Jaap Geplaatst 30 mei 2011 Rapport Share Geplaatst 30 mei 2011 Goedenavond,Gister heb ik het gehad over mijn lamsbout. Dat die biologisch was en halal geslacht.Nou is het zo dat biologisch en halal niet hetzelfde zijn. Eigenlijk is het zelfs zo dat door de geit halal te laten slachten deze niet meer als biologisch verkocht mag worden. We leven tenslotte in keurmerkenland.Toch heeft de boer bij wie ik was halal slachten verkozen voor biologisch. Halal is oa onverdoofd de keel doorsnijden. Er is in Nederland maar een slachthuis waar biologisch vlees geslacht kan worden. Dat betekend dus vaak lang transport. (Biologisch) slachten gebeurd verdoofd. Dit betekend echter niet dat er geen leed is. Biologisch slachten heeft te maken met de gebruikte schoonmaakmiddelen die in het slachthuis gebruikt mogen worden. Die moeten dus biologisch afbreekbaar zijn.Deze halalslachting heeft 10 km van de boerderij plaatsgevonden. Kort transport (is minder stres) dus. Dat zijn zo een beetje de afwegingen. Er komt heel wat bij kijken bij dat biologisch eten.En als je denkt als vegetariƫr niets van doen hebt met deze materie moet ik je teleurstellen. Als je zuivelproducten eet speelt dit ook.Bijvoorbeeld. Als er vee geboren wordt is meer dan de helft stier. Gaat bijna allemaal gelijk weg. Vernietigd. Kost te veel om groot te brengen. Daar is speciaal vlees vee voor.Nou ja ik ga jullie verder niet vermoeien met wat ik afgelopen weekend allemaal nog meer geleerd heb.Een fijne nacht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden