Spring naar bijdragen

Wat is gevaarlijker


Dappere

Aanbevolen berichten

Forum leden,

Ik heb van de week een gesprek gehad met mijn schoonvader. Hij is nu 25 jaar droog na een ernstige vorm van alcoholisme.
Zoals ik reeds eerder heb gemeld zit ik in een huwelijkscrisis. Mijn vrouw woont nu apart en is bang dat ik mijn belofte niet kan waarmaken.

Ik ben een weekenddrinker. Als ik eenmaal begin dan stop ik niet meer. De gevolgen zijn altijd negatief.
Ik heb bij AdB mijn platform gevonden dat mij een goed gevoel geeft.
Mijn schoonvader gelooft niet in dit soort vrijblijvende zaken en vindt dat ik dagelijks Refusal moet slikken en wil het hele traject bewandelen wat hij ook heeft bewandeld. Dat betekend AA, zelfinzicht, plannen op papier zetten etc.
Hij denkt dat ik mijn probleem te lichtzinnig benader en dat is nog gevaarlijker dan dagelijkse drinkers.
Ik heb geen afkick verschijnselen omdat mijn alcohol gebruik niet van dien aard is.

Mijn uitspattingen zorgen voor veel problemen: huwelijken die mislukken (nu de derde scheiding), problemen met mijn kinderen, ik ben de dag(en) na zo een uitspatting geen mens. Moe, er komt niets uit mijn handen, plannen gaan niet door, spijt. Ook het vergeten van b.v. Mijn jas, das en het opmaken van veel geld (600 euro is geen uitzondering) zijn natuurlijk zaken die niet kunnen.

Zoals gezegd zijn drinkers zoals ik volgens mijn schoonvader veel moeilijker te helpen.

Wie van jullie herkend mijn verhaal en wil zijn/haar ervaringen met mij delen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Akkoord met niwi.

Ik erger me dood aan mensen die me blijven aansporen naar de AA te gaan. En dat zijn er toch een pak. AA werkt niet voor iedereen. Refusal evenmin. Wat wel de moeite is, is proberen. Zien of het je ligt.

Ik zou de opmerking dat drinkers zoals jij moeilijker te helpen zijn ook zonder omwegen opzij schuiven. Waarop is dat gebaseerd ..? Alcohol heeft al genoeg tol gevraagd en leed veroorzaakt in je leven. Die lijdensdruk .. misschien cynisch .. is een belangrijk mechanisme om te stoppen. Je hebt evenveel redenen om je drinkgedrag te veranderen als iemand die dagelijks drinkt.

Rae.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dappere,

Ik denk dat het belangrijkste is dat je de manier kiest die bij jou past. Waar jij een goed gevoel bij hebt. Als het maar jou keus is.

Het is jou keus te stoppen. Als iemand anders dat van jou verlangt wordt het niets.

Naar de AA gaan kan natuurlijk geen kwaad. Als dat bevalt is het jou keus om daar te blijven komen. Dan kan het je helpen.

Idem voor dit forum. Ik kom hier graag, dus kom ik. En kan ik er wat aan hebben.

Uiteindelijk gaat het allemaal om hetzelfde. Beseffen dat drinken niet goed voor je is. Niet meer drinken en een positief zelfbeeld krijgen. Met een positief zelfbeeld is het een stuk makkelijker niet te drinken.

Ik weet niet of het een moeilijker is voor een weekenddrinker te stoppen. Ik denk persoonlijk niet zo in categorieën. Als jij werkelijk wil stoppen dan lukt het.

