Spring naar bijdragen

aan het minderen


Emma

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

het is wel stil op het forum en ik mis de discussie dus ik dacht; als ik een nieuwe start misschien heeft iemand daar iets op te melden.

Ik ben me al een poos (meer dan jaren) bewust dat ik teveel drink. Maar pas sinds een paar weken probeer ik er echt iets mee te doen. Ik drink nog wel en ik wil dus niet helemaal zonder. Zoals Toni in de vorige discussie melde; is sociaal drinken ( wat wij daar maar onder verstaan) het ultieme doel. Sociaal is in mijn ogen dat niemand er last van heeft. Dus dat ik geen late tefefoontjes met noodkreten pleeg, niet naar huis gebracht hoeft te worden omdat ik teveel gedronken heb, niet in tranen uitbarst om iets wat me dan wel dwars zit, maar toch. Gewoon een beetje drinken, ook al is het alleen, zonder daar iemand last van bezorgen. En zonder de last van schaamte en schuld.

Ik probeer. Ik stel mezelf grenzen en vaak lukt dat ook wel. En soms laat ik het gaan. En dat is dan ook oke voor mij. Maar ik wil wel het "gesprek" met andere die alcohol "gebruiken". Ik drink niet altijd om de smaak, ik drink om het gevoel. En soms ook drink ik om de smaak. En lekkere Port, een mooi glas wijn bij het eten. Een wisky bij de koffie. Missen jullie dat? Die smaak?
Een vervanging? Cola, sapjes, allemaal zo zoet. Ik drink dan heel veel koffie als ik geen alchohol drink.

Hoop op reacties.
Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,

ik probeer hetzelfde te doen als jij doet en idd soms gaat het goed en soms niet. Ik ben er mee begonnen NIET meer buitenhuis te drinken en dat gaat me nu 16 dagen zonder problemen af. Terwijl dat juist de triggergelegenheden waren/zijn om te drinken. Gezellig met de maten aan de bar, ff napraten over training, wedstrijd en/of andere bezigheden. In het begin was het moeilijk maar nu heb ik er weinig moeite mee. Als vervanging 'gebruik' ik Spa-rood. Niet te zuipen overigens, maar je moet wat.

Thuis drink ik nog wel, hoewel ik bewust probeer ook een paar dagen helemaal geen alcohol te nemen. Voor de rest gun ik mezelf best een goed wijntje of biertje, want ondanks de (te) grote hoeveelheden dronk ik wel ddegelijk omdat ik het gewoon 'lekker' vond, en nog steeds vind.
Ook bij mij gaat het dan wel eens mis (althans mis, ik vind 4 wijntjes of 3 Trappistjes over de hele avond nu al mis, enigzins gek toch?) maar dat accepteer ik. Terwijl ik eerder me niet bewust was van mijn consumptie ben ik nu dat bewustzijn aan het kweken en dan wordt het al een stuk makkelijker om het 'probleem' te handelen.

Gisteravond had ik best trek in de koude trappist die in de koelkast lag, maar dacht: ach waarom ook, vanavond ff niet. Morgen is er weer een dag. Dus een koppie kruidenthee genomen en heerlijk geslapen.

Groeten
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,
Voor mij is sociaal drinken geen optie, zuiver omdat ik bij het eerste glas absoluut geen rem meer heb.
Vaak geprobeerd maar helaas ben ik elke keer harder op mijn bek gegaan. Hoe jammer ik het ook vindt, maar ik probeer om niet te drinken.
Ik merk wel dat ik het steeds moeilijker begin te vinden, vooral omdat we nu de donkere periode ingaan, want dat was altijd mijn favoriete drinkseizoen.
We zullen zien hoe het gaat.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Emma,

Kom net thuis van een borrel, ik mis het wel, de smaak. Van alcohol kan ik blijven drinken. Met de spa-rood, het water en de tonic heb ik het op begeven moment wel gehad. Ik merk dat het wel helpt om af en toe een lekkere snack te nemen.

