Spring naar bijdragen

Rechtstreekse confrontatie zoeken


Binorosa

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

zoals geschreven had ik dinsdagavond, na weer een overwinning op mezelf in de sportkantine, thuis twee wijntjes gedronken en daarna het robbertje knokken gewonnen van de fles die in de ijskast naar mij stond te lonken. Woensdag kreeg ik een flesje wijn aangeboden van mijn groenteboer, net zo'n levensgenieter als ikzelf en gek op al het goede wat het leven ons te bieden heeft. Ik stond op het punt om zijn aanbod te weigeren maar dacht; waarom eigenlijk? Als je het monster wil verslaan zul je het toch ook recht in de ogen moeten durven kijken en de rechtstreekse confrontatie aangaan.

Tenslotte word ik/je bijna dagelijks geconfronteerd met alcoholconsumptie om je heen. Of dat nu op feestjes is, in sportkantines, het buurthuis, de bioscoop, je partner thuis (die met de controle geen enkele moeite heeft) of de vrolijk konkelende medegasten naast je in bv. een eetgelegenheid. Het gaan ontlopen en op die manier het werkelijke probleem dus omzeilen (als je niets hebt kun je tenslotte ook niets nemen) heeft voor mij dan ook geen zin. Ik zie dat niet als een test. Voor mij geldt ; om echt het demoon te verjagen mag hij best in huis zijn, of zelfs naast me zitten.

Gisteren lag het in dit geval Italiaanse biologische rode monster dus rustig in het wijnrek lekker op temparatuur te geraken en geduldig op mij te wachten. Om 10 uur begon het echter al wat nerveus te worden want zijn gezworen kameraad kwam maar niet opdagen om hem uit zijn lijden te verlossen, hem de kurk van de kop te trekken en van zijn prachtige aroma te proeven! Maar hij komt niet!! Nee hoor, meneer gaat een koppie 'goede nachtrust' thee zetten, negeert me totaal en gaat lekker naar zijn bed? Het moet niet gekker worden mensen!

(terwijl ik dit opschrijf moet ik er zelf om lachen maar dit is mijn therapie, lijkt wel)

Ik heb dus weer een avondje zonder alcohol te pakken, zonder dat het me echt veel moeite heeft gekost. Afgezien van die malloot die zo af en toe aan de binnenkant van mijn schedel staat te meppen van; 'Hallo daar, gogem gaan we nog zuipen of hoe zit het!'

Voor mij werkt het uitstekend om de rechtstreekse confrontatie op te zoeken en aan te gaan. Dat het ook wel eens een keer mis kan gaan? Daar hou ik wel rekening mee. Ik vergelijk het maar met een potje tennis. Een paar games verliezen is niet zo erg, als je de wedstrijd uiteindelijk maar wint! Daar gaat het tenslotte om!

In het verleden heb ik dit nooit gekend, dus is dit voor mij een totaal nieuwe ervaring. Ik wilde er natuurlijk iets mee doen anders was ik niet op deze site uitgekomen, maar dat het voor mij werkt dat jullie hier allemaal zijn staat als een paal boven water. Mijn dank voor alle inspiratie die ik hier vind.
Ik hoop dat mijn input ook voor jullie van waarde is.

Groeten
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bino Rosa en alle anderen ...

Goed dat het jou lukt om met mate het gevecht te winnen. Ik heb dat welgeteld een week geprobeerd, en moest aan het einde van die week constateren dat ik 2 avonden niet gedronken had, 1 met mate en de rest mateloos. Ik heb bewondering voor je succes.

Ik weet als ik drink, dat na de eerste drankjes het hek van de dam is. Ik heb inmiddels het idee dat dit voor mij een ingesleten geloof is geworden, en dat mijn volgende uitdaging op deze lijn zal liggen. Ik weet inmiddels wel als ik alleen drink dat ik de rem kan aantrekken. Mijn echte confrontatie zal liggen in het kroegbezoek en het daar bij 2 of 3 (of 4 :)) te houden.

Nog twee dagen en dan ga ik bepalen welke strijd ik de volgende week ga voeren. Zonder alcohol of met mate.

Een van de inzichten die ik aan 12 dagen zonder heb overgehouden is dat de afhankelijkheid groter is dan ik dacht. Na dag negen heb ik een gevoel over me heen gekregen dat niet prettig is. Koppijn alsof ik echt teveel heb gezopen. Dat is voor mij wel even slikken.

Met name het laatste stuk valt me 10x zwaarder dan verwacht, en zonder voelt op dit moment zeker niet beter dan met (of zonder mate).


G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,

Ja, de afhankelijkheid is groter dan we allemaal denken. Daar geloof ook ik heilig in. Ikzelf voelde mijn lichaam ook alle kanten opgaan omdat er geen alcohol binnen kwam op die 5 avonden dat ik niet dronk de afgelopen periode. De 2 avonden dat ik wel een wijntje nam, 1x 2 - 1 x 3 glaasjes, begon het ook te stuiteren. Weet niet goed hoe het te omschrijven, maar het voelde ook niet echt prettig.

Zal ook wel weer met gewenning te maken hebben. Ik accepteer de gevoelens die loskomen bij het niet drinken en probeer het te analyseren zodat ik er wat mee doen kan. Ik heb al een paar dagen pijn in mijn benen en weet dat niet te plaatsen nog, maar denk dat het te maken heeft met het zenuwstelsel dat aan het ontgiften is. Dat hoort er kennelijk bij.

Volgens mij gaat het er dan ook niet om of het beter 'voelt' zonder, maar dat het beter IS. Dat van die rem ken ik, maar ik heb nu (voorlopig) een modus gevonden. Waarom; omdat ik het echt zat ben en mijn wil (voorlopig) veel; sterker is dan de hang (van mijn lichaam vooral) naar drank.

