Spring naar bijdragen

Angst voor de toekomts

james

Aanbevolen berichten

Ik heb vandaag pas aangemeld voor dit forum. Ik heb mijn verhaal ( in het kort) op 'wie is wie'gedaan. Ik zou jullie willen vragen of er iemand ervaring heeft met het stoppen van drinken en je vriendenkring. Ik heb twee hele goede vrienden en drank speelt vaak een belangrijke rol tijdens onze ontmoetingen.Ik heb beide op de hoogte gesteld van het feit dat ik definitief wil stoppen en ze hebben hier ook alle begrip voor. Ze geven aan me te steunen wat ik uiteraard zeer waardeer. Maar de toekomst zal nooit meer hetzelfde zijn. Ik weet niet hoe dit op de lange termijn zal uitpakken. Ik ben ook bang dat ik bepaalde momenten zal gaan missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Maurice,

een deel van mijn 'vriendenkring' heb ik niet meer

maar of dat dan ook echte vrienden waren vraag ik me nu wel af

ik denk achteraf meer net zulke drankgebruikers als mij

drank hoog in het vaandel en laat de rest maar waaien

mijn echte vrienden respecteren mijn keuze

dronken in het begin zelfs niet als ze langs kwamen!

ondanks dat ik er geen problemen mee had

tenslotte kom je overal waar gedronken wordt dus waarom zij niet

de mensen die ik nu nog over heb zijn geen zware drinkers

soms eens een glaasje teveel maar over het algemeen niet

voor mij dus prima te doen op feestjes en partijen

en als het me echt te bont wordt vertrek ik gewoon

die tijd heb ik gehad en laat ik nu liever achter me

bevalt namelijk prima nuchter opstaan en me niet brak voelen :D

dus echte fijne momenten mis ik niet

want dan wordt er niet teveel gedronken

en zowel, mis ik geen mallemoer heb ik al gemerkt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vrienden en drinken

op een bepaald moment komt het zover met je, dat het drinken niet meer gaat

je stopt

je vrienden zien dit en schrikken wat

ze krijgen een spiegel voor gezet

is het nu niet, dan is het later wel

jij hebt de weg voor hen dan al verkend en kan hen misschien op een dag helpen

1 ding is zeker

hoe langer je stopt, hoe meer je zal zien

dat er heel heel veel leven is buiten je vaste drinkgewoonte

dus zeker niet bang zijn

het is 1 groot avontuur

en een echte vriend blijft een echte vriend

stoppen met drinken betekent niet dat je een echte droogstoppel wordt!

je verdwijnt niet naar een andere planeet, hoor

de remedie is eenvoudig:

probeer het niet drinken voor een tijd

beschouw het als een uitdaging voor bv 3 maanden

en oordeel dan zelf :-))

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Shahire,

Wat een helder en positief verhaal. Ik gaf al aan dat mijn vrienden me begrijpen en steunen. Zij zien ook in dat dit de beste mogelijkheid is. Één van mijn vrienden heeft ook problemen met alcohol gekend. Hij begrijpt de situatie ook heel goed. Echter hij is weer aan het drinken en heeft er veel beter controlle over. Ik ken deze mannen al heel lang en we hebben al zoveel gedeeld. Lief en leed!!! Ik wil dit niet kwijt. Ik kan en wil ook niet verlangen dat ze in het bijzijn van mij zelf niet meer drinken. Zoals je zegt zal er in de toekomst rondom je heen gedronken worden. Dit moet je voor jezelf gaan accepteren maar de drang om mee te doen zal er zeker in het begin nog wel zijn. Het zou voor mij een heel groot offer zijn om het contact met deze kerels te verliezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het begin is het zeker moeilijk om nee te zeggen als je vrienden wel drinken

maar wel fijn dat er iemand in je omgeving is die het probleem 'drank' van dichtbij kent

en als echte vrienden echte vrienden zijn

dan zullen ze ook in je leven blijven als jij niet meer drinkt

valt me wel op dat je schrijft dat je vriend 'er veel beter' controle over heeft

veel beter of heeft er controle over?

