Spring naar bijdragen

RETTEN.. wat is dat?


tapas

Aanbevolen berichten

Rationeel Emotieve Therapie (RET) is een vorm van cognitieve gedragstherapie ontwikkeld door Albert Ellis (1913), een psychoanalyticus uit de VS. Ellis gaat uit van de veronderstelling dat het denken (gedachten, vaste overtuigingen, interpretaties etcetera) het gevoel controleert.

In simpele bewoording: Het is niet de situatie zelf die ons gevoel en gedrag bepaald maar de gedachten die we bij die situaties hebben bepalen ons gevoel en daardoor ook ons gedrag. Wil je dus iets aan jezelf veranderen dan kan het helpen om je gedachten te veranderen. Niet helpende gedachten vervangen door helpende gedachten.

Het doel van RET is te leren die verkeerde gedachten in te zien en te corrigeren, hetgeen bevrijdend werkt. (zegt de theorie)


HOE DOE JE DAT?

Ik zal hieronder proberen in duidelijke bewoordingen uit te leggen hoe wij dat in de dagbehandeling deden:

__________________________________________________________________

RETTEN

Heel schematisch beschrijf je een gebeurtenis (beetje zoals in het alcoholdagboek)

1. de situatie

2. het gevoel dat deze situatie met zich meebracht

hier wil ik even een kanttekening bij maken. Gevoelens zijn er heel veel maar wij gingen altijd uit van de 4 oergevoelens, de vier B's zoals we die noemden zodat het overzichtelijker is te houden.. namelijk:

Blij
Bang
Boos
Bedroefd



3. het gedrag dat erop volgde

Dan heb je de basis gelegd van je retschema en kun je verder gaan...
hierna beschrijf je hoe je liever had willen reageren in deze zelfde beschreven situatie

4. je doelgevoel,
hoe wil je je voelen in deze situatie, wat zou "normaal zijn"
neutraal, blij, minder boos, minder bang, minder bedroefd

daarna kun je vanuit je doelgevoel je doelgedrag gaan omschrijven

5. je doelgedrag
hoe had ik willen reageren in deze situatie, hoe had ik gereageerd als ik uit zou gaan van de doelgevoelens die ik hier boven beschreven heb



Nu ga je met je gedachten aan de gang..

Als eerste begin je een lijst te maken met de gedachten die je had bij de situatie die je in 1. beschrijft en die horen bij de gevoelens die je in 2. beschrijft.. meestal zijn dat gedachten als..

de gedachtes
a. ik heb het weer gedaan, en leer het ook nooit
b. iedereen vind me stom,
c. ik kan ook niks
d. het komt nooit meer goed
enz

daarna ga je "wetenschappelijk" onderzoeken of deze gedachtes kloppen


Hoe onderzoek je je gedachten?
Kijk of ze reeel zijn, probeer te bedenken wat je een ander aanraad als die deze gedachtes heeft. Altijd en nooit, niks en alles zijn geen reele gedachten. Hou ze tegen het daglicht.. is dit altijd zo of niet.. helpt het me om dit te denken in deze situatie? Helpen ze me om mijn doelgevoel en doelgedrag te bereiken, en welke gedachten zouden wel helpen: formuleer voor elke gedachte die niet een gedachte die dat wel is.


a. ik heb het weer gedaan

(Wat is weer? En leer ik het echt nooit? Of valt dit gewoon onder een fout maken? In ieder geval klopt deze gedachte niet en kan ik hem beter omzetten in?

het ging dit keer fout, maar fouten kan ik herstellen en daarvan kan ik leren


b. Iedereen vind me stom

(vind iedereen me stom? Vinden ze me op het forum allemaal stom.. nee, niet iedereen vind me stom, misschien vind ik mezelf gewoon even stom, en wat is stom? Het was niet handig misschien..)

