Spring naar bijdragen

Ervaringen uitwisselen


peterpannetje

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik bekijk nu 2 maanden via alcoholdebaas mijn drank gebruik.
Ik heb een maand niet gedronken, daarna weer af en toe 1 en daarna 2 flinke uitschieters (15?).

Ik wil graag naar verantwoord drinken zoals op de site staat: max 15 per week, max 3 per dag en 2 dagen niet.

Is iemand het gelukt na zwaar drinken en een tijd stoppen, daarna gematigd te drinken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Peterpannetje,
Kan alleen voor mezelf spreken, NEEEEEEEEEEEEEEEEE. Als je echt een alcoholprobleem hebt, zoals ik dan lukt dat niet. Het gevaar is gewoon dat als je een tijd niet gedronken hebt en je neemt een glas je het gevoel krijgt dat je alles weer in moet halen.
Je zegt het zelf al, eerst 1 en dan een 2 uitschieters naar 15. Dat is veel, en dat patroon zal zich blijven herhalen. Waarom wil je eigenlijk verantwoord leren drinken, heb je je dat wel eens afgevraagd?
Geen kritiek hoor, ik vind het knap dat je over je alcoholconsumptie nadenkt, maar als je zo snel naar een uitschieter gaat moet je je afvragen of dit voor jou wel haalbaar is.
Sterkte,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou peterpannetje,

Ik kan daar heel kort in zijn, mij lukt dat NIET.

Zelf ben ik in het voorjaar na 3 maanden niet drinken gewoon weer in mijn oude patroon vervallen.
Nu heb ik het weer op gepakt, maar deze week gaat het weer mis.
Ik denk dat er maar 1 ding op zit voor ons en dat is radicaal stoppen.
Dat vindt ik erg moeilijk, daarom ben ik op deze site terecht gekomen.
Sommige forumbezoekers zijn gestopt en anderen zijn er mee bezig.
Vooral de strijd die het met zich mee brengt herken ik.
Ook jou vraag is denk ik heel herkenbaar voor ons allemaal.

Sociaal drinken, dat willen we allemaal. Maar als we dat zouden kunnen zaten we niet op dit forum.

Succes, Sweetling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toni,
Ik denk dat ieder die weet dat hij of zij alcoholverslaafd is heel goed weet dat het ook deze keer niet gaat lukken, maar zo met dat glas bezig is, dat hij of zij zich zelf een excuus geeft dat het deze keer wel lukt. Ik snap van mezelf ook niet waarom ik dit altijd denk, terwijl ik diep in mijn binnenste weet dat het deze keer ook niet anders zal gaan.

Ik ben ook heel benieuwd of er iemand op dit forum is die wel sociaal kan drinken. Als dat zo was dan zou dit forum toch ook niet bezocht worden, niet?
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor de wijze lessen op deze draad: ze helpen mij, om scherp te blijven.

Wat de strijd tegen alcohol betreft: volgens mij helpt strijd alleen maar om het probleem in stand te houden, of zelfs te vergroten.
Uiteindelijk zijn alleen wij zelf het, die een opkomende gedachte aan alcohol kunnen versterken tot een niet te weerstane behoefte.
Dus: geen strijd tegen de gedachte, want die wordt daardoor alleen maar sterker. Wel neutraliseren van de gedachte, door er positieve gedachten naast te leggen, en dan de keuze te maken.
Verrassend vaak zijn het dan de positieve gedachten, die winnen!

"Sociaal" drinken werkt volgens mij net als een opkomende gedachte aan drinken: heb je eenmaal de eerste te pakken, dan ga je door.
Dus ik waag mij er niet aan, al is en blijft mijn "uitlaatklep": zeg en denk nooit nooit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad een leuke draad,

Nu ik erover na zit te denken vraag ik me eigenlijk in ene af wat "sociaal drinken" is, worden anderen beter van mijn drinken, of anders gezegd, worden ze minder van mijn niet drinken. Het zogenaamde a-sociaal drinken (sap, spa rood en anderen). Sociaal drinken is vrees ik toch een eufimisme voor je (in ieder geval voor mij) eigen zwakte.

Ik ga hier mijn gedachten nog eens verder over breken ...

G: Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...