Toni,

Ik vind vruchtensap ongelofelijk lekker, maar ja inderdaad die bite, de smaak, het is van een andere orde. Ik heb me al vaker verbaasd dat ik sap zo kan waarderen, maar toch de wijn en het bier verkies. En de wodka-jus zet ik dan maar even niet in het rijtje van de sappen. :)

en ja, dat gevoel dat hoort bij alcohol drinken, er is iets, maar probeer het maar eens te benoemen. Mijn primaire associatie ligt toch bij gezelligheid, maar of die gezelligheid nu gekoppeld moet zijn aan 10 of 15 bier, tja goede vraag. Ik ben er nog niet uit.

Het wordt overigens wel makkelijker om een avond niet te drinken. Nu de stap naar met mate drinken in een cafe-setting, iets van de controle waar Bino ook aan refereerde.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Emma, Toni, Frank, Dreamer en Bino,

Ja, alcohol kan zo lekker zijn, maar wij weten welke gevaren er in schuilen voor ons.
Ik voel wel die twee kanten heel duidelijk, het verlangen naar alles dat alcohol voor mij symboliseert en dat veel lastiger (maar wel echter) op een andere manier te bereiken is en anderzijds de huiver om ook maar iets alcoholisch te drinken en het risico te lopen direct weer door te schieten in een gewoonte en een patroon dat ik eigenlijk niet wil. Het is er steeds allebei, beide gevoelens en dat maakt het zo verduiveld moeilijk, want er is voortdurend een tweestrijd aan de gang in mij.
Er is ook een soort voortdurend rouwproces aan de gang, denk ik, als je echt van het drinken af wil, want je neemt toch afscheid van iets dat je niet alleen maar als slecht ervaren hebt, want anders was het simpel zat.

Ik weet nog niet of ik definitief ga stoppen. Heel rationeel gesproken is dat de meest voor de hand liggende oplossing. Net als koffiedrinken en roken of snoepen hebben wij geen alcohol nodig.
De geheelonthouders die ik ken (niet heel veel) zijn bijna allemaal zeer sociale, zeer relaxede en leuke mensen. Waarom zou ik ook niet zo kunnen zijn (op mijn manier)?


Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

De smaak, ja die mis ik wel als ik niet drink. Maar de controle, die ik overigens langzamerhand toch steeds beter begin te vinden, die ik inmiddels (meestal) over mijn drinken heb is op dit moment van meer waarde dan de smaak. En een goede kruidenthee (Zonnatura) is ook erg lekker, vooral laat op de avond geeft het mij een rustig en loom gevoel en ik slaap dan ook erg lekker.

Op de manier waarop ik nu bezig ben, in de meeste gevallen dus, is me wel duidelijk geworden dat als ik weer eens in een drinkgelag verzeilde de smaak er absoluut niet toe deed maar het gewoon 'slurpen' werd. Dat onbestemde gevoel van binnenuit dat er meer moet komen naarmate ik meer gedronken had (of drink) negeer ik nu gewoon zoveel mogelijk. Ik probeer binnen, en het liefst onder, de richtlijnen te blijven van verantwoord alcoholgebruik en dat lijkt me nu aardig te gaan lukken. Ik ben in ieder geval op de goede weg.

Iemand stelde dat het met alcohol net was als met roken. Wat mij betreft: roken doe ik ook alleen s'avonds en met mate dus dat moet met de 'booze' ook lukken.

Wat betreft de smaak ; die wil ik eigenlijk ook niet (al te lang) missen, want bij een goede wijn of trappist is het toch ook alsof er een "engeltje over de tong piest" Wees eerlijk!

By the way: ik doe nu mee aan het behandelplan via internet, er was weer plaats. Hoewel ik al een stukje heb gevonden, hoop ik er toch de tools te vinden die me de oplossing in handen geeft. Ik houdt jullie wel op de hoogte van de vorderingen.