het is namelijk voor weinig mensen weg gelegd om na een alcoholprobleem daadwerkelijk een goede controle erover te houden

ik zou zeggen: neem de eerste niet! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze vriend heeft er beter controlle over. De tijd zal het leren wat hem betreft. Ik zal de eerste zeker laten staan. Ik hoop niet voor hem dat ik hem hier ook tegen ga komen. Alcohol blijft voor veel mensen een risico. Voor mij is het risico levensgroot.

Scherp opgemerkt trouwens. Geeft aan dat je de verhalen van andere serieus neemt en dat waardeer ik zeer.

Gr. Maurice

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maurice,

Het is toch normaal dat je die momenten gaat missen. Drinken is niet alleen negatief, dat wordt het pas als je het heel veel en heel vaak doet.

De kunst van het stoppen is om iets i.p.v. de alc. te krijgen waar je ook veel voldoening van krijgt. Maar er is niets op heel de wereld wat de alc. kan vervangen. Dat is juist de pest, dat is een verslaving.

Toch zal je gaan merken dat er ook hele mooie dingen komen die je zeker niet met drinken krijgt. En een van de belangrijkste dingen die ik ondervind is meer zelfwaardering die ik heb gekregen nu ik niet meer drink. Dat was helemaal weg toen ik nog dronk.

Ik wens je heel veel succes en hoop dat je slaagt om adb. te worden en te blijven.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bolletje,

Ik denk er ook zo over. Ik heb ook hele leuke ervaringen met alcohol gekend, maar het doet op bepaalde momenten iets met me waar ik geen invloed meer op heb. Dan wordt het gevaarlijk en dat wil ik niet meer. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik niet in staat ben om gecontroleerd te drinken. De negatieve ervaringen heb ik nu zo vaak ondervonden dat ik het niet meer wil. Voor mezelf niet en voor mijn omgeving niet. Het voorbeeld dat je noemt hoop ik straks ook te krijgen. Trots op jezelf en je sterk voelen vanwege het feit dat je het kan en het laat zien.

Bedankt voor je verhaal.

Gr. Maurice

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elke verandering is moeilijk. Maar soms heb je geen keuze en zul je er voor moeten gaan.

Ik heb het grote voordeel dat er mensen zijn die me hierin steunen. Dat is heel belangrijk.

Ik ga gewoon nu aan iedereen vertellen wat mijn plan is en waar ik naar toe wil. Dat is mijn keuze en die zullen anderen moeten accepteren. Ik hoop dat anderen respectvol zullen reageren om voor jezelf een bevestiging te krijgen dat niet alleen ik dit een goede keuze vindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Maurice, ben benieuwd is die 1e vriend die "het nu beter onder controle heeft" dat ook geleerd en gedaan toen jullie al vrienden waren en hoe reageerde jij en die andere dan daarop?

Ach je beschrijft helder wat jijzelf al als probleem ziet, das harstikke goed en tuurlijk is het astig, maar daar moet je je nu niet druk over maken, je merkt pas later hoe je omgeving precies gaat reageren. Dat vantevoren invullen geeft alleen maar veel zorgen en stress.

Zelf deed ik dat ook en wat viel dat mee, als (oud) barkeeper en dus ook een soort havenmeester van een grote vloot zuipschuiten te zijn geweest had ik ook vanalles ingevuld hoe zij ..........onverwachts eigenlijk allemaal positief reageerde en met hun tot dan toe ongeschreven angsten kwamen. Nu mij als voorbeeld zien om in elk geval er wat mee te doen voor zichzelf. En nog steeds lallen we een boel onzin. ik alleen op me 0.0%, prima, heb me flesje toch nog ;-)

Heel veel sterkte joh en kom eens op de dagdraad, wordt ook veel ongein gemaakt zo nu en dan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Maurice,

Zonder te lezen wat iedereen anders je aan goede raad geeft, hierbij mijn eerste reactie. Dit gaat over het omgaan met sociale druk. Iets wat je al heel snel onderschat. Het zal in de praktijk pas blijken wie je echte vrienden zijn. Mijn 'vrienden' hadden zogezegd ook alle begrip en zegden steun toe. Niets bleek minder waar. Het is een lange weg van vallen en opstaan. Of in onze lingo gezegd: Een uitglijder hebben of voor langere tijd terugvallen in het oude gedrag. Dan weer tot het besef komen dat het zo niet langer kan, en weer het besluit nemen te stoppen (minderen is voor mij geen optie en werkt ook niet).

De mooie keerzijde is wel dat je uiteindelijk échte vrienden ziet opstaan, die aan je denken tijdens uitjes en etentjes. Je zult zelf ook moeten leren om aan je nieuwe levensstijl te wennen. Het moet uiteindelijk natuurlijk gaan. Ik kan je wel zeggen dat het proces soms heel lang kan gaan duren. Hoe lang? Dat ligt aan de persoon zelf. Ik raad je aan de artikelen (hier te vinden op het Forum) 'Tiqs op herhaling' en 'De Vijf Cirkels van Van Dijk'.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joris,

Ik heb net ''de Vijf Cirkels van Van Dijk" gelezen. Wat een openbaring en zoveel herkenning. Op mijn persoon zijn een aantal dingen die hierin staan zeker van toepassing. Ik heb altijd gedacht dat de werking die alcohol op mij had te maken had met diepere psychische klachten. Ik heb deze voor mezelf nooit kunnen ontdekken maar was ervan overtuigd dat als deze boven water zouden komen mijn alchoholgebruik drastisch zou veranderen en ik wel normaal sociaal kon drinken. Nu weet ik dat het niets te maken heeft met andere dingen maar puur en alleen met alcohol. Dat is een geweldige ontdekking al geeft het me ook nog steeds een beetje een zwak gevoel. Maar dat gaat over. Ik heb het lek boven na heel veel jaren en ga er iets van maken.

Bedankt voor je tip

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Diesel,

Ik kende die vriend destijds ook al. Hij heeft me zijn problemen verteld en heeft ( ook na aandringen van zijn vrouw) hulp gezocht. Zijn probleem lag met name op zaken die in zijn jeugd zijn gebeurd en heeft later zijn heil gezocht in drank. Alcohol zorgde ervoor hij dat hij zijn emoties kwijt kon en dit leidde vaak tot problemen. Ik heb hem hier ook in gesteund en kon begrijpen wat zijn probleem was. Hij heeft een tijd lang gesprekken gehad met een hulpverlener om de problemen uit zijn verleden een plaats te geven en heeft bijna een jaar droog gestaan. Ik heb altijd gedacht dat zoiets ook met mij aan de hand moest zijn, hoewel er geen hele duidelijke aanwijzingen voor waren. Ik heb een leuke relatie met mijn vriendin, mijn beide ouders nog, etc. Nu weet ik dat mijn probleem puur en alleen wordt veroorzaakt door alcohol. Dit is een harde maar wel duidelijke les. Als ik mijn leven wil beteren zal ik de drank moeten laten staan. Ook niet een paar want dat werkt niet voor mij. Als ik drink, drink ik door.

Gr. Maurice

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha maurice,

Mijn ervaring is dat het door vrienden heel goed opgepakt wordt. Toen ik pas gestopt was ben ik niet naar gelegenheden gegaan (stamkroeg, restaurant) waar ik wist dat ik het erg moeilijk ging krijgen. Ik heb vell nieuwe aktiviteiten opgepakt en intussen doe ik ook weer de dingen die ik vroeger ook deed. Alleen cafee bezoek is wel beduidend minder geworden. Ik heb het gevoel dat ik daar niet zo veel meer te zoeken heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...