Lily Geplaatst 9 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2007 (diep inademen)Hallo allemaal,Na een paar maanden "gluren" wil ik nu meedoen. Ik weet dat het voor velen een behoorlijk drempel geweest is om zich hier aan te melden (laat staan de hele weg-met-de-drank proces!) en dat geldt ook voor mij. Voornamelijk omdat ik geen NL ben en nooit een cursus schriftelijk NL gevolgd heb. Dus er zal heel wat spelfoutjes, gekke zinsopbouw keuzes en nog veel meer in mijn berichten staan. Voor iemand die het dagelijks brood verdient met het schrijven (niet in NL dus!) is dat wel even slikken, en ik hoop dat het niet al te storend voor jullie zal zijn als je moedertaal af en toe wat ruw behandeld wordt! En alstublieft ga me niet corregeren, want ook al zal het ongetwijfeld goed bedoeld zijn, zal dat ook ongetwijfeld een remmend effect op mij hebben. Ik moet eerlijk zijn, het is erg moeilijk om de behandeling in het NL te doen. Ik ben Lily, 37 lentes jong. Ik woon hier al 10 jaar en ben pas in februari begonnen met deze Tactus Internet behandeling. Vanaf mijn 18e is het idee van "drinken met mate" mij heel vreemd gevonden. Vroeger was ik erg actief in de muziek scene en vond overmatig alcohol gebruik helemaal niet erg, voor mij was het alleen maar synoniem met rock'n'roll. Ik had al gauw door dat ik er niet goed tegen kon (blackouts, foute dingen doen onder de invloed, spijt, schaamte) en toch ben ik bijna 20 jaar wel door blijven gaan met het proberen om dat wel te kunnen doen. Dus, waarom nu? Waarom maak ik me nu zorg over mijn probleem? Ik moet nu eindelijk eerlijk tegen mezelf zijn: ik kan het niet, dat "je mag wel een paar borrels" [in het weekend] [op een feestje] [tijdens een werk diner]....kies je gelegenheid...om alleen telkens weer veel meer dan die paar borrels te nemen.Ik vind dat ik veel meer verdien. Ik ben de eindeloze katers beu, ik vind het helemaal niet "rock-n-roll" meer om stomme dingen te gaan zeggen en doen, ik wil mijn conditie verbeteren en ik wil een eind maken aan het gevecht tegen de drank, en als winnaar er uit komen.Met de aanvang van de Internet behandeling lijkt het alsof alles ik in een soort versnellings stroom terecht gekomen ben. In het verleden heb ik meerdere bewust "pauzes" (periodes waarin ik helemaal geen alcohol dronk, geen sigaretten of joints rookte) genomen en het ging altijd prima--en toch kwam ik altijd terug naar de oude nare gewoontes. Nu heb ik geen zin meer in zo'n tijdelijk "vakantie" van de drank of andere verslavende middelen en o wat heeft dat een angstaanjagend effect! Ik heb nu al in een kleine drie maanden een paar immense zwarte dagen (terugvallen) achter de rug en ik heb mijn vermoedens dat het gebrek aan een steunnetwerk ook al is het maar "virtueel" ook een zekere rol heeft gespeeld. Ik wilde zo graag mijn drankprobleem stiekem zelf oplossen--net als hoe ik het stiekem zelf heb opgebouwd. Ik heb een LAT-relatie, en doordeweeks woon ik alleen. Na heel lang zoeken heb ik afgelopen jaar oktober mijn eigen flat gekregen (vroeger had ik een huisgenoot, daarvoor twee huisgenoten, daarvoor woonde ik samen met mijn toenmalige vriend). In het begin was het echt te gek, maar al gauw begon ik veel meer te drinken; ik was net begonnen met een nieuwe baan, ben verhuisd naar een heel mooi plek maar wel een plek waar ik slechts een paar mensen kende, ik werk ook deels thuis...en ja ondanks goede voornemens over "ik zal me inschrijven voor een cursus" of "misschien kan ik ergens vrijwilligerswerk doen" bleek mijn liefde voor alleen thuis zitten met een fles wijn of flesjes bier groter--en zeker ook mijn gevoelens van angst en eenzaamheid. Mijn grootste motivaties om hier mee zijn 1) jullie wonen ook in Nederland: jullie weten als geen anderen hoe het hier is, bijna overal ter wereld is stoppen met drinken moeilijk maar er zijn bepaalde bijzonderheden in elk cultuur denk ik wat bijzondere uitdagingen geven. Hoe ervaar ik dat in NL? Hmm, hier is het bijvoorbeeld vaak zo "ongezellig" om niet mee te gaan borrelen, en hallo, zelfs op vele sportscholen