Succes allemaal in jullie plannen,

Met smaakvolle groet,
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Na 25 dagen zonder de drank ga ik zo een biertje drinken. Het wordt tijd om de volgende stap te zetten. Met een van mijn drinkebroertjes het cafe in. Ik heb vandaag een goede dag gehad, grote en kleine successen behaald. Daar hoort er eigenlijk nog 1 bij. Doelstelling is om niet verder te gaan dan een biertje of 5 (liefst minder), en om ook niet om drie uur vannacht thuis te komen.

Kortom het minderen nu in de echte praktijk en de moeilijkste omgeving, morgen het resultaat ...

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het relaas ...

Geen drie uur en ander nachtprogramma, de eerste winst ...

Maar toch teveel ...., het zag er naar uit dat het allemaal goed zou gaan. Zelfs een discussie gehad over het onderwerp. Rekening gevraagd na vijf, maar goed een slap verhaal van iemand aan de bar, biertje door betreffende persoon erbij besteld, opgedronken, nr 6. Naar het toilet, nummer zeven. Twee in de min ...

Minder ....

Op naar morgen, af en toe een dergelijke avond is geen ramp, alleen jammer dat ik de eerste doelstelling niet heb gehaald.

Moon, over het eerste biertje.... ja, dat smaakte echt anders en minder lekker na 25 dagen zonder, maar na het tweede was het weer normaal.

Denkwerk ... ja zeker

En nu dan maar zonder extra biertje naar bed ....

G> Frank

PS: het waren wel flesjes, laat ik mezelf maar even niet voor de gek houden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Frank,

Goed dat je die laatste regel neer hebt gezet. De confrontatie, weet je nog. Je stelt dat de eerste winst binnen is. Maar die was toch al binnen door zo lang niet te drinken? De 2e winst dus eigenlijk.
Jammer dat je die laatste 2 dus toch aangepakt hebt. Maar goed, het begin is er en het besef dat je het zelf toch minder vindt zegt genoeg. Dat moet je toch sterken. Zodat je de volgende keer dat slappe verhaal lachend aan de bar met een glas water aanhoort.

Keep on going,

Groeten
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Frank,
Inderdaad jammer van die 2, maar ala het hadden er ook meer kunnen zijn.
Dit heb je in ieder geval uit kunnen testen.

Wat apart dat je eerste pilsje minder lekker was. Ik denk voor mezelf dat het bij mij juist andersom zou zijn. Ik moet nu wel eens denken, wat zal dat lekker zijn, en de geur en het hele ritueel, sigaret erbij.
Mm.
Maar ik denk dat ik bij de volgende glazen zou denken mmm, ja het effect van de alcohol en dat de smaak dan bij mij af zou nemen.
Maar dat weet ik niet zeker, maar ga het toch maar niet uit proberen.
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo iedereen,

Het eerste biertje smaakte zooo ontzettend lekker, dat ik er vandaag nog steeds aan dacht.
Vanavond heb ik toch nog een bokbier gedronken, terwijl ik dat eigenlijk niet van plan was.
En toen zag ik, dat er zoveel soorten zijn, maar ja, het is teveel.
Welterusten.
Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Bino, ja, de eertste winst was inderdaad al binnen. Even niet vergeten die successen! Vanavond naar theater en cafe geweest. Weinig behoeft aan drank en niet gedronken. Ik heb het gevoel dat de drank van gisteren veel energie heeft gekost. Je zei zelf ook al moe, moe, moe, oTTo gaf al aan dat hij alcohol als een energievreter zag. Ik weet zeker dat een paar biertjes de batterij voor vanavond wel weer hadden opgeladen, en als ik er niet bewust mee bezig was had ik ze zeker gedronken.