er zullen mensen zijn die me misschien niet zo handig vonden reageren


c. Ik kan ook niks

(kan ik niks? Nee hoor, ik kan best veel maar maak ook wel eens fouten en dat mag)

ik kan best veel maar maak fouten en dat mag


d. het komt nooit meer goed

(komt het nooit meer goed? Wat is nooit? Wat is goed? Kwam het vorige keer goed? Meestal komt het wel goed en herstel ik me weer en soms duurt dat even)

uiteindelijk komt het wel weer goed en kan ik het herstellen





EEN VOORBEELD:


de situatie:
ik print het verkeerde bestand uit en mijn collega sprak me daarop aan

gevoel:
boos en gekwetst

gedrag:
uitvallen naar collega, boos reageren, me verdedigen
daarna thuis een borrel genomen om het te vergeten


hoe zou ik willen reageren?

doelGevoel:
Neutraler
Minder gekwetst en boos

doelGedrag:
kritiek aanvaarden en me niet als geheel afgewezen voelen en gewoon verder gaan
Niet om die reden gaan drinken want dat lost niks op



gedachten:
-Ik kan ook niks en nu weet iedereen dat
-Stom dat ik het fout doe..
-Nu zal collega ook wel denken dat ik niks kan
-Ik kan beter maar ander werk gaan zoeken want dit komt nooit meer goed
-Ze zullen me wel erg dom vinden
-Wat ben ik toch stom dat ik me dan ga bezatten, ik kan ook nooit eens normaal met dit -soort situaties omgaan

Doelgedachten:
-Ik maak fouten en dat mag
-Van fouten kun je leren en fouten maken is niet dom
-Mijn collega maakt ook fouten en soms is het lastig om kritiek te krijgen
-Kritiek gaat altijd maar over gedrag of over een stukje van mij en niet over mij als heel mens
-ander werk zoeken? Dat is weglopen en weglopen lost niks op. Ik kan er beter van leren, dat levert meer op
-iedereen print wel eens iets verkeerds uit, vind ik die ander dan ook dom? Nee .. ben ik dan dommer dan zij? Nee, het is niet dom om fouten te maken en 'ze' vinden me hoogstens slordig en dat was het ook.
-ik vind het lastig om met kritiek om te gaan en dat mag ik lastig vinden. Het is niet slim om dat op te lossen door te gaan drinken en een volgende keer kan ik beter een wat constructievere manier zoeken.

Hierna merk je meestal dat je je al beter voelt en door die positievere gedachten ga je de situatie ook anders ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zeer nuttig Tapas,

het komt allemaal een beetje op het zelfde neer als wat StMaarten ons toen schreef en het is voor mij allemaal behulpzaam. Want voor mij is dit de kern van mijn drankprobleem volgens mij.

Brengt me op de volgende zin van gisteren van Koekie:

"Over rug: ik schaam me gewoon het te vertellen, er zijn zoveel mensen met ergere dingen, dus heb de helft van het verhaal gewist. Is zat zo."

Met deze theorie in gedachten Ă­s dat dus niet helemaal zo. Als jij gewoon in de put zit over je rug omdat ie zo verrekte pijn doet dan VOEL je je blijkbaar rot! En je voelt je daarnaast nog schuldig ook, omdat je vind dat je je niet zo mag voelen omdat er ook mensen zijn die hun kind hebben verloren of hun been kwijt zijn ofzo.

Ik ben volgens mij voor een groot deel aan de drank omdat ik zo verschrikkelijk pieker de hele dag. Dat doe ik 24 uur per dag over vanalles. Als er echt wat ergs aan de hand is pieker ik daarover, als er niets aan de hand is weet ik wel wat te vinden. Dat zijn mijn gedachten die ik blijkbaar in 40 jaar tijd heb getraind negatief te zijn. Dat ben ik nu aan het omturnen, althans aan het proberen. En ik vind dat het goed lukt.
Maar objectief gezien héb ik dus niets om te klagen! Dat zou betekenen dat ik me nooit rot zou moeten voelen, en dat is dus niet zo!! Ik voel me zo vaak rot!

