Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Ik ben een 29-jarige psychologiestudent uit Oirschot. Hoewel ik niet dagelijks veel drink, zie ik mijn drinkgedrag in het weekend wel als een probleem. Het is een gewoonte aan het worden om iedere vrijdag veel te drinken, ook alleen. En als ik uit ga kan ik ook niet goed maat houden. Ik lig dan ook regelmatig heel de middag in bed en op maandag ook vaak. Mijn studie lijdt hieronder, omdat ik ook vaak nog in het weekend wat moet doen en verder is het gewoon ongezond en duur.Het is heel moeilijk voor me om op een verantwoorde manier te drinken. Na een paar pilsjes ga ik ineens heel erg snel drinken en blijf ik ook drinken tegen beter weten in. Eigenlijk wil ik op een gegeven moment gewoon aan de cola, maar ik kan die drang om bier te blijven bestellen zo moeilijk weerstaan. Het heeft ook wel veel met mijn stemming te maken.Het liefst zou ik helemaal niets meer drinken. Misschien is dat nog maar het beste om als doel te stellen. Jarenlang met mate blijven drinken zie ik mezelf nog niet doen. Dat leidt ongetwijfeld van tijd tot tijd tot excessen, waarbij ik domme dingen uithaal of zeg of mezelf of anderen in gevaar breng. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vie Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Hoi Bart, even dit: hou jij in de gaten dat jouw profiel nu voor iedereen zichtbaar is? Dit kun je laten veranderen door een verzoek te richten aan de moderator om dit anoniem te laten zijn.Het is heel erg goed dat je zo vroeg in het proces al ziet dat drank niet goed voor je is. Blijkbaar kun je er niet tegen en heb je geen rem. Dat kennen we hier allemaal.Hoe sta je er tegenover om je gebruik op nul te zetten? En hoe ga je het doen?De meesten hier (ik ook) hebben op een dag gezegd: nu niet meer. Lijkt rigoureus en is het ook, maar wel zo makkelijk hanteerbaar.Veel succes en sterkte, en volgens mij heb je inzicht genoeg om te doen wat voor jou goed is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Bart,Welkom hier. Heel goed dat je je probleem inziet. Zoals ik het lees, heb je de kwaal van velen hier: geen rem.Die heb ik dus ook niet en heb uiteindelijk besloten helemaal te stoppen met drinken.Eerst heb ik tegen beter weten in geprobeerd te minderen, maar dat was pure zelfmarteling.Toen ik eenmaal stopte, kwam er ook een gevoel van rust over me heen. Ik had met die ene keuze genoeg. Ik hoefde niet meer te kiezen. En wat zo mooi is: het is het beste geschenk dat ik als mens ooit heb ontvangen en ik heb het mezelf geschonken. Ik hoef niet meer te drinken.Waar velen van ons ook achtergekomen zijn, is dat in je uppie stoppen niet haalbaar is. Pak dus elke hulp die je kunt krijgen met twee handen aan. Dit forum is echt heel krachtig, het heeft mij de kracht gegeven om de knop om te krijgen. Nu ben ik blij dat ik mee die kracht in stand hou en en kan delen om andere mensen te helpen bij hun gevecht.Zelf heb ik de internettherapie gedaan. Die kan ik aanbevelen. Mij heeft ze heel goed geholpen en ik beschik nu over tal van handvatten om een terugval te voorkomen.Even een vraagje: heb je alle drank al in de gootsteen gegoten?Geen drank is huis hebben, is heel belangrijk om succesvol te stoppen.Sterkte medestrijder. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Het scheelt denk ik wel dat ik een slecht voorbeeld heb gehad aan mijn vader. Hij is namelijk al jaren geleden overleden aan de gevolgen van alcoholgebruik en dat helpt me om het door de week zo veel mogelijk te laten. Ik ben eigenlijk een weekendalcoholist en na ieder weekend voel ik me weer opnieuw schuldig om het weekend daarna vaak weer precies hetzelfde te doen.Ik denk dat ineens stoppen wel makkelijker zal zijn dan mezelf aanleren 'normaal' te drinken. Je hebt dan meteen een duidelijke regel voor jezelf. Gewoon helemaal niets drinken. Anders heb je