Spring naar bijdragen

CRA


Lotus66

Aanbevolen berichten

Tijdens mijn verblijf in de kliniek heb ik CRA training gehad. Het leek me de moeite waard om hier wat over te delen. Ik heb er zoveel van geleerd.

Novadic-Kentron loopt in Nederland voorop met een nieuwe, bewezen effectieve aanpak van verslaving. De Community
Reinforcement Approach werd ontwikkeld in de Verenigde Staten en blijkt ook hier goed toepasbaar.
Het recept: activeer verslaafden door gericht met hen (samen) te werken aan de problemen die zij zelf het belangrijkste vinden. Zo krijgen zij weer geloof in zichzelf en hun sterke kanten, en neemt hun behoefte aan het gebruik van verslavende middelen af. Geen demotiverende wachtlijsten. Geen eindeloze rits intakers en hulpverleners aan wie je keer op keer moet uitleggen wat er speelt. En vooral geen onnodig getherapeutiseer. Kort samengevat is de Community Reinforcement Approach (CRA) gericht op het snel en concreet aanpakken van problemen om zo een
doorbraak te forceren in een leefstijl waar alles draaide om drank of drugs. Stap voor stap, met duidelijke doelen, zodat verslaafden zien dat ze vooruitkomen. En met intensieve ondersteuning van een behandelaar, die als coach nadrukkelijk de behaalde successen benoemt.
“In twee tot drie maanden moet een verandering in leefstijl zijn bereikt.” Amerikaanse behandelmethode Zo’n totaal nieuwe methode binnen een grote instelling als Novadic-Kentron invoeren is niet eenvoudig. Enkele jaren geleden zijn we gestart met wetenschappelijk onderzoek naar deze Amerikaanse behandelmethode. Toen bleek dat die ook hier in Nederland goed toepasbaar is, ging vorig jaar in Eindhoven een eerste pilot
van start met de CRA-methode. Inzet: de verbetering van de hulpverlening aan alcoholverslaafden die ondanks hun vaak ernstige verslaving toch thuis willen ontgiften en afkicken. Die pilot bleek een succes, juist doordat het stoppen met alcohol niet werd benaderd als doel op zich, maar als middel om weer wat van het leven te maken. Op de schop In september zijn we aan de slag gegaan met de proefimplementatie van de Community Reinforcement  Approach in Tilburg. Na een aantal maanden van voorbereiding onder leiding van programmaleider Boukje Dijkstra, wordt CRA daar breed ingevoerd, om te bekijken of deze methode ook op veel grotere schaal kan worden ingezet. Tijdens deze proef wordt onderzocht hoe cliënten en behandelaars – die speciaal in CRA werden getraind – reageren op deze aanpak, en of de organisatie van de hulpverlening met succes kan worden veranderd. Die moet namelijk behoorlijk op de schop om in korte tijd daadwerkelijk de benodigde intensieve begeleiding te kunnen bieden. Dat vereist bijvoorbeeld veel kortere lijnen tussen behandelaar en cliënt en meer flexibiliteit om cliënten die zich aanmelden zo snel mogelijk te laten beginnen. Belangrijk, want juist op dat moment zijn zij doorgaans het meest gemotiveerd om iets aan hun verslavingsprobleem te doen. “Met CRA willen we echt een kwaliteitsslag maken die leidt tot zorginnovatie”, benadrukt hoofd Research & Development Peter Greeven. “Deze methode vergt namelijk een totaal andere aanpak van behandelen, die in zekere zin haaks staat op de manier waarop er tot nu toe wordt gewerkt in de verslavingszorg. Veel behandelaars hebben bijvoorbeeld een enorme caseload,
waardoor zij hun cliënten veel te weinig kunnen zien. Maar in deze aanpak onderhoudt de behandelaar juist
zeer regelmatig contact met de cliënt. Zeker in het begin. In twee tot drie maanden moet namelijk een verandering in leefstijl zijn bereikt.”
“Cliënten zijn in deze methode echt aan zet: zij sturen hun eigen proces. Dat vind ik één van de allerbelangrijkste
facetten van CRA”, benadrukt Peter Gottmer, zorgverantwoordelijk behandelaar in Tilburg en trekker van de CRA-pilot daar. “Vaak hebben zij al duizend keer gehoord wat ze niet goed doen. Daardoor hebben ze een heel negatieve kijk op zichzelf gekregen. Daarbij is hun identiteit gaan samenvallen met hun verslaving: ze zijn verslaafd. Maar zolang zij hun probleem zijn, is het probleem onoplosbaar. Daarom benadrukken wij in deze CRA-behandeling steeds dat zij meer zijn dan hun verslaving. Dat doen we door met hen op zoek te gaan naar hun eigen kwaliteiten en doelen. Dat maakt hen sterker. Bovendien voorkomen we op deze manier dat ze gaan hangen op de hulpverlener, die vertelt hoe
’t moet…” Honderd procent garantie op herstel biedt CRA natuurlijk niet. Maar dankzij de toepassing van deze
methode wordt de kans daarop wel veel groter, aldus Peter Greeven. Dat ligt vooral aan het feit dat cliënten
op meerdere leefgebieden werken aan concrete verbeteringen. “Cliënten werken aan hun financiën, hun woon- en arbeidssituatie en aan hun persoonlijke relaties; en dat allemaal gericht op het terugdringen van het middelengebruik. Dat vergroot de kans op succes op de lange termijn. Normaal hebben cliënten in de verslavingszorg een slagingskans van 20 tot 30%. Maar met deze aanpak wordt dat percentage verdubbeld!”

