Spring naar bijdragen

ADB en het electronisch patientendossier


erik

Aanbevolen berichten

Vooraf; persoonlijk zie ik geen noodzaak op dit moment tot behandeling omdat ik het red puur en alleen mbv het forum.

Gezien de recente politieke discussies rondom het opnieuw van stal halen van het electronisch patientendossier en dat ook de coalitiepartners aangeven dat er teveel onzekerheden en waarborgen zijn ter bescherming van de privacy zit ik met de vraag van hoe veilig is het een behandeling te starten zonder dat je een kruisje bij je naam krijgt van alcoholist in je dossier?

Ik heb verpleegkunde gedaan en tijdens discussies in de les was er een doktersassistente die toegaf voor de lol namen van kennissen te zoeken in dat dossier tijdens een van de trials in Zuid Holland. Ik zou het verschrikkelijk vinden als zo iemand dan inzicht in mijn alcohol verleden heeft. Nu werk ik in de zorg en dat is dus een plek met veel artsen die inzicht in dat dossier kunnen gaan krijgen. Wat voor waarborgen zijn er dat mijn werkgever geen misbruik hiervan kan maken? Is het zeker dat ik als eigenaar van mijn dossier altijd kan zien dat er vanuit mijn werk gekeken is in mijn dossier terwijl ik daar geen behandeling heb en slechts een werknemers relatie heb?

Ik heb aangegeven geen acute hulpvraag te hebben maar als ik die zou hebben zou ik denk ik geen hulp zoeken waar mijn zorgverzekering bij betrokken is of waar ik niet 100% zeker weet dat er geen aantekening in mijn dossier komt.

Kan Tactive mij en andere informeren hierover welke waarborgen er wat dit betreft zijn om mijn privacy te garanderen? En kan ik eventueel informatie krijgen welke instanties wel en niet veilig zijn wat dit betreft. Ik noem AA CAD (consultatiebureau alcohol en drugs) RIAGG en huisarts maar wellicht hebben jullie meer voorbeelden en tips voor mensen zoals ik die imo gegronde vrees hebben over privacy vooral in relatie tot werknemer en werkgever?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Erik,

Tactus Verslavingszorg, de instelling die de internetbehandeling Alcoholdebaas.nl uitvoert, is ingevolge de Wet Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO) verplicht om een dossier aan te leggen. Hiertoe worden cliëntgegevens verwerkt. Verwerking van gegevens kan de volgende handelingen inhouden: verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, verstrekken, verspreiding, samenbrengen, met elkaar in verband brengen; maar ook afschermen, uitwissen of vernietigen. Omdat het hier gaat om gegevens die herleidbaar zijn tot een identificeerbare persoon, dient de instelling zich bij het verwerken van de gegevens te houden aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP).

We gaan hier met de grootste zorgvuldigheid mee om.

Je kunt hierover meer lezen op de website onder het kopje 'privacybeleid'

Wat betreft het hernieuwd in te voeren EPD is de stand van zaken nog niet helemaal duidelijk. We gaan dit nader uitzoeken en komen hier nog op terug.

Met vriendelijke groet,

De moderator

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het snelle antwoord, Ik heb ook alle vertrouwen in jullie huidig privacy beleid, de enige die ik niet helemaal vertrouw is de zorgverzekering en wat zij allemaal bijhouden als ik de behandeling vergoed wil krijgen maar ik las ergens dat je er ook voor kan kiezen dat je de behandeling voor een paar honderd euro zelf kan betalen.

Ik wacht vooral de implicaties van het EPD af en zou het erg fijn vinden als jullie er tzt op terug komen. Ik begrijp dat het voor alle betrokkenen op dit moment helemaal nog niet duidelijk is.

Vriendelijke groet

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...