Moon, ja het verbaasde mij ook dat de smaak zo anders was. Na het eerste biertje was het oude vertrouwde gevoel weer terug. Ik denk eigenlijk dat ik na het eerste biertje makkelijker had kunnen soppen dan na het vijfde. Wellicht een idee / test voor de volgende keer.

Sita, je hebt he toch wel bij dat ene lekkere bokbiertje gehouden (?)

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Frank,

Nee, ik vind het helemaal niet fijn om te vertellen, maar ik vind dat ik het hier moet doen, want anders durf ik voor mijn geweten het forum niet meer op. Ik nam er nog 1 en toen nog 1.
Teveel voor mijn niet meer daarop geoefende lijf en geest.

Vanochtend moeilijk opgestaan, maar daarna ging alles snel. Was als eerste op kantoor en heb heel geconcentreerd gewerkt, maar ik voelde me wel katerig.
Ik ben nu bezig om na te gaan wat me nu precies aanzette tot de aanschaf van bokbier, behalve het enorm grote kleurige reclamebord bij de slijter.

Dit weekend ga ik van de herfst genieten, maar wel op een andere manier is mijn bedoeling.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Sita,
ten eerste; ik vind het vervelend voor je dat jij het gevoel hebt dat je je niet aan jou eigen afspraak gehouden hebt. Maar gelijk vind ik het heel fijn van je dat je dit op het forum hebt verteld. Dat jou eigen geweten daarin meestpeelde is heel belangrijk, maar het gaat mij ook om dat stukje openheid.

Wat heeft zo'n forum als dit voor waarde als we niet eerlijk kunnen zijn. Anoniemer dan dit kan niet toch?

Bij mij gaat het vaak niet goed. Moeilijke week gehad en ik weet dan nog steeds niks anders dan de pijn te verdoven met een glas of wat wijn. En later baal ik daar ontzettend van. Maar als je nou maar niks anders weet te verzinnen, of voor handen is? Wat verwacht ik van mezelf? Ik zoek hoor, ben druk bezig met therapie enzo. Maar ik ben er nog lang niet. Ik doe m'n best maar blijkbaar is het niet voldoende.

Sterkte allemaal zo met het weekend voor de deur. De lange zondagmiddag..... Laat ons elkaar oppeppen via dit forum.

groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, dit is een draad met veel "oude bekenden", dus hier maar even iets gepost...
Echt goed jullie hier nog te zien, na ruim een week van hectische afwezigheid: veel bedrijfscijfers (aandelen), schoonmoeder tijdelijk naar verpleeghuis, dus extra bezoekjes, drukke postwijk...

Die drukte raakt eigenlijk direkt de kerntip die bij mij opkomt, deze draad doorlezend (op het gevaar af in herhaling te vervallen): er wordt veel te veel aan alcohol gedacht, en daarmee begint de strijd, de ellende, de onrust, de herhaling van toch maar weer 1, en daar blijft het het dan bij...
Aandacht schenken (jaja: aandacht SCHENKEN) doe je aan helpende gedachten, en aandacht schenk je NIET aan niet helpende gedachten, zo heb ik op de Tactus internetbehandeling geleerd, en jazeker: het werkt, en hoe!
Dus: opkomende gedachten aan drank: geen aandacht aan schenken, dan wordt de gedachte snel zwakker, en kun je je energie weer aan andere, betere dingen (en mensen!) besteden...

Afgelopen woensdag heb ik "mijn" behandeling bij Tactus afgesloten, en aldus plaats gemaakt voor de volgende. Ik zou zeggen aan ieder die dit leest en nog twijfelt: gewoon DOEN! Er zijn genoeg redenen op te sommen die ervoor pleiten, maar die hoor ik over drie maanden graag van mijn opvolg(st)er...

