1234 Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Hallo, Mijn profielnaam is 1234, natuurlijk niet mijn echte maar dat wil ik graag zo houden.De reden dat ik anoniem ben is niet zo zeer dat mijn problemen nou zo groot zijn, maar ik ben gewoon bang dat een bekende mij herkent Ik ben op internet gaan zoeken naar een forum wat gaat over alcohol en dan ook het problematisch gebruik hiervan. Dit deed ik omdat ik merk dat mijn alcoholgebruik steeds groter wordt, het makkelijker word om te drinken, ik ondertussen geen katers meer heb, het gewoon is dat ik minimaal 2x per week goed dronken ben, etc. Ik wil het in dit verhaaltje graag houden bij het voorstellen en zal me verder in het forum eens richten op het verhaal over hoe het nu allemaal kwam en begon.Ik werk in de woonbegeleiding, in combinatie met mijn opleiding hiervoor, op een groep jong volwassen autistische mensen die daar beschermt wonen. Ik werk hier 20 uur en ga 8 uur per week naar school.Hierbij heb ik een relatie, nog niet zo heel lang maar wat wel erg goed gaat, ik heb hobby's als natuurlijk uitgaan, terrasjes pakken, gezellig eten met een wijntje, maar ook alcoholvrije hobby's als fotografie, internetten, de stad in, etc. Mocht je nog vragen hebben, dat is altijd welkom Mijn verhaal:Nu wil ik er wel eens wat aan doen. Het drinken wordt meer, vrienden zeggen er soms wat van, ik drink steeds meer en ben dat eigenlijk wel zat. Toen ik 13 a 14 was kwam ik te werken in de horeca. Ik werkte als afwashulp in de keuken van een mooi restaurant in het centrum. Ik was een jong jochie, erg veel gepest vroeger en dus ook errug onzeker. In de horeca word natuurlijk vaak nagedronken en een en an gezelligheid. Roken deed ik al als een ketter, dus wat dat betreft paste ik er prima bij! Alleen dat biertje moest ik nog leren drinken. Ik begon dus, net als meerdere collega's met en heerlijke passoa jus en dat viel goed in de smaak moet ik zeggen. Ik merkte dat ik zekerder was, ik durfde meer mezelf te zijn en tegen al die oudere collega's te praten. Ik voelde me 'maar een afwashulp' en wat had ik nou te zeggen? Hier heb ik zo'n 2 jaar gewerkt en in die twee jaar ben ik van iemand die niet hield van uitgaan, naar een wekelijks stapper gegaan en ja, afhankelijk van hoeveel ik werkte, ik moest toch minimaal wel 1x per week uit. Vreemd was dat ik het begin van de week al bezig was met het plannen of ik nu vrijdag of zaterdag de kroeg in zou gaan met m'n vrienden toen de tijd. Thuis werd dit niet geaccepteert maar toch heb ik het voor elkaar gekregen om toch uit te mogen, maar dan moest ik om 01.00 uur thuis zijn. Dit was ik natuurlijk meestal niet, en ook kwam ik dronken thuis en werd ik zo nu en dan betrapt omdat een van mijn ouders nog in de woonkamer zat. Het was best gek, het kwam natuurlijk wel eens voor dat ik al m'n geld er door had gejaagd en dus een weekend niet weg kon. Ik vond dat écht een ramp en hoe verder de week eindigde, vond ik het steeds erger. Maar als ik dan zaterdag of zondag wakker werd zonder kater, was ik helemaal gelukkig en vond ik het ook niet zo erg meer als ik het komende weekend eventueel weer niet uit zou kunnen. Maar als ik dan weer één keertje weg was geweest, was het weer zo dat ik wel weer weg moest! Tot mijn 18e heb ik veel gedoe gehad over de tijden die ik thuis mocht komen, iedereen om me heen mocht thuis komen wanneer hij/zij wilde, maar ik moest nog steeds om 01.00 uur thuis zijn. Ik deed er alles voor om dit te veranderen, en ook dit is me op den duur natuurlijk gelukt. Tja ik werd ouder, dus op den duur zijn die grenzen weg. Om dat moment zorgde ik dat er altijd wel een feestje was, een feestje waar ik kon drinken en anders maakte we wel een feestje. Ik haalde op den duur mijn rijbewijs en als ik het woord bob hoorde werd ik al wat zenuwachtig. Drama om te moeten bobben als je al je vrienden ziet drinken. Ik zat nog op school en ging heel vaak door de weeks weg, dan kwam ik om 04.00 uur thuis, terwijl ik om half negen weer in de banken moest zitten. Toen kreeg ik op den duur de ziekte van Pfeiffer, en dat is niet zo'n extreme ramp, want die moeheid kwam ik wel doorheen. Maar het ergste was, dat mijn lever geïrriteerd was. En het enige wat ik niet mocht, was 2 