Spring naar bijdragen

"nederlanders zuipschuiten van de EU"


wil133

Aanbevolen berichten

Hieronder een stukje uit de krant van vandaag

den haag
Uit eigen onderzoek van jongeren blijkt dat tweederde van de jongeren van twaalf tot achtien jaar wekelijks alcohol drinkt.
Zeven van de tien jongeren maken zich daar zorgen om, omdat ze beseffen dat het schadelijk is voor hun geestelijke ontwikkeling.
frappant is dat uit het onderzoek blijkt dat maar een kleine 5% toegeeft dat ze drinken ómdat ze het stoer vinden of er meer zelfvertrouwen van krijgen'.
Hoogervorst deeld de zorgen en zei dat nederlandse jongeren hard op weg zijn 'de zuipschuiten van de EU' te worden.
Jongeren weiten dat ondermeer aan het feit dat veel winkeliers te gemakkelijk alcohol aan jeugdigen verkopen.

Een zeer verontrustend bericht, alhoewel ik het met met de laatste conclusie niet helemaal eens ben, want als de jongeren de alcohal niet zelf krijgen dan vragen ze wel iemand die ouder is om de alcohol voor hen te kopen.

groeten wil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Wil,

Dit soort teksten baart mij ook altijd zorgen met 2 puberdochters. Ik hoop dat ze allebei zo verantwoordelijk zijn dat ze hier niet mee beginnen, helaas heb je niet hun keuze van vrienden in de hand. Gelukkig heeft de oudste van 20 zoveel verantwoordlijkheidsbesef dat ze hooguit 2 biertjes drinkt. De jongste van 15 drinkt nog niet, wat de toekomst gaat brengen is nog onduidelijk. Ik hoop maar dat in dit opzicht meer trekjes heeft van haar vader dan van mij. Afwachten.

Verder is het natuurlijk ook belangrijk hoe ouders met drank omgaan en hebben hier een voorbeeldfunctie naar hun kids toe.

gr. CG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Wil en CG,

Een zorgwekkende ontwikkeling inderdaad. Ik vraag me wel een beetje af in hoeverre de opmerking van Hoogervorst waar is.

Ik heb een aantal malen in Frankrijk gelogeerd bij familie die daar woont. Daar is het heel gebruikelijk bij het eten e.d. wijn te drinken, en ook de kinderen beginnen daar al op zeer jonge leeftijd mee. Aanvankelijk verdund met water, later steeds meer puur. Ik denk dat het verschil is dat ze er ook van jongs af aan leren beheerst te drinken. In landen als Italië en Spanje is het volgens mij hetzelfde.

Het probleem in Nederland is volgens mij dat we altijd maar nuchter en 'gewoon' moeten zijn, en dan wil de jeugd wel eens uit de band springen. Maar ze leren geen mate, hebben het niet in de hand.

En het voorbeeld van de ouders speelt daarin natuurlijk ook een grote rol. Ik ben helaas ook geen goed voorbeeld geweest. Maar hoop dat nu wel te zijn. En hoop maar dat het niet te laat is.

Misschien moeten we in Nederland niet te spastisch doen over alcohol. Verbieden heeft geen zin. Meer ontspannen ermee omgaan, ze leren dat het bestaat, wat het doet, en er verantwoordelijk mee leren omgaan.

Anna

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...