En dat is dus de discrepantie tussen gebeurtenis en gedachten! Maar als je dit soort theorieen kent, dan ben je al een eind verder vind ik. Dan herken je het

Overigens is wat jij beschrijft Tapas, toch ook hoe Tactus met je aan de slag is he?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, de tactus doet het ietsje minder diep en uitgebebreid maar het principe is van de RET. De echte RET gaat verder. Wij deden het met een groep dus samen de gedachten uitdagen. Dat was erg leerzaam!

Het betekent trouwens niet dat je je dan nooit meer rot mag en kan voelen.. soms voel je je gewoon rot, het enige is dat je je niet rotter hoeft te voelen dan nodig is.. zoals bv door het piekeren.. voor piekeraars is RET het ultieme hulpmiddel om weer wat rust te hervinden in die hersenpan.. en weer wat reeler tegen dingen aan te leren kijken.

trouwens PP, als je er nog bent, Wat ik doe met piekeren is vooral afleiding zoeken... of de tactusmanier.. 9x stop tegen mezelf zeggen, niet 10x, niet 8x maar 9x!!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

okee, gisteren vloog ik echt tegen alle muren op dus tijd om al mijn gedachten uit te gaan dagen volgens RET
dit kwam er uit.

Ik zou me even terugtrekken van alles maar had me toch weer over laten halen bij een vergadering te zitten van een groep ondernemers uit de buurt, ik had met mezelf afgesproken dat ik alleen het logo zou laten zien, er een keuze gemaakt zou worden en daarna naar huis zou gaan maar voor ik het wist zat ik met rode wangen weer helemaal diep in alles mee te denken en te praten en mijn diensten aan te bieden... terwijl ik met mezelf en met mijn werk afgesproken had dat ik dat niet zou doen. Dat het nu even genoeg was. dus daarna was ik weer boos op mezelf omdat ik niet naar mezelf luister. Dus schema gemaakt:



gebeurtenis
vergadering
me voorgenomen om niks toe te zeggen
toch dingen toegezegd en veel te lang gebleven.

gevoel
schuldgevoel
hyperen
chaos
boos op mezelf

gedrag
me nog grenzelozer op gaan stellen

doelgevoel
meer bij mezelf blijven


doelgedrag
overzicht houden
behapbaar maken
grenzen aangeven


gedachten
1. zie je wel ik kan ook mooit nee zeggen
en nu doe ik het weer voor niks en sloof ik me uit alleen maar omdat ik aardig gevonden wil worden
2. Ik blijf maar steeds over mijn grenzen gaan
3. het wordt nooit wat met mij en dat eigen bedrijf kan ik ook wel vergeten
4. ik maak er een zootje van en kan ook niks
4. zie je wel, mijn werk had gelijk, ik had ook niet moeten gaan, ik moet ook gewoon luisteren maar moest weer eigenwijs zijn
5. ik kom nooit meer tot rust
6. ik doe alles verkeerd
7. nu moet ik weer van alles doen en dat is teveel
8. zullen ze me op het werk ook wel weer uitlachen
9. Eigen schuld, moet ik ook maar mijn grenzen aangeven.

Uitgedaagde gedachten
1.Ik kan wel nee zeggen maar op dit moment is dat wat moeilijker omdat ik mezelf onderweg heb verloren en ik vind het ook leuk
uiteindelijk zeg ik iets teveel ja, maar ook nee. Ik ga geen enveloppen uittikken enzo bied wel mijn werk aan als iets wat dingen kan gaan doen voor de PR
Niet voor niks, wel voor waardering. Ik kan om 50 euro vragen voor het logo en het werk en moet dat ook gaan doen.
2. Ja ik ga nu even teveel over mijn grenzen maar voel ook dat het grenzen zijn en dat is winst. Ik mag leren en ik mag op mijn bek gaan zolang het mij niet teveel schaadt en ik kan altijd nog later weer nee zeggen.
3. Ik leer dat als ik ooit voor mezelf wil beginnen dat dat veel haken en ogen met zich mee zal brengen. Ik zal dat tijd moeten geven en afwegingen moeten maken of dat inderdaad de juiste weg voor mij is maar dat hoef ik nu nog niet te beslissen.
4. Ik maak er geen zootje van maar ben wel aan het rommelen en ontdekken en dat mag ook. je leert van je fouten en het dwingt me ook dingen uit handen te gaan geven en dat goed te organiseren. Het is wel belangrijk dat ik wat meer rust in ga bouwen.
4. Op mijn werk kennen ze me dus best wel goed en dat is prettig. Ze kunnen me daar wijzen op mijn valkuilen en het is aan mij wat ik er mee doe.
5. Ik kom tot rust als ik mijn rust neem, dat is iets wat ik zelf in de hand heb en ook zelf zal moeten doen.
6. Ik wil alles te goed doen en dat is mijn valkuil. Ik hoef helemaal niet perfect te zijn en dingen worden ook gedaan als ik ze niet doe.
7. Ik hoef alleen maar het logo te maken en dat is er al, de rest kan een ander ook en kan ik overdragen op mijn werk, ik mag de controle ook uit handen geven
8. Op mijn werk ben ik er om te leren en dit is een van mijn grootste leerdoelen waarbij ze me juist kunnen helpen en die hulp moet ik ook vragen.
9. Eigen schuld, ergens wel, maar ook weer een ervaring waarvan ik kan leren. Het laat weer zien dat ik moet oppassen met stress en dat ik goed voor mezelf moet zorgen, een ander doet het niet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas ik heb het ook eens geprobeerd. Want ik zat ook met de dag van gisteren.
Ik weet dat ik ergens een gedachtenkronkel heb, zou het fijn vinden als je het wilt lezen.
Van jou vond ik het heel helder en leerzaam.



gebeurtenis

avondwerk


gevoel

overdag bang en onzeker.
zal het wel lukken vanavond


gedrag

lusteloosheid


doelgevoel

Neutraal, zekerder van mezelf

doelgedrag

kleine activiteiten en uitrusten, genieten van de rust


gedachten

1. ik ga dit nooit leuk vinden op de avond werken.

2. ik kan heel de dag niks doen.

3. waarom weiger ik dat werk ook niet, maar dat mag niet.

4. altijd maar die stress ik word er gek van.

Uitgedaagde gedachten

1. ik weet dat als ik er eenmaal ben helemaal alles geweldig is.

2. ik kan gerust een paar dingetjes doen.

3. ik kan inplannen en zo vaak komt het niet voor. Dus ik heb toch wel iets in de hand.

4. ik word zeker niet gek van die stress hoogstens wat rusteloos.

5. ik kan veel creativiteit kwijt op zo'n avond.

6. ik heb toch gemerkt dat ik het goed aankan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vind het goed An, paar aanmerkingen:

je gedachten kan je ook uitdagen met:
1. ik vind het niet prettig om op de avond te werken en dat mag ik ook niet prettig vinden maar ik weet ook dat het toch wel leuk is als ik er ben.
2. Ik weet dat als ik savonds moet werken ik overdag niet te veel moet doen en ik mag dat lastig vinden. Ik vind het prettiger om overdag te werken en dat mag ook.
3. Het is een consequentie die bij mijn werk hoort en die ik minder prettig vind maar het is te hanteren en als ik er eenmaal ben valt het altijd weer mee en kan ik andere dingen doen dan overdag en dat is leuk
4. Ik ben gestresst als ik savonds moet werken maar ik hoef niet altijd savonds te werken en die stress is er ook niet altijd. Ik word er ook niet gek van, wel rusteloos en dat vind ik niet prettig
ik weet ook dat het meevalt als ik er eenmaal ben



waarom ik je gedachten op deze manier uitdaag? omdat je nu je gevoel voor mijn gevoel een beetje ontkent en dat hoeft niet, je vind het gewoon niet prettig, klaar, dat mag, dat hoort bij jou. Maar het klopt helemaal dat het vaak meevalt als je er eenmaal bent, dat je niet gek wordt maar dat je wel rusteloos wordt en ook goed dat je ziet dat je bv in een avonddienst je creativiteit kwijt kan.
trouwens erg herkenbaar ;) Ik heb 6 jaar avonddiensten gedraaid en vond het een ramp, waren trouwens slaapdiensten van 4 uur smiddags tot de volgende ochtend half 10. Ik was dan de hele dag bezig met het feit dat ik smiddags moest werken. En de volgende dag was ik vaak te moe om nog iets te doen. Het enige prettige vond ik dat ik om half 10 sochtends weer naar huis mocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas, inderdaad een nadenkertje. Ik mag het minder prettig vinden, dat is geen ramp.