maanden beslist géén alcohol. Mijn leverwaarden waren veel te hoog en mocht echt niet. Natuurlijk heb ik dit gedaan, tot anderhalve maand ik op vakantie zou en tja, dan moet er gedronken worden. Nu ben ik 20 en ik merk dat het steeds meer uitbreid. Vrienden zeggen er soms wat van en thuis sta ik wel bekent als die zuiplap die er wel van houdt. Een korte schets van de afgelopen dagen: Drie dagen terug ben ik met een vriend wat gaan drinken in een grand café, waar ik altijd kom. Dan drinken we wat biertjes, bitterballen, en uiteindelijk hebben we een rekening met daarop 2 grote porties bitterballen en 36 bier. Om half 8 begonnen, en om half 12 dronken als een toeter naar huis. Twee dagen terug was ik klaar met m'n werk, was te moe om nog weg te gaan. Ik zat wel heftig te twijfelen want moeheid kun je je wel door heen slaan. Maar ik ben toch niet gegaan. Wel had ik zin in een borrel en probeerde onopvallend een te krijgen. Ik durfde geen biertje te pakken want dan zou mijn vader misschien zeggen dat het hem opvalt dat ik wel heel vaak bij dat bier zit. Maar nu had ik een flesje wijn gekregen van mijn werk, zoete witte en die stond al 3 dagen in de koelkast. Tja, dat was hem! Die fles kon open en tja als je een fles wijn open hebt moet ie op, want morgen is hij niet meer te drinken. Natuurlijk was dit niet zo'n ramp, de wijn hakte erin en ik lat anderhalf uur later op bed te draaien. Gister was ik vrij, had veel afspraken met vrienden staan. Zo ook een afspraak met een oud klasgenoot waar ik mee ging lunchen en daar een wijntje mee dronk. Ik moest me beheersen om niet meer te bestellen "Ach, eentje" maar dat deed ik niet. Aan het eind van de middag was ik thuis. Soms als mijn vader thuis is van zijn werk, dan drinken we samen een biertje tijdens het eten. En nu ook. Gisteravond had ik met een vriend afgesproken om een film te kijken en daar een lekker wijntje bij te halen om dus thuis te zitten, geen hoge rekening in de kroeg te hebben en niet zat, laat thuis te komen. Ik mocht in het huis slapen van mijn partner, hij was toch niet thuis en hij woont in het centrum dus lekker op loopafstand van die vriend van me. Ik was om zeven uur in het huis van m'n partner en had om half 8 met die vriend afgesproken. Ik wist dat er nog wijn in de koelkast stond en hoopte dat er ook nog een dichte fles was. Zo kon ik die aanbreken, een nieuwe halen zodat het niet zo op zou vallen. Om vijf over zeven plopte ik de kurk eraf en om vijf over half acht was ik op de afgesproken plek bij die vriend, mét een hele fles lambrusco achter de kiezen! We gingen boodschappen doen, ik zette een nieuwe fles terug in de koelkast en we zijn naar het huis gegaan van die vriend. Twee flessen lambrusco, een film en veel vreterij verder, weet ik het toch nog voor elkaar te krijgen om samen in de kroeg te komen. Die vriend wil dat ook wel dus het is niet zo dat ik hem over moet halen. Twee biertjes, twee kroegjes verder kom ik thuis en heb ik weer genoeg gehad. Nu ben ik wakker, duf als een konijn en brak van de laatste dagen met al die alcohol. Ik heb al weken last van mijn darmen, de laatste tijd met dat gedrink voel ik gewoon dat mijn lichaamstemperatuur te hoog is, mijn hart slaat harder en soms over. Het wordt tijd om te stoppen dacht ik! Ik heb gewoon het probleem dat ik niet met mate kan drinken. Als ik 1 borrel bestel, wil ik een 2e, en als het er 2 zijn, wat maakt dan die 3e nog uit? Het liefst zou ik helemaal stoppen, lekker over gaan op iets anders, maar weet je dat ik soms niet eens weet wat ik dan zou moeten bestellen in een kroeg? Of ik het stappen nog wel leuk vind? En was moet ik nu als ik gezellig ergens met iemand ga eten en diegene besteld een wijntje? Ik merk dat ik steeds meer zin heb in drank, ik zoek steeds meer momenten waarop ik kan drinken. Ik raak geirriteerd als mijn partner zegt dat ik eens zou moeten minderen. Zo hebben we ook een restaurant in het centrum waar je voor 30 euro maximaal 3 uur onbeperkt kan eten en onbeperkt bier, wijn en fris kunt pakken. Ik merk gewoon dat ik van die tent hou en ik zelfs het zieke idee al had om niet een avondje aan de bar te hangen, maar gewoon daar heen te gaan. Dan kun je even een bodem eten en kun je hem binnen drie uur toch goed raken voor maar drie tientjes? Het is een erg lang verhaal, maar ik denk wel een duidelijke schets. Ik merk dat het verhaal erger is dan ik zelf in zag, als ik het zo opschrijf trouwens. Dat ik er aan wat moet doen is duidelijk, maar wat? Heeft iemand tips om "nee" te zeggen en het vol te houden? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
