Spring naar bijdragen

nieuwe aanmelding


flipsen

Aanbevolen berichten

hallo mensen op dit forum

na vandaag wat te hebben rondgesurft op het web, op zoek naar antwoorden, uiteindelijk ingelogd op jullie forum, met knikkende knieen, want door dit te doen is de eerste stap gezet, dat ik voor mezelf opnieuw erke n dat het mis is met mijn drankgebruik in juli dit jaar had ik een aanrijding met mijn auto met 1.87 in mijn bloed dit gebeurde na een preriode van dikke stress verlies van Baan (wel door een reorganisatie en ik heb mijn relatie beeindigd). Het hele gebeuren van de aanrijding heeft me zo met de neus op de feiten gedrukt dat ik besloot om te stoppen met drinken dit heb ik twee weken volgehouden en vond toen dat ik het wel aan zou moeten kunnnen om af en toe te drinken, dit lukt over het grootste gedeelte wel maar het komt ook nog eens voor dat het hek van de dam is, met name op momenten van stress(angst).
ik denk te weten hoe het allemaal in mekaar steekt, maar toch blijkt de drank sterker te zijn dan mijn gevoel van eigenwaarde......
graag reacties.......

m

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Flipsen,
Welkom op dit forum. Je hebt de eerste stap gezet en dat is altijd moeilijk. Ik weet niet of je verder hulp krijgt, maar volgens mij lijkt me dit wel verstandig. Je drinkt om te vluchten denk ik, en er zit een probleem achter. Daar moet je hulp bij krijgen. Ik weet niet of je dit al gedaan hebt, maar lees de berichten die op dit forum staan eens door, er komt vast wel wat overeen met je eigen verhaal.
De alcohol is sterker en daar moet je iets mee doen. Je kunt wel met alcohol stoppen, dat is een eerste vereiste, maar niet onbelangrijker is dat je het achterliggende probleem aan moet pakken.

Groet,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Flipsen,

Welkom op dit forum. Ik ben blij voor je dat je die stap hebt durven zetten.
Angst! Autoongeluk! Daardoor (ook) stress. Heel herkenbaar voor mij. Ik heb 13 jaar geleden ook een aanrijding gehad en nadat mijn huwelijk op de klippen is gelopen en ik geen waardering kreeg in mijn baan ben ik ook in elkaar geklapt. Vooral de angst maakte me helemaal gek. Ik durfde niet meer auto te rijden en als mijn (nu) man reed dan hing ik in de handgreep. Ik heb medicijnen gehad om te kalmeren, maar dronk daar ook bij. Toen ik vorig jaar in het ziekenhuis kwam zijn alle medicijnen acuut gestopt. Ik kan alleen maar zeggen dat ik daar nu erg blij om ben. De alcohol gaf me meestal een rustig gevoel en als ik ergens heen moest waar ik tegen op zag nam ik altijd eerst een bodum wijn. Nu na al die jaren en 2 keer naar Frankrijk te zijn gereden was dat gelukkig practisch over. Wel zijn we de laatste week van deze vakantie dicht bij huis aangereden en de auto zit in elkaar. Ik was eigenlijk bang om die angst weer te krijgen, maar ik merk dat gelukkig niet als ik rijdt. Wel let ik goed op dat er niet WEER iemand achterop knalt. Misschien herken je iets in mijn verhaal. Ik hoop dan ook dat je voor jezelf kunt traceren waar jou START ligt. Dat is vaak al een half probleem opgelost.
Ik wens je veel sterkte en begrip, van mij heb je dat in ieder geval!

Groet, Sweetling:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Flipsen, goed dat je er bent!
Knap kl.... om een paar opduvels tegelijk te krijgen, hoor.
Wellicht schrale troost, maar goed bedoeld: mijn medeleven heb je.
Als je de verhalen van de schrijvers op dit forum doorleest zul je merken, dat een situatie als waarin jij bent komen te verkeren, min of meer op vrijwel iedereen van toepassing is: soms langer, soms korter geleden.
Breder gezien: ieder huisje heeft z'n kruisje; da's nu eenmaal de aard van dit leven.
Nou ja: ijzeren wet is ook, dat waar deuren in je leven dicht gaan, er ook weer deuren open gaan, dus blijf vooral om je heen kijken, zou ik zeggen...

Je schrijft dat je met jouw drankgebruik bezig bent, en zelfs al een paar weken gestopt bent, maar dat de drank het wint van je gevoel van eigenwaarde.

Je kunt, als je trek hebt, in ieder geval jezelf deze vraag stellen: voed ik met drank mijn lichaam, of voed ik mijn negatieve gedachten?
Het antwoord luidt altijd hetzelfde: je voedt met drank altijd je negatieve gedachten, en het gevoel dat daaruit voortkomt: stress, onbehagen, boosheid, verdriet. Alleen is die gedachte een onverzadigbaar monster, dat nooit tevreden zal zijn met wat het van je krijgt.
Je hoeft niet per se op die gedachte te reageren: je hebt je eigen vrije wil, en kunt hem ook negeren.
Nog beter is natuurlijk ervoor te zorgen, dat je die hele gedachte niet krijgt...

Op de cursus van Tactus wordt aan de gedachte veel aandacht besteed, trouwens.

Groetjes, sterkte, tot spreeks/schrijfs!

opa2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik meld me aan op het forum. 18 juni voor het laatst (veel) te veel gedronken. Met alcohol de baas begonnen en het gaat goed! Ik kom uit een familie waarin drinken een geliefd tijdverdrijf is. Als we bij elkaar zijn staat in notime de fles op tafel. Ik dacht dan ook lang dat ik niet zou kunnen stoppen omdat ik dan mijn broers en zussen zou verliezen. Een jaar geleden me aangemeld bij minder drinken maar dat werkte maar even en nu dus bij alcoholdebaas, wat niet zo vrijblijvend is.
Volgens mij duurt het een jaar voordat je je een beetje veilig kunt voelen: oud/nieuw, de verjaardag van die en van die, sinterklaas, vakantie, enz. Ik weet dat overal de terugval op de loer ligt en ik probeer dat voor te zijn door het bespreekbaar te maken bij vrienden en familie.
Volgende week ga ik met mijn zus een week naar Griekenland, en dat was ook altijd van 4 uur tijd voor een glaasje, uit eten een flesje (of 2) erbij en 's avonds nog een paar slaapmutsjes. Mijn zus is heel ondersteunend, ik ben van plan: 1 dag drinken (3 glazen) en 2 dagen niet. Mijn zus gaat elke dag 2 glazen drinken bij het eten.
Zo, de eerste stap op dit forum is gezet. Hoop dat ik het goed heb gedaan, computer technisch bedoel ik want daar ben ik geen ster in.
Sterkte allemaal! Zwaluw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Toni
Dank je wel voor je reactie. Vorig jaar heb ik geprobeerd te minderen bij minderdrinken.nl en dat is helemaal mislukt. Bij alcohol de baas heb je contact met een coach, je maakt afspraken en dat is minder vrijblijvend. Matig is voor mij (nu sinds een week of 4) 10 glazen per week, max 4 per keer en 3 dagen per week niks. Daar heb ik voor mezelf dan nog de beperking dat ik niet alleen drink of als enige in een gezelschap. Mijn lief drinkt nl helemaal niet en dat maakt het minder moeilijk.
Ik vind het ook wel krampachtig. In het begin heb je een goed gevoel maar dat went ook. Maar alles is beter dan met een kater (en vooral de morele kater van schuld en schaamte) wakker worden na een zweterige nacht. Ik hoop dat ik als ik het zonder de steun van alcoholdebaas moet doen kan volhouden, want ik vind echt dat mijn leven er stukken leuker uit ziet en ik voel dat ik verander als ik de baas ben over mijn drankgebruik. Mij heeft het erg geholpen mensen die mij dierbaar zijn te vertellen waar ik mee bezig ben en bv in de vakantie (wij gaan altijd met een groep) 's morgens aan te kondigen dat ik alcoholloze dag heb. Als ik heel erge zin heb dan vraag ik aan mezelf: maar wat voegt het nu echt toe, dat glas wijn. Ja het verdrijft de verveling op een saaie zondagmiddag maar maandagochtend dan?
Nou ja, van die dingen.
Ik ga genieten van mijn vakantie in Griekenland en als ik terugben hoor je of ik mijn doelstelling heb gehaald.
Zwaluw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Zwaluw,

Ja, dat met familie herken ik wel. Deze zomer met broer en schoonzus op vakantie geweest. Ook daar is het altijd gezellig met een drankje. Ik merkte ook dat je dan meer drinkt. Gezellig s'middags en dan gewoon door s'avonds. s'Ochtends waren we soms brak en daar baalden we dan weer van. ook met hen heb ik wel gedeeld dat ik wil minderen/stoppen. NA de vakantie heb ik het dan ook weer opgepakt. (En weer laten vallen) Nu ga ik weer verder, in het voorjaar 3 maanden zonder is me HEEEEEL goed bevallen.
Ik wens jou een fantastische tijd in Griekenland en als ik het zo lees staat je zus achter jou beslissing. (Misschien wil ze diep in haar hart ook wel stoppen?) :wacko:

Groetjes Sweetling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Sweetling,
Dank je wel voor je reactie, het is fijn om te lezen dat anderen hetzelfde meemaken als jij. Ik had 10 dagen niet gedronken en ging gisteren bij mijn dochter en schoonzoon eten. Ik was van plan 4 glazen te drinken, 2 voor en 2 bij het eten. Maar de kinderen aten vooraf dus toen duurde het wat langer en voor ik het wist had ik 5 glazen achter de kiezen en toen nog een halfje. Het viel me op dat het hard aankomt als je een poosje niet gedronken hebt, vannacht slecht geslapen, zweterig en vaak wakker.
Vanmorgen met frisse moed begonnen, op de sportschool alles er uit gezweet. En nu dus naar Griekenland. Ik ben minder sterk dan ik dacht, ga de afspraken met mijn zus op scherp stellen, ik wil me er echt aan houden: 10 glazen, 3 per keer en 4 dagen niets. Mijn zus vindt het prima wat ik doe, ze steunt me en doet met me mee maar zij ziet haar alcoholgebruik niet als probleem en dat was bij mij wel het geval.
Tot na mijn vakantie.
Zwaluw

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het is nu 6 okt
en ben terug op het forum
ik ben blij met 10 reacties
en intussen zijn we een aantal weken verder
de twijfel is omgeslagen in ik moet stoppen.
ik ben gestopt vandaag
het heeft geen zin, hulp misschien ja
maar vooral nu, de knop is om
ben bang voor wat me te wachten staat.
maar wat er ook gaat komen ik drink niet meer
volgend jaar om deze tijd wil ik terugkijken op een jaar niet drinken.

ik zal de komende tijd vaak dit forum bezoeken en jullie op de hoogte houden hoe het met me gaat
iedereen bedankt voor de reactie's het helpt in die zin dat ik weet en lees dat ik niet alleen ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dreamer bedankt voor je reactie
na mijn eeste berichtje
gisteren terug gekomen op het forum
lees 06-10-2005
ik heb me aangemeld voor internetbegeleiding nu wachten op een plaats
toen ik lees wat je schreef was dat wat ik dacht dat ik gisteren moest doen jij hebt me mede over de streep getrokken om het te doen.
verder heb ik besloten om een dagboek te gaan bijhouden in wat ik ga tegenkomen

groet en bedankt
flipsen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hoi toni

het idee van schrijven dat is een goede vandaag besloten om dit te gaan doen een dagboek bijhouden in datgene wat ik tegen kom in 1 jaar niet drinken. Ik zal je op de hoogte houden of het voor mij werkt.
Ik heb besloten er topsport van te maken het niet drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Marcel,

Een blog is eigenlijk een on-line dagboek. Het werkt ongeveer zoals op een forum, alleen jij bepaalt de onderwerpen, per dag, per week of wat je maar wilt. Meestal zijn blogs openbaar, en kunnen mensen reageren op je dagelijkse schrijfsels.

Voorbeeld van een blog en waar je er een kunt beginnen: http://www.web-log.nl

Er zijn er ongetwijfeld meer, maar deze kwam ik het eerste tegen. Ik kon natuurlijk niet nalaten om even te kijken wat er al was. Erg grappig is de blog http://alcohol.web-log.nl/

Laat eevn weten als je een BLOG begint.

G> Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

he bedankt
weer iets geleerd
zal er over nadenken
vandaag zit mijn 6 de dag niet drinken erop
ik ben gisteren voorgekomen ivm met de aanrijding die ik 3 maanden geleden heb veroorzaakt heb de uitspraak 7 maanden rijontzegging plus een geldboete en ben er doorheen gekomen zonder drank
er valt heel wat van me af merk ik, en het geeft me nieuwe energie om mijn voornemen niet te drinken voor te zetten.
gisteren vond ik eigenlijk dat ik iets te vieren had, maar heb dit niet gedaan door een glas of meer te nemen ik was vandaag trots op mezelf.
Vannacht heb ik gedroomd dat ik dronk en schrok ik wakker van shit ik ben de fout in gegaan, kon daarna weer rustig slapen............en vandaag hard gewerkt...........en vanavond lang bezig geweest met het huishouden mensen gebeld en bijgekletst over gisteren.
ik merk dat ik alles wat ik doe het gekoppeld wordt aan drank, ik ben benieuwd naar het weekend naar een feest van een van mijn beste vrienden.
ik heb alles al geregeld wordt gebracht en gehaald (had ik dat maar zo gedaan toen ik dronk)mijn vriend is op de hoogte waar ik mee bezig ben, dus dat scheelt.
merk dat ik moet omschakelen, een feest zonder drank zorgt voor minder voorpret maar ik ga niet drinken en hoop dat de napret dan groter is,
ik hou jullie op de hoogte

flipsen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Flipsen,

Heb je jezelf al een schouderklopje gegeven voor het niet drinken n.a.v. een stress-situatie, zoals dat voorkomen is? Zo nee, dan nu even doen! Even stil voor gaan staan.
Gelukt?

Okee, dan het volgende.

Veel plezier gewenst op het feest.
Als het een van je beste vrienden is, kom je vast veel andere vrienden tegen met wie je kunt praten over waar je mee bezig bent.

Take care.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vraag ik me ook af of ik ooit nog sociaal kan drinken. Daarom ben ik wel heel benieuwd naar die mensen die een poosje niet drinken en het dan weer gaan proberen. Ik vind het "nooit meer niet" toch ook niet prettig. Maar ik zit nu al weer te denken wanneer het dan zou mogen, en hoe.

Ben echt benieuwd hoe het iemand lukt om toch weer gewoon te drinken. En of dat niet meer kwelling is dan het helemaal niet meer doen.

Groet Emma

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Emma,
Hier ben ik ook heel benieuwd naar. Ik kan je zeggen ik heb het heel vaak geprobeerd om sociaal te drinken. Maar helaas heb ik ondervonden dat ik het echt niet kan. Elke keer was ik zo stom om te denken dat ik wel kon stoppen. Maar die dag stelde ik natuurlijk zover mogelijk uit. Feit is gewoon dat de fles bij mij leeg moet en als het kan nog een. Geen rem dus. Ben vaak jaloers geweest op mensen die dat wel kunnen. Want de trek blijft. Het woord, nooit meer, zeg ik niet want ik weet dat ik zomaar een ontzettende drang kan krijgen naar een port en een wijntje. Ik heb gemerkt dat ik bij elke terugval steeds meer ging drinken en de periodes waarin de drank dan ook rijkelijk vloeide steeds langer werden.
Ik heb voor me zelf een keuze gemaakt om te proberen om helemaal niet te drinken, is vaak heel moeilijk, vooral als ik 's avonds alleen thuis zit en ik me verveel, want ja ik ben een stiekeme drinker.
Tot zover kan ik het volhouden maar moeilijk is het wel.
Groet,
Moon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo iedereen die over sociaal drinken nadenkt,

Volgens mij is de veiligste weg: niet drinken.
Het is net zoiets als niet roken, niet koffie drinken, niet snoepen.
Er is een enorme drang, maar eigenlijk zou niemand het hoeven te doen, noch om in leven te blijven, noch om het gezellig te hebben. Waarom hebben wij hier dan zo'n enorme hang naar?
Om daar achter te komen, niet met mijn hoofd, maar met mijn gevoel, dat is mijn uitdaging. Volgens mij moet dat al een deel van de oplossing zijn, althans voor mij. Dat hoop ik in elk geval.
Ondertussen probeer ik het niet-drinken-scenario vol te houden.
Hopelijk voor altijd. Volgens mij is het de makkelijkste weg en tegelijk de moeilijkste.

Nu ga ik even was ophangen en boontjes doppen.

Sita

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Dag Houten,

ik ben het niet met je eens. Ik denk dat het persoonsafhankelijk is.

Ikzelf heb ook jaren achtereen (misschien wel 20?) veel te veel gedronken met hier en daar een rustige periode. Nu ik heel bewust met mijn gebruik om ga, zie ik dat het wel degelijk mogelijk is om verantwoord met drank om te gaan. Bij mij neemt ook bijna altijd de zucht naar meer toe zodra ik er een paar gedronken heb, maar als je daar zelf heel alert op bent en de gevolgen van het negeren accepteert wordt het al een stuk makkelijker.

Ik accepteer voorlopig echter ook dat het soms 'gewoon' eens mis kan gaan. Ik heb nu al veel dagen dat ik me netjes aan de tax houdt en daar eigenlijk geen problemen mee heb. Wel een beetje op het moment, maar vooral de volgende dag weet ik waarom ik op tijd gestopt ben maar toch genoten hebn van een lekker biertje of wijntje. Daarbij hou ik mezelf voor dat ik een gewoonte (want meer is het echt niet) van 20 jaar niet zomaar in een paar maanden om kan buigen in een perfect verantwoord drinkgedrag.

Neem de tijd om er aan te werken, is mijn insteek. En elk beetje vooruitgang is een stap op weg naar de oplossing.

Succes
Bino Rosa

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...