Het is een consequentie van mijn werk. En ik mag me realiseren dat ik geweldig werk heb en ik mag dit aspect gewoon minder prettig vinden. Gewoon zeggen ik vind het niet zo fijn en overdag krijg ik juist de kans om me op te laden en te genieten van het thuis mogen zijn.

Wat ik er niet bij heb geschreven is dat mijn gedrag voorheen zo was dat ik al die stress zo snel mogelijk wilde wegdrinken. Met als gevolg dat ik de volgende dag helemaal gesloopt ben.
Nu drink ik niet na zo'n avond en heb de volgende dag energie voor tien en heb plezier omdat het allemaal zo goed is gegaan.

Dus mijn gevoel wordt bepaald door niet helpende gedachten.
Wanneer ik die gedachten kan omzetten in helpende gedachten dan zal ik de momenten waardoor ik compleet wegzak, meer neutraler en nog mooier met plezier kunnen beleven.

Maar is dat niet wat hoog gegrepen?

Ja herkenbaar, pas blij zijn als je naar huis mag. Ik zeg dat dan al s'morgens tegen mezelf. Zalig als ik als in de auto zit, pafke aan en aan de terug reis beginnen. Het mooiste moment van de dag.
Ik realiseer me nu dat dit niet helpende gedachten zijn.

Leerzaam, ik hoop dat nog meer mensen hun RET doelen gedachten e.d. formuleren.
Ik zou wel willen weten hoe anderen hiermee omgaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik in paniek raak, me rot voel, de controle kwijt dreig te raken dan weet ik dat ik zwart wit denk op die momenten en ook geloof dat dat de waarheid is
alles of niets, nooit of altijd, goed of fout. Ik weet inmiddels ook dat dat niet klopt, het is niet altijd of nooit, alles of niets. Om daar invloed op uit te oefenen werkt het voor mij inderdaad om de gedachten uit te schrijven, en daarna bedenk ik wat ik tegen iemand zou zeggen die diezelfde gedachten heeft, dus welke raad zou ik een vriendin geven die die gedachten heeft. Als een wetenschapper naar een stuk tekst kijken:

ik doe ook altijd alles fout is bv zo'n onrealistische gedachte die ik kan hebben
daar zitten al 3 onwaarheden in, ik doe niet alles fout, ik doe dit ook niet altijd, en of ik het fout doe is ook nog maar de vraag. Tja dan blijft er al weinig van over. Als ik meer realistisch wil zijn kan ik dus zeggen dat ik soms fouten maak, maar dat er ook veel dingen goed gaan en dat ik niet meer kan doen als mijn best en dat dat genoeg is, als ik dat tegen mezelf zeg word ik vaak ook alweer rustiger en wordt de paniek minder.

Gedachten uitdagen is een hulpmiddel, een keuze die je kunt maken, kiezen voor een negatieve gedachte of voor een neutralere gedachte, met de achterliggende wetenschap dat je gedachten over iets vaak meer je gevoel bepalen dan de gebeurtenis op zichzelf. Door je gedachten te neutraliseren kun je invloed op je gevoel uitoefenen. Niet dat je dan altijd gelukkig bent want ook dat is weer een gedachte die je zou kunnen uitdagen ;) maar wel dat je minder last kunt hebben van paniek en angst en dat het er meer mag zijn zonder meteen fout te zijn.

hoop dat het nog te volgen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas: wanneer ik fouten maak denk ik bij mezelf, om mezelf niet te zwaar te nemen, dat een mens niet feilloos is. Het bestaat gewoon niet. Dus zou ik 'foutloos' door het leven moeten gaan?