meiske Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Welkom 1234 op dit forumAllereerst je hebt je profiel openstaan ,heb het vermeld bij de moderator, dus dat komt goed.Knap hoor van je dat je het zelf erkent met je probleem,tja het sluipt erin die alcohol en voor je het weet zit je met een heel groot probleem,gelukkig heb je heel wat hobby,s waarin jij je kunt uiten,fijn voor jeIkzelf heb de intenet behandeling gehad van de AdB net afgerond,en daar heb ik veel inzicht gekregen over het gebruik van de alcohol,sta nu inmiddels bijna 8 mnd droog en bevalt me prima.Kom naar de dagdraad toe daar krijg je vast veel steun,Daar kun je ook je hele verhaal kwijtSucces ,en groetjes van Meiske Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
1234 Geplaatst 26 september 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Ja ik had dat inderdaad al gezien, dat hij open stond. Maar bedankt dat je het vermeld hebt.Ja het sluipt inderdaad, ik heb veel waarschuwingen gehad door mijn ervaren vader, maar daar ben je dan blind voor want dat overkomt mij toch niet?Wat is AdB en dagdraad? Ik heb het meer gezien maar weet niet wat het is.Ik had mijn verhaal ook al hier geplaatst: http://forum.alcoholdebaas.nl/...did=3407&enterthread=y Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Hallo en welkom 1234Ik zag dat je profiel nog steeds open staat,het kan zijn dat de moderator (toezichthouder)nog niet werkt, het is immers weekend.Je kunt via profielen zelf ook aanklikken dat het niet open moet staan,dus als je niet herkend wilt worden, maar gauw even doen.Kom ik zo wel weer teruggroeten Jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
meiske Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Hoi 1234AdB = afkorting van Alcohol de baas en is een internet behandeling geeft je veel inzicht in je drankgedrag je kunt kiezen voor minderen of stoppen met de alcohol .Ikzelf ben gestopd met de alcohol minderen werkt niet voor mij.Succes ermeeen groetjes Meiske Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
1234 Geplaatst 26 september 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 okee, bedankt voor de reacties.Ik denk dat mindere nbij mij oook niks is, ik ben ruim een jaar terug gestopt met roken omdat minderen ook niet lukt. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Hallo 1234,Nou ik heb je verhaal gelezen op het aparte draadjeen ik hoop dat ik je niet af ga schrikken, want dat is absoluut de bedoeling nietMaar gezien je jonge leeftijd, je drankgebruik en je sociale levenmoet ik zeggen dat je een groot drankprobleem hebt.Gelukkig zeg je zelf al dat minderen geen optie isen ik denk dat je gelijk hebtEr is meestal meer discipline nodig om een beetje(a)sociaal te drinken dan om helemaal nee te zeggenDus ik zou haast zeggen, probeer het eenswel met hulp, veel hier komen en hulp vragen als jedie kunt gebruiken en ook desnoods via de huisartsrefusal vragen. Dan heb je een sterke stap gezeten die medicijnen zorgen ervoor dat je, als je toch drinkt, ziek wordt zodat je sneller en gezonder kunt stoppen.Het lijkt drastisch, maar jij hebt met roken al bewezen dat je best sterk kunt zijn.De meesten hier roken nog!En als je dat helpt, dan ga je maar weer tijdelijk rokenliefst in verleg met je arts) want je drankprobleem lijkt nu het grootst.Als je niet weet wat je in de kroeg kunt bestellen (kijk even bij de afd. tips en adviezen)is het misschien handig de kroeg een poosje te mijden tot je wat sterker in je schoenenstaat, je moet de kat niet op het spek binden.Dit beekent wel dat je dus de redenen waarom je nu drinkt,heel heftig gaat tegenkomen. Dit is moeilijk maar ooknodig om ander gedrag aan te leren en te zien dat je ookzonder alcohol leuk kan zijn, waarschijnlijk leuker zelfs,vraag je partner maar.En dat is nog een 2e motivatie: die relatie is goed schrijf je,wat denk je, blijft die goed zo, als je zo blijft drinken.wel veel ineens hier, dat realiseer ik me wel, maar je hebt ook nietvoor niets een lang verhaal verteld, het is zo, je hebt hulp nodig en hierkun je die veel en vaak vinden. Heb je al aan de AA gedacht, vraagteken dus, mijn toetsenbord doet raar. nee hoor, ik heb zelf ergens verkeerd iets ingedrukt, dusmoet gewoon een keer afsluiten en opnieuw beginnen.ney als jij trouwens, grappig he, die overeenkomsten.nou ik ga nu en jij hopelijk ook gauwheb een goede her/starten veel sterkte daarmee Jane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
