Spring naar bijdragen

alcoholist?


toni

Aanbevolen berichten

Hoi Toni en natuurlijk iedereen,
Mooi thema heb je erin gegooid, want wat is eigenlijk een alcoholist?
Ik ben ook niet zo'n voorstander van het woord alcoholist, ik schrijf mezelf altijd met iemand die een alcoholprobleem heeft. Hoe het komt weet ik niet, maar ik vind dat niet zo zwaar klinken. Het woord alcoholist is altijd zo beladen. Ik krijg dan altijd een beeld voor me, van de iemand die bijvoorbeeld al voor achten bij de supermarkt voor de deur staat om zijn flesje te kopen enz.
Maar voor mijn gevoel heb je een alcoholprobleem als je niet kunt functioneren zonder drank. En daar bedoel ik niet alleen mee de mensen die 's morgens meteen een glas moeten nemen. Als je bijvoorbeeld alleen in het weekend drinkt, en je continue denkt nog een dag en dan mag ik weer. Als je een periode afspreekt die je tussen je drinken ligt en die steeds korter wordt. Zoals dat je bijvoorbeeld drie weken niet wilt drinken en na 2 weken denkt nou kan die wel weer.
Kortom gezegd dat je je leven laat leiden door drank, en je daar vaak aan denkt dan moet er een belletje gaan rinkelen dat er iets niet goed is.
Zo denk ik er over, en ik neem aan dat iedereen een andere gedachtengang heeft en ben zeer benieuwd.
Groet,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Tony voor mij was het ook best wel moeilijk om alcoholist te zijn maar je moet maar eens naar de site van aa-nederland gaan daar vind je informatie over dit soort problemen
ik bv stop een tijdje en dan begin ik weer eerst een dan twee en zo verder ik sta gewoon machtenloos tegenover alcohol en dat wil ik veranderen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni, Moon, Ary en uiteraard de anderen ...

Dit is zeker een goed onderwerp om te bespreken. De term alcoholist roept bij mij inderdaad andere associaties op. Ik sluit me aan bij de term "persoon met alcoholprobleem". Het dwangmatige aspect, daar ga ik helemaal in mee, alleen dat dwangmatige is bij mij meer afhankelijk van het moment.

Ik loop overdag zeker niet niet met de gedachte, x hours to next drink. Maar het is wel zo dat ik als het moment daar is er wel vrolijk een pak. Wel merk ik dat het excuus naar de volgende steeds kleiner wordt, was eerst 1 of 2 bier genoeg, nu "streef"ik naar 3 of 4 in dezelfde periode. Voor mij zijn deze eerste twee criteria al voldoende definitie.

Wellicht zijn dit pas de eerste stappen, en komt de rest vanzelf. Maar daar wil ik niet komen.

G: Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Toni,

Inderdaad een interesant onderwerp om te bespreken.
Alcoholist. Ik denk dat, als je verslaafd bent aan alcohol, je ook een alcoholist bent.
En wanneer ben je verslaafd? Als je, zoals al gezegd werd, er een vast patroon onstaat in het drinken.
Of dat nu elke dag is of om de dag, om de week, alleen in het weekend....
Mijn vader telde vroeger ook de dagen, in het weekend en de woensdagavond. Hij werd al wat onrustig tegen de tijd dat het tijd was om een borrel te (kunnen) pakken. Het zat in zijn systeem. Dus verslaafd.
Ik wil dat niet meer. Ik wil gewoon weken niet drinken en dan gewoon voor de gezelligheid misschien wel eens. Geen verbod, maar ook niet dwangmatig.
Ik heb mezelf wel de naam alcoholist gegeven voordat ik op dit forum kwam. Als je ergens niet zonder kunt dan ben je dat volgens mij, verslaafd. En iemand die verslaafd is aan alcohol is in mijn ogen een alcoholist. Misschien kunnen wij ons koppie er nog bij houden en functioneren wij in de maatschappij nog goed. De mensen die geen reden hebben om hun koppie er bij te houden zijn dan misschien de mensen die al s'ochtends vroeg bij de supermarkt staan. Maar allemaal zijn het alcoholisten. In mijn ogen dan.

Groet, Sweetling

Trouwens Toni, goed dat het zo lukt voor jou. Ga zo door!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vind het ook een lastige
Maar heb het altijd als een afglijdende schaal gezien.
sociaal drinker
probleem drinker
alcoholist

dan komt waar durf ik me zelf te plaatsen en waar krabbel ik naar terug......ik heb me er bij neergelegd dat ik een zwak voor drank heb en dat ik dit de rest van mijn leven in banen zal moeten leiden.

groet m oftewel flipsen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi allemaal,

Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik vind de discussie te interessant om niet te reageren.

Alle middelen die worden aangeboden om mensen te helpen zijn goed (als ze ook nog eens echte helpen dan). Toch kan datzelfde hulpmiddel ook iemand vastpinnen op iets wat ie niet is.

Ik erger me bijvoorbeeld dood aan de Lidewij reclame. De een of andere suikervrije fris reclame die de AA nabootst. Vreselijk. De samenleving is nu zover dat iedereen eerst middels reclame en media verslaafd wordt gemaakt en daarna moet je ook weer met een door diezelfde samenleving gemaakt produkt (Ik ben Lidewij. Hallo Lidewij.) er weer af zien te komen.

Wat ik tegen het woord alcoholist heb is het over het hoofd zien van de individu.
Ik ben weer op een heel andere manier met alcohol aan het stoeien dan een ander individu.
Door mezelf een alcoholist te noemen beperk ik mezelf tot iets heel vastomlijnds. En door die beperking laat ik misschien ook heel wat mogelijkheden varen.

Ik heb alle mogelijke therapien geprobeerd om van het roken af te komen: niets hielp.
Totdat ik 1x dacht: "En nou is het afgelopen" en gewoon stopte!! Dat werkte dus voor mij. Zoiets zoek ik nu ook bij alcohol. Mijn eigen individuele manier om met alcohol om te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...