Spring naar bijdragen

Knoop doorgehakt :), even voorstellen

Tsjeerd

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Drie dagen geleden heb ik mij hier ingeschreven en mij helemaal scheel gelezen :). Wat een verhalen allemaal, zo herkenbaar dat dit mijn motivatie alleen al doet toenemen!

Even voorstellen dan maar?

Ik ben 41 jaar, geen kinderen, soms lat-relatie (gaat altijd weer uit, rara waardoor dat komt, ook al hadden exen het soms niet eens door). Pech gehad met mijn opvoeding, valt wel onder het kopje "geestelijke kindermishandeling", maar daar wil ik de schuld niet op schuiven.

ZZPer die veel thuis werkt, dus overdag drinken sloop er ook in...

Ik drink eigenlijk al 10 jaar te veel, en de laatste jaren ronduit veel te veel, nog erger: stiekem drinken, thuis 1 of 2 flessen wijn, maar soms ook een stiekem "tussenrondje" als ik voor vrienden drankjes ging halen: "Doe dr maar 1 jenever bij, barman", en die dan naar binnen tikken. De schaamte over met name dit stiekeme is groot, erg groot :(.

Als student ook altijd al te veel gedronken, maar nooit elke dag. Heeft mij ook best leuke en hilarische momenten opgeleverd.

Na breakup met vriendin en tegelijkertijd enorm gedoe op werk op mijn 30e koos ik er bewust voor om mijn pijn te verdrinken, ik had niet door wat de consequenties hiervan waren. Volledig onnozel (of gewoon ontkenning?) daar een jaar mee doorgegaan. Elke dag. Daarna niet elke dag meer, maar wel te vaak, en als ik dronk/drink, dan gaan alle remmen los en gaat er vanalles in.

Sinds 2 jaar drink ik eigenlijk wel elke dag te veel en dat wordt steeds meer. Wijn, wodka etc etc (alleen geen bier) op dagen dat ik thuiswerk/weekenden, en stevig aan de zuip op de andere dagen als "beloning" voor alweer een zware dag op het werk (hoe zou dat nou komen ;) ). Soms zelfs een borrel om 08h tegen de kater.

Ik werd steeds depressiever en ook angsten en paniekaanvallen af en toe. Daarvoor belachelijk veel psychotherapiën gevolgd, allen zonder resultaat, ook antidepressiva deden/doen niets. Bij vragen van één van de hulpverleners omtrent mijn alcoholmisbruik heb ik altijd de schijn opgehouden. Waarom? Schaamte te groot en bang dat ik dit probleem serieus moest gaan aanpakken. Nog niet voldoende inzicht in mijzelf en de effecten van alcohol denk ik.

Heel stom/bijzonder: pas 1 jaar geleden zag ik een verband tussen 10 jaar geleden begonnen te drinken en de angsten en depressies die ik ook al 10 jaar heb. Een relatie? ;)

Sinds 2 jaar dus echt echt echt veel te veel. Daardoor veel problemen gehad: over andermans grenzen gaan, vrienden die zich erg zorgen maken, relaties die telkens maar uitgaan, problemen op het werk, steeds vaker afspraken afzeggen, eenzaam worden, ga zo maar door. Knop ging om nadat beste vriendin mij niet meer wou zien omdat zij het niet kon aanzien. Ik vaar echt op mijn vrienden en ben zo doodsbang dat ik ze hierdoor kwijt zou raken :(.

Direct daarna binnen 3 maanden 2x in het verkeer aangehouden: zat achter het stuur (1 promille is toch echt óók te veel). Dat was in februari; de sancties zijn mij nog niet bekend, maar ik vrees een alcoholslot. Ook dit onbekende levert veel angst en stress op, dus stess, komt u maar door met die fles.

Al met al besloten: dit wordt mijn dood, maar in het verkeer misschien ook wel andermans dood... Ergste nachtmerrie: baan kwijt, huis kwijt, ik heb al geen relatie, en hup: dakloos met een beetje pech, en dat zou dan echt mijn eigen schuld zijn.

Dát wil ik dus echt voor zijn.

Nu 6 dagen gestopt, ik slaap enorm beroerd, overdag angstig en zweten, soms trek, soms niet echt. Ik hoop hier steun te vinden en te kunnen geven, meer inzicht te krijgen en veel veel te lezen. Daarnaast opzoek naar een "maatje" om elkaar te steunen wanneer de ander het moeilijk heeft, maar ook om de ander te steunen wanneer hij/zij trots mag zijn :).

Ik hoop natuurlijk een maatje te vinden, ook al bij "maatje gezocht" geschreven.

Ik doe mijn uiterste best, meer kan ik nu niet geven :) en daar al wél tikkie trots op :).

Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Tsjeerd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Tsjeerd,

Ik heb net alles gelezen van jou.

Ik ga je 1 ding beloven: IK DOE MET JE MEE!!!!

Jouw verhaal is grotendeels mijn verhaal. Wij kunnen zonder ALCO. Lees al de die-hards die ons voor zijn gegaan. Dat geeft je toch moed?

Wil echt je maatje zijn. Jij hebt er alleen al 6 dagen op zitten, ik nog niet.

Maar, het gaat goed komen met ons!

Ik ga nu snel naar een vriendin toe, want ik zoek allerlei afleiding om niet thuis te zitten en aan alcohol te denken!

Groetjes, Toetje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoop natuurlijk een maatje te vinden, ook al bij "maatje gezocht" geschreven.

Ik doe mijn uiterste best, meer kan ik nu niet geven :) en daar al wél tikkie trots op :).

Ik ben benieuwd!

Groetjes,

Tsjeerd
quote>

Ik ben jouw maatje Tsjeerd, vanaf nu. En hopelijk nog meer forummers ;-)

Take care. Houd vol deze dag. Je kan het !!!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjeerd, welkom hier

en ja ik lees in je verhaal

een goede motivatie om nu voor

een gezonder leven te kiezen.

Fysiek heb je nu de moeilijkste dagen

achter de rug, psychisch nog niet waarschijnlijk.

Als je psychotherapie-jaren mèt drank waren

dan is het logisch dat het niet of weinig deed.

Dat werk heet dan voorwerk en je kunt er

alsnog van gaan oogsten als je nuchter doorgaat.

Dit was mijn ervaring tenminste wel, en ik heb echt

lang en vaak gedacht dat ik toch wel het meest

hopeloze geval was wat er in therapieland rondliep.

Het is helemaal goedgekomen; eenmaal de drank laten staan;

mijn depressie overwonnen en weer gezond kunnen slapen, ging het steeds beter.

Elke stap om je sociale isolement te doorbreken is er één.

En door hier te komen en je verhaal op te schrijven heb je er al twee in je pocket.

Ik hoop dat je blijft komen, lezen, meeschrijven en samen met je maatje

een weg omhoog vindt uit die cirkel/spiraal.

Je bent nog jong en hebt nog zoveel goede jaren voor de boeg.

Vandaag drinken we niet Tsjeerd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Proost Jane, daar toosten we dan op! Bedankt voor je fijne berichtje. Ehhhh en met toosten bedoel ik nu: Rivella on the Rocks (knabbelt lekkerder weg dan iets anders on the rocks trouwens :) )

Je hebt helemaal gelijk hoor, psych's vinden alcoholmisbruik zelfs een contra-indicatie voor het starten met therapie ; sommigen weigeren gewoon. Maar ja ... daar tot nu toe altijd "wat" over gelogen. Goed om te horen dat jij psychisch zo bent opgeknapt na het stoppen :).

Weet je, ook zo'n alcoholisische tic: zelfs toen ik vanmiddag hier mijn verhaal deed had ik zoveel zin in drank ... zelfs het opschrijven is al zo confronterend dat ik dat zou willen wegdrukken met drank, maar lekker puh, dat doe ik dus níet

& ik doe met jóuw mee Jane (en volgens mij met ieder hier :) ).

Doeg, en vanavond geen drup (2 liter Rivella en verse munt zijn in huis gehaald)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane,

Het slapen gaat hier na 6 dagen ronduit slecht, maar je tips over het spijkermatje en de positieve ervaringen van anderen geven me nu al wat minder angst om te gaan slapen (in de zin van: "wat nou als ik nog veel langer niet kan slapen? kan ik dan nog wel functioneren, met name qua werk?").

Morgen schaf ik hem aan!

Trusten voor zo ieder, hoop dat de nacht goed valt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tjeerd,

Het is een reactie op een verhaal dat ik boeiend en indrukwekkend vond, maar waar ik niet onmiddellijk iets mee kan. Ik doe dat wel vaker. Normaal heb ik er een plaatje bij van een hond bij die over die relaxed over een schutting leunt. Maar dat kon ik even niet zo snel vinden. Ik volg je.

Don't drink and drive.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Dennis,

Hoef je ook niet direct iets mee hoor :), iig wel een lach op mijn gezicht bij dat beeld van die hanghond :).

Ik denk dat jij jouw slogan "Don't drink and drive" niet voor niets gekozen hebt, klopt dat? Tuurlijk deel ik je mening, is mij alleen wel te vaak gebeurd :(. Vind je het ok als ik je daar een PBtje over stuur?

Zet hem op allen vandaag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsjeerd ik herken deels je verhaal , enige jaren geleden kwam ook ik dat ik feitelijk in mijn jeugd geestelijk mishandeld ben .

Ik heb zelfs toen ze nog leefde mijn moeder er op aan gesproken , maar joh ik kwam er maar niet door heen .

Ondanks dat ik al ietsie langer droog ben als jullie ( jij en toet ) , nu bijna 4 maanden bemerk ik dat mogelijk daar de oorzaak ligt .

Geestelijke kindermishandeling durf ik gerust te noemen o.a. als een 14 jarige 's zomers om half negen al naar zijn bed moet etc. etc.

Sterker bemerkte ik het ook dat daar in mogelijk de oorzaak ligt toen ik onlangs voor mijn kinderen , en kleinkinderen een soort familiebiografie / stamboom ( van beide familietakken ) aan het maken was .

Op het moment dat ik ontdekte dat mijn jeugd in die biografie ongelukkig werd stopte ik met schrijven , en ik ben nog steeds gestopt .

Ik kan gewoon niet verder schrijven , in de tijd dat ik nog dronk zou deze schok gelijk aanleiding geweest zijn voor een flinke zuip partij .

Dus allemaal niks vreemds , ik had die nare jeugd mogelijk zover verdrongen dat ik er niet eens meer aan wilde denken .

Maar het is er dus degelijk wel .

Ik werk nog elke dag aan me zelf , en kreeg gisterenavond op een aa bijeenkomst een compliment dat ik nu zo heerlijk begin op te fleuren .

Ook had ik later op de avond een kort gesprekje met mijn vrouw die me min of meer ook complimenteerde , omdat ik veeeeeeel en veeeeeeeeel rustiger / begripvoller etc. was geworden .

Ze voegde er ook nog eens aan toe " waarom ik al die zuipjaren bij je gebleven ben , weet ik ook niet , maar het was het wachten wel waard" , dus weer een veer in mijn achterwerk om vooral het ingeslagen pad te blijven volgen .

Mensen wat gebeurt is , is gebeurt en is allemaal niet meer terug te draaien natuurlijk .

Maar blijf op dat pad , zwenk niet af naar de berm ( het alcomonster blijft altijd op je loeren , en wil je op zwakke momenten grijpen )

Ga zo door .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...