1234 Geplaatst 26 september 2009 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 dank je wel voor je reactie Jane4.Je bent duidelijk in je verhaaltje, maar ik denk dat je hartstikke gelijk hebt.Hulp zoeken is niet mijn sterkste kant, ik wil het eerst zelf proberen, dit is dan ook de eerste poging om het serieus aan te pakken.Tijdelijk beginnen met roken ga ik niet doen, roken is voor mij echt een probleem geweest. Ik rookte ook al vanaf die jonge leeftijd zo'n 30 peuken per dag en wist dat op den duur mijn longen echt gesloopt zouden raken.Het heeft echt wel een paar jaar geduurd voor ik daar uberhaupt vanaf kwam, en ga daar dus écht niet meer aan beginnen... Zoals ik nu over het roken, hoop ik ook over een jaar over de drank te praten trouwens Mocht het nu niet zelf lukken, ik volgende week wél weer in de kroeg zitten of lekker een wijntje te doen thuis, kan ik dan anoniem bij de huisarts terecht? AA zegt natuurlijk al wel genoeg, Anonieme Alcoholisten, maar dat lijkt me best extreem voor mijn verhaal. Ik denk namelijk dat daar extremere verhalen komen.Ik wil namelijk niet dat iemand weet dat ik hier eventueel hulp bij zoek.De reden waarom ik volgens mij drink is vanwege onzekerheid, angst wat mensen van me denken, angsten die ik heb in het dagelijks leven. Angsten als hypochrondie, of terwijl ziektevrees. Bang om dood te gaan, etc. Lichamelijke klachten vallen weg, angsten vallen weg, en het interesseert me niet watm ensen van me denken als ik gedornken heb. Ik denk dat dat het met name is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Dat kan allemaal best 1234,dat weet je natuurlijk zelf het bestemaar je bent nu je lever net zo aan het verpestenals toen je longenje hebt gelijk over het niet meer rokenzou ik ook niet meer aan beginnenmaar je lever heeft al een opdonder gehadmet die pfeiffer, soms een erg zware opdonderen nu met al die alcohol, je bent nog zo jongwaarom zou je er een jaar over doen?Ik weet niet zeker of je anoniem bij een arts terecht kunti.v.m. je verzekering en ze willen wel geld zienje kunt dit weekend de HAP bellen met die vraagof de AA anoniem bellen en vragen wat zij je aanradener moet iets mogelijk zijn om je door deze fase heente begeleiden zodat jij vertrouwen krijgt om hetgelijk goed aan te pakken.Die angsten en onzekerheid, daar kun je ook aan werkenmaar niet echt zolang je zo heftig drinktgeen enkele zelfinzicht blijft hangen zogeloof me ik kom uit de therapie/werelden ken de drankwereld en het gaat niet sameneerst je lijf en dan je psyche, houd jezelf svp niet voor de gekJane Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Vladimir Geplaatst 26 september 2009 Rapport Share Geplaatst 26 september 2009 Klinkt herkenbaar, 1234.En eerlijk gezegd; als het u niet lukt om gelijk te stoppen, gewoon met de arts overleggen.Er zijn dus echt pillen die u doodziek maken met een scheutje alcohol erbij.Dat werkt wellicht om die eerste grens van stoppen te behouden.Dit, omdat de omgeving waarin u verkeert, natuurlijk erg aanlokkelijk is om te hervallen.En vervolgens is er maar 1 methode, zoals iedereen dat hier doet: Vandaag drink ik geen alcohol. Ik ben niet morgen gestopt, ik drink vandaag enkel water en koffie. Of ik mij vanaf morgen weer mijn hele leven naar de KL zuip of niet, dat mag ik zelf weten. Vandaag blijf ik nuchter. En met mij de meesten op het forum hier ook. Of, zoals Adam zegt: morgen ben ik blij dat ik vandaag niet heb gedronken.ps. kijk eens bij Tips en Adviezen.Persoonlijk vind ik de "mythes ontrafelen" en de "cirkels van Van Dijk" erg leerzaam.Succes!Wij drinken vandaag niet, u ook? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden