Spring naar bijdragen

"mijn moeder drinkt" di 25/3 om 21.30


onehorse

Aanbevolen berichten

In het programma Een wereld:
Volgende week 25 maart dinsdagavond op Belgie 1 - 21.30 uur.
Eén wereld: Mijn moeder drinkt



"dinsdag 25 maart: mijn moeder en alcohol

Diane is 39 jaar en heeft 6 kinderen. Nanzer is 12 jaar oud en de tweede jongste dochter van Diane. Moeder en dochter leven in Birmingham, maar niet samen onder één dak. Diane is immers al jaren lang verslaafd aan de drank, zozeer zelfs dat ze ten dode is opgeschreven als ze niet vlug totaal ontwent. Maar Diane staat volkomen machteloos tegen de alcohol en ze vergiftigt zich elke dag steeds meer. Nanzer leeft bij haar grootmoeder die alle hoop op genezing van haar dochter heeft laten varen.

Van de overige 5 kinderen van Diane vernemen we niets in de documentaire. Ook niet wat er precies in haar huwelijk is scheef gelopen. Diane heeft zeker het geluk niet aan haar kant gehad. Haar man sloeg haar geregeld en daardoor werd Diane verslaafd aan alcohol. Ze drinkt 30 pinten bier per dag en tussendoor nog een paar flessen wodka, whisky of cider.
De dodelijke cirkel is zo gesloten dat Diane soms een ganse week spoorloos is en helemaal ten onder gaat aan drank en slaapgebrek. Zo ook nu weer, net wanneer Diane beloofd heeft om een ultieme ontwenningskuur aan te vatten. Nanzer en haar grootmoeder zijn radeloos en tenslotte is het de cameraploeg die Diane tenslotte terug kan vinden. Maar haar dochtertje geeft de strijd niet op "Mama houdt veel van ons," zegt Nanzer, "maar ze houdt nog meer van de drank." Omdat de kleine Nanzer echter zélf onvoorwaardelijk veel van haar moeder houdt, legt ze haar leven en dat van haar mama op handycam vast.

Deze beelden en getuigenissen zijn werkelijk uniek. Nanzer vertelt hoeveel ze van de natuur, van de dieren en van het leven houdt, maar het meest van al wil ze haar mama terugwinnen. "Toen ik klein was, liet mama me helemaal links liggen, maar dat laat ik nu niet meer gebeuren. Ze zal stoppen met drinken en ik zal haar daarbij helpen."

Nanzer kan haar mama overtuigen om de kuur nu daadwerkelijk aan te vatten. De eerste dagen zijn verschrikkelijk ellendig voor Diane, maar uit liefde voor haar kind houdt ze vol. Nanzer beleeft bange dagen en is overgelukkig nu ze ogenschijnlijk haar moeder teruggevonden heeft.

Deze documentaire is het verhaal van een volwassen vrouw en een meisje van 12 die beiden geconfronteerd werden met ouders die ten onder gingen aan alcoholintoxicatie."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...