Spring naar bijdragen

Alcohol en snoepen


Gast Admin

Aanbevolen berichten

Tuurlijk dan blijft het overzichtelijker, laten we eens kijken hoe het werkt.

Dag Tactive, ik heb wel een vraag.

Nu ik 10 week gestopt ben merk ik dat ik veel meer snoep.

Drop, koekjes en chocola. Ik lees dat wel meer mensen dit hebben. 200 gram chocola kan ik in een middag opeten. Ik maak me hier toch een beetje zorgen om. Vooral omdat ik achteraf me er niet goed over voel. En dat lijkt dan weer op het gevoel van na te veel drinken.

Kan dit kwaad? Kan ik snoepverslaafd worden zo? Ben benieuwd hoe jullie hier tegenaankijken.

Groeten, Jaap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aanvulling Kore:

Ik sluit me aan bij de vraag van Jaap.
Met als toevoeging:
ik ervaar een overeenkomst tussen alcohol- en suikergebruik,
1 is teveel, 10 niet genoeg,
dus ook : ik neem beter de eerste niet.
Is dat al eens aangetoond?

Een leuk initiatief trouwens, dit draadje
voor ADB

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is een interessante vraag en deze raakt ook meteen aan een aantal belangrijke elementen van een verslavingsprobleem. Het is een heel bekend fenomeen, als je de ene verslaving aanpakt kan de andere zich aandienen. Bijvoorbeeld bij het stoppen met roken hoor je ook vaak dat mensen meer gaan eten. Andersom kan ook, ik heb al van veel mensen gelezen dat het stoppen met drinken een aanleiding vormde om ook te stoppen met roken.

Meer gaan snoepen na het stoppen met drinken kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, ieder mens is verschillend. Ik noem er hier een paar die wij in de praktijk het meest tegen komen.

- Verveling. Door het stoppen met drinken heb je meer tijd over voor activiteiten en dus ook meer tijd om lekker te eten en te snoepen.
- Zucht, craving. Je ervaart trek, en wilt deze niet stillen met alcohol, eten is dan een vervanger.
- Als de alcohol een functie heeft gekregen, dan ga je iets missen als je stopt met drinken. Bijvoorbeeld als je gewend was om te drinken als je je verdrietig of eenzaam voelde. Alcohol biedt (valse) troost. Dan kan eten, met name zoetigheid is berucht, tijdelijk die functie overnemen. Een goed gevulde maag geeft ook een loom en voldaan gevoel. Dat kun je ook als troostend ervaren. Door veel suiker te eten gaat je suikerspiegel heftiger schommelen, en dat kan weer nieuwe trek in de hand werken.

Je kunt aan vele dingen verslaafd raken in het leven. De ene verslaving is vervelender dan de andere. Bij eten kan ook een echt eetprobleem, verslaving, ontstaan. Het is goed om daar alert op te zijn. Maar al te streng kan ook averechts werken, misschien mag je jezelf best toestaan om weer meer te genieten van de goede dingen in het leven? Lekker eten is er daar toch ook één van? Misschien kun je jezelf op het goede pad houden door te kiezen voor gezonde snoeperijen. Fout of verboden voedsel bestaat niet, van een koekje of chocolaatje word je niet dik. Maar het is wel belangrijk om de dosering in de gaten te houden. Eet je dit om te genieten, vind je dit echt lekker, of ben je jezelf aan het volstoppen om andere redenen? Dat is een vraag die je jezelf zou kunnen stellen.
Voor eetadvies kun je altijd terecht op de website van het Voedingscentrum.

Is dit een antwoord op jullie vragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Borretje,

Het was niet de bedoeling om te suggereren dat anderen niet in staat zouden zijn om ook iets op te zoeken. Vervelend als je dit als zodanig hebt opgevat.

Het forum is en blijft een plaats voor lotgenotencontact. Alleen op dit draadje bieden wij de gelegenheid om ons een vraag te stellen. Dat hoeft natuurlijk niet.

Wij streven er naar om binnen 24 uur te antwoorden op een gestelde vraag. Op feestdagen en in het weekend zijn wij niet aanwezig om vragen te beantwoorden.

Dit is een nieuw onderdeel, we gaan hier samen ervaring mee opdoen. We hopen dat deze rubriek voor sommige mensen meerwaarde kan hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...