Spring naar bijdragen

ADB?


Haamster

Aanbevolen berichten

ADB, het klinkt mooi.
Maar wanneer ben je eigenlijk ADB, als je droog bent? als je gecontroleerd sociaal kunt drinken?
Voor mij gold dat de rem eraf was, ik stopte vaak pas als het licht uitging.

Na een weekje meelezen, en een enkele reactie heb ik al flinke stappen kunnen maken.
Nu drink ik bewust, of bewust niet.
Het gevolg is dat ik al een dag of 8 niet dronken ben geweest en mijn drankgebruik met minimaal de helft heb teruggebracht, het voelt als ADB, maar is dat ook echt zo?

Een andere vraag, wat doet het met anderen als ik hier benoem dat ik (nog) wel drink, zij het beperkt.
Zitten mensen hier wel te wachten op dat soort verhalen? Maakt dat het juist niet moeilijker voor jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haamster.
Omdat ik weet hoeveel moeite het kost helemaal te stoppen met drinken, kan ik me voorstellen dat mensen die hebben besloten niets meer te drinken moeite hebben met verhalen van mensen die regelmatig drinken of hervallen.
Dat moet je er niet van weerhouden te stoppen met schrijven op dit forum want dit forum is bedoeld voor mensen die proberen te minderen en voor mensen die willen stoppen.
Het minderen met drinken heeft een funktie want het leidt vaak tot stoppen..

Mijn ervaring is dat eenmaal verslaafd of alcoholist je nooit ADB wordt.
Het is een illusie die steeds weer voeding krijgt te denken alcoholdebaas te zijn.
Dus een denkfout.
Het is voor mij onmogelijk gebleken afspraken te maken met koning alcohol.
Achteraf heb ik mijzelf geen groter cadeau kunnen geven dan helemaal te stoppen met drinken.

Rudy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haamster,

Over ADB ben ik er ook niet helemaal uit.
De meningen verschillen hier ook.
Als je voor jezelf de afspraak hebt gemaakt om 2 glazen te drinken i.p.v. 2 flessen en het lukt je ( wat bijna niemand lukt op den duur) dan ben je de alcohol de baas.
Voor mijzelf gaat dit niet op. Ik vind als ik toch 3 glazen drink, zoals afgelopen zondag, ik de fout in ben gegaan.
Ik ben ook weer bij af begonnen, want als ik de alcohol de baas was geweest, was ik er niet aan begonnen en het ik het beroemde eerste glas laten staan.
Maar nogmaals, dit is voor iedereen anders.

Mij stoort het niet, dat er over drank gesproken wordt, want in het dagelijks leven zal ik er ook mee moeten leren omgaan.
Wel goed, dat je al 8 dagen aan het minderen bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Haamster,

Voor mij de eerste keer dat ik hier op het forum schrijf. Ik weet nog niet of ik veel zal schrijven, maar meelezen doe ik wel vaak (ik hoop dat dit geen probleem is?).

Ik ben dus ook bezig me af te vragen wanneer je ADB bent. Ik heb nu meer dan negen weken geen alcohol gehad en heb met mezelf de afspraak gemaakt om dit een half jaar niet te doen en daarna een sociaal drinker te zijn, onder heel veel voorwaarden waarvan de belangrijkste is dat ik nooit meer alleen alcohol drink. Of dit een haalbare kaart is moet nog blijken, eerst moet het me nog gaan lukken om de komende vier maanden van de alcohol af te blijven wat ik moeilijk genoeg vind. Gisteren ben ik voor het eerst uit eten geweest met vriendinnen die niet weten dat ik een probleem heb en ik zag ook dat één vriendin naar me keek toen ik een sapje dronk i.p.v. gebruikelijk een glas wijn. Ik zou niet weten wat ik had moeten zeggen als ze me er naar had gevraagd. Misschien heeft iemand tips voor mij.

Groet,

Robbie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Robbie, goed van je dat je al 9 weken weken droog staat. Hou vol.
Ik denk dat als je dat zelf geen probleem vindt, je kan zeggen dat je tijdelijk wat minder drinkt omdat je je er niet goed bij voelde. Dit kan zowel lichamelijk als geestelijk zijn, vaak beiden. Wat zij er verder mee doen is jou probleem niet, toch? Ik snap wel dat het een moeilijke situiatie is . Succes. Visje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Robbie, welkom op het forum.
Ik vind ook dat niet iedereen hoeft te weten, dat ik een alcoholprobleem heb.
Kun je niet zeggen dat je last van je maag hebt of af wilt vallen of medicijnen gebruikt.
Bij mij zijn ze alledrie van toepassing, dus ik hoef er ook nooit echt om te liegen.

Ik hoop in ieder geval dat je hier de steun kunt vinden om de alcohol de baas te worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Drink jij fris?
Ja, ik drink fris..
Niet een biertje of zo??
Nee dank je..
Hoezo dat dan??????
Ik word de laatste tijd knap beroerd van een biertje of zo...
O???
Ja. Dus drink ik liever fris...
Nou ja, ik vraag maar......
Ja, is okee...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de tips. Ik denk dat ik het maar zo dicht mogelijk bij mezelf moet houden. Ook al vind ik het nu moeilijk om te moeten zeggen dat ik niet drink omdat ik mezelf er zo mee confronteer en me dan ook schaam dat ik zoveel heb gedronken. Het zal vast wel wennen.

Kohtje ik vind die van jou heel goed om te onthouden, het relativeert. I.p.v. "Ik word de laatste tijd knap beroerd ...." wordt het zoiets van "Het is nu even heel goed voor mij om niet te drinken.".

Groet Robbie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Marieke,

Ik ben er ook nog niet uit of ik wel weer kan drinken. De komende vier maanden heb ik mezelf in ieder geval de rust gegeven om het helemaal niet meer te doen. Misschien is het een excuus maar ik dronk de grootste hoeveelheid op in mijn eentje thuis en als ik bij anderen was dan was dit met mate. Vandaar ook dat ik nu nog denk dat ik wel een sociaal drinker kan zijn.

Groetjes,

Robbie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dag allemaal,

thuis van het werk lees ik eerst dit adb-draadje; gek dat ik dat het eerste open, nog vóór de dagdraad; kennelijk houdt het me toch erg bezig.

als ik in gezelschap ben geef ik op dit moment de medicijnen de schuld; omdat ik een stiekeme drinker was, durf ik nu eigenlijk niet te zeggen dat ik alcoholiste ben, want zij kennen mij als heel gematigd (voor- en naz..p.n noemde mijn zoon dat).

voorlopig wilde ik 50 dagen niet drinken, en dan kijken of het nog sociaal kan, maar ik twijfel, mede door alle verhalen en waarschuwingen van jullie als forumleden.

kortom: met beide vragen op deze draad ben ik bezig, en ik heb op beide nog geen afdoend antword voor mezelf.

ik doe nu bijna drie weken mee op het forum, dus ik ben nog niet op de helft. ik ben zelf ook wel benieuwd waar ik op uitkom.

sterkte met iedereen die zin of trek heeft, ik houd het hopelijk weer droog vanavond, hoewel er vrienden komen en we met hen uitgaan. duim maar voor me!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robbie,

Ik proef uit je woorden dat je een keuze wilt maken. Helemaal stoppen of sociaal drinken en als je voor het laatste kies wil je hetgeen je nu alleen drinkt (stiekem) niet meer drinken. Dat laatste lijkt mij heel moeilijk. Want als je weer gaat drinken met de bedoeling het sociaal te doen gaat je lichaam waarschijnlijk toch vragen om grotere hoeveelheden. Want daar was het aan gewend en die gewenning/verslaving heb je zo weer terug. Gratis en voor niets. Daar hoef je niets voor te doen...alleen maar dat eerste glas nemen. Nogmaals als dat je keuze wordt heel veel sterkte. Ik kan het niet en zal het ook nooit meer proberen. Sociaal drinken vond ik heel veel moeilijker dan helemaal stoppen...want die eerste druppels alcohol in je bloed activeren het hele verslavingsmechanisme onmiddellijk. En als je dan na die twee glazen (de afspraak met jezelf) wilt stoppen is dat heel erg moeilijk. Onderschat je grote vriend/vijand de fles niet. Het is een doortrapt duiveltje. Kom op joh, van nog eentje ga toch niet dood en het is net zo gezellig.
Helemaal stoppen is voor mij de beste remedie voor het heerlijke leven dat ik nu heb.

Ariel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Haamster, (en iedereen :-)

Bij mij gaat dat net zo... ik baal ook van mezelf dat ik zoveel dronk, maar het lukt me nu nog ff niet om in 1 x te stoppen. Na een paar dagen helemaal niets wordt de trek toch weer te groot en geef ik er toch weer aan toe. Slap? Ach, zolang ik dit volhou en op pak-m-beet 20% van mijn vroegere inname blijf kan ik er wel mee omgaan... en wie weet? Ik denk wel steeds bewuster na over mijn alcohol-gebruik en dat is alleen maar goed.
Je moet ergens beginnen en minderen is ook al een begin, toch?
Sterkte en hou vol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ariel, je hebt helemaal gelijk. Ik herken het, je kunt geen afspraken met je vriend/vijand de alcohol maken, want je lichaam wil meer en die ene kan nog wel........en nou vooruit nog een dan.........

Anna, die extreme vermoeidheid had ik wel verwacht, want ik zei het gisteren ook al, het vergt zoveel van je geest en je lichaam. Probeer wel de cirkel te doorbreken, hoe moeilijk het ook is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ariel en Marion, misschien hebben jullie gelijk maar ik heb dat zelf nog niet ondervonden omdat dit voor mij de eerste keer is dat ik geheel stop met drinken. Ik heb daarvoor ook niet onderkend dat ik een probleem had met alcohol en ik betrap me er ook soms op het te bagataliseren. Dan denk ik: niet de drank is de schuldige maar mijn ellendige jaren voor/tijdens/na de scheiding en de enorme druk vanuit het werk. Maar ja dan denk ik ook weer, aan nu precies tien weken geleden, dat ik me zelf zag in de spiegel en me rot ben geschrokken en me wakker heeft gemaakt en ook de reden dat ik nu niet meer drink.

Robbie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Robbie, ik vind het ontzettend knap, dat je al bijna 10 weken niet meer drinkt.
Je zult je nu toch ook een stuk beter voelen denk ik. Om de knop helemaal om te draaien en tegen jezelf zeggen ik drink nooit meer is echt moeilijk, maar uit evaring weet ik, dat er dan wel een stuk rust komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik niet tegen mezelf had gezegd dat ik nooit meer zou mogen drinken had ik me misschien elke dag dat ik niet dronk afgevraagd of ik het misschien morgen wel weer eens zou kunnen proberen. Dat zou me zo onrustig gemaakt hebben dat ik van pure onrustgevoelens wel weer zou zijn gaan drinken. En dan noemde ik het een experiment, kijken of het kon.... Maar op het moment dat ik zei: ik zal nooit meer kunnen drinken, was die onrust weg. Nul is nul, en je kunt daar nog een komma achter zetten maar dan verder weer allemaal nullen. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te zien dat elke afwijking in die rij nullen een fout is, teveel... Nul geeft rust. Bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Robbie,

Dit herken ik. Thuis maar doordrinken en op visite braaf 1 of 2 glaasjes (al naar gelang hoe lang het bezoek duurde). Daarna thuiskomen en weer volop aan de gang. Ik dacht dus hetzelfde.
Vorig jaar 3 maanden droog gestaan. In de vakantie een glaasje wijn bij het eten. Allemaal de baas (ja in je appartement heb je geen drank). Na de vakantie ging het dus mis. Nu zit ik dus hier om opnieuw te stoppen, en dan wil ik het volhouden en niet meer proberen "sociaal" te drinken.

Dus ik raad je aan: ga voor de nullijn. Doe ik ook (zal wel weer moeite kosten).

Sterkte
Corinne

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik ga jullie niet vrolijk maken.

Ongeveer 17 maanden geleden ben ik gestopt met (te) en (veel) drinken, omdat het gewoon te veel was. Hoewel het objectief niet zóóó veel was, maar voor mij met mijn medicijnen teveel (geweldige smoes, maar dat is een ander verhaal). Zo'n 1x per 6 weken, inmiddels een paar maand geleden ging in de fout in, vond bij het opruimen een verstopte fles port en had hem half leeg (vies !!!!!!!!!!) op zoek naar de roes voor ik me bedacht dat ik hem ook weg kon gooien. Stom, stom, stom.

Koning Alcohol wordt langzaam Vijand Alcohol, met zijn gore Gremlins die hier GEEN VOET meer tussen de deur krijgen.

Wees gewaarschuwd, 50 dagen, 3 maanden, een half jaar, is helemaal niets als je, zeg tussen de 10 en 15 of 20 jaar regelmatig (te) veel hebt gedronken.

Wie keurig 2 glazen per dag kan drinken, wil ik graag mee ruilen, maar laat ook maar eigenlijk, nu vind ik het zo goor worden en zuur en vies smaken dat ik verlang naar een frisse ijsthee met citroen of een eerlijk glas spa rood.

Op weg naar de 18 maanden tel ik nog steeds alleen maar per dag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...