Geest en lijf, en daardoor leven zijn dusdanig veranderd, dat het aantal dagen dat de nog slechts zwakke gedachte aan drank opkwam, hand over hand afneemt; ergo: het aantal drankgedachtevrije dagen neemt hand over hand toe...
Dus naast het lijf geniet ook de geest, weliswaar nog ietwat onwennig, in toenemende mate van drankvrijheid.
Zo wordt de cirkel steeds intensiever doorbroken, en is een andere cirkel tot leven gekomen: toegenomen lichamelijke fitheid uit zich in veel en veel minder moeheid, waardoor meer energie vrijkomt voor "leuke en nuttige" dingen, waardoor de geest zich met andere, meer en meer opkomende helpende gedachten voedt, waardoor denken energie oplevert in plaats van kost, waardoor het slapen veel beter gaat, waardoor ik beter uitrust en fitter opsta, waardoor toegenomen lichamelijke fitheid zich uit in veel en veel minder moeheid, waardoor....
Schitterend, om zo'n proces in en met jezelf te volgen; enige voorwaarde is: drankvrijheid...
Maar daar staat dan ook wat tegenover, zeg!

Moondreamer, gaat het een beetje in deze donker wordende dagen??

Heemstede leeft met je mee, hoor!
En, als je het niet erg vindt, ook met iedere lezer/schrijver op dit forum...

Sterkte, warme groet!

opa2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Opa2,
Leuk om weer wat van je te horen. Ik heb je leuke verhalen best wel gemist. En fijn om te horen dat het nog steeds goed met je gaat. Zit je al je 2 maanden zonder alcohol? Volgens mij wel.
Ik was deze week op de markt en moest noten kopen. Guess what aan wie ik moest denken? Juist ja, heb nog even overwogen om ook chocolade en fruit te kopen, maar heb het maar bij de noten gelaten.
Ik moest even lachen en ze keken me aan of ik van een andere planeet kwam, ha ha.
Met mij gaat het best goed. Nog steeds druk met therapie en dat hakt er wel in. Heb verlenging voor 6 weken gekregen, wat moet moet.
De donkere dagen zijn voor mij wel een probleem, ik moet maar zien hoe ik er door kom. Maar heb er wel vertrouwen in. Gelukkig heb ik nu genoeg mensen achter de hand bij wie ik terecht kan.
En dit forum natuurlijk, daar heb ik best veel aan.
Hoe gaat het trouwens met je kleinzoon? Was toch een jongen, of heb ik dat mis?
Laat je wel weer regelmatig je stem horen, want je brengt altijd wel leven in de brouwerij.
Liefs,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sita,

Compliment!, ik heb ook een open fles wijn staan (niet door mij genuttigd) .... maar ik ga ook vanavond zonder, en denk dat die lekkere fles maar door de gootsteen moet .... Gaan we weer gelijk op! En die bokbiertjes van gisteren ... jammer dan ...

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo opa, en alle anderen,

u beschrijft het gevaar van de gedachte aan alcohol en dat je daar geen aandacht
aan mag schenken.
hoe doet u dat?
gewoon een ander zinnetje steeds herhalen?
ik vind het nog steeds moeilijk op bepaalde momenten om niet naar alcohol
te verlangen of er aan te denken.
het helpt wel als ik dan iets anders ga doen, maar ja...
wanneer kan ik wel omgaan met die moeilijke momenten?
en de moeheid is er nog steeds, ik heb veel slaap nodig en ik droom
erg heftig.
ben nu 23 dagen drankvrij en 3 dagen waarop ik wel heb gedronken.
ik merk zeker het verschil wanneeer ik wel of niet gedronken heb.
mijn geest is inderdaad helderder op drankvrije dagen en ik kan sneller
handelen.
ik hoop dat opa nog veel verhalen gaat schrijven hier op het forum,
mij helpt het enorm.

