maar kan ze niet meer vinden... Je hebt natuurlijk superveel zelfhulpboeken enzo, maar de ene is nu eenmaal beter dan de andere. Ik hoop dat jullie me aan een paar goeie kunnen helpen, dan fiets ik even naar de bibliotheek :)

Ik heb altijd veel geleerd uit zelfhulpboeken, mijn ex had er veel in de kast staan. Ook 'niet morgen, maar nu', daar heb ik veel aan gehad. Gaat niet specifiek over verslavingen, maar is wel een goed boek over uitstelgedrag, maar ook over andere dingen, zoals schuldgevoelens, jezelf vergeven, en je innerlijke monoloog veranderen etc. Ik heb in ieder geval ondervonden dat je veel kunt leren uit boeken, als je bereid bent ermee aan de slag te gaan in de praktijk.

Alvast bedankt voor de tips!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...