Spring naar bijdragen

wat kun je wel/wat kun je niet schrijven


Kate

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van Katrina's vraag toch maar even een themadraadje van gemaakt.
Heb het idee dat onder werking forum niet zo vaak gekeken wordt.

Wat vinden jullie niet kunnen op het forum en wat juist wel?

Wat als eerste in mij opkomt:

- elkaars mening respecteren. Het antwoord op een stelling is niet "wel" of "niet"
het maakt het juist zo kleurrijk als ieders antwoord er mag zijn en niet direct "onderuitgehaald" wordt
door er een "wellus-nietus" van te maken. Een discussie kan heel leuk zijn als je hem niet begint met:
dat is niet zo!

- Het blijft denk ik een grijs gebied in hoeverre kritiek opbouwend is of beter even niet.
Dat moet iedereen toch wel of niet per situatie aanvoelen en we zijn allemaal mensen die wel eens fel
kunnen reageren. Maar dat maakt het ook weer interessant en als iemand te ver gaat reageert men
wel.

- geen info over priveberichtjes vermelden

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik alles hier zo lees, de afgelopen maanden zie ik eigenlijk alleen maar wijze vrouwen en mannen. Mensen die gepokt en gemazzeld zijn door het leven en daardoor veel levenservaring hebben gekregen. De een zegt het wat subtieler en mooier dan de ander, maar bij allen denk ik toch dat de intentie hetzelfde is.

Elkaar ondersteunen op moeilijke momenten en even dollen zoals afgelopen week tijdens het vallen van kabinet. Een lach en een traan, een aai over je bol en een virtuele kus of bos rozen. Wat wil een mens nog meer.

En prive blijft prive

Knuffel CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb lang nagedacht. Hoor jullie denken: "denkt dat mens wel eens ipv raggen op dat masjien".

Antwoord is jazeker.

Sleutelwoorden zijn 1. oprechtheid 2. respect 3. alert 4. aanpassen 5. wederzijdse interesse tonen.

* Verder bevinden we ons is in de virtuele ruimte.
Ik vind het bepaald en uitermate vervelend als ik word verwezen naar een "een forum voor borderliners"of "als dat jouw manier van doen is, manipuleren op het forum, hoe ben je dan in het echt". Dat doet echt pijn. Ik ben dan ook niet te beroerd om de moderator dat te melden. Eén bericht is integraal verwijderd (die eerste) de tweede wordt aan gewerkt.

* Mijn instelling is: je bent hier bij elkaar te gast op elkaars computer dus probeer je de (helaas onbekende) normen van je gastvrouw/heer te respecteren. sommige mensen hebben andere normen over antwoord/bericht, enz. dus ik probeer me in te leven en als dat niet lukt vind ik het rot en probeer het voortaan te voorkomen.
Dat ontdek je door ernaar te vragen als je dat nodig vindt, of je afvraagt of je een "fout" maakt. (alert).

* Op een forum ben je anoniem, dus je gebruikt geen privé-namen. Over privé-berichten zeg je alleen: kijk in je box, maar inhoudelijk reageren verstoort de gang van zaken. Ik begrijp het dan echt niet meer, als allerlei mensen elkaar mailen privé en dan voortzetten op het forum. Ik houd dat strikt gescheiden. De mensen met wie ik mail/bel/uitga (noem maar wat) daar kom ik niet op het forum op terug. Uitzondering is mogelijk zoals het logeren bij Emma. Maar dat is leuk !!!!!!!!!!!! Daar kan je over lachen. En dat is zooooo belangrijk.

* Verder denk ik dat sommigen beter moeten lezen in de goede categorieën, 3 keer een verhaal over Refusal is niet handig in drie draden. Als iemand je naar een andere draad verwijst, léés dat dat ook. Dus wees niet lui, maar nieuwsgierig en bereid te leren.

Ik heb er heel lang na over gedacht (bad language sorry) maar mijn conclusie is als je tracht die 5 punten in gedachten te houden én open staat voor opbouwende opmerkingen van anderen, dat je dan heel, heel, waardevolle vriendschappen hier overhoudt (ik wel dus).

Na 8 maanden ADB probeer ik anderen ook te helpen, verder komt er inderdaad wat spruitjes-geneuzel dat sommigen irriteert (lees het dan niet zou ik zeggen) ik doe mezelf er een lol mee op het op te schrijven en anderen die het lezen moeten ook lachen en het zijn toch de dingen van het leven. Die hebben ons wél aan de alco gebracht dus wat is er mis mee?

Verder valt me op :present: dat iedereen hier zo open is (anoniem en open, dat kan dus) en dat er zo'n warme band is, ik koester me daarin. Ook zie ik sommigen groeien, mekaar steunen. De periode dat ik om 4 uur lag te kronkelen logde iemand (TT) in om 1600 uur: ik denk aan je. Dat is toch geweldig.

Conclusie: houd het goede vast, bouw het uit.

We zijn een bijzondere club mensen, zeker te weten.

Iemand nog vragen? Vragen staat nl. vrij en het geven van een antwoord ook.

:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Katrien,

Als de discussie is uitge..... tja, hoe heet dat, uitgewerkt, kun je heel goed tot een "algemene deler" komen waar de meesten van ons achterstaan en die kan zelfs bij "wie is wie" én de dagdraad mét verwijzing.

Ik word er persoonlijk moe van als iemand (niet persoonlijk) zegt: wie kent Refusal en er staan ettelijke ellenlange draden over in tips/medicijnen.

Dat is ook niet persoonlijk, maar léés dan eerst.

Verder was het ook niet persoonlijk mijn opsomming maar eigenlijk ook weer wel want het is MIJN visie op hoe je in het leven met elkaar omgaat.

Zullen we vanmiddag op het schoolplein even koffie drinken? Dat is wél persoonlijk maar ik mag even tussendoor ivm oud krediet. Ha !!!! Ik heb nog uuuuuuren gespreksstof over opvoeden, doorgeven waarden en normen, enz. enz. enz.

Kun je overigens wat met mijn verhaaltje? Dat wil ik dan weer graag weten ik ben toch nieuwsgierig vrees ik (in de goede zin).

Groeten en houd het koel, ik ga dus ijskoud 4 kilometer met de auto ipv fietsen omdat mijn fiets geen airco heeft en anders mijn hoofdje zo zeer doet.

Ha!!!! Met een roos van Twan in mijn haar!!!!1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik weet dat we hebben afgesproken dat we ons niet bemoeien met discussies waar we niets mee hebben, toch leg ik even uit waarom ik me niet in deze algemene beleefdheidsdiscussies meng. Drie redenen heb ik hiervoor:

Een: ik heb me een aantal maanden geleden voorgenomen dicht bij de inhoud te blijven en niet meer te lullen over het proces. Fatsoen moet je gewoon Doen! Ik zag het een paar keer enorm escaleren, vreemd genoeg juist als het over het proces ging.

Twee: het gaat hier om zulke algemene beleefdheidsvormen dat ik ze zou kunnen schrijven voor alle situaties in mijn leven. Ik probeer in alle omstandigheden naar de regels te leven die met name Koekie zeer duidelijk heeft verwoord. Dus ook gewoon thuis, met mijn zwemvrienden, met mijn familie. Het is a way of live en ik hoef er niet in een bepaalde omstandigheid apart over te praten.

Drie: Dit hoofdstuk heet: Thema's rondom alcohol, terwijl ik het woord alcohol niet meer tegenkom. Ik doe weer graag mee als het over alcohol gaat! Daar zit ik voor op het forum.

En blijkbaar als het abstractieniveau hoger wordt is het moeilijker elkaar te begrijpen. Katrina stelt al allerlei vragen, die vragen begrijp ik dan weer niet meer...! Ik hou me bij de inhoud en leg mijn eigen normen en waarden aan de dag die ik in alle situaties in mijn leven aan de dag leg. Overigens vind ik dat Koekie ze erg goed heeft verwoord!

dus succes met deze onderwerpen, om bovenstaande redenen spreken ze mij niet aan, maar als jullie ze interessant vinden is dat het allerbelangrijkst

lieve groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

PP,

Dank voor opmerking = herinnering aan opmerking Pickel-May over de bal en de man.
Heb me laten verleiden. Inmiddels weggehaald, doe ik nooit, nu wel.
De criteria zijn inderdaad leidend voor mij, ik streef ernaar, maar dat is een nobel streven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrina,

Ik wist niet hoe ik het moest verwoorden zonder scherp over te komen.
Escalatie ben ik niet op uit.
Je hebt het mooi verwoord, ik sluit me bij je aan.

