Spring naar bijdragen

Alcoholvrij/alcoholarm bier


Grollo

Aanbevolen berichten

Hallo,

Na heel wat gedraai nu tot de conclusie gekomen om volledig te stoppen met alcohol. Eerder dit jaar een maand gestopt geweest en dat beviel eigenlijk zo goed dat ik er nu wel klaar mee ben. Nu ben ik op vakantie en drink nu zo'n 10 dagen niet. Zonder moeite. Af en toe trek, maar dat is na een korte tijd ook wel weer weg. Ik kan er goed over praten met mijn vriendin. Als alternatief drink ik nu alcoholvrij bier, maar wat blijkt, hier zit max 0.5 procent in. Ik heb niet de neiging om over te gaan op het 'echte werk', maar ik vroeg me wel af wat dit met mij doet. Ik heb verschillende apps die mijn stopdatum bijhouden en wat er met mijn gezondheid gebeurt. Dat helpt me goed en maakt mij trots. Ben ik na het drinken van zo'n drankje genoodzaakt de stopdatum te resetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Grollo,

Hartelijk bedankt voor je vraag. Het is helemaal de vraag wat je wilt met het alcoholgebruik: wil je ermee stoppen? Of ben je tevreden, zoals het nu gaat? Met het alcoholarme bier?

Ik weet niet hoeveel je dronk voor je overstapte naar het bier met 0,5% en wat het precieze verschil is met wat je hiervoor dronk. Zoals ik het lees is het een mooie vermindering. Merk je zelf veranderingen in de gezondheid? Zoals je dat wellicht eerder merkte toen je een maand bent gestopt met drinken?

Het is uiteraard geheel aan jou wat je wilt met de stopdatum. Als het je helpt om te blijven volgen wat het met je doet als je minder/geen alcohol drinkt en dit je stimuleert, zou ik dat blijven volgen.

Tot slot wil ik nog wat toevoegen over alcoholvrije dranken, misschien iets om over na te denken hoe dat bij jou werkt:

Overstappen op alcoholvrij bier

Je kunt je afvragen of het verstandig is om van bier op alcoholvrij bier over te stappen. Over het algemeen kun je zeggen dat het belangrijk is om je gewoontes te veranderen. Als je alleen maar je gewone bier vervangt door alcoholvrij bier, dan doorbreek je geen patroon wat je mogelijk al jaren doet.

De ervaring leert dat deze verandering in je gewoontegedrag zo minimaal is, dat het terugschakelen naar gewoon bier maar een klein stapje is. Omdat je je gewoonte niet echt doorbroken hebt, blijft ook de trek bestaan naar 'echt' bier. Veel effectiever is het om juist op de momenten waarop, en in de situaties waarin je gewend bent overmatig te drinken, echt iets anders, iets nieuws te gaan doen.

In sommige situaties kan alcoholvrij bier wel een hulpmiddel zijn om minder te drinken. Bijvoorbeeld op een feestje. Maar ook dan geldt: probeer de vaste drinkgewoonte te doorbreken, want dat levert je op de lange duur veel meer op.
Als je af en toe alcoholvrij bier drinkt, wees je dan bewust van wat het met je doet: roept het meer trek op? Stem naar aanleiding daarvan af wat je de volgende keer gaat doen.

Het werkt het beste om een heel nieuwe, andere gewoonte voor het drinken in de plaats te zetten, en goed te overwegen of en wanneer je alcoholvrij bier wilt drinken. Niet klakkeloos bier te vervangen door alcoholvrij bier.

Veel succes en een fijne vakantie!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...