Spring naar bijdragen

Hoe vaak kan je opnieuw beginnen!


Aanbevolen berichten

Beste nuofnooit,

Het is goed om te horen dat je bewust bezig bent met het minderen van je alcoholgebruik en perioden van abstinentie hebt ingelast. Het kan echter frustrerend zijn wanneer je merkt dat je gezondheid achteruitgaat en je moeite hebt om volledig te stoppen met drinken. Het proces van stoppen met drinken is voor iedereen anders, en het kan nuttig zijn om te kijken hoe anderen succesvol zijn geweest in het overwinnen van een vergelijkbare situatie. Op het forum bij het draadje ‘ditjes, datjes & dagdraad’ treffen mensen elkaar online en bespreken onder andere hun manieren om in herstel te blijven.

Ten eerste is het belangrijk om een steunend netwerk om je heen te hebben. Dit kunnen vrienden, familieleden of zelfs ondersteuningsgroepen zijn. Zij kunnen je aanmoedigen, advies geven en je helpen om gemotiveerd te blijven. Het delen van je doelen en uitdagingen met anderen kan enorm waardevol zijn.

Daarnaast kan het nuttig zijn om professionele hulp te zoeken. Een behandelaar, zoals een verslavingsarts of een psycholoog, kan je begeleiden bij het stoppen met drinken en je voorzien van specifieke strategieën en technieken die voor jou werken. Ze kunnen ook onderliggende oorzaken van je drinkgedrag helpen identificeren en aanpakken.

Het is ook belangrijk om realistische doelen te stellen en kleine stapjes te nemen. Door te kijken naar een realistisch en haalbaar doel, vergroot je de kans op succes.

Tot slot, wees geduldig en mild voor jezelf. Het is normaal dat er ups en downs zijn tijdens dit proces. Het belangrijkste is om vol te houden en te leren van eventuele terugvallen. Met de juiste steun en toewijding is het mogelijk om te stoppen met drinken en je gezondheid te verbeteren.

Veel succes met je reis naar een gezondere levensstijl en blijf positief. Je hebt al belangrijke stappen gezet, blijf volhouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je voor je antwoord.  Ja alleen mijn man weet dat ik drink ik hou het verborgen. Mijn moeder was een alcoholist die niet meer voor haar zelf en ons kon zorgen. Ik ben altijd doodsbang voor alcohol geweest. Nu ben ik 66 en opeens sinds 2 jaar heb ik hier zorgen over. Een mooie zomer een keer een rose in de tuin vervolgens veel avonden. En opeens drink ik! Ik wil niet geregistreerd staan bij mijn huisarts. Daar heb ik hele goede reden toe omdat mijn moeder nooit meer goed is nagekeken,  en toen had ze leverkanker. Ik ben nu alles van jullie aan het lezen en maak aantekeningen,  bedankt groet van mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is mijn grootste angst uitgekomen.  En dat doet pijn omdat ik zo mijn best heb gedaan. Maar zo zie je maar weer je kan niet alles voor zijn. Je kan niet alles goed doen,al doe je nog zo je best. Onze kinderen drinken ook niet omdat ik ze geleerd heb dat wij erfelijk belast zijn. En dan zou ik nu moeten zeggen o ik heb mij niet aan de door mij bedachte regels gehouden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...