Spring naar bijdragen

Vladimir wil óók zonder

Vladimir

Aanbevolen berichten

Goedenavond allemaal,

Vandaag 'symbolisch' besloten dat de trappist die ik al bijna 2 weken in de koelkast had staan, mijn begin moet zijn van het einde. Ik onthoud mij van de illusie dat ik morgen al gestopt ben; ik ga er eerst voor zorgen dat ik een maand lang ook écht geen trappist meer dan 2 per dag drink, mét loze dagen ertussen. Zodat ik eind september klaar ben om in het diepe te springen en die troep nóóit meer aan te hoeven raken.

(zeg nooit nooit, zegt men, maar toch, in dit geval liefst wel)

Vladimir, here we go, down the cellar, to the basement.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fibo, hoi Ari,

Gelukkig niet zeg!
Een ritueel wil ik er niet van maken. Ik zie het echt als afkicken.
Eind deze maand vertrek ik voor een maand op reis. Die maand wil ik gebruiken om een maand echt droog te staan.
De weg naar die maand toe zie ik als 'ups en downs'. Dus met dagen niets en dan weer uitschieten en niets en uitschieten.
waarbij ik de uitschieters rigoureus wil beperken tot 2 trappisten.

En geen druppel meer.
Zie het maar als om de afkickverschijnselen wat te verzachten...
En serieus: over 1 maand sta ik zelf ook helemaal droog, daar is geen ontkomen aan.
Alleen wil ik de glijdende schaal proberen; ik gun het mijzelf nog deze maand ettelijke malen terug te vallen.

Als het ware...
Temeer omdat ik terdege besef dat het nu gedaan moet zijn; ik ben 37 en zal dus minstens 35 jaar zonder drank moeten gaan leven. Ik heb wel eens gehoord dat het eerste jaar het moeilijkste is en daar ben ik mij nu dus op aan het voorbereiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even, om mijn situatie te schetsen:
37 jaar, man, in 1997 voor het eerst Belgisch bier geproefd.
Alcohol bestond voor die tijd niet in mijn leven, op een half jaartje disco's op mijn 17e na.
Het zei me gewoon niets, ook op mijn 17e niet.

Langzaamaan sloop het bier in mijn avonden en voor ik het wist dronk ik elke dag. In beginsel nog 'met mate', voor zover men kan spreken van 'met mate' bij een alco. In 2005 is het fout gegaan; na ettelijke tegenslagen kwamen mijn vriendin en ik in een ***huis terecht. Daar heeft de drankzucht pas echt toegeslagen.

En nu is het genoeg geweest.
Ik ben halfweg mijn leven en wil het niet *** met drank!
Mijn vriendin en ik zien elkaar nog graag, we wonen nog steeds samen, onze zaken draaien als zot, dus ik héb ook nog iets om voor te vechten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Vladimir,
Je klinkt heel vastbesloten,
maar ik zag een addertje onder het gras
bij de 1e maand zet je af en toe niets, af en toe uitschieten en dan zet je daar die 2 bij neer.
Nou je houdt jezelf dus lekker voor de gek joh. Ik ben ook van de trappist en ken de gevolgen:
je drinkt het als pils, maar het komt aan als wijn en omdat je het wel in van die mooie bierglazen drinkt id de hoeveelheid die je binnen krijgt heel verraderlijk. Daar hebben de hulpverleners geen erg in, die tellen de glazen en niet het % alcohol. Heb ik ze ook mooi mee gefopt, maar ik weet heel goed dat ikzelf was die ik voor de gek probeerde te houden. Dus ik heb je door mannetje!!!
En weet je, je geeft jezelf zo''n mooi kado als je meteen kunt stoppen, de kans dat je die maand buitenland dan een succes wordt is veel groter en je geniet echt intenser zonder akcohol. Ik weet natuurlijk niet of het vakantie of werken wordt, maar dat maakt eigenlijk niet uit.
Ik ben een maand geleden gestopt, na ontelbare pogingen tot minderen, en ik weet nu het is alles of niets bij mij. Wist ik natuurlijk al veel langer, maar zolang heeft het geduurd eer ik dat kon erkennen, want ja die konsekwenties he!
Ik hoop dat je doet wat bij je past, want dan kan het ook werken.
Maar blijf jezelf svp trouw, en wees vanbinnen eerlijk, dan lukt het ook.
Heel veel sterkte
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Jane4: dank je wel voor dit hart onder de riem

En ik besef terdege dat ik met 2 trappisten 4 maten alcohol bedoel en niet 2 glaasjes pils.
En als het er DEZE MAAND een keertje 3 zijn op een avond, sla ik me wel voor de kop, maar heb ik dat er nog voor over.
Het doorbreken van een patroon is niet eenvoudig; dát is iets wat ik al lang weet.
Gelukkig ben ik in 2004 gestopt met roken. Ok, dat is klein bier vergeleken met dit, maar ik weet wat het betekent om een patroon te veranderen.

Zoals gezegd; gisteren heb ik -symbolisch- mijn laatste trappist naar binnen gekapt (het was er maar 1, dus dat valt mooi binnen de maat).
Of het ook werkelijk de laatste zal zijn, betwijfel ik -nu nog-. Eerst mijn gevoelsleven de kans geven afscheid te nemen van de routine van de trappist.

Terwijl ik dit zo schrijf, kan ik je echter enkel onderschrijven.
Stoppen, waarom niet?
Ik bedoel, waarom mijzelf pijnigen met 3 trappisten als 'weer in de fout', als ik ook gewoon nuchter op vakantie kan gaan over een maand?
En gelijk heb je; ik ga mijn best doen. En ga dit forum daartoe gebruiken als reflectief.
Want dankjewel, hier worden rake woorden geschreven. En dáár houd ik van, niet van de ledigheid die drank altijd met zich meebrengt :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Fibo: om kort en krachtig te zijn: ik heb gisterenavond wel degelijk de keuze gemaakt.
En vergeef mijzelf deze maand nog de fouten die ik maak uit gewoonten en patronen die moeten worden doorbroken.

De valkuilen die ik zal moeten leren vermijden en nog niet had gezien.
Ik dek mijzelf in, om geen gezichtsverlies te lijden, waarschijnlijk.
De meeste valkuilen ken ik al; zoals gezegd heb ik het vorig jaar al eens geprobeerd, stoppen.
Leuk, een maand zonder, en daarna zonder moeite weer terug op het oude ritme.

Daarom wil ik nu rustig bekijken wáár het fout gaat, áls het nog fout gaat en die fout hier op het forum gooien.
Omdat het bijschaven van een levensweg niet over 1 nacht ijs kán gaan.

Gelukkig is mijn nacht heel gezond geweest; zoals geschreven:

Stoppen met vechten tegen de goesting
Starten met vechten tegen de drank

Dat is voor mij stap 1, dag 1.
En dat geeft een heel goed gevoel!

Ende dankjewel dat jullie überhaupt de tíjd nemen om te reageren! :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Niwi; dát heb ik dus vannacht aan mijzelf toegegeven.
Heerlijk gedroomd, geslapen, gedacht.

En vandaag, in mijn lijf & leden, de goede moed van een nieuw begin.
Nu ervoor zorgen dat het geen ijdele hoop gaat blijken te zijn.

Ik heb het flesje nog, van gisterenavond.
Zou mooi zijn als ik aan het einde van deze maand er een sticker op kan plakken met: dít was mijn laatste.

Hmm..

En misschien bedoel ik wel de grondtoon van: nu moet ik lief zijn voor mijzelf. Áls ik in de fout schiet deze maand (wat ik niet hoop maar zeker ook niet wil ontkennen), mag ik mijzelf niet de hele wereld verwijten. Dan moet ik beseffen dat ik de fout in ging en het ontwenningsproces weer overnieuw begint. Door mij dat voor ogen te houden, hoop ik die ene, fatale fout te vermijden deze maand. En als deze maand mij lukt, is de volgende al weer iets gemakkelijker.

Daarom; ik mag niet in de fout gaan, maar ik mag mijzelf ook niet teveel verwijten maken deze maand. Ik moet lief zijn voor mijzelf, ook voor dat nog naar drank zuchtende lichaam. Zelfkastijding na een drankgelach is immers 'dubbel straf'. Liever lijdzaam toezien en mededogen hebben voor die verslavingsgevoelige persoon die ik ben, dan lijfstraffen opleggen en zelfkastijding middels de eeuwig-katholieke schuldvraag. Nogmaals; áls ik de fout in ga. Dat wil niet zeggen dát ik de fout in ga. Maar deze maad vergeef ik mijzelf nog.

Daarna niet meer.
Alsof ik stuiterend tot stilstand kom...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vladimir, Vladimir,
eerst mijn gevoelsleven de kans geven afscheid te nemen....
jouw gevoelsleven zal nooooooit afscheid hebben genomen van alcohol
die blijft er voorlopig nog naar hunkeren en als je je gewoonten doorbroken hebt
mag je blij zijn als dat op de achtergrond gaat, maar zal altijd van tijd tot tijd opspelen
Plak die stikker toch meteen op dat flesje, je gedrag kan nl wel afscheid nemen van drank;
je zal zien wat een kracht dat geeft!
En nu ik toch aan het adviseren ben (sorry maar dat is ook zo''n gewoonte
zal ik er mee stopen of afbouwen?? grapje)
meld je vast aan bij de ADB
dan krijg je hier hulp online en een programma
waarin je mogelijkheden en kansen worden geboden.
Mij helpt het, ik doe het niet alleen
en wat nog belangrijker is bij mij
ik heb een stok achter de deur
en die heb ik echt nodig
groetjes Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jane, aanmelden: tenzij ze beter zijn dan alcoholhulp.be, want patroonmatig kan ik mijzelf wel 'herprogrammeren'. Ook vorig jaar, in mijn eerste echte poging, wilde ik meedoen aan die test. Toch kwam ik gelijk op het forum uit; simpelweg omdat mensen onderling een veel grotere steun is dan patroonheiligen...
Ik ben al ettelijke keren 'tegen de lamp' gelopen. Gisteren was gewoon genoeg. Ook al was het bijna niets. En die sticker; mijn kastijding bestaat eruit, dat ik die sticker erop mág plakken, áls ik die fles niet meer aanraak vóór eind september.

En ja, ik zal hoe dan ook moeten stoppen.
Dat is wat ik gisteren heb besloten; genoeg is genoeg.

Wat maat betreft:
33cl = 25cl *1,33
8% = 5% *1,6
1,6*1,33=2,128
Ik zie 1 trappist dus als 2 glazen bier.
Maar goed, dat is muggenziften, omdat een bodemloze put nu eenmaal geen maat kan trekken :-)

edit: als ik uitga van 5% voor bier en 9,5% voor de zware trappisten (tripels), dan wordt de som wèl anders.
Dan wordt het 1,9*1,33=2,5 glazen bier. Dus is mijn fles 2,5 glazen bier.

ende ps:
Los van mijn drankzucht heb ik al mijn hele leven een absolute bloedhekel aan autoriteit.
Begeleiding is -in die zin- dan ook niet aan mij besteed. Stoppen = stoppen.
En da's al moeilijk genoeg. Als ik dan ook nog begeleiders moet gaan leiden, is het einde zoek.

