Spring naar bijdragen

Man heeft alcoholprobleem


Aanbevolen berichten

Goedenavond.

mijn man heeft denk ik een alcoholprobleem. 
ik zou graag willen weten wat ik moet zeggenop de volgende verwijten:

-jij bent saai

-jij geniet niet van het leven

-ik zorg goed voor jou en de kinderen 

-ik laat niemand bepalen wat ik drink

-ik lig niet laveloos op de bank

-jij maakt je veel te druk om wat als…

ik wordt er sindskort op aangesproken door mensen en ook de kinderen zeggen er wat van. 

wat denkt u?

 

ps kan ik ook niet openbaar chatten?

 

mvg

mezelf
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-9-2024 om 18:37 zei Mezelf2024:

ik zou graag willen weten wat ik moet zeggenop de volgende verwijten:

-jij bent saai

-jij geniet niet van het leven

-ik zorg goed voor jou en de kinderen 

-ik laat niemand bepalen wat ik drink

-ik lig niet laveloos op de bank

-jij maakt je veel te druk om wat als

 

Je kunt van alles wel en niet zeggen, maar uiteindelijk heeft een alcoholist altijd argumenten om te drinken. En de neiging om de mensen aan te vallen die hen op het probleem wijzen. Je kunt hier niet op een goede manier op reageren.

Het enige wat je kunt doen is denk ik gesprekken voeren, op een moment dat niemand alcohol heeft gedronken. Zoveel mogelijk zonder oordeel. Begrijp dat het voor hem ook moeilijk is en dat hij echt niet in één keer het licht zal zien. En zelfs als hij dat wel doet, dan is het nog een heel pad om daadwerkelijk te stoppen. Probeer niet te veel verwijten te maken, maar geef wel aan waar je je zorgen om maakt. Ultimatums werken in mijn opinie zelden, dus daar zou ik ver weg van blijven, maar je kunt wel uitleggen wat het met jou en jullie gezin doet. 

Hoe dan ook: succes en sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kunt hier niet openbaar chatten

je kunt wel heel goed voor jouzelf gaan zorgen

bijv. bij Tactus hier, groepen voor naasten
Jellinek; sterk ernaast
Al Anon

jouw man zal zelf de keus moeten maken om weer gezond te worden
zonder zijn eigen motivatie en in de actie gaan wordt het niets ben ik bang

sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 13-9-2024 om 16:54 zei Ayla89:

Je kunt van alles wel en niet zeggen, maar uiteindelijk heeft een alcoholist altijd argumenten om te drinken. En de neiging om de mensen aan te vallen die hen op het probleem wijzen. Je kunt hier niet op een goede manier op reageren.

Het enige wat je kunt doen is denk ik gesprekken voeren, op een moment dat niemand alcohol heeft gedronken. Zoveel mogelijk zonder oordeel. Begrijp dat het voor hem ook moeilijk is en dat hij echt niet in één keer het licht zal zien. En zelfs als hij dat wel doet, dan is het nog een heel pad om daadwerkelijk te stoppen. Probeer niet te veel verwijten te maken, maar geef wel aan waar je je zorgen om maakt. Ultimatums werken in mijn opinie zelden, dus daar zou ik ver weg van blijven, maar je kunt wel uitleggen wat het met jou en jullie gezin doet. 

Hoe dan ook: succes en sterkte! 

Dank je wel.. helaas doe ik dit al tientallen jaren. Ik heb nu eigenlijk besloten het te laten. Omdat ik het mentaal niet meer trek. (Er zijn in het verleden ook een aantal nare alcohol gerelateerde dingen gebeurd tussen ons, fingers crossed dat dit dan niet meer gebeurd) Ik heb gedaan wat ik kon.  Ik maak me druk om de toekomst, ook wat betreft drinkgewoonten van de kinderen (goed voorbeeld doet goed volgen en slecht voorbeeld doet slecht volgen) .

ik probeer de kinderen een gezond drinkpatroon aan te leren in mijn eentje en zeg eerlijk dat papa teveel drinkt als ze erom vragen. En ervoor zorgen dat de kinderen veilig zijn (maw ik drink eigenlijk nooit zodat ik gewoon kan autorijden na een avondje uit) 

1 ding is zeker: de confrontantie opzoeken, gesprekken voeren etc leiden alleen maar tot ruzie en dat is zeker niet goed voor de kinderen.  Dank je wel. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...