Spring naar bijdragen

Struik hier


Har

Aanbevolen berichten

Heb net al mijn 1e post op het forum geplaatst. Wil hier nu wat over mezelf vertellen zodat jullie weten "waar ik vandaan kom". Ik heb dit bericht al op het Jellinek forum geplaatst vandaar dat ik het hier maar even neerplak.

Ik zal nu wat meer over mijzelf vertellen.
Ik ben een man, 52 jaar oud. Al mijn hele leven (vanaf mijn 22e) stoei ik met alcohol.
De erkenning dat ik een alcoholist ben kwam na een periode van (te) hard werken gecombineerd met overmatig alcoholgebruik, in 1993. Ik heb een eigen zaak gehad van 1983 t/m 1991 waar ik 24/7 mee bezig ben geweest; de alcohol zorgde ervoor dat ik 's avonds "tot rust" kwam. Ik had in die tijd een latrelatie met een manisch depressieve vrouw, dus de privesituatie was ook niet rooskleurig.
Toen ik die zaak met verlies verkocht in '91 was ik helemaal op..fikse burnout.
Ben toen schoonmaakwerk gaan doen tot '93 toen de bom barstte, omdat mijn alcoholgebruik alleen maar toenam. Ik had er genoeg van en besloot eindelijk toe te geven naar familie en vrienden (ik dronk stiekum) dat ik een vet probleem met alcohol heb..uiteraard tot opluchting van mijn vriendin, die natuurlijk wel beter wist.

Ik heb toen voor opname in een kliniek gekozen en een therapie te volgen die 9 maanden duurde: Therapeutische Gemeenschap Leefdael in Beek en Donk.
Na 4 maanden heb ik dat afgebroken maar besloot wel nuchter te blijven en hulp te zoeken bij de AA. Van "93 tot 2000 heb ik de AA wekelijks bezocht. Van die zeven jaar heb ik de laatste 2 jaar droog gestaan; de andere jaren had ik gemiddeld zo'n 2 keer per jaar een terugval door 1 avond gruwelijk door te zakken. Had er dan zo'n spijt van, dat ik ook meteen weer stopte.

Van 2000 tot 2003 ben ik weer gaan drinken maar zeer matig. 1 of 2 keer per week 1 glaasje wijn samen met mijn nieuwe vriendin; ik was gelukkig met haar en dacht mijn alcoholgebruik in de hand te kunnen houden.
Nee, dus. Toen er allerlei problemen op mijn pad kwamen vanaf "03; ontslag vanwege faillisement, weer een burnout, overlijden vader en ruzie in de familie, mislopen van WW uitkering door procedure fouten UWV, strafkorting bijstand van 20% omdat ik te snel zou ingeteerd hebben op vermogen en mijn vriendin kreeg migraine..wekelijks lag ze 2 dagen op bed. Ik zorgde wel goed voor haar, maar niet voor mezelf omdat ik weer steeds meer ging drinken..heimelijk.
Aangezien ik in een reintegratie traject zit en niet hoef te werken ben ik vrijwilligerswerk gaan doen februari vorig jaar. 3 Dagen in de week, op een werkplek waar ik het aanvankelijk uitstekend naar de zin had met uitzicht op vast werk. Maar dit kaartenhuis is inmiddels ingestort..de werksfeer wordt namelijk verziekt door een nieuwe aanpak waar niemand tevreden over is en er is enorm veel onrust ontstaan waardoor steeds meer vrijwilligers afhaakten, waaronder ik december jongstleden.
Ik viel in een enorm gat wat ik besloot op te vullen door maar van de wereld af te zijn. Ik heb tot 23-1 een (klein) kratje bier gedronken per dag van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. Ik kwam niet meer van de bank af..volledig apatisch.

Op de 23e besloot ik dus weer te stoppen, ik wil leven verdomme en mezelf niet naar de kloten helpen. Ik heb mijn familie ingelicht en ben de volgende dag naar de huisarts gegaan met een verwijzing naar Novadic tot gevolg (zie eerdere post).
Ik krijg trouwens erg veel steun van mijn familie en mijn vriendin waar ik eerder vorig jaar het contact mee verbroken had omdat ik besefte dat mijn spanning voor een migrainepatient niet goed is. Ze heeft zelf weer contact met mij opgenomen.

Ik sta nu een week droog en dat voelt erg goed. Ik heb besloten het verleden te laten voor wat het is en koester het begrip en de ondersteuning die ik nu van mijn naasten mag ontvangen. Eindelijk kan ik dat eens ontvangen zonder me schuldig te voelen of af te vragen of ik die steun wel waard ben..dat is voor mij zo helend.

Ik heb een zwaar leven achter de rug maar ik wil absoluut mijn alcoholgebruik NIET rechtvaardigen. Het alcoholprobleem wat ik heb moet los komen te staan van de andere problemen. Het vereist een speciale aanpak. Naast de 12 stappen van de AA volg ik nu een internetprogramma van de Jellinek kliniek met daarin elementen waarmee ik dagelijks aan de slag kan; ondermeer een dagboek en allerlei opdrachten.

Phoeh..het is een lang verhaal. Ik hoop alleen maar dat er herkenningspunten voor jullie inzitten. Voor mijzelf is het goed om al schrijvend alles weer eens op een rijtje te zetten om er vervolgens afstand van te nemen.
Ik wil immers verder, niet terug. Met de ambulante hulp en het bezoek aan de AA denk ik dat het deze keer gaat lukken, ik voel me immers mentaal veel sterker dan in eerdere periodes waarin ik gestopt ben.
Ik houd jullie op de hoogte. Vriendelijke groet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nogmaals welkom Struik. Als ik jou zo lees ben je heel eerlijk en helder ten opzichte van jezelf. Je verhaal raakt me. Je lijkt me niet iemand die bij de pakken gaat neerzitten.
Het is ook fijn te lezen dat je veel steun om je heen hebt. Ik hoop dat je hier op het forum ook steun ondervindt. Mij heb je alvast een goed gevoel gegeven, dus je hebt alweer een goede daad gedaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Struik, je komt er wel, je hebt de juiste hulp om je heen en wat nog belangrijker is, je wilt in het heden blijven en nu je drankprobleem aanpakken, maar je bent zo te lezen ook bereid om te kijken naar de onderliggende oorzaken van het drinken. Zie het als een spannende zoektocht naar jezelf die je alleen kan doen als je niet drinkt!

en het belangrijkste, kijk inderdaad niet terug, kijk alleen naar vandaag, wat gisteren was is gebeurd, wat morgen of vandaag gebeurt daar heb jij de hand in!
en mocht je het moeilijk krijgen schrijf dan hier, dan trekken wij je er ook nog eens doorheen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Struik: proficiat dat je ons hebt gevonden. Ik zelf ben een zeer ervaren 'niet kunnen omgaan met drank' geval en heb nu voor het eerst van mijn leven het gevoel dat het me echt gaat lukken.
Ook jaren achter de rug van wel drinken, niet drinken, minder drinken, compleet terugvallen, heel de riedel. En ja veel problemen in het leven.... Het leven.... Leren omgaan met het leven.
Ik ben in augustus vorig jaar met internetbehandeling van TAXus begonnen en dat heeft me de ogen geopend. Sinds een maand drink ik helemaal niet, dus ben ook nog maar net bezig. Jij alweer een week. Ik hoop je veel te lezen op het forum. Sterkte met alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Har,
een beetje laat maar alsnog welkom!
Ik hoop van harte met alle hulp die je krijgt en zoekt, dat het je lukt te stoppen. Je weet zelf al hoe dat voelt. Ik heb je inmiddels al regelmatig zien schrijven op het "draadje".
Sterkte en succes!

groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...