Mensen kunnen je zo zwaar afrekenen wanneer er iets mis loopt. 'daar had je toch aan moeten denken', of 'dat had niet mogen gebeuren'.
Erkennen: ja ik maak fouten, omdat ik een mens ben.
En inderdaad 'we kunnen niet meer doen als ons best, in bepaalde omstandigheden, met een bepaalde gesteldheid'. Als we met opzet iets fout doen, dan hebben we het al niet meer over fouten. Dan ben je met opzet de boel aan het sabotteren.

Ik streef ook niet het eeuwige geluksgevoel na. Net als jij Tapas, denk ik dat paniek, stress en angst ons leven dusdanig kunnen beheersen dat we niet meer functioneren. Alleen de gedachte DAARAAN al maakt me helemaal uitgeput en durf niks meer.

Vanmorgen stond ik op en die molen in mijn hoofd begon alweer met niet helpende gedachten.
'oef ik moet vanavond nog weg en er is hier een feestje in huis'.
Heb me dit gerealiseerd en formuleerde helpende gedachten.

'vanavond hoef ik maar een uurtje weg, wat ik op dat moment ook wel leuk vind en de rest van de dag mag ik doen wat ik zelf wil'.

'Het feestje heeft niks met mij te maken en ik kan evengoed lekker op de bank zitten vanavond.'.

Om van de drank los te komen besef ik dat ik hard moet werken aan mijn 'als vanzelfsprekende gedachten, die mijn stemming dan bepalen'.

Ik heb hier nu heel veel aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en ja daar is er weer 1, een retschema over vakantiestress

gebeurtenis: ik heb vakantie en ga over een week (pas) weg

gevoel: ik ben bang, bedroefd, beetje blij maar vooral bang

mijn gedrag is stressen en zenuwachtig zijn en geen zin meer hebben

mijn doelgevoel mag nog steeds stress zijn maar wel wat milder en geen rooie wangen stress
mijn doelgedrag mag zijn; niet me nu al zorgen maken over iets waarvan ik niet weet hoe het zal zijn

mijn gedachten:

1 ik wil niet, veel te ver van huis,
2 het is vast niet gezellig
3 ik wordt vast buitengesloten
4 er is vast van alles mis in het huisje en dat is dan mijn schuld
5 en dan mag de hond ook nog eens nergens los in de buurt
6 zie je wel ik heb het fout gedaan
7 wat moet ik nou als ik me verveel?
8 ik kan niet zonder mijn computer
9 ik zie tegen de reis op
10 ik ga vast alle treinen missen en dan gaat er van alles mis en de hond valt tussen de rails
11 ze zullen me wel dik vinden vergeleken vorig jaar
12 met 3 mensen weg gaat nooit goed, 4 was beter geweest
13 het wordt vast niks en de hond loopt vast weg
14 ik vergeet vast van alles mee te nemen.
15 wat nou als het niet leuk is
16 ik kan maar beter thuis blijven dat scheelt heel veel stress

mijn uitgedaagde gedachten:

1 ik weet dat als ik er eenmaal ben dat dat geen rol speelt en dat ver van huis ook betekent dat ik dingen los kan laten
2 we bepalen zelf of het gezellig is en vorig jaar was het ook gezellig. we willen geen van allen een rotvakantie anders zouden we niet gaan
3 het is geen gezonde gedachte om bij voorbaat al te denken dat je buitengesloten voelt en mocht dat zo zijn dan kan ik daar altijd iets over zeggen
4 als er dingen mis zijn in dat huisje dan lossen we dat zelf wel op, we zijn alledrie zelfstandige dames die met weinig luxe tevreden zijn
5 we zien het wel als we er zijn en 12 km verder is er een geweldig losloopgebied, gelukkig is de benzine niet meer zo duur
6 ik heb niks fout gedaan, ik heb me suf gezocht om nog een huisje te kunnen regelen voor die periode. We zitten midden in het bos en het is er heerlijk rustig
7 ik kan altijd een fiets huren en de omgeving gaan verkennen en vorig jaar heb ik me ook niet verveeld dus waarom nu wel?
8 natuurlijk kan ik zonder computer en anders is er in Ommen een internetcafe, ik ben al op zoek naar evt een telefoon met internet voor een maand
9 ja ik zie tegen de reis op maar dat is maar 2 uur en ik word opgepikt in Zwolle
10 ik mis nooit treinen dus nu ook niet. Ik vind reizen niet leuk met het openbaar vervoer maar weet ook dat ik dat wel overleef, veel stressvoller dan de gedachten die ik er nu over heb zal het niet zijn
11 we zijn alledrie te dik en we gaan niet met elkaar op vakantie om te kijken hoe dik iedereen is geworden ;)
12 we maken de vakantie zelf en we gaan dit jaar met 3 mensen omdat we het zo goed met elkaar konden vinden vorig jaar, voordeel van 3 mensen is dat ik nu een eigen slaapkamer heb en niet op de gang hoef te slapen
13 de hond zal zeker een keer weglopen maar dat doet hij hier ook, en we gaan weg omdat we alledrie wat rust willen, dus het wordt zeker wat
14 als ik al dingen zou vergeten dan heeft Ommen ook gewoon winkels
15 het word leuk, want we willen alledrie een leuke vakantie en doen ons best daarvoor, we liggen elkaar, zijn al een keer samen weg geweest en zijn alledrie positief ingesteld
16 thuis blijven is mezelf een vakantie ontzeggen die ik hard nodig heb!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas
ik zou hier graag nog aan toe willen voegen dat bijna iedereen deze gedachten heeft en dat dat normaal en menselijk is.
Misschien dat een paar arrogante en zelfverzekerde mensen er geen last van hebben, maar zelfs dat betwijfel ik.
en dan heb ik het over deze gedachten van je:
mijn gedachten:

1 ik wil niet, veel te ver van huis,
2 het is vast niet gezellig
3 ik wordt vast buitengesloten
4 er is vast van alles mis in het huisje en dat is dan mijn schuld
5 en dan mag de hond ook nog eens nergens los in de buurt
6 zie je wel ik heb het fout gedaan
7 wat moet ik nou als ik me verveel?
8 ik kan niet zonder mijn computer
9 ik zie tegen de reis op
10 ik ga vast alle treinen missen en dan gaat er van alles mis en de hond valt tussen de rails
11 ze zullen me wel dik vinden vergeleken vorig jaar
12 met 3 mensen weg gaat nooit goed, 4 was beter geweest
13 het wordt vast niks en de hond loopt vast weg
14 ik vergeet vast van alles mee te nemen.
15 wat nou als het niet leuk is
16 ik kan maar beter thuis blijven dat scheelt heel veel stress .

Echt ik zelf heb het gevoel dat ik veel minder in paniek ben dan jij soms over het leven en hoe erin te staan.
Maar als ik dan je paniekgedachten lees, dan denk ik:heel herkenbaar.
En ik geloof dat ik de helft al kwijt raak in mijn hoofd door er realistisch over na te denken
en de andere helft gewoon toelaat en meer zie als gezonde spanning en opwinding voor een gebeurtenis uit de dagelijkse sleur.
En de wetenschap dat je niks echt kan voorbereiden en voorbestemmen in het leven, het gaat toch zoals het gaat.
C'est la Vie/Het komt zoals het komt/That's life en als allerlaatste is hulpgedachte die bij mij werkt is het liedje
Always look on the bright side of life......!

Verder vind ik dat je RETTEN echt super is en het mooi is om te lezen hoe je je gedachten hebt omgezet.
En dat het inderdaad goed voor je is om die uitdaging aan te gaan omdat je zo'n moeite hebt met mensen de hele dag samen te zijn. Terwijl je toch ook best wel een partner zou willen en zo goed kan oefenen voor een eventuele LAT -relatie in de toekomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tapas: wat ontzettend herkenbaar!!! De ellende bij mij is dat ik dan ook geen zin meer heb en het liefst niks meer doe. Het legt me lam a.h.w.
Voel je je nu beter, nu je de gedachten hebt omgedraaid?
Ik ben het de laatste tijd ook aan het doen, en het is raar, maar het helpt ontzettend.
Sterkte!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...