Succes en hou me op de hoogte, we kunnen van en met elkaar leren.

Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Bino en Frank,

Ben terug van de meeting en moet even afkicken van de adrenaline die het heeft opgeroepen. Niets byzonders, hoor, heeft met temperament te maken. Heb thee gezet.
Na de lunch nog wat voor het werk doen, maar voordat de kinderen komen even naar deze site.

Vandaag is voor mij 13 dagen zonder alcohol en ik weet niet of ik dit vol kan houden. Volgens mij is het bij mij vooral een geestelijke afhankelijkheid (spanningen, onrust, onvrede, verveling enz.enz.), hoewel ik ook lichamelijke prikkels wegdrink (m.n. moeheid en me niet fit voelen).
Bij mij is ook zonder sociale omgeving drank een probleem, want ik koop vooral bier en dat drinkt hier niemand in huis en lang niet alle bezoekers. Maar op feestjes en als mijn omgeving drinkt dan wil ik ook meedoen om wat gezelliger en losser te zijn.

Zo heeft iedereen zijn/haar eigen strijd, dat is wel duidelijk.

Hopelijk is dit een forum waarin mensen elkaar steunen met wat de anderen nodig hebben aan steun.
Die indruk heb ik inmiddels wel en zelf wil ik het ook proberen.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sita, Bino en alle anderen

Heb zelf een bijzonder onrustige nacht achter de rug. Zieke dochter die me de nacht heeft wakker weten te houden. (voor een groot deel dan). Aanslag op je nachtrust is een stuk zwaarder als je niet gedronken hebt. Normaal kan ik zonder veel problemen mijn nest uit, nu viel dat iets meer tegen. Ben nu behoorlijk sloom.

Grappig Sita, vandaag is ook dag 13 voor mij.

Overigens was voor mij het niet sociale drinken ook een probleem. Tijdens het bereiden van het avondmaal was de drank een standaard onderdeel. En 1 flesje of 2 flesjes bier waren zelden genoeg. De fles wijn was voordat de maaltijd klaar was al grotendeels leeg. Toetje sla je over, ik neem nog wel een glas.... De afwas .... de fles leeg. De sociale component bestond uit het feit dat er anderen in de buurt zijn.

Tja, dan toch maar even een break, de koffie ... want een alcoholist kan dat niet. En dan op zoek naar het excuus, de reden om nog verder te kunnen met de drank. De kroeg, of thuis nog een fles. Saldo op een dag, tja .... Om eerlijk te zijn, tellen heb ik me zeer zelden mee bezig gehouden. Want dat tellen zou de problemen wel erg zichtbaar voor mezelf maken. Een dag een succes (minder dan 4 x alcohol) telde denk ik, terugdenkend wel 10 x zo zwaar.

Hoezoe eerlijk tegen jezelf ....

Ja schaamte ook bij mij in deze ... Ik heb nu tegen een aantal mensen verteld dat ik niet drink omdat ik het idee heb niet meer zonder te kunnen. En dat ik dat alleen maar kan bewijzen door niet te drinken. In die gesprekken heb ik wel eens voorzichtig aangestipt hoeveel ik dronk (delen door 2 of 3 dus) en tja ... dan begrijpen ze het wel een beetje ...

Als ze het eens echt wisten.

Dus zonder schroom is het voor mij zeker niet, nog steeds niet. En ik denk dat dat nog wel even duurt.

G>

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frank,

De confrontatie zoeken doe ik niet.
Ik weet dat er 2 liter flessen rode biologische wijn in huis zijn waarvan mijn man zegt, dat hij ze niet te drinken vindt. We hebben er al een (de 3e fles) open gehad, nl. Het alcoholgehalte was volgens mij prima.
Mijn man komt pas laat thuis, dus hij zou deze flessen nooit gaan missen. Maar ze staan er nog en ik zit hier achter mijn 2e grote glas cola-light.
Koken met bier was (is?) bij mij ook een favoriete bezigheid. Koken is mijn hobby en bier drinken maakt mijn kookkunsten er niet slechter op. Maar ook niet beter, dus wat dat betreft gaat er nu totaal niets verkeerd of anders, behalve dat ik nu voor de 14e dag niet drink.

Volgens mij ga ik zo maar op tijd naar bed, dan hoef ik ook geen moeheid, verveling, onrust of onvrede of wat dan ook te gaan wegdrinken.
Morgen maar eens gaan kijken bij de sportwedstrijden van de kinderen en die beginnen behoorlijk vroeg.

Frank, ik heb ook niet het gevoel, dat ik door niet drinken beter tegen tekort aan nachtrust kan. Maar door teveel drank raakt een mens misschien wel voortdurend in een hyper-situatie, een soort kunstmatige energie. Is je dochter weer een beetje beter of wordt het weer een onrustige nacht?
Als ik moe ben, heb ik de neiging om maar een alcoholisch drankje te pakken. Hopelijk heb je een goed alternatief voor jezelf bedacht?

Welterusten.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sita,

quote:


Originally posted by:
sita


Frank, ik heb ook niet het gevoel, dat ik door niet drinken beter tegen tekort aan nachtrust kan. Maar door teveel drank raakt een mens misschien wel voortdurend in een hyper-situatie, een soort kunstmatige energie. Is je dochter weer een beetje beter of wordt het weer een onrustige nacht?


Als ik moe ben, heb ik de neiging om maar een alcoholisch drankje te pakken. Hopelijk heb je een goed alternatief voor jezelf bedacht?





Mijn alternatief zit 'm op dit moment in snoepen, ik heb opa2 hier ook iets over horen roepen. Chips, chocola en andere rommel. Maar goed, die biertjes zetten ook wel zoden aan de dijk.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...