toch al snel van eentje meer of minder maakt ook niet uit denk ik. Een beetje net als met roken.Ik heb hier nog een stuk of dertig flesjes staan, die nog over waren van mijn verjaardag. Het is wel zonde om dat allemaal weg te gieten, maar misschien is het ook wel een goede therapie. Ik verdien dat geld wat het bier heeft gekost zo weer terug als ik geen alcohol meer zou drinken. Maar doordat die flessen er nog staan is ook door de week de verleiding groot om een paar flesjes te pakken.Ik heb mijn profiel trouwens aangepast. Bedankt voor de tip, want ik wist niet dat mijn achternaam gewoon zichtbaar was. Nu is het geen probleem meer. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
pepita55 Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Hoi BartS,Welkom op het forum,Veel succes met je doelstelling.Ook ik twijfel vaak over in het weekend met mate en door de week niets.Stoppen is makkelijker.Je kunt meeschrijven op de dagdraad bij ditjes&datjes.Klik op een willekeurig antwoord van iemand en je bericht wordt onderaan geplaatst.Groetjes van Pepita Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Okee dan zal ik daar eens gaan kijken. Wel jammer dat ik nog niet mee kan doen met de internetbehandeling. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gem Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Hallo Bart,Herkenbare situatie en wat knap dat je de beslissing hebt genomen er iets aan te willen doen!Helaas heb ik er heel wat langer over gedaan:(Ik hoop dat je hier steun en kracht zult vinden om wat aan je "probleem" te doen. De internetbehandeling zou ook niet verkeerd zijn denk ik.Ik zag dat je al een berichtje op ons draadje hebt achtergelaten, ik zie je daar dus verder wel!Groeten Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Ik heb wel eens vaker een paar weken helemaal niets gedronken. Maar daarna ging ik weer relativeren en duurde het niet lang voor ik weer meer dronk dan mijn vrienden. Het is ook wel zwaar al s je vrienden stevige drinkers zijn. Maar zij kunnen wel op tijd stoppen en doen niet zo vaak stomme dingen onder invloed. Want ook dat is een groot probleem bij mij.Ik denk dat ik gewoon moet gaan accepteren dat ik minder goed met alcohol om kan gaan dan de meeste mensen en het uiteindelijk beter is het gewoon helemaal niet te gebruiken. Gewoon voor mijn eigen veiligheid. Misschien is het ook wel goed dat met mijn vrienden te bespreken, maar ja ik wil altijd zo graag meedoen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Hoi Bart, je bent nog jong en de wereld staat voor je open. Je studie lijdt nu onder je alcohol gebruik en misschien ook wel je sociale leven, liefde etc. Jammer.Dus smijt die 30 flesjes door de gootsteen, helemaal niet zonde, moet dat vergif dan eerst door je lijf om zo in de plee te komen, dat is pas zonde.Een tijdje helemaal droog zal je lijf ontgiften. Na een tijdje kom je wel bij internetbehandeling waar je je werkelijke probleem onder ogen kan zien en kijken waarom en hoe je gaat drinken.Wellicht dat je in de toekomst op een gezonde manier toch eens een glas mee kan drinken.Succes en welkom. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Die flesjes zijn al in de gootsteen verdwenen . Toch deed dat wel even wat met me. Ik kreeg ineens zo'n zin in bier. Maar ik heb dus niets meer in huis en probeer dat ook zo te houden. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
An Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 GE WEL DIG !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Ik moet de komende week hard studeren, dus dan heb ik wel afleiding, maar vrijdag zal het vooral weer zwaar zijn. Ik ga dan altijd eten met een paar vrienden in een kraakpant waar ze goedkope maaltijden hebben. Standaard bestel ik dan zo'n trapistje, omdat ik altijd op ze moet wachten en voor ik het weet zit ik alweer half aangeschoten in de bus terug. Maar komende vrijdag dus eens een vruchtensapje bestellen bij het eten en van te voren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Dani Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Bart, ook jij welkom hier.Ik zie dat je de eerste rigoureuze stap al hebt gemaakt hebt, een meer dan volle krat door de gootsteen. Dat noem ik nog eens een drastische maatregel. Dit toont wel aan dat je besluit vast staat. Klasse joh.Je moet me niet kwalijk nemen dat het feit dat je psychologiestudent bent me nogal intrigeert. Want het lijkt me juist dat dit een studie is waar de nodige aandacht aan verslavingen wordt gegeven. Begrijp me goed, ik veroordeel je niet of zo, maar ik ben razend nieuwsgierig hoe jij dergelijke college's dan onderging. Dat lijkt me namelijk erg tweeslachtig.Ik zal je een voorbeeld geven. Vorig jaar werd er op mijn werk aandacht besteed aan een project "alcohol en werk". Ik moest over de hele afdeling folders uitdelen over dit project waarin stond dat teveel alcohol van invloed was om je functioneren, door de werkgever niet getolereerd kon worden en dat het een taak van de afdelingshoofden was om alert te zijn of dit bij hun werknemers voorkwam. Ik dus trouw die folders uitdelen, met een glashard gezicht. Terwijl ikzelf notabene met stip op nummer 1 stond als het er om ging op wie dit wel eens zou kunnen slaan. Bij het uitdelen van de folder had ik dan ook het gevoel dat alle ogen op me gericht waren. Wat natuurlijk niet zo was want niemand wist van mijn alcoholprobleem af. Het was meer een soort schaamtegevoel wat bij mezelf zat.Daarom ben ik dus wel benieuwd of jij dit ook hebt ondervonden. Of had je meer iets van dit slaat niet op mij, zover ben ik niet. Je hoeft niet te antwoorden als je niet wilt hoor, het houdt me alleen bezig.Succes met je besluit om de alcohol de baas te worden. Als ik bovenstaande lees dan heb ik er alle vertrouwen in dat je het serieus aanpakt en dat je er achter staat. Dat zal je enorm helpen in je strijd.Dani Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
CPAS Geplaatst 29 oktober 2007 Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Barts,Ik ben niet zo goed in moppen tappen, maar vind deze wel geschikt in jouw situatie.Jef komt zijn stamcafe binnen en bestelt een bak bier, zoals gewoonlijk.Hij pakt de bak aan en gaat naar achter, naar de WC.Roept de barman: He, wat ga je doen met die bak bier in de WC?Jef: Wel, ik ben het beu om tussenpersoon te spelen.Vervang nu die Jef door jezelf.Als je het echt zonde vind om het bier door de gootsteen of in het toilet te kiepen, kun je het aan een buur of zo cadeau doen.Maar het is echt zo: als je gaat stoppen, is het voor jezelf makkelijker om dat te doen als je geen drank in huis hebt.Succes en wanhoop niet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bart78 Geplaatst 29 oktober 2007 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 oktober 2007 Eigenlijk wordt er in een opleiding psychologie maar vrij weinig aandacht besteed aan verslaving. Ik denk dat dat pas komt als je na je opleiding verder werkt en leert om GZ-psycholoog te worden. Maar eigenlijk vond ik die colleges waarbij het aan de orde kwam niet zo heel erg confronterend. Maar CPAS ik heb die bak allang door de gootsteen gemikt. Er is alleen iets mis met de afvoer, want in de badkamer stinkt het nu naar bier . Ik zat er nog aan te denken om de bak aan de buurvrouw te geven, maar ja wat zeg je dan? Ze hoeft het wat mij betreft niet te weten. Ik gokte er gewoon op dat het een voor een leeggieten een bepaalde uitwerking op me zou hebben. In het begin had ik zoiets van waar ben ik mee bezig, maar na een flesje of 10 interesseerde het me al niet meer. Het voelde een beetje als afscheid nemen. Veel meer dan wanneer ik die bak zo weg zou geven. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden