Spring naar bijdragen

alchohol en afvallen.....


lala

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,
Vandaag kwam ik de internetbehandeling tegen en ik heb besloten iets aan mijn alchoholgebruik te gaan doen. Ik ben nu 25 en vannochtend werd ik weer eens wakker met een kater.
In mijn puberteit ben ik begonnen met drinken, toen was het alleen drinken wanneer ik uitging (hoogstens 1 keer in de week). Ik heb in die periode ook een eetprobleem gehad en je begrijpt dat alchohol in combinatie met weinig voedsel me vaak in de problemen bracht.
Ik had een vreselijk zelfbeeld en hoewel ik daar vrij goed van aan het bekomen ben is alchohol voor mij nu een probleem geworden. Ik weet nog goed dat ik op mijn 20ste in een film zag hoe een prachtige vrouw wijn dronk, in deze film vroeg een man aan haar waarom ze zoveel dronk en zij zei: " zodat ik de honger kan vergeten". Met mijn verschrikkelijke zelfbeeld en het idee dat dunner worden dat zou veranderen was voor mij de knoop doorgehakt: Ik ging drinken om de honger te vergeten.
Ik heb nooit iedere dag kunnen drinken, dat was ook iets wat ik perse niet wilde. Maar de connectie die ik heb gelegd tussen alchohol en afvallen is er maar moeilijk uit te krijgen. Ik drink hoogstens 3 keer per week en ik kan met gemak een glaasje drinken of helemaal niet drinken tijdens een etentje. Maar dit neemt niet weg dat ik ong 3 keer per week teveel drink. Mijn vriend is de enige die afweet van mijn overmatige drankgebruik.
Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd of er meerdere mensen zijn die alchohol op deze manier associeren met afvallen (op een avond dat ik drink eet ik niet: meestal heb ik dan 4 boterhammen op gedurende dag en verder niets). Ik weet dat het voor mij ook een soort bescherming is: Als ik een avond heb gedronken eet ik heerlijk de volgende dag: Ik kijk luchtiger tegen de dingen aan met een kater en ik ben op zo'n moment vrij tevreden met mn lichaam.
Waar het allemaal op neer komt: Ik wil niet meer drinken, maar blijkbaar kan ik het niet alleen. Ik wil weer kunnen sporten en fit zijn. Ik wil alchohol niet hoeven gebruiken om mezelf mooier te voelen: want uiteindelijk maakt de alchohol dat mijn zelfbeeld alleen maar slechter wordt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Lala,

Welkom op dit forum!

Ik heb nooit alcohol gedronken vanwege dezelfde reden als jij, bij mij ging het om het verdoven van vervelende emoties en het tot rust brengen van de negatieve gedachtes in mijn hoofd.
Dus wat dat betreft, kan ik je helaas niet helpen.

Wat ik wel weet van alcohol, is dat het je zgn 'loze'calorieen geeft, dus eigenlijk wordt je er uiteindelijk juist dikker van, ik wel in ieder geval.
Slechte reden dus, om veel te gaan drinken - als er al een goeie reden bestaat, om overmatig alcohol te gebruiken.
Goed dat je besloten hebt, om ermee te stoppen, ik wens je er heel veel succes mee.
Ik hoop dat deelnemen aan dit forum jou op enige wijze kan helpen!

Groetjes, C

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Lala,
wat jij schrijft komt mij wel bekend voor. Als ik niet drink, ga ik meer eten en word dus dikker. En drink ik wel, dan eet ik niks en val ik af. Ik vecht ook altijd met mijn spiegelbeeld en hoe vaak mijn man ook zegt, dat ik mooi ben en zeker niet dik, ik geloof dat niet. Ik weet wel, dat ik eerder te licht ben dan te zwaar, maar het zit tussen de oortjes, nietwaar?!
Ik ben 36, getrouwd en moeder van 3 kleine kinderen. Voor de buitenwereld doe ik alsof er niks aan de hand is. Behalve mijn man en wat familieleden weet niemand, dat ik zo veel drink. Ik schaam me ervoor en voel me een mislukkeling. Soms drink ik zo veel, dat ik me de volgende dag niks meer kan herinneren. Dan voel ik me enorm schuldig. Het lukt me niet om ervanaf te blijven, vandaar dat ik de internetbehandeling volg. Ook kom ik geregeld bij mijn huisarts om te praten. Hij luistert en begrijpt me gelukkig. Iedereen heeft aan het begin van het nieuwe jaar goede voornemens. Afvallen, stoppen met roken, maar ik durf niet te zeggen, dat ik te veel drink en daarmee wil stoppen. Het schaamtegevoel is te groot.Sinds ik bij alcoholdebaas zit, drink ik wel minder, dus ik ben een beetje op de goede weg. Maar ik ben er nog lang niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Lala!

Welkom aan boord! Ten eerste veel succes met jouw zoektocht.

Verder een vraag; binnen welke context werd de opmerking gemaakt: ik drink zodat ik geen honger meer heb?

Overigens, het helpt echt om hier te komen, met mensen die gelijkgestemd zijn. Succes dan ook met jouw zoektocht.

En als je het aandurft, bezoek je dokter wellicht dat hij je kan helpen met een dietist?

Succes!

Leeuw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ten eerste: Dank jullie wel voor de steun! ik moet zeggen dat het lezen van dit forum me nu al wat geholpen heeft.
Orleando: Het zit inderdaad tussen de oortjes! Het gaat niet om het letterlijk te dik zijn, want dat ben ik niet. Het is dat verschrikkelijke gevoel wat ik krijg als ik in de spiegel kijk: Ik voel me misvormd en lelijk, vaak heb ik hierbij het idee dat ik het alleen maar *verwoord* in uiterlijke schijn. Als ik er langer over na zo denken ipv niet eten en zoveel gaan drinken, zou ik er waarschijnlijk achterkomen dat ik niet tevreden ben met mn innerlijk. Ik denk dat ik dus eerder iets heb aan een psycholoog dan aan een dietist;). Sinds mn 16de heb ik al heel wat psychologen versleten (4 geloof ik), maar geen van alle vertrouwde ik genoeg: ze konden me niet op mn gemak stellen. Alchohol bleef mijn enige *vriend* in situaties waarin ik geen raad weet met mezelf.
Ik ben wel blij dat ik er nu over kan praten en lezen met mensen die eenzelfde soort relatie met alchohol hebben (mijn vriend zegt altijd: "drink gewoon niet zo veel"). Als ik de verhalen van sommige mensen lees heb ik echt bewondering voor de kracht die zij hebben opgebracht.
Heeft iemand trouwens ervaring met online psychologen? Na mijn laatste poging tot een face to face gesprek met een psycholoog ben ik het echt beu (4 mnd geleden nu).

Nu ik er zo bewust mee bezig ben heb ik trouwens sinds donderdag niet meer *destructief* gedronken, in het weekend heb ik wel wat biertjes op met mn vriend samen, maar voor de gezelligheid: niet om te vergeten en ik heb niet doorgedronken. Volgende stap: Doordeweeks niets maar dan ook niets drinken.

Ooh en over die film Leeuw: Wat ik me herinner zijn exact die woorden, het ging over een vrouw die een rol wilde behouden in een soap. Het was een al wat oudere film die op tv was, blijkbaar vond ik de rest niet boeiend genoeg, want ik heb geen idee hoe het afliep (volgens mij heb ik de film niet eens afgekeken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lala, ik ga binnenkort beginnen met de online therapie van Annazorg voor eetstoornissen, ik herken je probleem wel, toen ik dronk kon ik makkelijker afvallen en nu ik gestopt ben kom ik weer aan en krijg ik weer een hekel aan mijn lijf. Als je wilt kan ik je wel op de hoogte houden van hoe die therapie gaat. Als ze me in behandeling nemen tenminste, dat hoor ik nog.

Ik heb ook al heel wat therapeuten en therapieën versleten, wat mij uiteindelijk heeft geholpen is een cognitieve dagbehandeling van een jaar, dus niet graven in de diepte maar je gedachten leren uit te dagen, assertiviteitstraining, gedragsverandering en vooral alles in het hier en nu doen.
mijn ervaring met online therapie is dat je meer met jezelf bezig kan zijn, ik was ook meer met de interactie tussen mij en de hulpverlening bezig dan met mezelf en met internettherapie valt dat weg. Je werkt dan niet voor een ander maar voor jezelf op je eigen tempo.

succes met je keuze's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...