zo. ik moet nu echt aan de slag, groetjes van kika

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Moonie, dank voor je reaktie.
Met mijn kleinzoon gaat het uitstekend: hij groeit als kool...
Tussendoor hebben zijn pappa en mamma ook nog "even" een huis gekocht, waaraan niets opgeknapt zou hoeven te worden... En tsja, toen het eenmaal leeg was, zou een schilderbeurt geen kwaad kunnen, dus je begrijpt, wie er op de trap staan; juist ja, beide opa's!
Daarnaast ben ik cursusgever bij het Rozenkruis, iedere maandagavond, met de nodige uurtjes voorbereiding...
En dan is er nog de postwijk, 4 dagen per week.
En schoonmoeder was een beetje de weg kwijt, dus tijdelijke opname in een verpleeghuis...
En de aandelenhandel vraagt de nodige tijd...
Kortom: de dagen zitten barstensvol, voor mij reden om maar af en toe hier te kijken, hoe het met de "vaste clan" gaat, en welke nieuwe durfals zich hier op het forum vertonen.
Al met al een gestaag groeiende club, die mijn warme belangstelling heeft.

Ik zou zeggen Moon, verwen jezelf maar meer dan je nu doet, hoor! Dat vergemakkelijkt het gedoe rond alcohol, is mijn ervaring, en je vult je hoofd op die manier meer met plezierige vooruitzichten en gedachten.
Zelf besteeed ik grosso modo de helft van mijn besparing op alcohol-uitgaven aan "andere lekkere dingen"; op de andere helft wordt gebroed, totdat het kuiken verschijnt in de vorm van een leuke/interessante mogelijkheid om de opgespaarde centen aan uit te geven; kan best ook een goed doel of zo zijn, hoor.
En ja, de alcoholvrije dagen rijgen zich aaneen, met alle voordelen vandien, en zo de gedachte eraan al opkomt, komt er meer en meer een helpende gedachte naast te staan, die (tot dusverre) de alcoholgedachte snel verdrijft.
Interessante ervaring is, dat waar mijn naaste omgeving aanvankelijk enthousiast reageerde op mijn alcoholvrijheid, omdat men hier en daar toch wel last zei te hebben van mijn alcoholgebruik, men al vrij snel is overgegaan tot de "orde van de dag", met andere woorden: men begint het alweer gewoon te vinden, terwijl ik het zelf best een fraaie prestatie vin.
De les die hieruit trek is niet meer afhankelijk te willen zijn van complimenten en waardering van anderen, beter gezegd: dit niet meer van anderen te verwachten, maar gewoon in mijzelf te kijken, en zelf te genieten van het resultaat, en (zie boven) mijzelf te verwennen. En zie dat "mijzelf"verwennen maar ruim hoor, want persoonlijk vind ik niets leuker, dan mijn medemens te verrassen!

Nou Moon, op deze donkere dag was dit, speciaal voor jou, een lichtje uit Heemstede...

Warme groet,

opa2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Kika, ik moet even slikken van je vriendelijke woorden aan mijn adres hoor...
Hartstikke bedankt!