Als ik in die rit van internetbegeleiding zinnige zaken kan vinden, prima, maar alleen het woord 'begeleiding' maakt mij al kotsmisselijk.
Sorry daarvoor, dat is gewoon een erfenis van een slechte opvoeding.
En dáár ga ik niets aan veranderen, in elk geval niet hier.
Dat zijn mijn persoonlijke sores, die verder weinig met drankzucht van doen hebben.
Ik moet eerst zorgen mijzelf onder controle te krijgen, alvorens autoriteit te vormen naar buiten toe ;-)

Maar laat mij je niet afschrikken; ik heb meer aan deelgenoten/lotgenoten dan aan begeleidende betweters.

edit: nu ik erover nadenk; ik geloof dat ze hier in BE de glazen ook hebben teruggebracht van 25cl naar 22cl. Ik heb daar echter geen flauw benul van; ik drink/dronk geen plat bier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vladimir
ik ben geloof ik (ook) iemand die het laatste woord graag heeft,
en je moeite met autoriteit ken en herken ik ook,
maar ik vind begeleiden iets anders
opvoeders zijn vaak geen goede begeleiders
een begeleider is meer objektief, heeft geen belang bij het resutaat en heeft dus de taak om vanuit de begeleide te denken
is een hele moeilijke taak,
maar als je voelt dat die begeleider integer en goed is
dan kan het een verademing zijn
om je eraan over te geven
en tegelijkertijd toch kritisch te blijven
want niet alles wat een begeleider je aanreikt past bij je
de mijne heeft dat ook geschreven en gezegd
dat ik degene bent die filtert wat voor mij is(nu)
en dat bevalt me prima
wilde ik je toch even ter overweging meegeven.
Enne (kan het niet laten)
mij is verteld dat een glas bier 0,20 cl is; misschien woon jij in Belgie en zijn de maten er wat bourgondischer? Zlefs de Belgische flesjes zijn er 33 cl, in Ned. zijn ze al lang naar 0,30 (maar ja Hollandse maten he)
groetjes Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heerlijk, Jane, iemand om "tegen aan te lullen" :-)
Heb Dank!
(of was dat schuttingtaal?)

Uw perspectief op taal zal een andere zijn dan de mijne.
Uw beleving van woorden is gegarandeerd anders dan de mijne.
Anders zouden wij elkaar niet hoeven spreken.
En dus, om een goede verstaander te zijn, vraag ik mij af wat u bedoelt met "jouw gevoelsleven zal nooooooit afscheid hebben genomen van alcohol"?

Omdat ik drankzucht zie als die bodemloze put die vraagt om meer en dat begint met het verlangen naar die fles.
Daar komt geen enkele emotie aan te pas; sterker nog; drank ben ik in de eerste plaats gaan misbruiken om emoties te onderdrukken!
Lijkt me vreemd dat ik de rest van mijn leven een masochist blijf.
Terwijl ik mij heel goed kan inbeelden dat het verlangen náár die fles nooit meer weg gaat.
Dat is ook geen ramp; vanuit de Griekse literatuur weten we al dat verlangens er zijn om te trotseren, te temperen en vervolgens te integreren in een voor de mens zinnig traject, danwel te converteren naar een nuttiger energievorm. Angst = verlangen, maar beiden hebben niets met emotie te maken. Vind ik toch. Vandaar mijn vraag; wat ziet u onder 'gevoelsleven'?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dit was een kruiselingse post.
Ja, zeker weten.
Het laatste woord is mij eigen. Het eerste trouwens vaak ook.
En al de rest er tussenin poog ik zo veel als mogelijk binnen mijn grenzen te sturen, geloof ik.

*oops*

Eerlijk gezegd; die tekst over die cirkel; dát vind ik nuttig.
Dat is in één klap inzicht. Al het gezever er omtrent en de persoonlijke begeleiding en dergelijke, zijn aan mij niet echt besteed.
Natúúrlijk is het gevaarlijk om nu 's avonds op café te gaan.
Of een salade te gaan halen op het terras.
Of samen met mijn vriendin aan tafel te gaan zitten discussiëren.
Niet doen dus.

Wat is er níet gevaarlijk?
Mijn pen en papier zijn grotendeels verstoken gebleven van de drank; schrijven en drinken gingen voor mij niet samen.
Typen wel, maar schrijven niet. Dus ga ik daar weer eens verder waar ik gebleven was.
En ook lezen is mij ontgaan, de laatste 5 á 10 jaar.
Dus moet ik wat meer de boeken induiken.
Erasmus leest nu eenmaal niet zo lekker met een slok (of 20) op.
Dát is niet het soort begeleiding die ik nodig heb en die verwacht ik nu juist wel van dat soort begeleidingstrajecten.
Een soort van gecomputeriseerde, gestandaardiseerde methode om mensen te belonen op momenten van 'goed-doen' en te alternatief-straffen op momenten van 'fout-doen'.
Alleen dáárom al zou ik nog liever aan de drank blijven dan me te laten helpen. Maar goed, daarom doe ik mijn hele leven al zonder begeleiders.
Simpelweg omdat elke poging die ik tot nog toe waagde tot waarlijke hulp, uitdraaide op een fiasco.

En ik heb wel degelijk pogingen gedaan, 15 jaar geleden. Nog ver vóór de drank.
RIAGG, psychiatrie, maar telkens weer werd ik na 2, 3 sessies 'doodmoe van dat dom volk'.
Dus heb ik de reguliere begeleidingszorg vaarwel gezegd. En daar ben ik níet rouwig om.

(sjézus, ik zit weer op mijn preekstoel; sorry daarvoor!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vladimir
Ik ben ook meer ervaringsdeskundige in het alternatieve vlak (oftewel natuurlijke geneeswijzen zoals gebruikelijk te doen zeggen).
Maar als ik het over gevoelsmatig heb bedoel ik geen emotie, dat zijn 2 verschillende dingen.
Zoals ik het zie dus.
Maar zo een uitvoerige discussie buiten de dagdraad is nooit mijn bedoeling geweest en ik maak nu steeds meer typefouten dus voor mij tijd om even wat anders te gaan doen.
Dus misschien is op ditjes en datjes te lllen inderdaad een goed plan?
Ik wens je in elk geval de kracht toe om het op jouw eigen wijze en op je eigen tijd voor elkaar te krijgen om te stoppen, wie ben ik om te vertellen dat het anders moet, he, ik zit hier met dezelfde problematiek als jij.
groetjes Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Jane,

Ik heb je advies wèl ter harte genomen.
Terwijl ik mij een koffie wilde gaan maken (Senseo, wát een bocht) zag ik het flesje staan.
En heb de sticker maar gelijk geprint en geplakt.
Dat flesje mag vanavond mee naar huis en komt bovenop de kast te staan.
De glazenkast, die vol staat met wijn- en bierbellen.
Die kunnen ook langzaamaan worden ingepakt.

Blij toe, al zal ik de eerste zijn om te stellen dat dit wat voorbarig is.
Dus pin me er niet op vast; ik zèg nu wel 'de laatste', maar woorden zijn simpeler dan daden.

Dankjewel!

Bedenk ik mij net:
Op naar de eerstvolgende valkuil; die van de mensen die zeggen 'dat alles relatief is' en drankverslaving dús ook. Een goed antwoord verzinnen. Een repliek in de trant van: waar, maar het einde is altijd weer hetzelfde; in de put van de drank. De weg er naartoe blijft relatief, maar alcohol is verslavend en ik heb het ondervonden. Niet meer doen dus, net zo goed als dat ik altijd van de heroïne ben afgebleven, de coke enkel ettelijke keren heb getest en de XTC ook maar matigjes gebruikte.

Blowen is al járenlang weg (sinds 1994) en roken ben ik in 2004 mee gestopt. Dus nu is het de laatste hindernis naar een nieuw leven; clean worden van de drank. En dat de relativiteit daarin ligt besloten, dat ik mij heerlijk én waardeloos kan voelen zonder drank, wil nog niet zeggen dat een druppel alcohol mij zal helpen.

Werkt mango?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vladimir,

Als er ooit mensen in mijn leven zijn geweest die me ruimte gaven ipv autoriteit, aanmoediging ipv afkeuring en wat dies meer zij, dan zijn het de coaches van de internetbehandeling wel geweest.
Nooit een afkeurend woord gehóórd.
Maar jij hebt je mening al klaar, dat het niets is en dat de autoriteit ervan je niet aanspreekt.

Daarmee doe je hen, maar ook jezelf tekort. Kan het jou schelen, schrijf je in voor de gratis en anonieme variant en wacht het eens af hoe het bevalt.

Ik ben zéér op deze manier van begeleiding gesteld geraakt, en wou dat ik op méér cruciale momenten in mijn rumourige leventje met zoveel begrip, inlevingsvermogen en respect was behandeld.

Maar als je het niet probeert, heb er dan ook geen mening over.

En dan nog wat: in een máánd afbouwen van 2-3 trappisten per dag naar 0, terwijl je dan op vakantie gaat en er juist allemaal andere emoties om de hoek komen kijken..... kun je niet beter een maand lang bekijken hoe het je bevalt met 0 trappisten (een delirium zul je m.i. niet krijgen van 2 trappisten naar 0) en dan eens kijken of je jezelf voor de vakantie, wat toch altijd een "ander gevoel" met zich meebrengt, een haalbaar doel kunt stellen. Naar mijn mening draai je de uitdaging en de beloning nu precies om en maak je het jezelf onnodig moeilijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

akkoord, kan ik in mee.
Van zodra ik het helemaal niet meer zie zitten, schrijf ik mij in, ok?

En, zoals je wellicht kunt zelf ook al had begrepen, ben ik maar gelijk gestopt.
Want ik zie het niet meer zitten om nog langer met dat spul te spelen.
Natuurlijk zal ik nog wel eens de fout in gaan, gegarandeerd dat ik mij de verwijten naar de kop zal slingeren, maar nu even niet.
En dát is wat ik mijzelf deze maand wilde beloven; áls ik dan trappisten pak, ab-so-luut de lat bij 2 leggen. Laar goed, dat schrap ik dus van mijn verlanglijstje :-)

Thanx to this forum, omdat 'per dag' nu eenmaal beter werkt dan 'per maand' (ik leer snel hoor! :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet het nog anders gemaakt:
Schrijf je in (er is een wachtlijst) en zodra je aan de beurt ben krijg je altijd nog de vraag of je er mee door wilt gaan of niet (met je aanvraag voor internetbegeleiding). Dán bekijk je hoe het met je gaat en of je het nodig hebt.

Enne, complimenten dat je gelijk gestopt bent. Want afbouw van 2 naar 0 moet te doen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Houtje; neen, ik schrijf mij nu nog niet in.

Als er een wachtlijst is, prima.
Als ik het nodig zou hebben, dan betekent dat, dat ik mijzelf verkeerd heb ingeschat.
En dan kan die wachtlijst er écht wel bij :D

En wat trappisten betreft: ik ben jarenlang op 2 á 3 per avond blijven hangen, om met enige regelmaat naar de 4 te springen en heb mij het afgelopen jaar van 4 naar 7 vertild (niet elke avond, maar toch), om die broodnodige grens te bezoeken. Nu heb ik mij hetzelfde degoût aangedaan als destijds, toen ik wilde stoppen met roken. Van 1 naar 2 naar bijna 3 pakjes per dag, totdat ik er kotsmisselijk van werd. Op 1 juli 2004 ben ik toen gestopt.

Helaas, toen ben ik dus wel meer gaan snoepen en vooral: drinken.
Nu heb ik dus op 2 september gezegd: en NU is het genoeg.
Kijken of het werkt...

Vandaar dat ik mij nu nog niet voor begeleiding hoef in te schrijven, van mijzelf dan toch ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...