Spring naar bijdragen

strengere alcoholregels


onehorse

Aanbevolen berichten

Vlaming wil strengere alcoholregels

Opmerkelijk resultaten uit enquête 'Peeters en Pichal'



BRUSSEL - De Vlaming is te vinden voor een anti-alcoholplan. De grote meerderheid vindt dat jongeren onder zestien geen alcohol zouden mogen drinken of kopen. Zelfs een minimumleeftijd van 18 jaar kan op veel bijval rekenen. Dat blijkt uit de resultaten van een enquête die het Radio 1-programma 'Peeters en Pichal' liet uitvoeren.
Minister van Volksgezondheid Laurette Onkelinx werkt momenteel aan een groot nationaal anti-alcoholplan. Voorstellen zijn onder andere een volledig verbod om alcohol te verkopen aan minderjarigen, beperkingen op reclame en het verhogen van alcoholprijzen.

Maar een dergelijk plan kan enkel functioneren als de bevolking bereid is haar gedrag aan te passen. 'Peeters en Pichal' zocht uit hoe groot het maatschappelijk draagvlak is voor strengere regels voor alcoholgebruik.

Opmerkelijk

Dat is groot, zo blijkt. iVox ondervroeg op internet 1050 Vlamingen van 18 tot 74 jaar. Uit hun antwoorden valt af te leiden dat de Vlaming erg te vinden is voor een strenger alcoholbeleid. Een minimumleeftijd van 16 jaar voor de alcoholconsumptie vindt voldoende steun, een erg grote groep legt de lat zelfs op 18 jaar.

Die resultaten zijn opmerkelijk, omdat experten eerder hadden besloten dat er geen draagvlak bestaat om de leeftijdsgrens op 18 jaar te leggen.

Twee andere ideeën uit het plan, een reclameverbod en een prijsstijging, kunnen op veel minder bijval rekenen.

Drinken

40% van de ondervraagde Vlamingen tussen 18 en 74 jaar vindt dat een jongere moet wachten tot zestien voor hij alcohol mag consumeren. Maar liefst 41% doet daar nog twee jaar bij en wil de minimumleeftijd liever verschuiven naar 18 jaar.

Zeven procent van de ondervraagden zouden die grens graag nog wat verder opschuiven. Slechts zes procent ziet er geen graten in dat -16-jarigen alcohol drinken.

Opvallend is dat vooral 50-plussers voorstander zijn van een grens op 18 jaar. Meer dan de helft van de respondenten tot 19 jaar vinden 16 jaar oud genoeg.

Kopen

Als het gaat om het kopen van alcohol, is de Vlaming nog strenger. 32% van de ondervraagden vindt dat je daarvoor minstens 16 moet zijn. Meer dan de helft, 53% om precies te zijn, vindt dat je ouder dan 18 moet zijn.

Nog eens 8% vindt ook 18 jaar nog te jong, een kleine 3 procent zou ook -16-jarigen alcohol laten kopen.

Zoals verwacht scharen de 50-plussers zich in groten getale achter een leeftijdsgrens van 18 jaar. Maar ook 55% van de jongeren tot 29 jaar zijn het daarmee eens.

Reclame

Een ander punt in het anti-alcoholplan van Onkelinx is het verbod op reclame. Daar antwoordt de Vlaming erg verdeeld.

42% denkt dat een dergelijk reclameverbod een goed idee is. 55% ziet het nut er niet van in.

Het antwoord hing hier niet echt samen met de leeftijd van de ondervraagde, maar eerder met het geslacht. 63 % van de mannen gelooft niet in een reclameverbod. Ook de hoger opgeleiden hebben sterke twijfels.

Duurder

Nog een idee van Onkelinx om het alcoholgebruik te ontmoedigen, is het laten stijgen van de prijs van alcoholische dranken.

De Vlaming is duidelijk erg gevoelig over zijn portemonnee, want 68% ziet een duurder pintje absoluut niet zitten. 29% gelooft dat een prijsstijging een goed initiatief is.

Ook hier zijn het de categorieën van mannen en hoger opgeleiden die met respectievelijk 68% en 70% het meest negatief staan tegenover deze mogelijke maatregel.


link: http://www.standaard.be/Artike...ikelId=DMF11032008_007

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat denken jullie van het verbod op reclame? Persoonlijk vind ik dat wel een goede zet.
Woensdagochtend heb ik mijn eerste sigaret gerookt en moet eerlijk toegeven dat het een heel stuk makkelijker is als je de reclame niet meer ziet. Gestopt door het boek van Jan Geurtz: De opluchting. Dit boek doorprikt de reclame en andere zaken die ermee verbonden zijn, toch helpt het mij geen reclame te zien.
Toen ik nog zuipte, wou ik alleszins de nieuwste dingen van drank proberen, want ach ja, mee zijn met je tijd was zo belangrijk:$. Het stoppen met drinken maakt het mij wel makkelijker door er in mijn huiskamer of andere huiskamers niet mee geconfronteerd te worden in de zin van reclame. Voor mij persoonlijk doet reclame veel meer dan iemand zien drinken. Anyway, ik dwaal af van mijn vraag:
wat denken jullie van het verbod op reclame voor alcohol?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...