Ik heb geaarzeld toen ik zo'n themadraadje begon omdat er inderdaad thema's rondom alcohol boven staat.
Maar dat heb ik uitgelegd.

En als het niemand aanspreekt komt het vanzelf wel weer onderaan.

Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na wat er een paar weken geleden is gebeurd vind ik dit juist een heel terecht onderwerp.
Misschien niet direct een verband met alcohol maar wel naar werking van het forum.
Dat staat dan wel weer direct in verbinding met alcohol, ik zat niet op dit forum anders.
Ik denk dat iedereen het er over eens is dat we ons fatsoenlijk gedragen en dat is inderdaad een werkwoord.
Echter het kan helemaal geen kwaad om daar eens over na te denken, hoe dit forum werkt en waarom het soms zo'n impact heeft.

Anjo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Katrina,

weet je waar ik nou zo nieuwsgierig naar ben, om even op het onderwerp "alcohol" terug te komen, waar het tenslotte om gaat op dit forum: waarom drink jij twee glaasjes wijn aangevuld met water op een avond, ik bedoel niet dat water, maar waarom die wijn er nog in? Krijg je daar nog een soort roesje van, of is het gewoon vanwege de kleur dat je het gevoel hebt mee te doen? Ik ben daar eerlijk heel erg reuzebenieuwd naar! Of is het niet uit te leggen en is het gewoon "your way?", kan ook hoor, vraag me alleen al weken af waarom iemand deze weg kiest!

Verientje

P.S. Er zal wel weer een of andere simpele reden voor zijn, waar ik met al mijn hersengekronkel gewoon niet aan gedacht heb, maar toch.....!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Katrina,

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, ik vind het juist heel knap dat je het zo kunt. Maar ik vroeg me gewoon af hoe je dat doet. Je doet water bij de wijn, letterlijk en figuurlijk, maar vóel je dan nog iets van de alcohol die erin zit? En voelt dat prettig, of merk je er niets van? Ik heb een periode van 5 jaar niet gedronken, dronk dan wel af en toe malt bier, daar zit maar een spoortje alcohol in, maar voelde dat toch, ging dan zelfs meer praten enzo.

Maar wat ik ook bedoel is, kún je dat gewoon zonder moeite doen, 2 glaasjes wijn, of kost dat nog steeds moeite iedere keer, heb je niet de neiging méér te gaan drinken, of er steeds minder water bij te doen? Was ik gewoon benieuwd naar.

Ik vind trouwens dat je op dit forum gerust over minderen kunt praten, als je je daar zelf goed bij voelt. Het is toch een alcohol-forum, ik bedoel iedereen is gewoon met alcohol bezig in zijn hoofd, hoe dan ook. Als je daar niet tegen komt kom je toch gewoon niet meer hier. Ik heb er trouwens zelf soms best moeite mee, om er zo vaak mee bezig te zijn, aan de ene kant vind ik het heel fijn om hier te lezen, aan de andere kant maakt het het soms wel moeilijker vind ik. (heb je mij weer met aan de ene...aan de andere... ben niet voor niets weegschaal, moet alles afwegen tegenover elkaar, wordt er soms wel moe van). Heb me al vaker voorgenomen niet meer te lezen of te reageren, maar het is ook een soort van verslaving voor me geworden, dit forum, zucht........!

liefs Verientje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Katrina,

Ik ben het helemaal eens met Verientje. Als 23dagen gestopte (ex)alcoholist heb ik er zeker geen problemen mee dat de een gestopt is; de ander aan het minderen is of iemand gewoon drinkt, dat is voor iedereen een ander verhaal.

Het is inderdaad een forum om over alcohol te praten dus dan moeten wij dit ook gewoon doen. Anders durven de mensen met een terugval misschien wel helemaal niet (meer) te reageren als wij het alleen maar over de positieve kant zoals stoppen hebben. Daarbij zo makkelijk is het allemaal niet en minderen is volgens mij een nog grotere uitdaging om niet steeds meer te gaan drinken toch?

Dus ik zou zeggen maak van je hart geen moordkuil.

Angel6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...