Tsja, die gedachten: daar zit een hele wetenschap achter.
Heel in het kort: in principe heeft ieder mens de vrijheid, om wel of niets iets te doen met al die gedachten, die te hooi en te gras de hele dag maar opkomen, en heel vaak weer verdijnen.
Die keuzevrijheid heet: de wil.
De wil is oorspronkelijk een machtig wapen, dat de kracht heeft te bepalen welke gedachten het wil belevendigen, en welke niet.
Bedenk maar eens, wat er op een dag niet allemaal in je opkomt: nou, als je al die gedachten tot werkelijkheid zou laten worden... Zou een ondoenlijke zaak zijn, toch??
Met andere woorden: heel veel gedachten komen, en gaan weer.
Sommige gedachten komen direkt al sterk op, dat komt, omdat je ze al vaak belevendigd hebt, omdat ze zo goed en nuttig voor je bleken te zijn: de gedachte aan eten doet eten, de gedachte aan dorst doet drinken, enzovoorts.
Nu heeft volgens mij de gedachte aan alcohol zich bij "ons soort mensen" veel te veel kunnen versterken, omdat wij er al zo vaak als het ware "automatisch" aan toe hebben leren geven, met andere woorden, de gedachte komt al zo sterk op, dat de wil, het besluit om er wel of niet iets mee te doen, er eigenlijk niet of nauwelijks vat meer op heeft: zo beheerst de gedachte aan alcohol ons dusdanig sterk, dat deze eigenlijk direkt al omgezet wordt in realiteit: wij pakken de fles...
Nou, die gedachte aan alcohol moet als het ware weer terug in zijn hok, terug naar zijn ware sterkte (of zwakte!), zodat hij beheersbaar wordt voor onze wil.
Als wij tegen die gedachte gaan strijden, maken wij hem alleen maar sterker, en uiteindelijk leggen wij het vroeger of later af tegen die gedachte, en is hij ons (weer) de baas: lees dit forum er maar eens op na...
Wij kunnen dus gaan strijden, maar er is nog een andere mogelijkheid: geen aandacht aan schenken. Als je dat bewust, met je wil dus, doet, dan verzwakt-ie, en verdwijnt hij zelfs weer, net zoals al die andere gedachten, die komen en gaan.

In de cursus komt ook duidelijk tot uiting, dat de gedachte aan alcohol behoort tot de zogenaamde niet-helpende gedachten, want uiteindelijk richt alcohol ons vrijwel allemaal te gronde, uitgezonderd dan die oom, die 95 werd, dank zij of ondanks een pakje sigaretten en een halve fles jenever per dag...
Het gaat er dus om, de gedachte aan alcohol te gaan rekenen tot de niet-helpende gedachten, sterker nog: tot de vijandige gedachten, en er vervolgens niet op te reageren, geen aandacht aan te schenken.
Met vallen en opstaan, natuurlijk...
Dus is die gedachte zo nu en dan eens te sterk, en slachtoffert-ie je, och: wees niet streng voor jezelf, accepteer het, en morgen is er weer een dag. Je gaat trouwens toch lekker, kika, met 3:23? Nou dan!

Hopelijk is dit enigszins een beknopt antwoord op je vraag kika.

Hartelijke groet,

opa2.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opa2, Kika, Dreamer en alle anderen ...

Even inhaken op het erhaal van opa2. Ik merk dat ik in mijn poging om te minderen de gedachte aan alcohol op een aantal momenten kwijt beging te raken. Belangrijk voor mij is dat ik als de situatie er niet naar is, ik de drank laat staan. De momenten om even ongezien, ongeneerd te slempen. Als ik dat gedrag kwijt ben ben ik al heel tevreden.

Er is iets veranderd, ik hoef niet zo nodig meer veel te drinken. Ik heb nu ... even tellen ...31 dagen zonder en 1 avond met erop zitten. Ik heb er nu gewoon lol in om de spa-rood 's avonds thuis te pakken en niet de standaard biertjes of (fles)sen wijn. Dat voelt goed! Ik heb een aantal patronen de das omgedaan (zo'n mooie gekleurde weet je wel :), door oma gebreid) Ik hoop dat ik het vol kan houden, maar heb er steeds meer vertrouwen in, ik sta op winst, net zoals jij Kika!

Mijn doel wordt voor mezelf ook helderder, voorlopig alleen in gezelschap, met mate. Dat lost al heel veel van de problemen voor mij op. Oh ja, nog een extra regel, waar ik vroeger zaken om alcohol heen organiseerde (bv de trein ipv de auto, partner rijdt, blijven slapen) zijn deze uitgangspunten nu omgekeerd. En bij rijden en drinken, ook niet die twee glaasjes! Mijn partner ook blij, ik rijd met alle liefde, en hou er een tevreden gevoel aan over.

Ik had twee maanden geleden niet durven inzetten op dit resultaat.

G> Frank

PS: en van dit verhaal wordt ik zelf ook nog vrolijk ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...