Spring naar bijdragen

Even voorstellen


pieterjan

Aanbevolen berichten

Ik werd toch nieuwsgierig en zocht naar evt. eerdere berichten van je. Toen vond ik dat je op 22 september op de draad van Quinn al dit schreef:

hoi mijn naam pieter en ik ben verslaaft aan energie drinks weet iemand een goede manier hoe je kan beginnen met minderen?

Dat mag ik wel citeren, hè?

In het algemeen wil ik op die vraag reageren door te zeggen dat het beste begin vaak neerkomt op een plan dat je zelf bedenkt. Dat mag ook overgenomen zijn van adviezen of verhalen van anderen, als je er zelf maar achter staat. Dus zelf een plan bedenken en ermee beginnen, ook als je niet zeker weet of het gaat werken. Zo nodig leer je al doende wel hoe het misschien nog beter kan. Een valkuil waar je in kunt trappen is dat je misschien te snel opgeeft als het niet direct helemaal lukt. Dan moet je echter gewoon "opstaan, je knietjes afvegen en weer doorgaan".

Een tweede opmerking heb ik nog over je omschrijving "beginnen met minderen". Dat klinkt namelijk wel erg vrijblijvend. Dus als je zo'n plan opstelt kun je misschien preciezer opschrijven hoeveel minder en op welke termijn en hoe lang je het daarna vol wilt houden. Dat kun je voor jezelf opschrijven of hier op het forum, of allebei natuurlijk, net wat voor jezelf het beste aanvoelt.

Tenslotte nog dit: voorlopig even helemaal stoppen kan in de praktijk wel eens makkelijker blijken te zijn dan proberen te minderen. Dat zou je eens uit moeten proberen. Bij alcohol was dat bij mij heel duidelijk zo, maar voor energiedrankjes ligt het misschien anders.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vond nog wat nuttige informatie over energiedrankjes op het internet.

Een algemeen verhaal staat in https://www.vnn.nl/meer-over-middelen/andere-verslavende-middelen/energiedrank

 

Bij jellinek.nl (in het gedeelte voor ouders en opvoeders) staat onder meer dit:

Hoe de risico’s te verminderen

  • Onder de 13 jaar geen energiedrankjes drinken.
  • Tussen de 13 en 18 jaar maximaal één blikje van 250 ml drinken.
  • Als volwassene niet meer dan 4 blikjes drinken.
  • Niet combineren met alcohol.
  • Niet combineren met andere cafeïne houdende producten
  • Niet voor of tijdens het sporten drinken; het is geen dorstlesser.
  • Drink genoeg water als je energiedrank drinkt. Door de grote hoeveelheid suiker nemen je darmen het vocht vertraagd op. Drink je niet genoeg water, dan droog je uit

bron: https://www.jellinek.nl/familie-en-omgeving/ouders-en-opvoeders/drugsinfo-voor-ouders-opvoeders/informatie-over-energiedrankjes/

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...