Ik heb lang gedacht. Ach, zo erg is het niet. Dan lukt het ook niet met stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zelfbeeld Jaap, is inderdaad een erg belangrijk iets. Ik ben nu eental weken mijn levenstijl aan het aanpassen (niet meer naar de kroeg op vrijdagmiddag) en de kwaliteit van de weekenden zijn omhoog geschoten. Nu kom ik wel tot alle plannen die ik heb.
Mijn vrouw is momenteel in het huis van een van een collega en ik heb desondanks meer trots.
Ik begrijp dat ik er nog lang niet ben maar het begin is er.
Een zeer heikel punt is het uit eten gaan. Ik zie dat als een wijntje drinken, lekker eten met een wijntje en als dessert twee Irisch Coffee.
Dat was voor mij het ultieme genieten.
Na het uit eten gaan ruzie maken met mijn vrouw zodat ik als excuus alleen door kon gaan. Wat een schoft ben ik eigenlijk.

Afijn, ik moet nu doorpakken en beseffen dat het probleem drank groter is dan ik besefte.
Dat was het allemaal niet waard. Je beseft pas wat je stuk hebt gemaakt als het weg is. Ik hoop dat het niet te laat is.

Overigens zal ik dit forum zeker blijven bezoeken evenals de AdB hulp.
Ik ga de AA à.'s dinsdag bezoeken.

Rae, mijn schoonvader bedoeld dat weekend drinkers gevaarlijker zijn omdat die de ernst vaak te lichtzinnig opnemen. Ze denken vaak dat het allemaal wel meevalt.

Niwi hoe heeft de AA jou kunnen helpen?

Wat bedoelen jullie overigens met het niet werken van Refusal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dappere,
Om "het" te laten werken...de raadgevingen van oudgediende AA-ers dus,
moest ik om te beginnen mijn hoogmoed al laten varen, aanvaarden dat ik
met mijn alcoholistisch gedrag niet alles naar mijn hand kon zetten
en leren luisteren naar adviezen van anderen.
Een voorbeeld daarvan is gewoon de simpele opmerking van iemand...
als je de 1e niet meer pakt, wordt je nooit meer zat.
Bovendien kon ik altijd iemand bellen als ik het moeilijk had,
en dan wisten ze precies wat ik bedoelde.....ze spraken dezelfde taal....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik vind het van je schoonvader nogal ondoordacht om
drinkers in een bepaald hokje te duwen...
Ik heb moeten leren om voor mezelf op te komen....
en het is voor mij pas een probleem als ik zelf vind dat het probleem is,
een ander hoeft dat voor mij niet in te vullen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja niwi,
Je hebt gelijk. Het moet allemaal uit jezelf komen.
Alleen wat voor mij geen probleem hoeft te zijn is voor je omgeving misschien wel een probleem.
Mijn kinderen hebben veel moeite als ik ook maar een wijntje pak. Ook zij weten dat het zo uit de hand kan lopen. Mijn vrouw staat er vaak alleen voor omdat ik de twee weekend dagen moe en lusteloos ben.
Alle plannen vallen in het water en op maandag ga ik werken met een waardeloos gevoel van nutteloosheid.

Daarnaast bedoeld mijn schoonvader dat periode drinkers de zaak wel eens willen bagatelliseren. Het is maar eens per week. Wat maakt dat uit. Ik doe er toch niemand kwaad mee.
Vaak is het zo dat problemen die duidelijk zijn voor jezelf vaak een betere motivatie geven. Ik ben blind geweest. Als je drie huwelijken verder op een leeftijd van 52 jaar erachter moet komen dat je je leven verkeerd invult, is dat best een pijnlijke constatering.
Materieel ben ik gegroeid in de jaren maar als mens ben ik blijven stil staan. Ik wil ongeacht of mijn huwelijk wel of niet stand houdt, de resterende jaren trots zijn op mijzelf en meer geven dan nemen.
Ik heb genoeg vooraan gestaan om mijn deel op te strijken.

Ik zal proberen bij de AA de voordelen uit het verhaal te halen. Ik ben er een aantal jaren geleden eens mee begonnen maar toen was ik denkelijk geestelijk nog niet ver genoeg in mijn overtuiging.
Ook deze ervaring zou ik graag willen delen op dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...