Uit: Inzien! NOVEMBER 2009

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lotus66

Forummer

  • photo-thumb-2203.jpg?_r=1400666937
  • Forumdeelnemers
  • bullet_black.pngbullet_black.png
  • 999 berichten
  • Geslacht:Vrouw

Geplaatst Vandaag, 16:39

Tijdens mijn verblijf in de kliniek heb ik CRA training gehad. Het leek me de moeite waard om hier wat over te delen. Ik heb er zoveel van geleerd.

Novadic-Kentron loopt in Nederland voorop met een nieuwe, bewezen effectieve aanpak van verslaving.

 

 

Hopelijk gaan de slagingspercentages om verslaving te beteugelen hiermee omhoog. De cijfers zijn nu bedroevend, ontmoedigend. Ik snap niet dat ziektekostenverzekeraars de behandeling überhaupt vergoeden. Hoewel ik het wel toejuich natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij dat mijn ziektekostenverzekeraar het van mij vergoede..

en ik ben zekers gelukkig en blij met alle hulp die ik van huisarts en tactus heb gehad

en nog blijer dat ik bij die kleine % procentjes hoor

En ik denk dat mijn zorgverzekering blij is met mij nu ik niet meer rook en drink :)

Ik ben het waard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de training in de kliniek mogen volgen dus dat was een prettige bijkomstigheid. Toch blij dat het vergoed wordt. Zo'n training maakt onderdeel uit van een behandeling in mijn zienswijze, dus waarom niet vergoeden. Ze zullen vast blij zijn dat ik ADB ben (niet alleen van de training). Kost de verzekering veeeeeeeeel minder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

och, dit draadje moet niet door mijn schuld over vergoeden en geld gaan........... als het effect van de behandeling bewezen is, dan zijn er dus beschreven studies. Die zou ik wel graag willen lezen. De slagingskans van 20 tot 30 % waar over gesproken wordt is al mega positief (10 % is volgens anderen reëler) en volgens dhr. Greeven met deze therapie nog eens verdubbeld. Het lijkt me dat deze therapie dit jaar nog overal ingezet zou mogen worden. Iedere afhaker is er één te veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...