irunalone Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 hallo allemaal, Ik ben 19 november gestopt met alcohol, na vijf jaar drinken. Ik ben sindsdien euforisch en hyperactief. Ik mest kasten uit, ben aan de grote schoonmaak, help mijn zoon intensief met zijn werkstuk en ben vrolijker dan ooit. Zucht naar drank is er nagenoeg niet! Begrijp mij niet verkeerd hoor, dit is natuurlijk ideaal, maar nu las ik laatst op het forum over: "Als de eerste euforie verdwenen is.........". Ik kan het niet meer terugvinden en kan het dus niet navragen bij betreffende persoon. Kan iemand mij hier iets over vertellen? Ik heb namelijk een manisch- depressieve stemmingsstoornis en als de euforie daaruit voortkomt, door de andere levensstijl, dan moet ik oppassen dat ik niet richting manie koers. Ben benieuwd naar jullie reacties, alvast bedankt! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lavendel1 Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 Bon, twee gelijke draadjes, dat is pas super enthousiast ;-)? Ik kies deze dan maar! Inderdaad de eerste weken is er een hele fijn euforie gevoel: sterk, de overwinning! Na drietal weken zakt dat terug wat af en komt men soms wat in een grijze realiteit terecht. Je leven kent nog steeds dezelfde problemen. Alles komt harder binnen. Je voelt veel meer. Met andere woorden: je leeft nu nuchter. Het grote verschil is dat je nu ook nuchter al je rommel kan beginnen op te ruimen. De dingen veranderen niet van vandaag op morgen en dat is soms ontmoedigend. Soms komen er ook problemen en gevoelens naar boven waarvan je het bestaan niet of niet meer wist. Dus men is best gewaarschuwd hiervoor. Soms kan men hiervan zo hard schrikken dat het een trigger kan zijn. Sommige verzorgers raden voor deze periode anti depressiva aan, maar dat hangt dan weer van persoon tot persoon af. Uiteindelijk vind je lijf en geest zijn eigenheid weer terug en kan je leven volgens je geboorterecht. Hopelijk kan je hier al wat mee verder? Het blijft alvast nog steeds de moeite. En die euforie? Die raak je nooit helemaal kwijt, die blijft ergens sluimeren en steekt de kop soms terug op. Fijn toch? Hou dat gevoel maar lekker vast, het is een cado! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 1 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 bedankt! Ik ga er zo lang mogelijk van genieten want ik ben al tien jaar depressief thuis dus voor mij is het een mega groot kado!! Met die grijze sluier deal ik later wel! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kunsie Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 hi Irunalone, Ik had een reactie gegeven op je vraag over de euforie waarin je verkeert. Later zag ik dat het bericht word wegehaald door de morderatoren. Maar bij mij staat het er nog op. Heb jij het ook gelezen? En heb jij enig idee waarom mijn reactie weggehaald moest worden. Ik ben stomverbaasd hierover Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 1 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 het gaat niet om jouw reactie lieve kunzie! lees maar snel even mijn berichtje op het andere draadje. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 1 december 2012 Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 beetje verwarrend dus. Irunalone; als het weer gebeurt, kun je zelf het beste de tekst van één posting weg halen met bewerken en dan *** tikken, of "foutje bedankt:D" o.i.d. er wordt wel gemodereerd ook in het weekend, maar waarschijnlijk minder. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 1 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 1 december 2012 bedankt Jane4, ik ga het onthouden. Hoop nu alleen nog dat Kunzie vanavond nog inlogt zodat het voor haar ook opgehelderd wordt! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kunsie Geplaatst 2 december 2012 Rapport Share Geplaatst 2 december 2012 Hoi Irunalone, Ik heb idd nog even ingelogd na "the silence off the lambs" en ik vond je bericht op het andere draadje. Hartstikke lief van je en alles is weer oke. Ik had idd ook een mailtje naar de moderator en vond keurig een mail met uitleg over wat er mis gegaan was. Dus eind goed al goed!!!!! Het is ook best wel ingewikkeld af en toe hoor! Maar wel leuk, al dat contact onderling. We gaan morgen weer vrolijk verder. Welterusten allemaal Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 2 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 december 2012 fijn kunzie! lekker slapen allemaal! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 2 december 2012 Rapport Share Geplaatst 2 december 2012 Irunalone, Als je voor je Manisch depressieve stoornis je medicijnen blijft gebruiken hoef je niet bang te zijn om in een manische fase terecht te komen. Ik ben zelf ook m.d. en heb wel gemerkt dat ik door gebruik van baclofen de dosering van de lithiumcarbonaat (camcolit) en de sertraline (zoloft) terug heb kunnen brengen tot 1/3 van de gebruikelijke dosering. Voorheen slikte ik 1200 mg. lithiumcarbonaat en 150 mg. sertraline, nu dus nog maar 400mg. om 50 mg. Ik ben dus door de baclofen in een win-win situatie terrecht gekomen, geen craving/zucht naar alcohol meer en een minimale dosering van de voor o.a. de nieren schadelijke lithiumcarbonaat. Loop door deze minimale dosering ook niet meer als een Zombie rond. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 2 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 2 december 2012 @Romualdus: Nou, dat is helemaal goed nieuws! Ik gebruik dan wel geen Baclofen maar ik heb wel verschijnselen van overdosering sinds vrijdag (vrijdag gelijk bloed laten prikken, maandag uitslag) Ik gebruik Campral, maar buiten dat zijn mijn nieren natuurlijk een heel ander drinkpatroon gewend, het kan best zijn dus dat ik ook moet minderen en dat zou dan, wat jij zegt, een win-win situatie zijn. Ik houd het in de gaten! (was al bang voor een manie, het leek erg die kant op te gaan). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 3 december 2012 Rapport Share Geplaatst 3 december 2012 @irunalone, Als je je drinkpatroon (lees minder vocht) tot je neem in combinatie met lithiumcarbonaat loop je de kans op een lithiumvergiftiging. Heel verstandig van je om je lithiumgehalte in je bloed te laten prikken. Ik laat het niet meer prikken met deze lage dosering loop ik geen risico op een vergiftiging en mogelijke nierbeschadiging. Overigens wordt een aankomende manische fase bij mij al eerder door mijn vrouw gesignaleerd dan dat ik het zelf door hebt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 3 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 december 2012 @romualdus: de lithiumspiegel is 0,87m/mol en dat is voor mijn doen vrij hoog, nu dan nog diarree erbij dus goed oppassen. heel herkenbaar trouwens dat de partner eerder in de gaten heeft dat er weer iets aan zit te komen! Mijn man houdt al twee weken zijn hart vast en is doodsbang dat het misgaat. Mede ook omdat ik eenmaal in hypomane staat niet corrigeerbaar ben. Fijne dag! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 3 december 2012 Rapport Share Geplaatst 3 december 2012 @irunalone, Ik ken natuurlijk je gewicht en bouw niet, maar voor een vrouw is 0,87 mmol/ltr. al vrij hoog. Je gaf zelf aan diarree te hebben, kan dus al een oorzaak zijn van de hoge lithiumspiegel. Denk er aan voldoende water te drinken! Hopelijk, ik denk zelf van niet gezien de hoge lithiumspiegel, kom je niet in een manische fase. Deze is, helaas ik ken het, niet te stoppen en stopt alleen als je volledig opgebrand bent of dat je stemming omslaat. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 4 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 4 december 2012 hij stopt bij mij als ik opgebrand ben nadat ik verschillende instanties en bedrijven heb bestookt met DE uitvinding voor hun bedrijf, tot in detail uitgekauwd, ik me weer heb ingeschreven voor opleidingen en cursussen die zover buiten mijn bereik liggen, ik bij alle bekenden de deur heb platgelopen en gerateld heb wat ik wel niet allemaal ga doen in de toekomst en nu, ik 'restaurantachtige' viersterren menu's op tafel tover en stuiter van de adrenaline, en slaap? verspilde moeite... Het minne is bij mij: Het VOELT zo GOED! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 5 december 2012 Rapport Share Geplaatst 5 december 2012 @irunalone, Ik ken dat gevoel, soms mis ik de manische fase. Net wat je zegt, "het voelt zo lekker". Een niet te stuiten energie en goed gevoel die je de indruk geeft dat je de hele wereld aan kan. Toch heeft het mij in het verleden wel eens tot bijzondere prestaties gezet, helaas stort je daarna opgebrand in als een pudding. Gelukkig heb ik de manische fase al lang geleden voor het laatst meegemaakt. Mijn psychiater zij destijds al dat mijn alcoholisme veroorzaakt werd door mijn m.d. In de depressieve fase hunker je naar de manische fase en omgekeerd. Een "goed" medicijn daartegen is alcohol. Echter buiten onze m.d. hebben wij daardoor een nieuw probleem daarbij gecreërd, alcoholafhankelijkheid. Het gaat nu al geruime tijd goed met mij, redelijk stabiel in de normale fase en geen alcohol meer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 5 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 5 december 2012 fijn dat je al geruime tijd stabiel bent. mag ik vragen wanneer je gestopt bent met drinken? Ikzelf nog maar pas op 19 nov 2012. Het gaat wel goed alleen de schommeling in stemming, hij wil maar omhoog. Lastig om dat tegen te houden want het is alweer even geleden dat ik de hele wereld aankon! Nou ja, toch maar naar de realiteit blijven kijken.. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Romualdus Geplaatst 6 december 2012 Rapport Share Geplaatst 6 december 2012 @irunalone, In ben met behulp van baclofen gestopt op 26 oktober van dit jaar. Totaal geen craving/zucht en in het begin een gevoel van euforie. Dit gevoel is aan het begin van het stoppen normaal, hetgeen je nu zelf ervaart. Het lijkt inderdaad alsof er een manische fase zich gaat aandienen. Helaas verdwijnt dit euforisch gevoel na een paar weken, je lichaam gaat dit gevoel (zonder alcohol) als normaal ervaren en zo ga je je ook voelen. Waarschijnlijk is dit bij jou ook het geval. Blijf je medicatie gebruiken en laat je partner je gedragingen beoordelen, zij/hij heeft het eerder in de gaten dat er een manische fase voor de deur staat! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 6 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 december 2012 hoi Romualdus, Ik voel de euforie al afzwakken. Ik zit nu in de derde alcoholvrije week dus dat klopt wel met wat anderen ook al schreven. Maar beter zo dat de boel stabiel blijft. Fijne dag! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 6 december 2012 Rapport Share Geplaatst 6 december 2012 Is ook niet zo gek die eerste euforie Je hebt wel wat gepresteerd wat onmogelijk leek Tenminste dat gevoel had ik toen ik stopte Als ik aan dat stopmoment denk komt er altijd nog een stukje euforie naar boven Elke overwinnings gevoel zal ook afzwakken...word weer normaal 3 weken heb je er al bijna opzitten...op naar 1 maand das ook een overwinning alleen die voelt net iets anders Ach en ik denk zelf als je dit hebt overwonnen is de rest helemaal niet meer onmogelijk wat op je pad komt Haal het mooie uit de dag ook al zie je het soms even niet zitten droog houden is het antwoord overal op Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 6 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 6 december 2012 bedankt huttula, idd op weg naar een maand. Ik houd het niet precies bij elke dag omdat het al wel drie maand lijkt en nog maar drie weken is. daar raak ik niet gemotiveerd van. Waar ik wel gemotiveerd van raak is dat ik s' morgens fit en fruitig uit bed stap en geniet van de dingen die er toedoen. Die eerste kop koffie, de lach van mijn zoon, de vogeltjes in het zelfgemaakte vogelhuisje. Die fijne dingen zag ik niet meer. Ik leefde niet voluit en dat is voor nu mijn goal. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 7 december 2012 Rapport Share Geplaatst 7 december 2012 En das een hele belangrijke...das ook een soort euforie Had je 3 weken geleden niet gedacht dat je nu al zo aan het genieten bent van de dag En soms als je het moeilijk hebt moet je weer eens op die kleine dingen weer focussen...misschien dat je ze weer ff vergeten was Ik hoop dat je nog lang mag genieten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kunsie Geplaatst 7 december 2012 Rapport Share Geplaatst 7 december 2012 Hoi Ironalune, Ben weer eens op jouw draadje aan het lezen. Ik besefte nog niet dat die draadjes eindeloos door kunnen lopen. Merk dat bij mijn draadje nu ook en ik dacht: ff kijken bij jouw. Ik lees dat het goed met je gaat, daar ben ik blij om. En ik heb ook een vogelvoederplank op een meter van mijn voorraam. Daar kan ik zoooo van genieten. Er komt zelfs af en toe een bonte specht. Dan ga ik helemaal uit m'n dak. Het zijn de kleine dingen die het doen, toch? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irunalone Geplaatst 7 december 2012 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 december 2012 yep, de kleine dingen zijn de dingen die er toe doen bij mij. Toch zou ik ook heel graag weer gaan werken maar dat zit er nog niet in. Mss toekomstmuziek. Eerst maar volgend jaar de opleiding tot herstelcoach, deze duurt enkele maanden, ik hoop dat dat niet teveel wordt..we gaan het zien! vandaag maar even de kerstboom opgezet met mijn zoon, stap voor stap tenslotte. Dan blijft t ook allemaal behapbaar. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kunsie Geplaatst 8 december 2012 Rapport Share Geplaatst 8 december 2012 Juist, rustig aan. Kerstboompie opzetten is ook belangrijk. En voor kinderen meestal een leuk moment, ik vond dat vroeger prachtig (en nog, mijne staat ook) En de kerststal werd bij ons ook opgezet, was ook heel spannend. Begrijp dat je gewoon door wilt gaan met je leven, alsof er niks aan de hand is en alles "normaal" is. Maar soms pas op de plaats maken is ook nodig. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden