Spring naar bijdragen

Ik wil-lijst


Schorpioen81

Aanbevolen berichten

Misschien een tip voor beginners. Ik heb een hele lijst gemaakt met 'Ik wil....'. Een lijst met dingen die ik allemaal wil bereiken en wat alleen zal gebeuren als ik geen alcohol meer drink. Bijvoorbeeld:

Ik wil...

... er gezonder uitzien
... mezelf weer verzorgen
... weten wie, wat en hoe ik ben
... mooie dingen creëren
... verdriet aankunnen
... boeken lezen en schrijven
... energiek wakker worden
... een echte relatie aangaan
... genadeloos hard kunnen lachen
... een beter geheugen hebben
... me niet meer schamen als ik weer eens twintigduizend lege flessen weggooid

Et cetera. Deze lijst heb ik uitgeprint en opgehangen. Elke keer als ik voel dat ik weer iets dichter bij zo'n puntje ben gekomen of iets daadwerkelijk heb gedaan, zet ik er een smiley achter.

Want tja, als een mens wordt beloond, gaat hij er zich ook naar gedragen. En ik wil mijzelf de komende jaren heel erg gaan belonen door niet meer te drinken.

Alle 'Ik wil-punten' moeten uiteindelijk 'Ik ben/heb-punten' worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Schorpioen, dat is een heel mooie lijst.
Zo ben ik ook begonnen.
Ik wilde weer kunnen hardlopen en dat ben ik ook gaan doen. Mijn streven is om aanstaand jaar de halve marathon weer te lopen en het jaar daarop de hele.

Een echte relatie ben ik inmiddels aangegaan. Vorig jaar getrouwd met de man van wie ik al sinds mijn 14de hield. En dat is, na drie zeer mislukte relaties, een bijzonder fijn gegeven.

Weten wie, wat en hoe ik ben is denkelijk een vraag die je van je leven niet beantwoord krijgt. Maar misschien wel goed ook? Dan blijft het spannend.

Ik lach de laatste jaren niet meer zo erg hardop. Het is meer een innerlijk lachen geworden.

Hou je van dansen Schorpioen? Wie en wat je bent hangt naar mijn ervaring voor een deel samen met van welke muziek je houdt. Als je nu vandaag toch alleen bent, kan je best eens even die wijn er uit gaan swingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Schorpioen,

Heel mooi zo'n lijst, handig ook. Eigelijk is het zo dat ik geen slaaf meer wil zijn van die drank die moet niet meer de baas zijn over mij en mijn leven dus, met al die gevolgen erbij dus.

Ik wil ook vooral mijn eigen keuzes durven maken, me niet geremd voelen. Voor mij voelt het dat als ik niet meer drink, ik dusdaning helder ben dat ik afscheid neem van mijn alcoholistische partner,.
Dat zal mij vrijheid en rust geven, maar is ook eng. Ik weet nagenoeg zeker dat dit de uitkomst zal zijn van mijn nuchterheid en ervaring heeft geleerd dat het zoveel veilger voelt om dan maar door te modderen met de drank, en dus ook met de relatie. Hoe slecht kun je voor jezelf zorgen. Zo dus.

Vandaag geen drank, een helder hoofd, een fit lijf, wel angst,

Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Vie

Een echte relatie ben ik inmiddels aangegaan. Vorig jaar getrouwd met de man van wie ik al sinds mijn 14de hield. En dat is, na drie zeer mislukte relaties, een bijzonder fijn gegeven.


(...)


Hou je van dansen Schorpioen? Wie en wat je bent hangt naar mijn ervaring voor een deel samen met van welke muziek je houdt. Als je nu vandaag toch alleen bent, kan je best eens even die wijn er uit gaan swingen.



Dat eerste wat je zegt lijkt wel een beetje op mijn situatie: eigenlijk ben ik zeven jaar geleden al verliefd op X geworden. Ik zie nu in dat wij nooit een relatie zullen krijgen als ik die alcohol laat staan, dus dat is wel een steunpuntje.

Maar ik zie ook in dat de verslaving de baas zijn verder niets te maken heeft met mijn gevoel voor hem. Het gaat erom dat ik inzie dat ik geluk in mijzelf en het leven ga vinden zolang ik niet drink. Dus ik hoef niet meer te drinken:)...

Ik ben niet zo van het dansen. Ja vroeger, in de discotheek, met drank op. Van nature ben ik een wat meer gesloten, rustig type. Wellicht dat ik weer zo wordt, ik weet het niet en eerlijk gezegd maakt het me ook niet zo heel veel uit. Ik verlang alleen naar een leven zonder alcohol nu...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote:


Originally posted by:
Jane

Vandaag geen drank, een helder hoofd, een fit lijf, wel angst,



Hoi Jane,

In het boek dat ik aan het lezen ben gaat een heel hoofdstuk over die angst. Ik zal even wat zinnetjes eruit citeren.

"De angst is echter nog niets vergeleken bij de angst dat het stoppen wel zal lukken, maar dat het leven daarna een grauwe, troosteloze ellende zal zijn, een sombere leegte, een deprimerend gat waar je steeds dieper in weg zult zakken. En dus stel je het stoppen nog maar even uit en vlucht je terug in je verslavingsroes om de teleurstelling in jezelf maar niet te voelen. Juist door te vluchten voor je angst, houd je hem in leven en blijft hij je leven bepalen."

"De angst voor het stoppen met je verslaving is de angst voor het volledige verlies van je identiteit. 'Wie ben ik eigenlijk als ik niet meer verslaafd ben?' denk je, en je ziet alleen maar een groot leeg gat, en een waardeloos gevoel over jezelf: je negatieve geloof."

"En zo is de angst voor het stoppen met een verslaving eigenlijk de angst om te moeten erkennen dat we in wezen volmaakt zijn, dat we in onze natuur goed en sterk en creatief en spontaan en zorgzaam zijn. Het is uiteindelijk de angst om gelukkig te zijn. (...) Dit geluk is het geluk van onafhankelijkheid, zelfstandigheid, vrijheid en ... verantwoordelijkheid. Zodra je overweegt om de verantwoordelijkheid voor jezelf op te nemen, voel je angst. (...) Het lijkt namelijk immers veel veiliger om maar slachtoffer te blijven, daar ben je immers al je hele leven aan gewend."

"Het is dat negatieve geloof dat zegt dat je eerst aan allerlei voorwaarden moet voldoen voordat je een beetje vrede met jezelf mag hebben. (...) Je hoeft niet eerst van alles aan jezelf te verbeteren, je bent al goed precies zoals je bent."

"Vlucht niet langer voor die angst, het is niet je vijand, het is de bewaker van je grootste schat: je eigen volmaakte natuur. Die angst is je beste vriend, want altijd weer wijst hij je waar je geluk verborgen is."

"Angst is juist een groene pijl die ons zegt: 'Hier moet je zijn, dit moet je doen, hier ligt je ware natuur, ga zo door en je zult je heel blij voelen, toe maar, je doet het goed!' Dat is wat deze angst ons dagelijks probeert te zeggen. En nu sta je voor die enorme angst die jou uit alle macht probeert duidelijk te maken dat hier de kern van je geluk te vinden is: het accepteren van je natuurlijke goedheid. De leegte die je voor je ziet is de leegte waarin alles weer mogelijk is, de openheid waarin je natuurlijke goedheid zich kan manifesteren."

"Maak die angst dus tot je vriend. Omarm hem en spring samen met hem in de grote leegte. Je zult er nooit spijt van krijgen."

En deze wilde ik jou/jullie ook niet onthouden, want dit soort positieve wijsheid van een ex-gebruiker stimuleert mij enorm.

"Maar je kunt je verslaving ook serieus nemen en beschouwen als een waardevolle toegangsdeur naar de werkelijkheid. Je kunt als je dat wilt beginnen aan een duizelingwekkend avontuur met spanning, opwinding, liefde, samenzijn, vervulling en verwezenlijking. Alles wat je met je verslaving wilde bereiken en nooit bereikt hebt en nooit zult bereiken, kan op deze manier werkelijkheid worden. De keuze is aan jou."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Schorpioen81,

Inderdaad mooie woorden, het voelt ook wel kloppend. Ergens is er inderdaad de mogelijkheid om nu echt tot jezelf te komen, maar dat is iets wat we /ik inderdaad niet ken/nen. Een lieve vriendin noemde ook al zoiets, "angst om bij je diepste, mooie zelf te komen", zo onbekend als wat, maar wel aanwezig. Nooit gezien door een ander, dus weinig vertrouwen in mezelf dat het er wel is. Terwijl je het ten diepste wel voelt, maar ja.. Dus "jump"!!

Vanmiddag een end gelopen bij het wad, die rust, de vogels, dan voel ik me zo zonder angst, een moment, heerlijk. dit ben ik dus. Het kan me echt ontroeren, zaak dus om juist daar goed bij stil te staan. Ik wil het niet meer verliezen.

Dank voor je mooie, lieve woorden,

Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Dit ben ik, ik zou het echt niet weten!
Geleefd door en voor anderen
nooit denken aan mijzelf
vluchten in het bier en daarna nog maar eens een schop onder me hol
doorgaan, niet zeiken niet zeuren anderen hebben het veel slechter
je vuile was hang je niet buiten
ontspannen kan alleen nog maar met drank
continu een trein die in me raast alleen te stoppen met halve liters
maar het is genoeg

ik wil

werken aan mijzelf
mezelf worden
zonder drank
ontdekken wie ik ben
wat ik wil
waar ik heen ga

ik weet nog niet waar ik uitkom
maar wel dat het zonder roes van de wijn zal zijn.

Liefs Leet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wat een prachtige woorden en wat een herkenbaarheid....
Ik zou zo graag die angst onder ogen komen, maar keer op keer blijk ik dat toch niet te durven.
Ook ik heb een wil-lijstje:
- weer de energie hebben om de dingen te doen waar ik gelukkig van wordt (met onze honden bezig, hardlopen en genieten van alles om me heen);
- een succes maken van de studie waaraan ik binnenkort ga beginnen;
- samen met mijn lief de verslaving overwinnen door de angst onder ogen te zien en ertegen te knokken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...