is alcohol verkrijgbaar...! Om maar een paar voorbeelding te noemen.On ook al ben ik net ingeschreven bij een forum in mijn geboorteland (omdat ik me beter in mijn moedertaal kan uiten en ook omdat er voor mij bepaalde referentiekaders zijn die zich hier niet echt vertalen). En 2) wij zijn allemaal meer of minder op dezelfde ontdekkingsreis. Ik heb te lang zo veel pijn en angst niet laten doorschemeren want dat was niet stoer, dat was zwak. Ik kon het niet accepteren dat ik niet gewoon ook een glas wijn bij een lekker maaltijd kon hebben zonder meteen te denken: ja, nog een! nog een! Of heel zenuwachtig te worden als ik wist van tevoren dat er geen drank ergens verkrijgbaar zou zijn ("wat saai zeg!"). Ik heb trouwens nu op dit moment nog enorm veel problemen met dat accepteren van het feit dat ik helaas niet bij de geniet met mate mensen ooit zal bijhoren. Het zit me zelfs heel erg dwars. En gelijk geef ik toe: ik kan en wil het niet meer, afhankelijk van de drank zijn! En ik geef ook luidkeels toe: ik ga het voor mezelf doen, maar ik heb gezelschap, wijze woorden en steun heel hard nodig. Bedankt voor het lezen. Dat was het voor vandaag. Ik wens iedereen een fijne avond.Groetjes,Lily Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 9 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 9 mei 2007 Lily,Eerst en vooral welkom bij het forum.Als je al een aantal keer hebt meegelezen, dan zul je heus gemerkt hebben dat wij hier op het forum onze moedertaal aardig ruw kunnen behandelen. Ik ga al die fouten niet verbeteren, ik maak uiteindelijk zelf ook de nodige fouten. Je schrijft hier ook eigenlijk ter vervanging van de spreektaal.En ik moet zeggen je Nederlands is behoorlijk goed.En heel goed is dat je hulp hebt gezocht om van je verslaving af te komen. Zelf volg ik ook de internetbehandeling en ben daar zeer tevreden over.Om snelle respons te hebben of te geven stel ik voor dat je op het dagdraadje meedoet. Elke dag wordt een nieuw draadje geopend. Je vindt het dagdraadje onder "ditjes, datjes & dagdraad".Ik ben niet nieuwsgierig, maar uit welk land kom je en wat is je moedertaal? Ik ben zelf ex-Belg en er zit op het forum ook een aantal Belgen.Ik hoop dat je het hier naar zin krijgt. Het forum heeft mij echt goed gesteund naar stoppen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lily Geplaatst 10 mei 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 mei 2007 Hallo Corinne,Bedankt voor je hartelijk bericht. -zul je heus gemerkt hebben dat wij hier op het forum onze moedertaal aardig ruw kunnen behandelen. Gelukkig maar! Ja, over de Internet behandeling: ik merk nu (in fase 2) dat ik er niet meer genoeg aan heb met het alleen zitten nadenken over alles; ik heb nu ook een sterke behoefte aan contact met anderen met vergelijkbare vragen, momenten van vreugde en momenten van twijfel. Voor een hele lange tijd ben ik diep in ontkenning van mijn drankprobleem, het laaide op, ik bluste het uit (met een alcoholvrij blusapparaat welteverstaan!). Ook had ik nooit kunnen geloven dat er misschien anderen zouden zijn welke met vrijwel precies dezelfde nare situaties dag in, dag uit ook aan het worstelen waren."Ex-Belg"? Heb je je rug naar Belgie gekeerd? Ik ben er net geweest. En een terugval van je welste meegemaakt. Dat ik in zo'n vroege stadium "een" speciale bier zou kunnen dragen zonder nog een en nog een en nog een te willen hebben (en daadwerkelijk bestellen & opdrinken). Niet dus :-(Trouwens ik heb zo goed als vaarwel aan die gedachte gezegd, de gedachte van vermindering. Volgens mij heb alle drankbonnetjes voor dit leven al opgemaakt. Ik ga straks mijn eerste dagraad post schrijven...spannend...Groetjes,Lily Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rudy Geplaatst 10 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 10 mei 2007 Hey Lily...Het gevecht tegen de drank wat jij omschrijft in dit bericht, eindigde voor mij toen ik stopte met drinken.Niet een slokje, een speciaaltje een buckler of op speciale gelegenheden of alleen de weekenden.Nee radicaal stoppen en op dat moment ging een andere wereld voor me open.Ik was inmiddels alles kwijtgespeelt wat me dierbaar was en ben daarom blij dat jij op een nog zo jonge leeftijd inziet dat je problemen hebt met drank en dat het leven méér is dan alleen maar drinken en er nadien ziek van zijn.Welkom op dit forum waar je om een ruggesteuntje kunt vragen en waar over achterliggende problemen worden besproken die mede oorzaak zijn van ons drankmisbruik.Het geheel is een proces dat een mensenleven duurt, maar eenmaal gestopt pluk je daar op langer termijn de vruchten van.Ik wens je sterkteRudy... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bibelle Geplaatst 10 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 10 mei 2007 dag lily, fijn dat je er bent, en dat je meedoet. je schrijft goed, maar ik herken de onzekerheid van het je moeten uiten in een andere taal dan je moedertaal: mijn moeder was duitse, en je kon het eigenlijk altijd horen (nu ze dement is, is ze haar aangeleerde nederlands weer kwijt, ze spreekt weining en als ze praat, dan in het duits)de afgelopen weken heb ik veel aan het forum gehad, en ik hoop dat jij dat over een aantal maanden ook zult kunnen zeggen.ik heb ook een lat-relatie, maar bij ons is het in omgekeerde richting ontstaan: we zijn al heel lang samen, maar het werk van beiden dreef onze weken uit elkaar: we weten beiden niet van opgeven, hebben allebei erg leuk werk, maar te ver uit elkaar. mijn latman steunt me wel bij het hele proces. zonder hem zou ik het niet gered hebben tot nu toe. geldt dat ook voor jouw relatie?in ieder geval: welkom hier! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lindi Geplaatst 10 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 10 mei 2007 Hoi Lily,Welkom hier! Heel goed om hulp te zoeken! Het is heerlijk om zo'n steuntje in de rug te krijgen vind ik, dus waarom alleen aantobben? Ik ben hier 3,5 week en bevalt goed. Hoewel ik niet eens zoveel dronk moest ik na een half jaar proberen toegeven dat het me toch niet goed lukte om zelf te minderen. Ik zwichtte zo weer als mijn echtgenoot met een gezellig wijntje kwam aanzetten. En aangezien ik niet wilde wachten tot het echt grote problemen zou gaan opleveren - mijn vriendin die in een verslavingskliniek werkt, wees me er op dat de hoeveelheid die ik dronk toch al voldoende was voor leverstoornissen - ben ik blij dat ik hier hulp gevonden heb.Enne, eerlijk gezegd valt er niks bijzonders op aan je taalgebruik. Volgens mij let niemand daar erg op hier - ik zie bij mezelf regelmatig foutjes van het soort dat ik er op m'n werk echt wel uit haal. 't Is gelukkig geen literatuurclubje...Die mensen die het zo ongezellig vinden dat je niet meedrinkt - het is logisch dat drinkenmaatjes dat ongezellig vinden. Maar mensen met een gezond drinkpatroon zullen het doorgaans niet zo geslaagd vinden in gezelschap te zijn van dronken mensen en zal het niet uitmaken of je nu een biertje meedrinkt of aan de spa zit. dat is tenminste mijn ervaring. ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die erover zeurt. behalve mijn man, toen ik commentaar ging leveren op zijn drankgebruik - haha - had ik niet moeten doen natuurlijk, want zo erg is het ook niet met hem.Hartstikke goed dat je bent gestopt en tot ziens op de dagdraadjes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lily Geplaatst 10 mei 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 mei 2007 Bedankt allemaal!Een vraagje, het staat hier wellicht ergens, maar wat betekent ADB? "aan de borrel" was mijn eerst idee maar natuurlijk kan dat het niet zijn!Groetjes,Lily Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
charlie Geplaatst 11 mei 2007 Rapport Share Geplaatst 11 mei 2007 Hoi Lily, welkom!!!!Aan de borrel, hahaha, nee, ADB betekent Alcohol De Baas. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Lily Geplaatst 11 mei 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 mei 2007 Hee Charlie,Bedankt!Ah-ha, Alcohol De Baas. Hmm. Ik wil liever die !#%@ ontslagen!Groetjes,Lily Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden